Vilka vinner på en Ebola-pandemi?

Lars Bern har skrivit ett inlägg om det.

Det är inte helt otänkbart det han skriver, att Big Pharma väntar in rätt ögonblick för att få sälja  Ebola-vaccin till hela världen.

Kolloidalt silver skulle kunna begränsa infektionen, men FDA går ut och varnar för det.

 

Comments

  1. 1

    Är det belagt att kolloidalt silver ger sig på ebola?

    Jag blev nekad köpa detta på vårt ordinarie apotek men vid utfrågning av apoteksbiträdet visade det sig att hon bara hade ideologiska synpunkter att föra fram. Om det visat att detta kan få bukt med ebola är det brutalt att avstå från det av ideologiska skäl. Men ÄR det visat?

  2. 2
    Lars Henrik säger

    Jag undrade när första ebola-inlägget skulle komma 🙂 Nu är en bra tidpunkt!

    Kolloidalt silver ska, för säkerhets skull inhandlas.

    Känner någon till en länk till studien som visade att kolloidalt silver är verksamt mot ebola?

  3. 3
    Thomas Jansson säger

    Situationen verkar bekant på något vis, var det inte vaccin det handlade om senast,,,,

  4. 4

    En lekman behöver läsa på:
    https://sv.wikipedia.org/wiki/Ebolavirus

  5. 5
    Professor Göran säger

    Själv är jag väldigt mycket mot tanken på konspirationer – det är alltför lätt att bli paranoid!

    Ändå har det slagit mig att det är väldigt svårt att värja sig mot sådana tankar när det gäller läkemedels- och livsmedelsindustrin och speciellt när man väl har börjat sätta sig in i frågor kring statinerna, psykofarmaka och GMO för att nämna några anslående exempel.

    Därför tror jag som Annika att det kan ligga väldigt mycket i det som Lars Bern hävdar angående Ebolaviruset. Man kan inte heller misstänka Lars för att ha någon ’skum vänsteragenda’ och därför tycker jag det är förvånande att han är så kategoriskt emot en läkemedelsindustri i privat regi även om jag är fullständigt överens på med honom på den här punkten.

    Däremot tycker jag han är ’naiv’ när han tror att politikerna skulle vilja ändra på systemet i grunden eftersom jag snarast ser en sådan tro som en del av en ’extrem’ vänsteragenda. Jag ser själv inga tendenser över huvud taget som pekar på någon större vilja till förändring och inte ens inom VP.

    Däremot träffade jag igår en lokalpolitiker från Folkpartiet som hade lyckats införa mellanmjölk som ett alternativ till lättmjölken i skolorna i Mölndal och det är förstås alltid ett steg, om än ett myrsteg, i rätt riktning.

  6. 6
    Lars Bern säger

    Här kan man hitta ett antal utgångspunkter för att söka vidare: https://www.globalresearch.ca/world-health-organization-who-blocked-shipments-of-highly-effective-ebola-treatment-to-africa/5406002
    Bl.a. skulle USA:s Försvarsdepartement ha visat effekt på ebola redan år 2008.
    Självklart kan det vara så att nanosilver inte botar ebola, men att det har en effekt på virus vet man och därför är det inte så långsökt att åtminstone försöka använda det i profylaktiskt syfte. Det rör sig trots allt om ett ytterst harmlöst preparat utan några biverkningar annat än vid våldsam överanvändning. Så hela den här historien stinker.

  7. 7
    realisten säger

    Samma med Pandemrix.

    Plus att Löfven skickade miljoner eller miljarder ett utmärkt sätt för lite svinn.
    Precis som med sysselsättning för arbetslösa, ännu ett utmärkt sätt för pengar att försvinna i alla led.

  8. 8

    Ebola är ett hot mot hela mänskligheten, 2 personer i skyddskläder i vår moderna sjukvård har smittats, det är illa.
    Dödligheten är mycket stor och det finns ingen behandling som är effektiv.
    Läkemedel finns inte än, enstaka patienter kan få preparat som kan vara verksamma men också skadliga.

