I Süddeutsche Zeitung.
90000 människor (enligt arrangörerna, 35000 enligt polisen) marscherar mot TTIP i Hannover.
Annika Dahlqvist om LCHF, kost och hälsa
I Süddeutsche Zeitung.
90000 människor (enligt arrangörerna, 35000 enligt polisen) marscherar mot TTIP i Hannover.
Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.
Jag har varit läkare, specialist i allmänmedicin. Jag bor i Njurunda, Sundsvall. (Tillägg 200617: Våren 2020, när jag hade varit pensionär i flera år, hade det kommit in flera anmälningar mot mig … Läs mer
2024, 2025 öppna datum Vistelse-/Fastedagar på LCHF … Se evenemangen
17 december, 2024 Annika Dahlqvist 13 kommentarer
11 december, 2024 Annika Dahlqvist 5 kommentarer
3 december, 2024 Annika Dahlqvist 11 kommentarer
27 november, 2024 Annika Dahlqvist 13 kommentarer
25 november, 2024 Annika Dahlqvist 19 kommentarer
12 november, 2024 Annika Dahlqvist 3 kommentarer
30 oktober, 2024 Annika Dahlqvist 2 kommentarer
Copyright © 2024 on Genesis Framework · WordPress · Logga in
Prenumerera nu för att fortsätta läsa och få tillgång till hela arkivet.
Piltson Skrev:
Det var en s.k. trevare. Juncker vet att folkopinionen mot TTIP/CETA är massiv i t.ex. Tyskland, Österrike och Frankrike, och att flera länders regeringar har uttryckt missnöje, t.ex. Belgien och Rumänien. Dessutom har Luxemburgs parlament enhälligt sagt ifrån i en separat opinionsyttring till regeringen.
DET KAN ANDRA LÄNDER OCKSÅ GÖRA, om han nu förklarar CETA vara ett ”rent EU-avtal”. Trevaren igår var ett sätt att pejla opnionen, och Angela Merkel har redan sagt ifrån att det där vill hon inte veta av.
https://www.tagesschau.de/wirtschaft/ceta-eu-103.html
Juncker har fått kritik för diktatoriska fasoner, en bekymmersam sak eftersom EU-parlamentet inte har möjlihet att göra sig av med honom i ett misstroendevotum.
Men i morse har Malmström för en jordbrukstidning återigen upprepat att man snart kommer att lägga fram CETA för ratificering!
”Außerdem werde die EU-Kommission in Kürze einen Vorschlag für die Ratifizierung unseres Handelsabkommens mit Kanada (CETA) vorlegen, kündigte die Handelskommissarin an.”
https://www.topagrar.com/news/Home-top-News-EU-will-TTIP-Verhandlungen-trotz-Brexit-fortfuehren-3815834.html
Blandade signaler. Vi visste redan tidigare att Malmström och Juncker inte drar jämnt. Man är spänd på att se hur det går.
JUNCKER BACKAR
“Otroligt stolligt“, sade Tysklands ekonomininister Sigmar Gabriel om EU-chefen Junckers hot att förklara CETA vara ett “rent EU-avtal“ igår. Han må kanske ha formell möjlighet att göra det, men då skall han inte räkna med stöd från oss när det senare blir tal om TTIP, sade Gabriel
Angela Merkel stämde in och lovade att vad det än blir så skall Bundestag få befatta sig med saken. Uppbackning kom strax från regeringschefen i Österrike och t.o.m. flera folkvalda i det tandlösa EU-parlamentet. Man framhöll att Junckers position var “juridisk“ utan hänsyn till vare sig politiskt läge eller allmän folkvilja..
Inför denna kanonad måste Juncker backa. “Det är mig skitegalt vad det blir“ sade han idag. Så egalt var det lustigt nog inte igår, se 600 ovan.
Det är ju en festlig kontrovers, som vi rekommenderar var och en som, liksom Piltson, hade förmånen att lära sig tyska i samrealskolan. Läs Markus Beckers utläggning här:
https://www.spiegel.de/politik/ausland/jean-claude-juncker-will-ceta-an-nationalen-parlamenten-vorbeischleusen-a-1100444.html
Junky Juncker och Sepp Blatter verkar vara födda ur samma äckliga, korrupta, skit-tunna bägge två. Övergödda, maktfullkomliga och maktgalna. Verkligen vad Europa behöver för att kunna gå framåt på ett modernt och hållbart sätt.
@ I Like Neil Young:
Jodå, två klassiska uttalanden av Juncker:
”Om du inte är överens med mig, så räknas inte din röst.”
”När det är allvar måste man ljuga.”
Mer om Juncker här:
https://www.zerohedge.com/news/2016-06-21/juncker-proclaims-himself-all-knowing-god-eu
Cecilia Malmström är i USA och har hållit tal om de fortsatta TTIP-förhandlingara. Det kan läsas här:
https://trade.ec.europa.eu/doclib/docs/2016/june/tradoc_154698.pdf
Hon har stora förhoppnmingar. Det var lätt att ha, eftersom hon förbigår de centrala knäckpunkterna.
– Hon nämner inte den principiella motsättningen EU-USA, försiktighetsprincipen rörande nya regler och deras hälso- och miljöeffekter
– Hon gör reklam för förslaget med specialdomstolar för tvistlösning, men nämner inte att domare i Europa menar att det inte kan godtas under t.ex. Tysklands författning.
– Hon säger sig ha rest runt i EU och deltagit i möten för att inhämta människornas idéer, men förbigår att de mest påfallande mötena är massdemonstrationer i flera länder, som hon förklarat vara “storm i vattenglas“. Hon har ju också sagt att hon att hon inte anser sig “ha sitt mandat från Europas folk.“
Det sista stämmer. Hon har sitt mandat från en icke-folkvald kommission, som inte kan vare sig påverkas eller avsättas av folket. Piltson känner mig inte på något sätt representerad av fru Malmström.
Totalinterycket av talet blir att hon ansträngt sig att muntra upp sina amerikanska åhörare, inte klargöra vad det egentligen handlar om och vilka svårigheter som finns..
Under TTIP kan Monsanto bygga en fabrik i Europa, vilket de länge velat men hittills inte tillåtits, läser vi i nätttidningen Goldseek. Ojdå:
“Monsanto can now start a factory in Europe, which goes completely against what Europeans have been fighting for years. This agreement squanders everything Europeans have achieved in this sort of protection.”
https://news.goldseek.com/GoldSeek/1467302460.php
Och sedan kan EU inte införa nya miljöregler, för då kommer Monsanto med miljardkrav, tack för det. Men när UK faller bort förloras TTIPs största förespråkare, vilket kan bli en dödsstöt, skriver The Conversation:
„Without the British push towards liberalisation the deal risks dying a quick death, contrary to recent proclamations from both the EU and the US that a deal is expected by the end of the year. There is an ironic twist in the fate of TTIP, however. Once it leaves the EU, the UK is likely to pursue its own trade deal with the US. And it is extremely unlikely to differ from TTIP for a few reasons.“
https://theconversation.com/why-ttip-will-live-on-but-not-for-the-eu-61718
Men det tror inte fru Malmström. Och hon vill rädda TTIP genom att ta med länder som inte ingår i EU, t.ex. Norge:
https://www.nationen.no/eu/malmstrom-vil-redde-ttip-tross-brexit/
500,000 petitions to Congress demand rejection of TPP:
https://www.foe.org/news/blog/2016-06-500000-petitions-to-congress-demand-rejection-of-tpp
TTP är motsvarande avtal som USA har med länder i runt Stilla Havet. Det kan bli ännu mer skadlig än TTIP,. eftersom vissa deltagare är fattiga länder som inte skulle ha råd att försvara sig mot ISDS-angrepp.
“bizarre, stupid, preposterous and ridiculous”
var Liam Fox´s kommentar till Cecilia Malmströms idéer om den brittiska folkomröstningen. Han är en av kandidaterna som efterträdare till Cameron Texten finns här, komplett med porträtt:
https://www.theguardian.com/politics/2016/jul/01/cecilia-malmstrom-eu-trade-commissioner-brexit-uk-wto
Äntligen har svenska media börjat vakna. T. ex.detta i förrgår:
https://offensiv.socialisterna.org/sv/1207/internationellt/12615/
En fyllig och. såvitt vi förstår, hederlig redovisning. Men så lustigt att det centrala skulle få vänta till näst sista meningen:
”…hela det kapitalistiska EU som ända från starten och särskilt alltsedan lanseringen sin Lisabon Agenda 2000, stått för en extremt odemokratisk och nyliberal agenda i alla handelsavtal med andra länder, där storföretagens och bankernas vinster systematiskt har gynnats på bekostnad av arbetsrätten, sociala villkor och miljöfrågorna.”
Ledamöterna i EU-parlamentet tvingades underskriva sekretessregler rörande TTIP-förhandlingarna, varpå EU-kommissionen lade en 30-årig hemligstämpel på papperen, omtalade MintPress News igår:
”Members of the European Parliament have been obliged to sign confidentiality agreements regarding the negotiations, while the Commission placed a 30-year ban on public access to key TTIP documents.”
Mintpress News, en amerikansk nättidning, kommer ofta med upplysningar som konventionell journalistik förbisett eller stuckit undan.
I denna artikel berättas också om hur EU bara nonchalerat lagar som stiftats i Irland,. Holland och Frankrike, när de inte passade EU-kommissionens icke-folkvalda ledamöter. Det är det enda organ vi stött på som också tar upp kommissionens nynazistiska bakgrund.
https://www.mintpressnews.com/beyond-racism-xenophobia-brexit-supporters-reject-eus-neoliberal-anti-democracy-empire/218064/
Piltson Skrev:
Jo det är snyggt. Personligen saknar jag i princip ord för vad jag tycker om ett dylikt handlande.
