Magmediciner ökar risken för magcancer

Magmediciner mot sur mage ökar dramatiskt risken för magcancer vid långtidsanvändning.

Förutom ökad risk för magcancer orsakar PPI ökad risk för benskörhet och frakturer.

 

Comments

  1. 1

    Någon skrev i en kommentar tidigare att,
    – tsk bikarbonat i 1/3 glas vatten,
    om man inte rapar inom 3 minuter kan det vara pga låg magśyra!

    Nån som testat?

    Själv har jag glömt att köpa bikarbonat.

  2. 2
    Gunnar Isaksson säger

    Läkarna har blandat ihop för svag magsyra med för stark magsyra. De ger mediciner som ytterligare försvagar magsyran vilket förvärrar för patienten genom dåligt näringsupptag.

    Ju äldre vi blir desto svagare blir magsyran och det leder till näringsbrister. Typiskt är B12 brist som orsakas av för svag magsyra.

    För många räcker det att ta 1 – 2 matskedar ekologisk äppelcidervinäger i ett glas med vatten innan måltiderna. Det triggar magen att producera mera syra och en vinäger som inte är upphettad innehåller även bra enzymer. Exempelvis Kung Markattas vinäger är inte upphettad.

  3. 3
    XMargareta säger

    Syrade matprodukter till varje måltid är också bra.

  4. 4
    sten bjorsell säger

    #2 Gunnar Isaksson: Helt riktigt!
    Har köpt äpplecidertabletter. Nackdelen med för mycket äpplecidervinäger är att det skadar tandemaljen, vilket undviks med tabletterna!
    Hittade dom på iherb, billiga. Tar en före och en efter stort mål mat.
    Måste testa bikarbonat. Innan måltid, helst på morgonen tror jag. Att våra läkare skriver ut preparat för att minska magsyra utan att testa om patienten egentligen har för lite syra är skandal. Om man bekymrar sig för hälsan och inte rapar efter testen i #1 finns det även en kapsyl med pH-mätare och radiosändare man kan svälja och få svart på vitt hur bra eller dålig man är. Efter 60 lär vi i snitt producera bara 1/4 av vad vi gjorde före 20 när det var full fart på oss. Inte undra på att maten ofta läggs på hög istället för att orsaka aktivitet när vi blir äldre. Kanske för att vissa svårlösliga delar saknas?

  5. 5

    #4 Sten. Jag har läst att man ska vänta minst en halvtimme med att äta efter intag av bikarbonat. Magsyran behövs nämligen för att smälta maten.

  6. 6
    Ann-Margret säger

    Jag har ett par vänner som ätit omeprazol varje dag i minst 10 år.
    Eftersom denna medicin varar i 24 timmar, och de äter den varje dag, så har de aldrig någon magsyra då? Hur går det med deras matsmältning då?
    Ingen av dem kan sluta, eftersom de då får en fruktansvärd halsbränna och sveda i magen.

  7. 7
    sten bjorsell säger

    #5 LenaK
    Absolut, t.ex. för att testa. Såg en kurva från en pH-kapsel som visade att det kan ta ett bra tag innan magsyran återhämtas. I friska regleras magsyran automatiskt så länge det finns tillräckligt med salt och koldioxid(!) Detssa råmaterial spjälkas med hjälp av “protonpumpar” upp till Saltsyra och Natriumbikarbonat. Blodet blir alltså något mer alkaliskt när magsyran ökar, enligt standard syra-bas kemi. Studier av alligatorer och en del andra djur som sväljer hela byten indikerar hur viktigt koldioxiden är för att tillverka magsyra: Venerna innehåller ju alltid mer koldioxid än syrerika artärer. Dessa djur har en “shunt” som växlas så att venblod matas till protonpumparna när mycket magsyra behövs! Inte så hos oss. Här gäller det alltså att hyperventilering eller för snabb andning eller noll motion minskar förmågan att producera magsyra. Dåligt med magsyra, dålig nedbrytning av maten med påföljande bristsjukdomar, ofta inklusive sura uppstötningar varefter t.ex. ppis, symptomdämpande standardbehandling, gör allt värre! En promenad före/direkt efter maten är kanske bra jämfört med t.ex. Nexium. Elastiska ringmuskler som ventilerna före och efter magen lär knappast täta bra om de förkalkas/hårdnar av ett för lågt magnesiumupptag. Spasmer, inklusive hicka, fibrillation, muskelkramper och kanske även sura uppstötningar(!) orsakas också av för lite magnesiumupptag, liksom oro och irritabilitet i allmänhet. Mediciner baserade på symptombehandling kan ofta förvärra långsiktigt. Doktorn bör istället finna och eliminera grundorsaker. Ökat magnesiumintag utan att korrigera magsyran kan alltså vara meningslöst.
    Men så länge minsta gnutta av “fortbildning” av läkare är sponsrad av läkemedelsindustrin fortsätts dagens lukrativa symptombehandlingar. “Sponsring” är ofta idag “effektiv välgörenhet”, ett uttryck myntat av, gissa vem?

  8. 8

    PPI ökar risken för osteoporos (benskörhet) ger också upphov till depression mm. Man kan sluta med t ex Omeprazol men man måste trappa ner under minst 4 veckor, längre tid är säkert bättre eftersom man får, ibland svåra, magsmärtor när man försöker sluta. Då så antar patienten att hon fortfarande är ”sjuk” och fortsätter då att medicinera med PPI (protonpumpshämmare).