    Terrorister kan sprida smittan dom behöver bara smitta sig själva och sen åka runt och sprida smittan i tunnelbanor.
    ISIS och andra terrorister kan redan ha planerat en attack det får vi utgå från, dom är galna.
    (det är redan känt och spritt på nätet annars hade jag inte nämnt det)

    Svininfluensan var nästan ofarlig allt Annika sa verkar vara rätt i efterhand.
    Nu är det farligt om folk tror att detta är samma sak som svininfluensan.
    Denna gång är varningarna alldeles för små, det är inget problem för oss just nu men det kan ändras snabbt.
    Dom verkar få viss kontroll över spridningen det kan gå bra men vi kan inte veta det än.

    Kolloidialt silver kan kanske hjälpa men det kan även vara helt värdelöst, vi kan inte veta något med säkerhet än.

    Om big farma verkligen kunde ta fram ett fungerande läkemedel så skulle jag vara glad.
    Ebola kommer tillbaka det finns i djungeln.

  9. 9

    Mycket intressant det är om Kolloidialt silver och att det kan ha en viss verkan och klart det desinformeras om det. Detsamma vad gäller B-17 vitaminer (finns mycket i aprikoskärnor som mals) som har viss verkan vid cancertumörer men även det är en felaktig bot och misskrediteras från visst håll! Samma håll som inte heller vill blanda in kostråd vid/i sina cancerbehandlingar!

  10. 10
    Kenneth Thorberg säger

    @Pelle

    Oj , vet inte hur jag ska formulera mig för att du inte ska ta anstöt , vilket inte
    är min mening.

    Du skriver ju själv att Annika hade rätt I sina förutsägelser när det gällde pandemrix.
    Har du ändå glömt den mediala hysterin som föregick detta vaccin ?

    Varför tror du att det är annorlunda nu ?

    Du borde nog oxå vara mer reserverad inför medias rapportering om ISIS och deras härjningar.

    Det är ganska mycket som pekar på att regissörerna till Ebola-hysterin även ligger bakom
    ISIS-hysterin.

    mvh

  11. 11

    Om möjlig bot för ebola här och här.

    Tänkvärt ?

  12. 12
    Lars Henrik säger

    @ Josef Boberg:
    Tack Josef, där var ju lite om studien som visade att kolloidalt silver var verksamt mot ebola:

    https://www.thesilveredge.com/pdf/defense-threat-reduction-agency-silver-nanoparticles-neutralize-hemorrhagic-fever-viruses.pdf

  13. 13

    Här kommer ett litet lästips till hösten rörande vacciner. ”Dissolving Illusions, Disease, Vaccines, and the Forgotten History” av Suzanne Humphries, MD och Roman Bystrianyk.

    Suzanne Humphries var/är en mycket framstående (skolmedicin) läkare och njur(sjukdoms) expert innan hon sadlade om efter hon sett ett tydligt samband mellan vacciner och njursjukdom. Hon har grävt väldigt djup och ihärdigt i vaccin-historien och lyckats blottlägga tydliga bevis för vacciners skadlighet.

    Redan på 1800-talet ville de styrande införa tvångsvaccinering, vilket de även gjorde i omgångar. Efter varje sådan tvångsvaccineringsomgång ökade de insjuknande och även dödsfallen. Samma som idag.

    Jag själv skulle inte ta något (helt otestat eller testat) Ebola-vaccin, nej nej.

    Eat Fat, Stay Fit, No Vaccines 🙂

  14. 14

    Jim Skrev:

    Eat Fat, Stay Fit, No Vaccines 🙂

    Jo… – Jim – och jag undviker sorgfällit att vaccinera mig.

  15. 15

    Kenneth Thorberg Skrev:

    @Pelle

    Du skriver ju själv att Annika hade rätt I sina förutsägelser när det gällde pandemrix.
    Har du ändå glömt den mediala hysterin som föregick detta vaccin ?