Jag antar att det är en av orsakerna till att man från vissa politikers håll kan säga – med visshet – att:
”När folk upptäcker vad vi bestämt är vi för länge sedan i pension”
Varför ska man tvingas ha sekretess överhuvudtaget om en sån sak som frihandel är för mig obegripligt. Det hela borde vara supertransparant om det ska vara värdigt ett modernt samhälle.
Att bygga in felen från start känns ju sååå omodernt – hur kan man överhuvudtaget ha den utgångspunkten i moderna samhällen?
Den här byken stinker as – lång väg.
@ I Like Neil Young:
Ur Västebotten-Kuriren idag:
”…EU måste reformeras i grunden för att väljarnas förtroende för EU ska stärkas och att det inte går att genomföra frihandelsavtal likt TTIP och TiSA som åsidosätter demokratin och demokratiska spelregler.”
Ja, men dessvärre går det inte attr reformera EU. Britterna har försökt men fann att EU är fastrotat med sina slutna organ och avsiktliga rutiner för att förhindra demokratiskt inflytande.
Om t.ex. Juncker står fast vid sin ”juridiska” syn på CETA och på onsdag förklarar CETA vara ett ”rent EU-avtal”, som inte behöver ratificeras, så är detta i praktiken slutgiltigt. Ändring av detta beslut förutsätter att alla 27 EU-länderna samfällt förklarar det vara ett ”blandat EU-avtal”, som måste ratificeras – en i praktiken osannolik manöver.
De enskilda länderna kan visserligen väcka frågan i sina parlament, men där skulle avslag bara få formen av en meningsyttring, som kommissionen inte behöver ta fasta på. Luxemburg gjorde det nyligen och Merkel har antytt att Tyskland också kommer att göra det.
Om det inte går att få förändringar till stånd så finns det väl bara ett alternativ – att lämna EU.
Är man oense vid en omröstning inom EU – går EU-kommissionen in och beslutar ”spöklikt som i en råttfälla”… – Nyligen rörande glyfosat…
Man låter inte någon läsa TTIP-dokumenten – utom på ett ”ytterst stötande och kontrollerande sätt”… – Vilket betyder att ytterst få vet vad som verkligen pågår…
Man beslutar om hemligstämpling under 30 år, och tvingar EU-parlamentarikerna innan att skriva under på detta, och rörande TTIP-förhandlingarna…
Vad kan detta förfarande kallas… ???
– En sak är då säker, det handlar absolut inte om demokratiska principer… !!!
– JU MER SOM KOMMER FRAM I DAGEN RÖRANDE EU:S AGERANDEN… – DESTO MER OFÖRSVARLIGT ÄR DET ATT DE FICK NOBELS FREDSPRIS… – MEN DET FINNS KOPPLINGAR VIDARE MELLAN DEM SOM BESLUTADE OM PRISET OCH EU:s AGENDA… !!!
Kicki Skrev:
Ja, men även detta vore en trasslig historia, vilket britterna till sin överraskning nu upptäckt efter att först ha fattat beslutet.
De hade inte upprättat nån plan om HUR det skulle göras.Så nu sitter de fast i en kontrovers sinsemallan och med EU, där Juncker spelar sin vanliga roll och försöker ge UK order om deras interna angelägenhet.
EU:s uppbyggnad var väl OK i begynnelsen med sju medlemsländer. Men när man nu har fyra gånger så många är samfälldhet en i praktiken död bokstav. Det skulle behövas en federativ uppbyggnad, men det torde inte gå att ordna i efterhand
Det bästa vi kan hoppas på är att EU i praktiken faller isär och deras stiliga anläggningar får annan uppgift. Tänk på hur ”Nationernas Förbund” efter första kriget fortfarande har formell existens i Geneve och hur FN:s generalförsamling i New York blivit tämligen meningslös.
Jag noterar att man har ändrat om på sidan där man kan skriva under mot TTIP, då man nu inte direkt kommer till ”underskriftssidan” – utan man hittar den insprängd i annat material… Alltså är den svår att finna! – Kan det bidra till att underskrifterna inte ökar lika snabbt nu? – Jag tror absolut inte att det är ”mättat” ännu – utan det finns så många fler som vill skriva under…
Här är länken för dem som ännu inte skrivit på:
https://stop-ttip.org/sign/
Hitintills är det 3 485 925 som har skrivit på.
Ingrid Skrev:
Nej, men det var inte heller avsikten från början. Läs här om detta:
https://www.reject-the-eu.co.uk/index.html
Piltson Skrev:
Jo jag vet!
MEN,
Idag 2016 när vi än mer påtalar demokratiska rättigheter, ter sig allt som pågår inom EU, och ”dolda TTIP-förhandlingar” än mer absurt…
– Självfallet handlar detta inte om handelsavtal, utan om någonting annat…
Vi som nu har grävt i detta en tid, kan bara förundras över hur allting pågår i tystnad, med hemligstämpling och så vidare…
DEN FÖRDOLDA AGENDAN BLIR ALLTMER INTRESSANT… !!!
Ingrid Skrev:
Ja, och det är därför som vi så envist uppmärksammat TTIP sdan det togs upp här den 3 maj oh tänker fortsätta med det så länge det tillåts och känns hotfullt, även om ingen annan än Ingrid är intresserad.
Att det inte bara gäller ”handel” är uppenbart, men vad? Tolkning av diplomatiska/historiska skeenden hör inte till Piltsons métier, men när man läst t.ex. Niall Fergusons så kunniga utlägggningar verkar svaret ändå ganska tydligt.
Det kan handla om att EU-ledningen här samverkar med USA:s nyimperialistiska strävan att via sina egna storbolag behärska världsekonomin på bekostnad av berörda folk under täckmantel av välvilja att driva handel med dem.
Europa är skickad för detta, eftersom den redan i flera år drivit ”gemensam jordbrukspolitik”, som systematiskt ruinerat småbrukare i t.ex. Afrika samtidigt som man gråter över samhällsförhållanden i dessa länder och sänder utvecklingsbidrag som till stor del hamnar på statsledningarnas privatkonton.
Men därmed har vi kommit så långt från kostfrågorna att vi riskerar bli utspärrade. Mer av den typen måste vi akta oss för.
Återigen ett klart ställningstagande i Västerbottenskuriren idag. Bl. a om hur CETA innehåller
”…klausuler som reglerar till företagens fördel i alla lägen bland mycket annat stipulerar avtalet att företag alltid ska vara första remissinstans i alla lagförslag som påverkar företagens vinst – En fullkomligt vansinnig ordning i ett demokratiskt samhälle. Avtalet stipulerar även att miljölagar kan ses som ett handelshinder om t.ex. Europa förbjuder en substans som är tillåten i Kanada.”
Mera här: https://blogg.vk.se/andersforss/2016/07/04/ceta-avtalet-lika-illa-eller-varre-an-ttip/
Denna tidning tycks ha blivit Sveriges mest välinformerade och engagerade organ rörande TTIP/CETA.
@ Piltson:
PILTSON:
– Även om vi rör oss i ”ytterkanten för kostfrågor” såsom du skriver – kanske vi via detta grävande rörande TTIP mm, närmar oss de väsentliga frågorna rörande kosten än mer än vad vi annars skulle kunna göra…
– Det finns så otroligt många paralleller beträffande EU:s agenda och handlande, och rörande den nedåtsluttande spiral som berör läkemedelsverket, FDA och till exempel det som Monsanto befattar sig med… – Där så mycket handlar om girighet, frånvaro av ”ett värnande om folkets bästa”, och att ”driva en omfattande lobbyism” – där de flesta av oss ”kommer till korta”… – ”Köpt vetenskap” är inte längre vetenskapligt acceptabel…
– Jag ser ”mönstren återkomma” – och det tror jag nog att många av er andra också gör… – eller hur?
Ingrid Skrev:
Hilary Clinton´s medtävlare Bernie Sanders protesterar energiskt mot TTP:
“Virtually every major environmental group is opposed to the TPP because they understand that it will make it easier for the biggest polluters in the world to continue despoiling our planet. Major religious groups are opposed because they understand that it will reward some of the biggest human-rights violators in the world.
Doctors Without Borders is strongly opposed to this agreement because its members understand that it would increase prescription-drug prices for some of the most desperate people in the world by making it harder to access generic drugs.
This agreement also threatens our democracy. We cannot give multinational corporations the ability to challenge our nation’s labor and environmental laws simply because they might reduce expected future profits through the very flawed Investor State Dispute Settlement system. That would undermine the democratic values that our country was founded on.“
Mera här:
https://www.philly.com/philly/opinion/20160703_Sanders__Party_platform_still_needs_work.html
Hjälp till att stoppa CETA – skriv under nu:
https://kampanj.skiftet.org/page/s/ceta
Även här finns flera ypperliga möjligheter till att skriva under…
Här handlar det om transparens och Monsanto / Bayer:
https://www.wemove.eu/your-campaign-starts-here#campaigns
Och här finns ännu flera petitioner, sök under kampanjer (i överkanten på sidan), så kan du nå fram till ett antal som behöver underskrifter i stort antal… För själva underskriften – klicka på ”Mitmachen”… :
https://www.campact.de/
@ Ingrid:
Ingrid, du visar fram en katalog av människoföraktande dumheter som politiker håller på med i samarbete med näringslivet. Man tvingas undra om sånt är en historisk nyhet, eller om det bara är de nya medierna som skärpt uppmärksamheten.
