Viktnedgång och reversering av typ 2-diabetes

Viktnedgång och reversering av t2-diabetes , en bra sammanfattande föreläsning av Andreas Eenfelt.
Med referenser. Möjlighet till gratis provmånad för den som inte redan är medlem i Diet Doctor.

Introduktionsversionen här.

 

Comments

  1. 1
    Fredde säger

    Hej Annika!

    I januari i år så var jag på 50 års kontroll. Fick då beskedet att jag har diabetes 2 + högt blodtryck. Blev då ordinerad medicin direkt. Det jag fick utskrivet är Ezetimibe Metformin Enalapril. Min läkare tryckte också på att jag skulle äta statiner. Men efter att ha hört Lars Bern varning för statiner så tackade jag nej direkt.

    Jag är emot medicin helt då jag tror att motion och lägga om kosten är den bästa medicinen! Men jag var lite rädd för mitt höga blodtryck där undertrycket låg på 95. Min mor och far och mormor har alla drabbats av hjärnblödningar och doktorn säger att detta är ärftligt med högt blodtryck.

    När jag började knapra min medicin så vägde jag 90 kilo. Långtidssockret låg på 63. Nu har jag gått ner 6 kilo + att långtidssockret ligger på 48 dvs rätt normala värden.

    Efter “domen” i januari så har jag börjat med powerwalk 5-7 ggr i veckan och minskat drastiskt med kolhydrater socker vitt bröd etc.

    Min fråga till dig är: törs jag slopa mina mediciner redan nu? Jag kommer fortsätta att motionera och äta sunt. Jag vet inte vad dessa mediciner gör med kroppen. Jag känner inga biverkningar alls dock så är min potens lite sämre och det oroar mig. Tror det är medicinskt.

    Mvh

    /Fredde

  2. 2
    Annika Dahlqvist säger

    1 Fredde
    Ezetimibe är ett kolesterolsänkande preparat som saknar vettig indikation för diabetiker, då diabetiker med högre kolesterol inte har större risk för hjärtkärlsjukdom.
    Metformin (mot högt blodsocker) och Enalapril (för hjärta och blodtryck) kan ha vettig indikation, men LCHF-kost (+ motion) är antagligen överlägset..
    Du kan i första hand diskutera med din läkare om huruvida du kan minska på din medicinering.

  3. 3
    Fredde säger

    Annika

    Tack för ett så snabbt svar! Då ryker Ezetimibe tabletterna direkt! Jag hade Corona i april ( 3 veckor ). Efter det så började jag med mina powerwalk rundor. Efter andra gången så fick jag så ont i mina vader. Nu 1.5 månad efter att jag har blivit frisk så känner jag av värk i benen typ som träningsvärk. Läser biverkningarna av Eze och undrar om inte den medicinen som ger mig den värken?!

    Stort tack!

    /Fredde

  4. 4

    Värk i benen brukar vara en indikation på magnesiumbrist.

  5. 5
    Fredde säger

    Georg W

    Jag hade ofta krypningar i benen + sendrag då och då. Läste om varför och köpte en burk magnesiumtabletter. Problemen försvann direkt! Nu är det mer som träningsvärk! Tror det är ngn biverkning av Coronan eller medicinen!

    Men tack för tipset!

    /Fredde

  6. 6
    Fredde säger

    Annika jag har en följdfråga:

    Är det någon av de ovanstående mediciner som leder till muskelvärk? Jag har som sagt värk ( känns som träningsvärk ) som flyttar runt i benen. Först trodde jag det var en eftersläng av coronan som jag haft. Men jag börjar misstänka att det är medicinen som leder till värken ( muskelvärk ).

    Jag har idag slutat att ta Ezetimibe som ett första steg. Hoppas det lindrar muskelvärken.

    Med vänlig hälsning,

    Fredde

  7. 7
    Annika Dahlqvist säger

    6 Fredde
    Jag vet inte mer än någon annan om detta. Titta i Fass efter möjliga biverkningar.

  8. 8
    XMargareta säger

    Fredde.
    Statiner som är kolesterolsänkande har muskelvärk som en möjlig biverkan.
    Om den kolesterolsänkande medicinen du tar, Ezetimibe, kan göra det vet jag inte.
    Kolla som sagt i Fass

  9. 9
    Fredde säger

    Tack Annika och Margareta!

    Ja det kanske är lite statiner i medicinen. Har nu skippat den. Kan inte bli sämre i vilket fall!

    /Fredde

  10. 10
    XMargareta säger

    Fredde.
    Från Fass:
    Ezetimib, det aktiva innehållsämnet i Ezetimib Sandoz, verkar genom att minska kolesterolupptaget i magtarmkanalen.
    Ezetimib Sandoz förstärker den kolesterolsänkande effekten hos statiner, en grupp läkemedel som minskar mängden kolesterol som din kropp själv tillverkar.

    Ezetimib är ingen statin. Statiner bryter leverns framställning av kolesterol (och gör det på ett sådant sätt, att framställningen av Q10 också blockeras.) Som du ser ovan så hindrar Ezemib upptaget av kolesterol från tarmen. En av de biverkningar som anges för Ezetimib är just muskelvärk och ibland nerbrytning av muskler.

Speak Your Mind

*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.