    Varför tror du att det är annorlunda nu ?

    Därför att hälften av dom som smittas dör, det är såna kommentarer som din jag är rädd för.
    Sprids smittan i vårt land så kan 10-20 % dö av döden.
    Enstaka fall är inte farligt även om alla smittade dör.

    Har vi tur så stoppar dom spridningen i Afrika.

    Jag är säker på att Annika anser att ebola är ett oerhört farligt virus som vi måste ta på allvar.
    Vi kan inte göra något nu mer än att få politikerna att sända ner personal och utrustning till Afrika.
    Vi ska inte vara rädda för ebola nu viruset finns inte här men om vi inte stoppar epidemin då kommer mängder av människor att dö av döden.
    Svininfluensa där skulle inget fått vaccinet för viruset var relativt ofarligt.
    Nu är det rysk roulett med hälften kulor i revolvern.

  16. 16

    Jim Skrev:

    Jag själv skulle inte ta något (helt otestat eller testat) Ebola-vaccin, nej nej.

    Eat Fat, Stay Fit, No Vaccines

    Dö då dåre
    Smittas du och din sambo så dör en av er.
    Vacciner är som du tar upp dåliga men en dag så kan dom rädda mänskligheten.
    Nu finns det inget vaccin vad jag vet.

  17. 17
    Annika Dahlqvist säger

    @ 15 pelle:
    Jag är lika förskräckt för Ebolan som alla andra. Kommer det ett vaccin så kommer det säkert att spridas över världen. Man får bara hoppas att det hjälper.

  18. 18

    Det finns tydligen forskning på Kolloidalt silver och Ebola men bara i laboratorium än så länge. I dessa labtester har det visat sig att silvret tar död på virusen men hur det reagerar med viruset i människan vet man inte. Troligen skulle det röra sig om att man använde det i dropp för att få upp koncentrationen?

  19. 19

    @ piltson:
    Det säljs inte Kolloidalt silver på Apotek än så länge vad jag vet men hälsokostaffärer har det oftast. Life butiker undantaget.

  20. 20

    pelle Skrev:

    Fungerar silver då vore det fantastiskt, jag tror inte att det kan bota men motverka möjligen.

    Ultraviolett ljus robot dödar Ebola på två minuter; varför inte varje sjukhus har en av dessa ?

  21. 21

    Pelle, alla skall av döden dö … och jag tycker nog du har tagit åt dig av skrämselpropagandan lite väl mycket. Jag förstår att du är rädd om både mig och min sambo, men vi löser alla vår överlevnad på olika sätt.

    Och den som lever får se … 😉

    Eat Fat, Stay Fit, No Vaccines 🙂

  22. 22

    Jim Skrev:

    Pelle, alla skall av döden dö …

    Jo… – Jim – WI KAN EJ VÄLJA NÄR OCH HUR WI SKALL DÖ. DET ENDA WI KAN BESTÄMMA ÄR HUR WI (sekund för sekund och dag för dag) SKALL LEVA ❗ – sagt av Joan Baez.

  23. 23
    olle holmqvist säger

    Jag skrev för några år sedan om kollidalt silver och har lite i bakskallen .Först anektodiskt i ordets rätta betydelse: De rika, kungliga Magnus Eriksson och hans hov klarade sig undan Digerdöden, – orsak: de åt på silverfat. rimligt ?

    Viktigare under senare tid har silver spritts till ”allting” – från textilier, mattor till kylskåp om jag minns rätt. F fvb till naturen – åkermark, vattendrag. Även här fungerar det antibakteriellt – skruvar ned aktiviteten hos de nyttiga kväveomsättningsbakterierna. Sämre skördar.

    https://www.nyteknik.se/nyheter/innovation/forskning_utveckling/article3476052.ece
    https://www.slu.se/Documents/externwebben/overgripande-slu-dokument/popvet-dok/faktajordbruk/pdf00/Jo00-01.pdf

    Skulle omfattande bruk av silver mot Ebola leda till omfattande spridning av silver till åkermark i de drabbade länderna ?