Risken är att man utvecklas till verklighetsförnekare och förfaller i funderingar om det kan vara nån idé att vakna varenda morgon.
Tydligen finns det en bloggare på Västerbottenkuriren som tillåts ta bladet från munnen angående de aktuella frihandelsavtalen.
https://blogg.vk.se/andersforss/2016/07/04/ceta-avtalet-lika-illa-eller-varre-an-ttip/
Klockan 15.00 skall fru Malmström kungöra hur det blir med CETA. Men Spiegel har hört sig för ”i fördhandlingskretsar” och tror sig veta att det blir ratificeringskrav. Då finns det hopp att CETA självdör.
Ingrid Skrev:
Det mönstret finns inom alla stora sektorer , Bank , Medicin , Mat , Agro , Miltär , Energi.
På ”lokal” nivå får det t.ex följande effekter
https://www.aftonbladet.se/kultur/article23116775.ab
Och detta:
https://newsvoice.se/2016/06/08/dan-larhammar-vof-ska-informera-riksdagen-om-homeopati/
Larhammar, (Brunskjortorna) VoF….
Det kan tyckas att det inte har med saken att göra men i mina ögon har det allt att göra med ämnet.
En maktelit som tycker sig ha rätt att tillskansa sig vilka absurda privilegier som helst.
Det är ett systemfel.
EU-kommissionen har uppfattat den massiva kritiken. CETA blir ett ”blandat EU-avtal”, kungjordes just i Bryssel. Det måste alltså ratifieras i varje EU-land. Jubel bröt strax ut i en skock tyskspråkiga tidningar Här är några av dem:
https://www.google.de/search?q=CETA&ie=utf-8&oe=utf-8&gws_rd=cr&ei=d7l7V42FGomBU9PimZAB#q=CETA&tbm=nws&tbs=qdr:h
Det blir en omständlig procedur pga det starka folkliga motståndet i flera länder. Men i Sverige är det visst bara Västerbottenskuriren som lagt märke till vad som varit den stora EU-frågan i ett par veckor nu.
Och här är den formella pressreleasen på engelska:
https://www.neweurope.eu/press-release/european-commission-proposes-signature-and-conclusion-of-eu-canada-trade-deal/
Piltson Skrev:
Ja det är underligt – kanske PK-maffian och MSM-svamlarna inte hunnit infiltrera reporterskrået däruppe ännu. Hursomhelst antingen är dom stora tidningarnas redaktioner i stort sett medvetslösa eller gravt inkompetenta.Jag vet inte vilket som är värst – eller vänta nu….kan dom vara köpta?…;)
@ Emmalisa:
Men se på denna lilla passus i Malmströms kommentar:
”After receiving the green light from the Council and the consent of the European Parliament it will be possible to provisionally apply the agreement.”
Aha, avtalet kommer ”provisoriskt” att tillämpas SÅ SNART EU:s EGNA ORGAN tackat ja!
Ja, då blir ju ratificeringen bara en menlös slutknorr. Statskonst à la Bryssel – ”det måste se demokratiskt ut”.
@ I Like Neil Young:
Ja, och återigen tycks Västerbottenskuriren vara den ENDA svenska tuidning som hittills noterat dagens nyhet online.
https://affarsliv24.vk.se/1761885/eu-vill-ha-godkant-for-kanadaavtal-2
SR rapporterade det här igår:
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6467929
@ Jösses:
I slutet av din länk står följande:
”Moderaternas EU-parlamentariker Christofer Fjellner är kritisk till att EU-kommissionen har gett efter för medlemsländernas krav om godkännande i nationella parlament. Ett provisoriskt handelsavtal med Kanada kan träda i kraft efter att EU-parlamentet och medlemsstaternas regeringar har godkänt det, men Fjellner är rädd att det slutliga avtalet kommer falla.
– Någonstans i Europa kommer det här bli hållet gisslan eller fastna i något politiskt tjuv-och-rackarspel, även om det så är i ett litet lokalt parlament i den tyskspråkiga delen av Belgien. Det här avtalet förtjänar ett bättre öde än så, för det är bra, säger han.”
Ja, sannerligen har Fjellner rätt att vara rädd, men han inger också hopp – om att CETA kommer att falla!
Han säger även följande:
” Någonstans i Europa kommer det här bli hållet gisslan eller fastna i något politiskt tjuv-och-rackarspel… ”
– Och då blir ju självfallet den retoriska frågan: – Vad kan vara ett mer ”politiskt tjuv- och rackarspel” än alla dessa ”initiativ rörande så kallade handelsavtal som florerar i nuet”… ???
Nej du Fjellner, det är inte dylika avtal som förtjänar ett bättre öde:
– Det är alla vi gräsrötter världen över, som absolut förtjänar någonting så mycket bättre – än att så fatalt som nu vara indragna i ”förslutna processer, som vi dessutom förväntas vara helt och fullt ovetandes om”…
Jag har lagt ut lite information från denna tråd i Naturskyddsföreningens s k frågelåda. De har alldeles nyss börjat få upp ögonen för faran med TTIP men inte uppmärksammat CETA alls.
Om ni vill kan ni prenumerera på nytt innehåll i tråden genom att klicka på knappen ”Följ inlägget”. Då visar vi även att många är intresserade av frågan, för vad detta nu kan vara värt..
https://kontakt.naturskyddsforeningen.se/org/naturskyddsforeningen/d/ceta-avtalet-kan-komma-att-inforas-over-vara-huvud/#c2219876
Ingrid Skrev:
Personligen hoppas jag att skiten hålls som gisslan i det mörkaste källarhål och därefter blir brutalt avrättat. AV FOLKET!
Tänk att folk med Moderat och Liberal läggning konsekvent misslyckas med att förstå att i princip alla ”näringar” måste ha nån form av reglering – Annars löper man Amok. Och varför gör man det?
Därför att man kan!
Är nånting ”tillåtet” hur omoraliskt det än kan tyckas vara – så kommer nån att göra det – och allra helst om det är ”tillåtet”.
Det här med ”självreglering” har det snackats om såååå mycket – och det fungerar ALDRIG!
I Like Neil Young Skrev:
Självreglering låter ju fint men innebär förmodligen att man i realiteten sätter räven att vakta hönshuset…
Lars Henrik Skrev:
Vilket ypperligt initiativ! – Jag har anmält mig för vidare info!
– Vi måste alla tillsammans sprida information om det som pågår, och i alla möjliga sammanhang som vi kan komma på… för MÅNGA BÄCKAR SMÅ… leder till alltmer insyn och insikter rörande TTIP och CETA och så vidare – för alla gräsrötter!
Lars Henrik Skrev:
– Jag har allt varit där och kommenterat, så läs gärna hans svar, så förstår du varför han är en av få som skriver om CETA och TTIP mm.
Piltson Skrev:
Ja du Piltson, världen vi lever i nu är inte alltför vacker – sett från TTIP-dimensionens hyckleri!
Vad jag förstår utifrån historien, har det alltid funnits girighet, åtminstone alltsedan marknader och handel tillkom… – Vad som är stort i vår tid, det är att vi faktiskt kan samarbeta över nationsgränserna rörande dylika diskussioner – då världen i allt har blivit global via internet.
Få media utom de alternativa bidrar särskilt mycket till god informationsspridning, men sen får man väl också räkna in oss själva i detta sammanhang, med all vår media-aktivitet via bloggande… !!!
Det oerhört kusliga är DEN TYSTNAD SOM PÅGÅR – och förekommer dylikt, kan man alltid – ANA UGGLOR I MOSSEN.
Piltson, visst är risken stor att när man börjar ”ana dessa ugglor” i princip ger upp. MEN, i en dylik process som vi nu håller på med här, hör det till att ”tvivla på kraften och meningen, eller hur? – Så går det en liten stund, och man känner sig åter manad att ENGAGERA SIG, FÖRSÖKA FÖRSTÅ ÄN MER, OCH ATT SÖKA VIDARE INFORMATION – ALLTFÖR ATT VARA EN LITEN YNKA BIDRAGANDE NANOPARTIKEL I DET STORA HELA…
Piltson, tänk då på att vi är så många fler än vi som håller på med dessa frågor, ja över hela världen är vi numer miljoner som aktivt engagerar oss – och det är ju förträffligt stort, eller hur? – Det är fantastiskt att vi är så otroligt många som vill ”göra världen till en bättre plats”… – Och med detta kollektiva medvetandet i ryggmärgen, liksom en aning om storheten och stoltheten i detta engagemang – så är det enkelt att var morgon kliva ur sängen…
– Och kan vi även på lång sikt komma att bidra till ”att göra världen till en bättre plats” – så hjälper vi även alla dem som idag lider av depressioner och ohälsa – för med en annan ansats vad gäller samhällskulturen, och de politiska initiativen – så kommer rådande usla paradigm att alltmer ”rinna ut i sanden”…
– Min egen drivkraft består i den enorma kärlekskänsla för naturen, jorden och planeten, som jag har haft alltsedan jag var liten, och som har utvecklats med åren. Sen är jag ”född optimist” – jag ger således aldrig upp 😉
Och du Piltson som har varit med om att se muren falla, och en massa andra genombrott, och som även har skrivit om antagandet att du inte slutar att skriva om TTIP innan det har försvunnit – så kan jag inte annat än säga att ”det är den mest underbara drivkraften” till att var dag kliva upp, och för att ”ta helt nya tag i den nuvarande soppan”… 😉
Välkommen åter Piltson – var dag – du om någon behövs i engagemanget emot TTIP mm… 😉
Lars Henrik Skrev:
Jag inser att jag klippt från denna tråd utan att ange källa! Jag hoppas att ingen misstycker, det har inte varit min mening att sno andras texter för egen räkning. Bör jag lägga en länk till denna tråd?