  9. 9

    Länk till dokument om äldre och hur mediciner påverkar dem.
    På sid 53 står om PPI och problematik vid utsättning. För övrigt mycket intressant att läsa om andra mediciner och deras effekter,
    https://www.regionhalland.se/PageFiles/40578/L%C3%A4kemedel%20och%20%C3%A4ldre%202012%20-%20L%C3%A4kemedelsgenomg%C3%A5ngar%20i%20Halland.pdf

  10. 10
    sten bjorsell säger

    Hur “en av skolmedicines fäder”, alltså den första Rockefeller, började sin karriär kan man få lite hum om från den här korta videon om “snakeoil”
    https://www.youtube.com/watch?v=mvDX30jwHYA
    Sedan blev det fler snabba besök, mer pengar, mer olja och motorolja och syntetiska patenterbara mediciner följt av “effektiv välgörenhet” till många Amerikanska universitet vilket resulterade i att dagens läkarutbildning i stort sett i hela västvärlden styrts upp till en effektiv symptomdämpande maskin som ytterst sällan, eller ibland av misstag, botar underliggande verkliga orsaker, eller ser kost eller växtgifter i denna som viktigt. I de flesta andra verksamheter gäller kvalite in ger kvalite ut, och skit in ger skit ut. Att det mest stabila fett som existerar, mättat fett, blivit demoniserat under tiden bör alltså ingen undra över.

  11. 11
    Håkan Edqvist säger

    Har blivit insatt på Omeprazol Teva för att skydda magen vid kortison behandling, äter just nu Deltison 50 mg 1 tab dagligen Är tveksam till Omeprazol, verkar som den är insatt som säkerhets åtgärd, som skydd. Tar både bikarbonat KS , C o D vitamin

  12. 12

    Kan man ta Omeprazol och vinäger samtidigt?

  13. 13
    Annika Dahlqvist säger

    12 Botilda
    Om en som medicinerar med Omeprazol mår bra på vinäger, borde den väl kunna ifrågasätta om den verkligen har nytta av Omeprazolen?

  14. 14
    Botilda säger

    försöker trappa ner från 40 mg till 20 mha vinäger. Ätit Omprazol i 25 år pga bråck. Besvär särskilt i liggande.

  15. 15
    Annika Dahlqvist säger

    14 Botilda
    Ja du måste prova dig fram till hur det fungerar bäst för dig. Som princip tycker jag att man bör minimera Omeprazoldosen pga biverkningsrisken.

  16. 16
    Botilda säger

    SJÄLVKLART! !! ÖNSKAR JAG KUNDE SLUTA HELT.

  17. 17
    Botilda säger

    Skadas inte tänderna om man tar vinäger före varje måltid?

  18. 18
    Annika Dahlqvist säger

    17 Botilda
    Jo vinäger fräter på tänderna. Vilken positiv effekt den har som kompenserar för tandfrätningen , är jag inte säker på.

  19. 19
    Ann-Margret Lundgren säger

    Om jag tar vinäger får jag en fruktansvärd halsbränna!! Så det vill jag verkligen inte rekommendera.
    Om man har bråck på magmunnen måste man nog följa läkarens råd att äta syradämpande medicin, annars kan man få skador i matstrupen när magsyran tränger upp.
    Jag har själv ett litet bråck, och klarar mig utmärkt på Pepcid! En vid 18-tiden varje kväll, den varar i tolv timmar, på dagen behöver jag inget.

  20. 20
    XMargareta säger

    Botilda
    Kan inte låta bli att undra hur du kommit fram till, att vinäger kulle kunna medverka till att du skulle kunna trappa ner din medicin. För mig verkar det kunna vara tvärtom!
    Vinäger är ju surt!!

  21. 21
    XMargareta säger

    forts..
    Ok jag förstår det som att om man tar vinäger så ger man lite syra istället för den av medicinen hämmade syraproduktionen och så trappar man ner medicinen sakta och får lite syrahjälp av vinägern tills den egna magsyraproduktionen så småningom är normal. Inte för att jag vet om det fungerar, eller är bra, men om man har bråck, så finns ju risken med frätskada där ändå och i det fallet tycker jag som sagt det verkar mindre bra.
    Då plussar ju vinägern på eventuell ditkommande magsyra!!

  22. 22
    Ann-Margret Lundgren säger

    Ja XMargareta, det är ju så jag tycker också.
    Kan ju faktiskt vara farligt att ta vinäger om man har bråck! Ökad magsyra är farligt för matstrupen.

  23. 23
    Botilda säger

    Tack! Så bra – har inte hört talas om Pepcid.

  24. 24
    XMargareta säger

    Botilda o Ann-Margret Lundgren
    Precis som Ann-Margret anser jag, att just för att det tex är så livsfarligt med blödningar från matstrupen skall man absolut vid förändringar mellan Omeprazol o annat ha tätt läkarsamarbete!!!!
    Särskilt om man har bråck på magmunnen.

  25. 25
    Botidla säger

    haha! Tätt läkarsamarbete? Min husläkare säger: vill du ha halsbränna? Inte? Men ta dubbel dos av Omeprazol då!

Speak Your Mind

*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.