    ”Agriculture in Nigeria is a major branch of the economy in Nigeria, providing employment for 70% of the population.” Wiki

  24. 24

    Olle – tack så mycket för informationen om silver-myntets baksida.

  25. 25

    Det är samma hets som inför svininfluensan. Ta det lugnt!

    Olle,
    jag vill säga att alla kemikalier i vårt jordbruk är det stora problemet, BASF, Bayer och Monsanto är alla kemibolag och alla verkar inom jordbruk.
    ”Giftet som är dödligt för vattenlevande organismer läcker förstås till sjöar och vattendrag. Fåglar, bin, nyckelpigor, maskar utrotas och mikrolivet minskar. Även grundvattnet förgiftas.
    Låt dig inte luras av de små kvantiteterna av växtgiftet. Det är så koncentrerat och höggradigt giftigt att sprutföraren är utrustad med gasmask och full skyddsutrustning. Ser grotesk ut, närmast som en astronaut ute på åkern.” Hämtat från https://runelanestrand.wordpress.com/

    Våra myndigheter har problem med kolloidalt silvervatten, men inte det minsta problem med kvicksilver som finns i våra vacciner????

    Om ni vill se en helt annan sida av myntet, se
    https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=0wM9A-a2_Wk (se pojken 1 min in, sjuk?)
    https://www.liberianobserver.com/security/ebola-aids-manufactured-western-pharmaceuticals-us-dod
    https://www.liberianobserver.com/security/breaking-formaldeyde-water-allegedly-causing-ebola-symptoms

    Kärlek !!!!!!

  26. 26
    Sven-ingvar säger

    Eget ’silvervatten’ är enkelt att göra själv. Det som behövs är destillerat vatten på ÖOB för 8 kronor litern, två silverstavar med 99,9 % rent silver samt seriekopplade batterier eller adapter. För några hundringar i inköpskostnad är man i gång och producerar Kolloidalt silver för mindre än 10 kr. I handeln kostar en flaska runt 200 kronor.

  27. 27
    Sven-ingvar säger

    Domedagsprofeten Pelle har talat: Tvångsrekrytera, och arkebusera, bara jag får vaccinera mig.
    Patetiskt!

  28. 28

    Kan kolloidalt silver bota Ebola?
    Är det rätt att kasta in mängder av detta när det inte finns några belägg för att det fungerar annat än möjligtvis i provrör? Om det inte fungerar är det ju bortslösade resurser som hade kunnat läggas på betydligt bättre beprövade metoder.

    Sedan allt detta motstånd mot vaccin i allmänhet – förstår ni inte hur farlig er propaganda kan vara? Annika, är det verkligen något du vill stå bakom?

  29. 29

    Lena Skrev:

    Det är samma hets som inför svininfluensan. Ta det lugnt!

    Svininfluensan där beordrades vaccination för att vår industri inte skulle stanna, det var politik bakom.
    Dom visste att svinisen var relativt ofarligt men dom ville inte tappa industriproduktionen.

    Nu är det motsatsen dom vill inte att folk ska bli rädda och stanna hemma.

    Fakta visade att få dog av svinisen, fakta är att ca hälften dör av ebolan men det kan inte människor förstå och inse.

    Det går antagligen att stoppa spridningen i vårt samhälle men det kan kräva att dagis skolor tunnelbanor med mera stängs och då får vi i en ny finanskris.

  30. 30
    olle holmqvist säger

    @ Lena:
    Låt dig inte luras av de små kvantiteterna av växtgiftet.

    Jag har inte följt forskningen på växtskyddsbekämpning på länge, men har intrycket att de senaste
    årtiondena har nya varianter utvecklats som bryts ned till ofarliga beståndsdelar ganska snart efter sprutningen – det i kombination med den stora utspädningen borde ju minska riskerna väsentligt.