Lars Henrik Skrev:
Nej det tycker absolut inte jag, här sammanställer vi tillsammans, och i en gemensam anda rörande de frågeställningar som berör oss, och då är tråden inte väsentlig i sig… – För min egen personliga del, är allt kollektivt eftersom jag skriver och lägger ut det här!
Tills vidare, tycker jag att vi kan vi avvakta med att förmedla tråden mer utåtriktat, och i någon större skala! – Den som hittar hit gör det av olika anledningar ändå…
Men saxar man ur en artikel, bör en länk vara med – liksom citationstecken runt de ord som har kopierats och använts!
Skriver du om – alltså rörande ett sammanhang med dina egna ord, behöver du inte heller hänvisa till källor. – Det är litet andra regler som gäller vid bloggande…
– Bloggaren i norr har gjort det igen!
Cecilia Malmström och EU-kommissionen verkar tro på tomten:
https://blogg.vk.se/andersforss/2016/07/06/cecilia-malmstrom-och-eu-kommissionen-verkar-tro-pa-tomten/
Ingrid Skrev:
Jag håller med dig Ingrid! Vi bör nog åtminstone avvakta med detta. Jag tror dessutom att det kan vara gynnsamt att undvika kopplingar till andra ämnen i detta skede då det framförallt handlar om att sprida information och vinna anhängare. Det kommer bättre lägen för detta senare tror jag.
@ Lars Henrik:
Jag vill åter poängtera hur bra det var att du knöt an till Naturskyddsföreningen på ett sånt bra och informativt sätt (det finns ingen text du behöver bekymra dig om som tagen härifrån)…
Jag lade nyss in ett inlägg där och för att försöka poängtera betydelsen av att de agerar från sin sida… Men, fortsättningsvis är det ytterligt bra om du fortsätter med information till dem…
@ Lars Henrik:
Jag brukar citera dig i mina texter! Får jag det?
Ingrid Skrev:
Ja, han har satt sig in i det där, men man såge gärna att istället för utbrott kunde använda sina insikter för formulering av konkreta frågor till regering och riksdagsmän som tror sig kunna försvara CETA/TTIP med allmänna fraser. Det kan vi inte göra här, eftersom vi inte är ett offentligt medium, och det är därför jag är så bekymrad över att den svenska dagspressen inte kan ta upp en ödesfråga som kan knyta upp landet för många generationer framöver.
Lägg märke till att det ”provisoriska” ikraftträdandet kan bli slutgiltigt. Ratificeing av så många länder skulle ta ett par år. och när det blir klart att det inte går igenom kan CETA hunnit bli så rotfast att det vore svårt att återkalla. Och hur blir det med de ISDS-stämningar som inträffar
i mellantiden?
Det är alltså viktigt att de parlament som är inställda på att tacka nej bör göra detta snabbt som fan – Frankrike, Tyskland, Luxemburg, Österrike, kanske Holland och Belgien… Annars blir detta en symbolisk eftergift till folkopnionen som i praktiken visar sig meningslös.
@ Ingrid:
Apropå Naturskyddsföreningen antog de min motion utan motstånd på riksstämman.
Ett positivt tecken i tiden!
Georg W Skrev:
Absolut!
@ Docent Göran Skrev
Det låter alldeles utmärkt! Ser vi en förändring inom föreningen eller är det vi som tidigare missförstått dem?
Ingrid Skrev:
Ja, hur man tar tag i en soppa är lite otydligt just nu, men CETA/TTIP återkommer senast när vi får se hur stämningen är i EU-parlamentet.
Där finns en massa folk som bara röstar så som de blir tillsagda av Junckers gäng, men där finns också en liten bråkig och högljudd grupp som gör mötena underhållande fastän de knappast är en maktfaktor.
Även i Italien breder nu de TTIP-fria zonerna ut sig. Men ännu är inte någon noterad norr on dansk-tyska gränsen.
https://map.ttip-free-zones.eu/
Hur kan det komma sig?
När vi där t.ex.klickar på Korsika så meddelas att man på denna ö samfällt (l´unanimité) förklarade sig TTIP-fri redan för ett år sedan. Så varför inte t.ex. Gotland?
I Like Neil Young Skrev i inlägg 630:
Jag håller fullständigt med dig om att mycket är ett ”påtagligt systemfel”…
På newsvoice fann jag följande unika inlägg, där det är enkelt att hålla med om det mesta…
Öppet brev till Regeringen: Varför förstör ni det land som våra förfäder byggt upp?:
https://newsvoice.se/2016/07/07/oppet-brev-till-regeringen-7-juli-varfor-forstor-ni-det-land-som-vara-forfader-byggt-upp/comment-page-1/#comment-174856
– I en av kommentarerna, säger författaren och i princip anmodar till, att vi använder texten för att skicka den vidare till politikerna!
I Like Neil Young Skrev:
När man läser hur våra politiker ges enormt stora summor som avgångsvederlag och pensioner – blir man illamående… – Tänk bara på hur oetiskt det är att ta emot dylikt, och sen att inte behöva göra någonting 🙁
– Många av er vet hur sjuksköterskorna överallt sliter och är underbetalda, och ändå försöker göra det bästa av sammanhanget…
–> En före detta minister går hemma och lyfter en summa per månad som är många gånger om en månadslön för en sjuksköterska – så simpelt och unket!
Flera sjuksköterskor säger upp sig i protest:
https://www.expressen.se/nyheter/flera-sjukskoterskor-sager-upp-sig-i-protest/
– Och i detta så unket korrupta system håller politikerna även på med att dra in oss i det absolut mest ”absurda handelsberoendet – som kallas TTIP”… – Så omvärldsfrånvänt, och enbart i profitens tjänst!
Men människor vaknar alltmer, inte bara i tusental, utan i miljontal – och i världen över – DET INGER HOPP… !!!
Franska regeringen säger nu rakt ut att man vägrar TTIP, grundat på vad man hilltills vet om den. Man har läst Jeronim Capaldo, som vi citerade tidigare här. Hans analys är förödande:
”If the EU signs the deal nearly 600,000 Europeans will lose their jobs, European goods will not be able to enter the US market, exports will decrease and EU countries will lose income, Jeronim Capaldo, a research fellow at the Tufts University,”
Räknar också upp andra nackdelar för fransk industri:
https://sputniknews.com/world/20160708/1042652110/france-us-ttip-deal.html
En ny förhandlingsrunda skall nu gå igång, den lär mest handla om regelsystemen, men vi har inte fått veta vilka argument och önskemål EU tänker föra fram.
Piltson Skrev:
– Detta innehåll är ju verkligen en stark kontrast till Malmström med flera, som ständigt hävdar att flera jobb kommer till…
– Det här innehållet i texten uppmärksammade jag, och rörande den omvända bevisföringen som skulle kunna uppkomma efter TTIP… – En situation som istället sannolikt kommer att leda till det man befarar i det andra stycket… :
”Moreover, according to the documents, the US has challenged the European norm which prohibits selling products until they are proved to be safe for people and environment.
As a result, cheap meat products containing hormones would flood the European market, destroying local businesses.”
– Framför allt behöver vi utveckla lokala marknader, och gynna allt lokalt – med TTIP kommer alltmer av det lokala att slås ut, jobben minska, och dessutom skulle vi få in ”än mer otjänlig mat”… – USCH, vilket nedbrytande perspektiv… !!!
TACK Piltson för ännu en intressant länk!
– Du skriver om en ny förhandlingsrunda:
– Jag funderar om det är flera väsentliga datum att uppmärksamma, och som finns tillgängliga rörande alla processerna med TTIP och CETA och så vidare?
– Vad känner du Piltson till?
– Med tanke på de TTIP-fria zonerna:
– Vilka har varit drivkrafterna för att dessa skall komma till stånd?
– Och Korsika som har varit det ett helt år, det låter intressant – men hur beslutades det?
– Sen undrar jag hur dessa platser kommer att fungera i ett land, där man förslagsvis skulle gå med på TTIP?
– Vilken giltighet har då i så fall de TTIP-fria zonerna?
– Ojojoj så många tankar och frågor som väcks… !!!
@ Ingrid:
Det är idiotiskt att tro att detta skulle leda till fler ”riktiga jobb” det är möjligt att det skulle kunna leda till jobb – låglöneslavjobb utan förmåner. Ungefär som det gamla ärevördiga företaget Stiga från Sverige som såldes till konglomeratet GGP och där produktionen slutligen nu hamnat i Italien där man använder nordafrikanska flyktingar som arbetare på gästarbetarmaner , d.v.s man får jobba i två månader innan man byts ut till en ny låglöneslav utan förmåner.Ack du nya sköna värld.
Jag antar att detta är NWO:s våta dröm för Europa, Löven fattar nada som vanligt och vill inget fatta heller eftersom man i smyg blivit ett högerparti som sitter som en lydig pudel i knät på Bilderbergs/NATO.Partierna som går under den korrekta beteckning Liberal/Höger njuter ju givetvis som på en efterlängtad bröllopsnatt.
TTIP = Globalisternas drömprojekt.
Ingrid Skrev:
Berättigad fråga, jag kan bara spekulera.
I de flesta fall rör det sig om beslut på kommunal eller provinsiell nivå. I vad mån sådana beslut har praktisk politisk effekt, eller bara skall ses som en gemensam meningsyttring, har att göra med graden av kommunalt/provinsiellt självstyre i de olika länderna.
Men det är helt klart att TTIP i högsta grad är en fråga som berör lokala intressen, och det är därför som detta kommit igång.