    Kan du Lena ge ngn aktuell ref till påvisat farliga effekter ?

  31. 31

    Kerstin Skrev:

    Sedan allt detta motstånd mot vaccin i allmänhet – förstår ni inte hur farlig er propaganda kan vara?

    Kerstin – Ditt förhållningssätt är helt OK vad mig anbelangar – men jag förbehåller mig rätten att tycka annorlunda = jag undviker sorgfälligt att vaccinera mig.

  32. 32

    Josef,
    Då hoppas jag att du inte smittar någon annan på grund av detta.
    Att avstå att vaccinera sig själv kan påverka andra – tänk på det.

  33. 33
    Sven-ingvar säger

    Nätet är farligt när fanatiker sprider fanatism. Ja du sa det själv, Pelle

    Smittan är INTE luftburen. Risken att smittas ute i samhället, genom vardagliga sociala kontakter med andra människor är nästintill obefintlig.

    https://www.svt.se/nyheter/varlden/sa-sprids-och-smittar-ebola

  34. 34

    Kerstin Skrev:

    Att avstå att vaccinera sig själv kan påverka andra – tänk på det.

    Jo… – Kerstin – det var ju ett av huvudargumenten från etablissemanget inför svininfluensan för några år sedan. Men jag gick ej på den niten då – och kommer ej att göra det nu heller – är jag rätt säker på.

  35. 35

    ”… Jo, enligt inlägget från afrikanen så är dom sjuka för att dom har fått vaccinet. USA vill ha olja och diamanter och gör folk sjuka så att dom får en anledning att gå in i länderna. Läs en gång till. Det hela är m a o en bluff. Vad ska 3 000 soldater från USA göra i Liberia t ex. Jo, bl a se till så folk tvångsvaccineras. Svårt att ta in men så är det.” – slut citat härifrån.

    Sant eller falskt ?

  36. 36
    Professor Göran säger

    @ olle holmqvist:

    Jag förstår inte riktigt varför du har en så obekymrad inställning till jordbruksindustrin och besprutningsmedlen som bevisligen är så oerhört potenta i sin giftighet.

    Om det inte hade varit för de ’läxor’ de senaste 50 åren har lärt oss angående kvicksilverbetat utsäde och DDT för att nu inte tala om dioxinet så hade jag kanske förstått din förtroendefulla inställning.

    På samma sätt som jag själv aldrig skulle stoppa i mig några statiner trots läkemedelsindustrin försäkringar om hur nyttiga och ofarliga dom är för hjärtsjuka så litar jag heller inte på livsmedelsindustrins försäkringar om ofarligheten hos deras avancerade produkter. I min smak är det är lite för mycket ’oförklarliga’ välfärdssjukdomar i vårt samhälle och som inte fanns hos de så kallade naturfolken.

    Och ju mer jag ’läser på’ ju klokare anser jag själv att försiktighetsprincipen är.

    Jag försöker därför äta så naturligt som möjligt vilket innebär obesprutade och oprocesseade livsmedel så långt det nu är möjligt. Gräsbetat kött, alaskalax och ekosmör är några exempel.
    Kosten blir egentligen inte dyrare som helhet eftersom så många ’meningslösa’ produkter faller bort.

  37. 37
    Annika Dahlqvist säger

    @ 35 Kerstin:
    Jag tycker inte att vi ska gå igång som det gjordes under svininfluensavaccineringen: Att säga att man ska vaccinera sig för andras skull. All vaccinering ska vara frivillig, och endast för sin egen skull.

  38. 38

    Josef Boberg Skrev:

    Kerstin Skrev:

    Att avstå att vaccinera sig själv kan påverka andra – tänk på det.

    Jo… – Kerstin – det var ju ett av huvudargumenten från etablissemanget inför svininfluensan för några år sedan. Men jag gick ej på den niten då – och kommer ej att göra det nu heller – är jag rätt säker på.

    Det gör mig ledsen att läsa, Josef.

  39. 39

    @40 Annika
    Jag menar det allmänna vaccinationsmotståndet.

  40. 40

    Annika Dahlqvist Skrev:

    All vaccinering ska vara frivillig, och endast för sin egen skull.

    Instämmer.

  41. 41
    olle holmqvist säger

    @ Professor Göran:
    varför du har en så obekymrad inställning till jordbruksindustrin

    har jag det ? tycler bara att man ska kunna motivera ställningstaganden ”inga bekämpningsmedel” – ”ingen konsdtgödmg” -”ekologiskt” – Till skillnad fr dig anser jag att det blir väsentligt dyrare och att det bör medges – det är ett pris vi får ta – och det ska den informerade konsumenten veta om,
    alltså real-pris justerat för ”ekologiska” bidrag. Hur ser den bonde ut i skallen som köper bekämpningsmed om det inte nyttar på ngt sätt ?

    Mkt diskutera, betr ekologiska har jag redan sagt vad jag vill, både hos Annika och ring P1.
    Endera är allt jordbruk ”ekologiskr” eftersom det utnyttjar och styr naturens produktionsförmåga
    till humanlivsmedel. Eller så ät inget ekologiskt av samma skål- ”Naturenlig” livsmedelskonsumtion
    skulle leda till absurda livsmedelspriser och kunna försörja en mkt lite bråkdel av jordens befolkning.

    ”Tyst Vår” hette en gång en bok. Den fick fel det blev ingen tyst vår. ändå är den dyrkat av många.
    Titeln blev slagord. Men titeln är fel redan innan dess. De djur som drabbas när växtbekämpningsgifterna anrikas i näringspyramiden är de högst upp – rovfåglar, örnar. ugglor o andra och de sjunger aldrig på våren och kan därför av rent logiska skäl inte ”tystas”

    Ni som säger_ ”inga bekämpningsmedel” -”ingen konstgödning” – berätta vad maten skulle kosta dem förutan. Först då kan den informerade konsumenten göra ett verkligt val. T ex med innebörden
    – det högre priset inkl skattemedlade subventioner – är det värt- Det vill jag betala.

    ”Ekologiskt” är främst ett sätt att lura starstadsakademiker-

  42. 42

    Kerstin Skrev:

    Jag menar det allmänna vaccinationsmotståndet.

    Kerstin – det lovvärt – som jag ser det.

    Om varför bl a här.

  43. 43
    olle holmqvist säger

    @ Professor Göran:

    Professor G.

    https://www.svd.se/opinion/brannpunkt/tveksam-vinst-med-ekolantbruk_3193265.svd
    https://www.svd.se/opinion/brannpunkt/ekolantbruk-forsamrar-miljon_3263049.svd

    det kan ju i alla fall vara bra att känna till argumenten även om du inte håller med

  44. 44

    @ olle holmqvist:
    Första gången jag ser debattartiklar utan kommentarer. Jordbrukspolitikens vetenskapliga logik läcker som ett såll. Det visar bara på en korrupt vetenskap. Forskning i Malmö visar att pesicidhalten i konsumenternas kroppar hålls konstant genom daglig tillförsel av pesticidrester från mat.

    Att det är oventenskapliga forskare och professorer det handlar om står klart när man förstår att de ska lösa världens matförsörjningsproblem med vete. De tror att det är planetens viktigaste livsmedel.

    Bonderörelsen slår tillbaka för att försöka få folk att sluta äta ekologiskt. Vi lever i ett absurt samhälle. Där vetenskapen säger till folket att industriproduktion av mat är bra och ekologiskt dåligt.

    När mänskligheten befinner sig i den yttersta tiden är det förutsagt att de kunniga profeterna ska säga att svart är vitt och vitt är svart. Vi befinner oss alltså tidsmässigt i den yttersta tiden. Kanske är dags att bli religiös också?