Det handlar t.ex. om makt över lokal upphandling av varor och tjänster, främjande av bygdens egna företagare, byggnadstillstånd, landskapsplanering, miljöskydd, sociala engagegemang… TTIP kan öppna möjligheter för främmande inblandning i en massa ärenden som bör kunna beslutas lokalt utan sådan inblandning.
Global Justice har sett efter hur detta kan komma att fungera i Storbritannien. De hjälper till med material för kommuner som vill agera om detta, läs här. .
https://www.globaljustice.org.uk/sites/default/files/files/resources/local_authorities_briefing_0.pdf?_ga=1.63204012.2007024870.1465242992
I andra länder kan det gå till på annat sätt, men de lokala INTRESSENA torde vara desamma inom hela EU. Så nog är det konstigt att detta inte kommit igång i Skandinavien.
Piltson Skrev:
När inte ens Naturskyddsforeningen känner till vad CETA är och innebär så förundras man kanske inte men jag antar tyvärr att det i bägge fallen handlar om politikers och medias mycket märkliga ointresse av att informera oss som är orsaken.
Det inte människor vet…
Lars Henrik Skrev:
Det är inget ointresse – det är högst planlagt. I denna fråga vankar NWO , Lydriket Sverige och dess PK MSM-media vägen fram , hand i hand , i högsta samförstånd.
Ingrid ovan:
Vilka har varit drivkrafterna för att dessa skall komma till stånd?
– Och Korsika som har varit det ett helt år, det låter intressant – men hur beslutades det?
Ingrid om du klickar på de grå zonerna och många av kommunerna, så finner på ofta ganska utförliga förklaringar och kommentarer om hur det gått till och varför.
Det är påfallande att sådan utförlighet är speciellt .markant i områden där det bor minoriteter, som ju ofta är angelägna om sin självbestämmanderätt. Korsika hör dit. Och se på Gwynedd i norra Wales! Friesland i Holland, det katalanska området, Och städer i dessa områden, hela Glasgow hela Barcelona,.Även tyska Friesland och Flensburg, där det bor en dansk minoritet.
Etcetera. Här kan man botanisera ganska länge.
Lars Henrik Skrev:
Ja, det är mycket märkvärdigt. Det jag just nämnde om minoriteter innehåller ju stora möjligheter tilll intressanta reportage. Om jag var redaktionschef på nån rikstidning skulle jag sände reportrar till Wales och Friesland. Och sedan kunde de åka och pejla meningen i Sverige. t.ex. längs Bohuskusten, Tornedalen, Hela Härjedalen som ju är en enda kommun. Och så har vi naturligtvis svenskfinland!
Enligt Jeronim Capaldo kommer den interna handeln INOM EU att minska ordentligt om TTIP går igenom,. Det får mig att fundera på Åland, där det bor 30 000 svenskspråkiga personer som är medvetna om sin särställning. Man använder Euro men har tullfrihet på båtarna från Sverige, ett unikt arrangemang. Svenskarnas spritköp på färjorna har räddat provinsens ekonomi.
Tycks mig att just Åland vore en lämpllig TTIP-fri zon. Så varför har man inte agerat?
Jag upprepar länken till kartan:
https://map.ttip-free-zones.eu/
Genom att hålla ned vänster knapp kan man skjuta kartan fram och tillbaka. Lägg märke till hur de regionala besluten i Frankrike gränsar till varandra och täcker in en stor del av landet och hur de kommunala besluten dessutom trängs INOM dessa zoner. Speciellt stor trängsel kring just EU:s högborg Strasbourg!
Hur kan Malmström avfärda ett så massivt motstånd som ”storm i en tekopp”? Borde inte någon journalist visa denna karta för Malmström och Juncker?
Och själva Bryssel är ju en TTIP-fri zon!
Haha.
@ Piltson:
Jag har inte hunnit kolla på den TTIP- fria zonkartan…
– Men, jag undrar om dessa zoner har någonting med EU-parlamentens tidigare omröstningar att göra, och där man har aviserat ett ointresse för TTIP… ??? – Sammanfaller detta?
De TTIP-fria zonerna indikerar en fri debatt! Där lokala och nationella massmedia publicerar artiklar som informerar om vad TTIP handlar om. Där utbyts åsikter och argument. Den verklighet/ de åsikter som beskrivs här på tråden tillåts förekomma i offentliga sammanhang ute i Europa.
Det dessa zoner och avsaknaden av fria zoner här hos oss, visar är att Svensk massmedia är stenhårt styrd ovanifrån.
Jag som tidigare var en flitig skribent har nu blivit bortkopplad och utmanövrerad, tillsammans med de rasistiska nättrollen och kvinnohatarna. Som alla är utskickade och betalda för att förstöra det fria samtalet.
Vi måste erkänna att det fria ordet inte längre får förekomma i vårt land och att ingen, mer än tydligen jag, har märkt att det fria ordet stängdes av i februari i år.
De som äger tidningar och kontrollerar SVT (Svenskt näringsliv) vet att vi här nu är fullproppade med argument. Hade tio av oss fritt kommenterat publicerade fria artiklar om TTIP, (vilket vi gjort), så hade Svenska politiker inte kunnat säga att hela nationen står bakom Sveriges önskan att skriva under detta avtal. Så vi kan börja tjäna pengar på vår export.
Vad kallas en demokrati där den fria debatten har tystats? Vart är Sverige på väg?
Tvärt emot dit jag ska!
Jag ser ingen annan möjlighet än fredlig revolution! Den kan tyvärr inte bli demokratisk eftersom den stora massan inte har en aning om vad som pågår.
Vi kan bara uttrycka vår demokratiska ovilja genom att INTE köpa dessa avtalade importerade produkter. Vi är marginaliserade i det demokratiska fria Sverige. Liksom hela LCHF-rörelsen.
Deppigt värre m.a.o. Nästa steg är att de krossar oss ekonomiskt eller helt enkelt låser in oss. Separerar vårt inflytande från befolkningen. Då är det verkligen ”Djurfarmen”.
@ Ingrid:
Jag har roat mig med att kopiera några av motiveringarna i brittiska kommuner. De visar att kommunalpolitikerna grundligt i satt sig in i de hot som TTIP innebär:
i Wales: On 4 Dec 2014 the council voted against TTIP!:- ”Gwynedd Council is stating its absolute objection to the Transatlantic Trade and Investment Partnership (TTIP). The TTIP is a trading agreement between the United States and Europe, which is negotiated behind closed doors and undemocratically. The TTIP is seeking to reduce regulatory barriers for big businesses – things like food safety law and environmental legislation, banking regulations and the powers of individual nations. Services such as the NHS are in danger – the TTIP is a mandate for private companies to take over services. At present, the negotiations still include the NHS. The negotiations are endangering democracy as private companies will be entitled to prosecute governments if those governments’ policies cause profit losses. This is a mandate for large companies to take the reins, as opposed to the democratic, elective system we currently have.
I Skottland: 4 November 2015 – “Midlothian Council is opposed to Transatlantic Trade and Investment Partnership because TTIP could have a detrimental impact on local services, employment, suppliers and decision-making. This council resolves:
1. To write to the UK Prime Minister, Scottish First Minister , local MPs, MSPs, and all Scottish MEPs raising our serious concerns about the impact of TTIP on local authorities and the secrecy of the negotiating process and to urge the Prime Minister to use the veto to prevent TTIP progressing.
2. To write to COSLA to raise our serious concerns about the impact of TTIP on local authorities and ask them to raise these with government on our behalf.
3. To call for an impact assessment on the impact of TTIP on local authorities.
4. To publicise the council’s concerns about TTIP; join with other local authorities which are opposed to TTIP across Europe and work with local campaigners to raise awareness about the problems of (…)
I Sydengland: Devon County Council Carried 16 December 2014! Concerns expressed in motion: Lack of democratic oversight; Impact on public services; Environmental protection; Financial regulation Resolves to: Write to Prime Minister, Deputy Prime Minister, SoS for Business, Innovation and Skills, 2 MPs representing Exeter, and all 6 South West MEPs; Write to Devon County Council and all other district councils in Devon; Write to District Councils Network and Local Government Association to lobby on behalf of local authorities on the potential impact of TTIP.
Oxford City Council Carried 29 September 2014 ”[We] reject any trade deal, including TTIP, if it leads to downward pressure upon environmental, social or labour market regulation, or the enforced opening up to private providers the provision of public service”
Tar kanske de tyska och franska lite senare.
@ Ingrid:
Ingrid de motiveringar som läggs fram vid många av de enskilda punkterna på kartan torde besvara dina frågor. Jag har plockat ut några, redigerat ned det byråkratiska skitsnacket och översatt det så gott jag kan. Ett rent slumpurval, du hittar dussinvis med sådana utdrag ur officiella papper bakom punkterna på kartan.
Letschin (tysk-polska gränsen): ”…handlar om en ny generation bi- och multilaterala handelsavtal, som syftar till maktförskjutning bort från demokratiskt valda politiker til multinationella koncerner. Denna typ av avtal innebär ett massivt ingrepp i vår kommunala auktoritet och vår kommunala självförvaltning. (”…handelt es sich um eine „neue Generation“ von bi- und multilateralen Handelsverträgen, die eine Machtverschiebung zum Ziel haben, weg von demokratisch gewählten Politikern, hin zu multinationalen Konzernen. Diese Art von Verträgen stellt einen massiven Eingriff in unsere kommunale Gestaltungshoheit und unsere kommunale Selbstverwaltung dar.)
Wismar ”…kräver omedelbar transparens rörande förhandlingarnas aktuella läge och innehållet i TTIP, CETA och TISA Enbart då är en offentlig och konstruktiv debatt rörande avtalen möjlig – en process som motsvarar de demokratiska reglerna… (”…fordert die sofortige Transparenz zum Stand der Verhandlungen und über die Inhalte der …TTIP, CETA und TISA. Nur dann ist eine offene und konstruktive öffentliche Debatte über die Abkommen möglich – einen Prozess, der demokratischen Regeln entspricht…)
Kiel ”…inga ingrepp i den kommunala självförvaltningen … och inga spärregler som kunde göra liberaliseríngar omvändbara och omöjliggöra rekommunalisering.. (”keine Eingriffe in die kommunale Selbstverwaltung … und keine Ratchet-Klausel, … die Liberalisierungen unumkehrbar und Rekommunalisierung unmöglich machen.” [I Köln hade man kanske läst analysen av amerikanska småbrukare, se 330 ovan!]
Länsstyrelsen Nordfriesland ”…bekymmer över TTIP vad beträffar kommunalt agerande, energiförsörjningen, miljöskydd och mycket mer. Därför kräver länsstyrelsen av EU-kommissionen. EU-parlamentet, förbundsregeringen och provinsregeringen Schleswig-Holstein att arbeta för öppna förhandlingar … inga standardsänkningar, deltagande av representanter för medborgargrupper, inga skiljedomstolar och inga ingrepp i den kommunala självförvaltningen…“ (“..Sorge gegenüber TTIP in Bezug auf das kommunale Handeln, die Energieversorgung, den Umweltschutz und vieles mehr. Darum fordert der Kreistag von der EU-Kommission, dem EU-Parlament, der Bundesregierung und der Landesregierung von Schleswig-Holstein sich dafür einzusetzten die Verhandlungen transparent zu gestalten … keine Verschlechterungen von Standards … Vertreter der Bürgerinitiativen … keine Schiedsgerichte und keine Eingriffe in die kommunale Selbstverwaltung …)
Köln ”Som första tyska miljonstad har stadsfullmäktige i Köln beslutat att av parlament och regeringar kräva säkring av sociala ekologiska och demokratiska normer, kommunal organisationsfrihet och skydd av allmänna tjänster. Annars får CETA ej ratificeras, och förhandlingarna för TTIP måste stoppas.” … (”Als erste Millionenstadt in Deutschland hat der Rat der Stadt Köln den Beschluss gefasst, die Sicherung der sozialen, ökologischen und demokratischen Standards, der kommunalen Organisationsfreiheit und Daseinsvorsorge von Parlamenten und Regierungen einzufordern. Andernfalls darf CETA nicht ratifiziert und müssen die Verhandlungen zu TTIP gestoppt werden. )
Nohfelden ”…tar avstånd från TTIP och CETA Bakgrunden är att de hemliga förhandlingarna medger ingen möjlighet att framföra åsikter, vilket annars är vanligt i demokratiska stater. …TTIP hotar förstöra urgamla strukturer och medför oförutsebara risker.” (”Hintergrund ist, dass die geheimen Verhandlungen keinerlei Mitsprachemöglichkeiten erlauben, wie dies in demokratischen Staaten sonst üblich ist. …TTIP droht viele gewachsene Strukturen zu zerstören und bringt nicht kalkulierbare Risiken mit sich.)
.
Heusweiler ”Kommunförvaltningen har beslutat avböja TTIP, CETA och TISA i sin nuvarande form. Den fastställer att avtalet syftar till maktförskjutning från demokratiskt valda politiker till multinationella koncerner. … Borgmästaren får till uppgift att framföra detta beslut till förbundskanslern och ekonomidepartementet. (”…hat der Gemeinderat Beschluss gefasst, in dem er die TTIP, CETA und TISA in ihrer derzeiten Form ablehnt. Er hält fest, dass die Abkommen eine Machtverschiebung von demokratisch gewählten Politikern hin zu multinationalen Konzernen zum Ziel haben. …beauftragt den Bürgermeister, diesen Beschluss gegenüber dem Bundeskanzleramt und Bundeswirtschaftsministerium zum Ausdruck zu bringen.“)
Laterns (Österrike) Med beslutet att förklara TTIP/CETA/TISA-fri kommun ställs följande krav på förbundsregeringen, ledamöter av nationalrådet och EU-parlamentet: Inget handels- och investeringsavtal som kan äventyra den kommunala beslutsrätten rörande allmänna tjänster eller begränsa deras rätt att själv införa regleringar, och uppskjutning av förhandlingarna så länge inga förhandlingsrelevanta dokument offentliggjorts och möjliggör demokratisk process… (”Mit der Erklärung zur TTIP/CETA/TiSA-freien Gemeinde werden folgende Forderungen an die Bundesregierung, die Abgeordneten des Nationalrates und an das europäische Parlament verbunden: kein Abschluss von Handels- und Investitionsabkommen, welche die Gemeindeautonomie bei der Sicherstellung der öffentlichen Dienstleistungen untergraben oder ihre Rechte auf Regulierung einschränken … Aussetzen der Verhandlungen, solange die verhandlungsrelevanten Dokumente nicht offengelegt sind und es keinen demokratischen Prozess gibt…)
Så där ser det ut. FLERA HUNDRA ställningstaganden av kommun- och distriktsförvaltningar med uppmaningar till centralregeringarna om hur de skall agera.
Frasen om ”maktförskjutning från demokratiskt valda politiker till multinationella koncerner” återkommer på flera håll – nån medborgargrupp har sänt ut material för att hjälpa kommunerna med deras formuleringar. Den är fullt berättigad. Det är uppenbart för dem som snabbläst en del av läckaget från Greenpeace och Capaldos analyser.
Det handlar alltså om mer än folk som står och vrålar på torgen. Det handlar om formellt oantastliga, seriöst menade och djupt kända farhågor för vad som håller på att hända med dem själva och deras livsvillkor. Jag ser det som en sista uppgift i livet att försöka klargöra att detta i samma grad även gäller människorna i landet Sverige.
Formuleringarna i Österrike verkar ibland beskare än dem i Tyskland. Kanske jag återkommer till dem senare idag. De franska får vänta till i morgon.
Piltson Skrev:
PILTSON: – Vilken genomgripande eftersökning du har gjort! – Personligen blir jag alldeles matt när jag läser igenom materialet! – Det är så många som har genomskådat ”spektaklet som pågår” – och så oerhört många som kämpar för sina lokala miljöer, där allt håller på att brista och totalt förändras! – Det är ju ytterst beklämmande vad EU, USA och storfinansen har ställt till med… !!!
Materialet ger också svar på flera frågor, just med tanke på hur dessa TTIP-fria zoner har organiserats! – En del av förklaringen är ju också att så många fler politiker på olika nivåer har varit engagerade på dessa platser!
–> Vad gäller Sverige har vi en ”väsensskild” situation – och med tanke på att så få politiker engagerar sig emot TTIP, eller ens tänker i andra banor och rörande alla de frågor som faktiskt tas upp i det material du PIltson har gått igenom. – Och folket vet inget – eftersom i princip total tystnad råder media-mässigt! – I skenet av detta, är det svårt att tänka sig en utveckling av TTIP-fria zoner här i Sverige – eller vad säger ni andra… ???
Särskilt dessa rader säger otroligt mycket:
”Nohfelden ”…tar avstånd från TTIP och CETA Bakgrunden är att de hemliga förhandlingarna medger ingen möjlighet att framföra åsikter, vilket annars är vanligt i demokratiska stater. …TTIP hotar förstöra urgamla strukturer och medför oförutsebara risker.”
Piltson Skrev:
Jag lade avsiktligt Letschin och Wismar överst. De är kommuner i dåvarande DDR, som i 40 år iinte fick en chans att bestämma över sina egna viktigasta frågor. Det är möjligt att lokalpatriotismen just därigenom nu får sina mest anslående uttryck just där.
Och i analogi därmed är det möjligt att den förbannade liknöjdhet som tycks känneteckna svenskarna i denna ödesfråga kan bottna I att man där inte suttit i ett jämförbart läge sedan Gustav Vasa.
Trehundraåttio kommuner i Österrike har enligt senaste räkning förklarat sig vara TTIP-fria zoner. De är jämnt fördelade i de tätbefolkade delarna av landet, så att kartan ser ut som ett angrepp av vattkoppor eller dylikt. Men vid närmare påseende är det mindre imponerande än det först verkar.
De flesta tar avstånd från TTIP/CETA med samma formuleringar, här och där obetydligt justerade eller kompletterade. Någon medborgargrupp har delat ut material, som ett parti lagt till grund för likalydande motioner överallt. Ungefär samma fraser som dem vi redan citerade från Laterns härovan.
Det gör engagemanget mindre intressant än det först verkade. Tyskarna var mera självständiga – eller kanske sämre regisserade. Så här saxar jag bara en del av beslutet i själva huvudstaden, där man kostade på sig en egen text:
Wien ”Wiens kommunalfullmäktige uppmanar förbundsregeringen att offentliggöra syftena med TTIP-förhandlingarna, informera befolkningen rörande förhandlingarnas förlopp hittills och … säkerställa att de förs på ett öppet sätt med brett engagemang från folket. Om inte detta kan garanteras, skall förhandlingarna omedelbart avbrytas och EU fråntas Österrikes förhandlingsmandat i detta ärende.” (”Der Wiener Gemeinderat fordert die österreichische Bundesregierung bezüglich der TTIP-Verhandlungen auf, die Verhandlungsziele offen zu legen, die Bevölkerung über den bisherigen Verhandlungsverlauf zu informieren und … sicher zu stellen, dass diese transparent im Sinne einer breiten Einbindung der Bevölkerung geführt werden. Für den Fall, dass dies nicht gewährleistet werden kann, sind die Verhandlungen umgehend abzubrechen und der Europäischen Union diesbezüglich seitens Österreichs das Verhandlungsmandat zu entziehen.”)
Men ändå, nog är det rätt många tekoppar det stormar i enligt fru Malmströms syn på ärendet. Och då har vi ännu inte sett närmare på Frankrike, där mer än hälften av markytan har förklarats vara TTIP-fri.
Nu är fru Malmström i Kina, där hon pratar med Kanadas handelsminister om CETA.
EU-kommissionen har gått med på att det skall ratificeras av alla medleämsländer men får
ändå “provisoriskt tillämpas“ så snart man skrivit på. Skall nu “provisorisk tillämpning“ ses som “preliminärt godkännande“?
Att det skulle bli trassel visste vi, men att det skulle börja så snabbt var inte väntat. Läs här om vad medborgarrörelsen Council of Canadians anser om detta. De har varit emot CETA från början.
https://canadians.org/blog/does-canadian-trade-minister-support-provisional-application-ceta
@ Piltson 673:
Nej du Piltson – den där Malmström samlar absolut inte på sig några goda ”karmapoäng” …
Från artikeln saxar jag från slutet av den följande:
”Freeland will be discussing CETA today with EU Trade Commissioner Cecilia Malmström, the German Minister of Economic Affairs Sigmar Gabriel, French trade minister Mathias Fekl, and the President of the European Parliament Martin Schulz.
The Council of Canadians stands with our German allies Mehr Demokratie (More Democracy) on the matter of provisional application of CETA. Their spokesperson Roman Huber has commented, ”It would be a democratic scandal to circumvent parliaments. We think that this [agreement] is against the German constitution and therefore we are preparing a legal challenge against provisional application and against certain contents of CETA which would endanger democracy.”
We are also calling for Prime Minister Trudeau to postpone his scheduled trip to Brussels on October 27 to sign CETA and to instead order a study of the deal – as highlighted in this blog – given Brexit removes the EU’s second largest economy and Canada’s largest European trading partner from CETA.”
– Att de alla dessutom ses i Kina – är uppseendeväckande…
Det som begreppet DEMOKRATI – en gång innebar – diskuteras alltmer – och ”DEN NYA VARIANTEN” ifrågasätts än mer…
Ingrid Skrev:
Man kan börja förstå varför hemlighetsmakeriet varit så omfattande runt dessa frihandelsavtal. Förhandlarna måste veta att det innebär begränsningar av demokratin. Detta börjar lukta landsföräderi tycker jag…
Några inlägg från ALMEDALSVECKAN – som berör ”det politiska spelet” i Sverige:
https://ledarsidorna.se/2016/07/chris-forsne-det-vanmaktiga-folket/
”Det ligger en vanmakt över Sverige. En vanmakt över den urholkade demokratin. Den genomsyrar samhället idag. Från bostadsrättsföreningar, vägföreningar och småbåtshamnar, till kommuner och rikspolitiken. Att vara förtroendevald var förr ett hedersuppdrag och svenska folket trodde på att den valde/valda skulle värna om en återkoppling till sina väljare. Där befinner vi oss inte längre.”
– Nej, där befinner vi oss inte längre i Sverige… – Att vara förtroendevald idag, innebär alltför stora möjligheter till maktbegär och korrupt spel – bakom folkets ryggar – och sen stora möjligheter till att erhålla en mångsiffrig fallskärm, pension eller vad det nu kan kallas…
–> Vi gräsrötter, vi som är folket – vi finns och vi existerar och bär upp den ekonomi – som nu förslösas in absurdum…
Ett annat inlägg rörande ALMEDALSVECKAN:
https://www.expressen.se/debatt/det-stinker-hemskt-fran-almedalen/
– Till sist ett inlägg från den absolut verkliga verkligheten… – En enkel pensionärskvinna (82 år) sökte ett litet ekonomiskt bestånd i sin kommun – men då fanns inga pengar, utan hon uppmanades att söka arbete på arbetsförmedlingen… – För ett dylikt hanterande finns inga ursäkter… – Kvinnan har arbetat sedan hon var 12 år… :
https://www.expressen.se/gt/kommunen-till-kerstin-82-sok-jobb/
–> Pensionerna urlakas till folket – men inte för politiker, eller före detta politiker, utan de kan i mängd lyfta tusentals kronor – utan att göra någonting, och genom att enbart vara en ”före detta politiker”…
–> I detta ”mycket skeva politiska system” avser man dessutom nu att ”ställa till det än mer” – genom att ”hålla knäpp tyst officiellt om TTIP och CETA mm… – VI ÄR VÄLDIGT MÅNGA SOM UNDRAR HUR ALLT DETTA KAN VARA MÖJLIGT?
Lars Henrik Skrev:
Det tror vi på. Men hur kan vi sprida denna insikt?
@ Piltson:
@ Lars Henrik:
– Visst är förhandlarnas beteenden suspekta när de åsidosätter demokratiska principer så omfattande… – De förhandlar ju MEDVETET EMOT DEMOKRATIN – OCH HELA EU STÄLLER SIG OVAN FOLKET… – VI SKALL INTE ENS FÅ VETA VAD SOM PÅGÅR – OCH ÄNDÅ BERÖR ALLT TILL OCH MED VÅRT VARDAGSLIV…
– Jag tänker åter på en tidigare text från februari…
TTIP investor court illegal, say German judges:
https://euobserver.com/economic/132142
Georg W 667 Skrev:
Du har så rätt! – Jag grunnar mycket på vad som kan göras här i landet? – Men, samtidigt tror jag, att tids nog, och förmodligen ganska så snart – kommer information att spridas än mer även i Sverige. – Men det måste mycket till många oerhört starka och kompetenta initiativ – ”för att rädda landet” från allt det destruktiva som pågår… !!!
Georg W Skrev:
– Ja vad är vi – om den fria debatten totalt tystas ner? – Så snabbt det dessutom har gått, och att allt har blivit – så mycket värre… Du skriver att debatten är på väg – ”Tvärt emot dit jag ska!” – Jag håller fullständigt med dig, och jag tänker även på kommande generationer, och den totala frånvaron av ”långtidsperspektiv”… !!! – Allt som hinner förstöras och gå till spillo… 🙁
– Att protestera genom att inte köpa ”skräpmat etcetera” blir vi allt fler som gör – men, en stor del av väsentligt arbete, det är att ihärdigt fortsätta med att informera omgivningen – och i så hög grad som möjligt… !!!
Georg: – Jag uppskattar verkligen ditt sätt att uttrycka din kompetens, och att hela tiden driva diskussionerna vidare! – Du har ett målande språk som når fram, och du är så väl insatt i det mesta, ja så mycket att man (jag) häpnar ibland! – Du är verkligen väl behövd i det som fortsättningsvis måste till för att förändra världen! – Ja planeten behöver oss alla, i ett vaket tillstånd, och via ett engagemang från hjärtat… !!! Och just det, det har du!
– MEN en sak, vi skall absolut inte se oss som ”marginaliserade” – det är absolut tvärtom – vi är föregångare, vad gäller LCHF – och rörande mängder av andra sammanhang. – I och med att man skiftar perspektiv, erhåller man också än mer kraft och energi till att – stå emot det ”störande” och att engagera sig rörande alla de faktorer som vi önskar se förändrade… !!! – Därför behöver vi än mer fokusera på att kämpa för det möjliga, och än mindre ”förbanna mörkret” – i ord, tanke och handling! – Föregångare har alltid varit de som har ”dragit det tyngsta lasset” – men de är också de som får utvecklingen att så sakteliga gå framåt –>
Ingrid Skrev:
Sveriges radio lyckades få med några meningar idag:
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6470827
En ny förhandlingsrunda går igång, och i rätt tid till denna har Greenpeace läckt ytterligare dokument. Nu handlar det om att framtida energiförsörjning kan vara hotad. Läs här om det
https://www.theguardian.com/environment/2016/jul/11/leaked-ttip-energy-proposal-
https://www.financial.de/news/agenturmeldungen/greenpeace-neue-ttip-dokumente-zeigen-gefahr-fur-energiewende/
https://www.dw.com/en/greenpeace-german-shift-to-green-energy-in-mortal-danger-from-ttip/a-19392734
Intressant att Malmström inte sade ett ord om detta när hon talade om den nya rundan.
@ Piltson:
Har du mera info?
Det där var ju bara lite grann om att man vill ha ”regler” för inmatning av olika strömkällor på det existerande nätet?
Vad kan finnas bakom detta? Det här tycker jag var superintressant och jag har bara väntat på att ”skrivningar” om detta skulle dyka upp.
@ Piltson:
Din första länk i inlägg 681 funkade inte – men jag fann den – se länk nedan!
@ I Like Neil Young:
– Har inte hunnit läsa den här texten från ”The Guardian”, men kolla om den info du söker efter finns i denna länk!
https://www.theguardian.com/environment/2016/jul/11/leaked-ttip-energy-proposal-could-sabotage-eu-climate-policy
@ I Like Neil Young:
Inte just nu, men vi skall ägna lite uppmäksamhet åt det här. Här är återigen en situation där EU-folket för fram krav/önskemål som går på tvären om av vad folk vill och flera regeringar arbetar för, för att sedan lägga fram avtalsutkast så snårigt skrivna att parlamentarikerna inte förstår vad de godtar – kom ihåg citatet från Oettiger i tidigare inlägg!
Man förstår varför det måste vara hemligt, och vi är Greenpeace stort tack skyldiga.
@ Piltson:
PILTSON – du är en ovärderlig klippa i granskandet av allt ”fiffel- och båg” rörande alla dessa vändor på förhandlingsbordet… – och på alla andra ställen… – där man undanhåller TTIP-fakta…
– Dessutom blir man ju ”aningens bildad” av att hålla på och dyka ner i det ena efter det andra av ”skumraskets tysta elände”… – Nej, världens historia är inte vad vi trodde en gång – om vi nu trodde någonting alls?
– Vilken extrem tur att Greenpeace existerar och bidrar i detta ”lömska läge där tystnadens kultur kör sitt alldeles eget speciella race”… 😉
@ Piltson:
Bra – hoppas du hittar nåt. Jag tycker detta är ett superintressant område.
Jag har skrivit det förr och jag skriver det igen – det här avtalet känns som kräftgång på alla områden. Jag förstår inte vad folket ska ha att vinna på det här. Inte alls.
@ I Like Neil Young:
”Den här läckan går längre än något annat hittills läckt eller allmänt tillgängligt material om det hot mot klimatet som TTIP innebär och om vår strävan mot miljövänlig energiförsörkning”. sade Ilana Solomon, chef för Sierra Club, en amerikansk miljögrupp, (”This leaked document goes farther than any past leaked or publicly available TTIP document on energy to reveal the threat that the deal poses to our efforts to protect our climate by fully transitioning to clean energy”)
”Det är ett jättestort steg bakåt i vår kamp bort från fossila bränslen” (”a giant leap backward in our fight to keep fossil fuels in the ground.”)
Och så vidare. Mera detaljerade kommentarer här: https://www.ecowatch.com/leaked-document-reveals-alarming-new-environmental-threats-of-ttip-1915539193.html
Så säger alltså miljöintressenter i USA, där de huvudsakliga förmånstagarna av TTIP finns. Här i Europa har vi ännu större anledning att vara uppmärksamma. Det har Friends of the Earth varit, och här är deras kommentarer till utsnitt ur det läckta dokumentet:
https://www.foeeurope.org/sites/default/files/eu-us_trade_deal/
Men det festligaste i den nya läckan är avslöjandet att EU planerar nya ansträngningar för att förhindra läckage. Dit hör bl.a. dolda kameror och bättre övervakning i de läsrum där utvalda parlamentariker tillåts läsa förhandlingsprotokoll. Läs om detta här, framför allt sista meningen: https://arstechnica.co.uk/tech-policy/2016/07/ttip-leak-rebuts-eu-climate-change-pledge/
Hela nya metoder i vad vi här i Europa brukat kalla parlamentarisk demokrati. Hur det går ihop med Malmströms löfte om ”största möjliga öppenhet” inte kunnat fastställas,
Ingrid Skrev:
Här är allt material från Greenpeace, uppsorterat på ämnesområden.
https://www.ttip-leaks.org/
Piltson Skrev:
Haha, helt absurt! – Nu har EU:s gäng allt än mer ”totalt målat in sig – inte bara i ett hörn, utan också bakom lyckta dörrar”… Demokrati? EU som fredsprojekt? – Stackars dom – de skulle bara se hur deras ageranden ser ut på utsidan, och uppfattas – alltså i verkligheten!
Tack Piltson!
Länken till FOE ledde inte ända fram. Försök den här istället:
https://www.foeeurope.org/sites/default/files/eu-us_trade_deal/2016/foee-ttip-energy-raw-material-analysis.pdf
Piltson Skrev:
Jag är osäker på om denna fil (DOWNLOAD ALL (ZIP)) innehåller de senaste läckta dokumenten. Filen har samma datum och storlek som den med de tidigare läckorna.
@ Lars Henrik:
Nej, jag kunde inte hitta den nya texten igår, men här är den
https://www.greenpeace.de/sites/www.greenpeace.de/files/publications/20160711_greenpeace_ttipleaks_energy_papers.pdf
Och här har några lustigkurrar gjort om den till ett spel:
https://ttipgameover.net/blog/en/
Piltson Skrev:
Om detta skrev vi två bitar på Newsvoice förra året:
“1. Det visade sig att texterna inte skulle spridas. De skulle hållas tillgängliga på amerikanska ambassaden och där få läsas under uppsikt. Läsesalen är öppen två förmiddagstimmar två gånger i veckan och så gjorde man i ordning en lista över dem som skulle släppas in där. Den upptog 139 personer, alla ”regeringsrepresentanter”. Ingen från oppositionspartierna var med på listan.” (Och inga journalister)
”2. Sedan en vecka får tyska lagstiftare läsa de hemliga TTIP-protokollen, står det idag 10/2 i tidningen. Men de måste först skriva under en försäkran att inte röja vad de läser, och om de inte rättar sig efter det kan de drabbas av fängelse för röjande av statshemlighet. Journalister släpps inte in. Protokollen är så krångligt skrivna att de säger sig behöva hjälp av sakkunniga akademiker för att fatta vad det står, men de sådana får inte medföras, ej heller mobiltelefoner.“
När Malmström kom med sitt löfte om största möjliga öppenhat tog vi för givet att systemet övergetts.. Men så är det alltså inte?
Förhandlingarna äger rum i Bryssel. Det är papper som EU lagt fram. Är det inte säreget att sådana papper bara får läsas på ett främmande lands ambassad? En tysk ledamot av EU-parlamentet klagade över sin förnedring där. Hon fick inte medföra en jurist som kunde förklara vad det stod.
Dessa läsrum på ambassaderna skall skiljas från det offentliga läsrum som Greenpeace ordnade i Berlin men stängdes av polisen.
@ Piltson:
Tack Piltson, jag undrade just samma sak som Lars Henrik (inlägg 691).
– Jag funderar en del på vår nuvarande politiska situation, där korruption och maktbegär blir allt mer synligt, och avslöjat… – I skenet av det är det inte alls underligt att man strävar efter att vilja ha TTIP… – Dessutom är allt baserat på en extrem ”tillväxtekonomi” – med enorma konsekvenser – men tillväxt vill man ha, oavsett – därför att… … … – Spelet är nu i sin allra mörkaste fas, som det verkar – och som man säger – ”det är alltid mörkast före gryningen”… – Ja må detta spel upphöra, och någonting nytt ta vid – till gagn för det värdefulla livet, där hälsa och välmående prioriteras framför profiten… !!!
Några tankeväckande texter om den allra senaste avslöjade (vänskaps)korruptionen:
https://www.expressen.se/kronikorer/lotta-groning/lat-riksrevisorns-tabbe-bli-ett-uppvaknande/
https://www.expressen.se/nyheter/nya-kravet-alla-pa-riksrevisionen-ska-ga/
MEN, att undersöka alternativ, blir också alltmer väsentligt – och faktiskt också i förhållande till de TTIP-fria zonerna, där det lokala livet existerar, och där detta betyder väsentligt värdefulla sammanhang i kulturen. Man vill inte ha (eller bli en del av) den likriktning som den globala världsekonomin, USA och EU anmodar – och den exploatering via TTIP – som så tyst och destruktivt förespråkas…
Angående alternativ: Igår fick jag tips om detta dokument:
https://corporateeurope.org/sites/default/files/trade-time_for_a_new_vision-print.pdf
– Jag har inte hunnit läsa texten mer än överskådligt – men de tankar som framförs är diametralt motsatta, och så mycket mer livsinspirerande – än det som ”det tysta gardet” försöker att överrumpla mänskligheten med i nuet!
@ Piltson:
Parlamentariker som sätts i detta läge bör naturligtvis vägra rösta, och lämpligen kungöra detta i god tid.
Sverige har 20 ledamöter. De finns här
https://www.europarl.europa.eu/meps/sv/search.html?country=SE
Vid var och en anges en epostadress där han/hon kan nås, om nu någon vill uppmunstra dem att vägra rösta..
Här är en svensk som tycks ha satt sig in i saken.
https://jinge.se/allmant/stoppa-ceta-och-ttip-oka-demokratin.htm#comments
@ Emmalisa:
Ja, där står en rad direkta citat ur CETA som fyller mig med ett slags skräck. Titta på dem och fundera lite och fråga din riksdagsledamot vad han anser om sånt:
Och så står det så här:
”Men att våra politiker och svensk fackföreningsrörelse inte inser hur vansinnigt detta är, är desto underligare. Hela den kanadensiska fackföreningsrörelsen är fly förbannad och står upp som en man mot Ceta.”
Där vet jag nog varför. Dessa fackföreningar har haft flera års erfarenhet av NAFTA, som enligt propagandan skulle medföra nya arbetstillfällen. Motsatsen blev resultatet, uppskattningsvis en halv miljon förlorade jobb i Kanada. Och rätt många i amerikanska sydstaterna, när företagare flyttade sina anlägggningar till Mexiko.
EU har gjort en video som ska förklara ttip.
https://www.youtube.com/watch?v=_znzkaxwtnc
Det påminner om gamla Sovjet. Fast de talar engelska.
Världshandel:
Just nu dricker jag te – tepåse…
Jag läser på den lilla ytterpåsen på svenska – Aromatiskt grönt te, vilket jag tolkar som oäkta, arom alltså. Därutöver står ju dom orden på 23 andra språk skrivna från vänsterkant och avslutningsvis på arabiska från högerkant. Det skulle inte få plats med mer information trots mini-mini-bokstäver. Jag själv använde både glasögon och förstoringsglas.
Piltson Skrev:
–> HALLÅ SVERIGE – VAKNA NU – OCH LÄR AV HISTORIEN, OCH ANDRA LÄNDERS EXTREMA ERFARENHETER – SOM KANADA… OSV…