  45. 45
    Professor Göran säger

    Georg W Skrev:

    När mänskligheten befinner sig i den yttersta tiden är det förutsagt att de kunniga profeterna ska säga att svart är vitt och vitt är svart. Vi befinner oss alltså tidsmässigt i den yttersta tiden. Kanske är dags att bli religiös också?

    Genialt som vanligt 🙂

    I Phaedo, som berättelsen heter i Platos samlade verk, har jag just läst om Sokrates sista dag innan han tömde giftbägaren.

    Det sista Sokrates berättar för sina lärljungar är hur när han inte hittade ’svaret’ i Anaximanders naturvetenskap kände sig tvingad att söka svaret inne i sig själv.

    Samma sak med filosoferna Schopenhauer och Wittgenstein.

    Det är en viss fara med att filosofera men jag känner mig själv fortfarande väldigt trygg med att försöka förstå vår yttre verklighet genom att undersöka den så gott det nu går och den kunskap (vetenskap) som vi då kan få. Även om jag beundrar Sokrates, Schopenahuer och Wittgenstein tror jag inte på att man kommer att få någon ytterligare kunskap om den materiella yttre eller den inre neurofysiologiska världen genom kontemplativ meditation även om nervsystemet kan må bra av att den yttre stressen tillfälligt tas bort. Som ung student testade jag meditation med viss framgång och jag är dessutom helt övertygad om att religiösa ’transtillstånd’ kan uppfattas som ’verklighet’ och därmed förändra livet till det bättre för dem som har ’drabbats’.

    Att däremot tro att vi kan förstå samspelet i den oerhörda komplexitet som ’livet’ utgör och sedan våldföra sig på denna organiska komplexitet som läkemedelsbolagen och livsmedelsbolagen gör i våra dagar genom sina förenklade antaganden är faktiskt detsamma som ’hybris’. Vetenskap är för mig ödmjukhet och utan dogmatism!

    Som de gamla grekerna lär ut i sina etiska myter straffar sig ofta hybris med en katastrof som, i den kanske mest kända, berättelsen om Ikaros i sitt flyghaveri när han flög för nära solen med för dåligt flygmotormaterial och vaxet som höll ihop vingarna smälte.

    Eller som vi brukar säga: ”Högmod går före fall!”

  46. 46

    Min meditationslärare, Bikkhu Seevali Ithera (Nirvana över hans minne), sa att intellektet är en apa som hoppar från träd till träd. Apan stannar aldrig länge på ett ställe.
    Finessen med meditation är att stoppa den här apan och seriöst studera livet, HÄR OCH NU.

    Det gör man genom att fokusera HELA medvetandet i sin egen andning, antigen 0,5 cm utanför nästippen eller i solar plexus. Varje gång du andas in tänker du, ”in” och motsvarande vid utandning.

    De flesta märker då att de knappast kan hålla koncentrationen på denna enkla uppgift, ens i en enda minut. Det är det som är vår allvarliga moderna sjuka. Oförmågan att koncentrera sig på en sak en längre tid. Meditation är ett sätt att utveckla självkännedom och övning i att koncentrera sig på medvetna uppgifter.

    Sedan att det kan upplevas religiöst att stänga av yttre impulser och det inre tempot, när man möter sig själv, är inget man behöver ta fasta på. Fast det är en fysisk verklighet det med. Många fantastiska människor har antingen naturlig eller upptränad koncentrationsförmåga.

    Meditation är medicin för trasiga moderna själar. Synd att det aldrig finns tid att meditera. Måste stressa vidare…

    Buddha själv satt så här i 7 år. Men så blev han en Buddha också.

  47. 47
    olle holmqvist säger

    Georg W Skrev:

    Jordbrukspolitikens vetenskapliga logik läcker som ett såll. Det visar bara på en korrupt vetenskap. Forskning i Malmö visar att pesicidhalten i konsumenternas kroppar hålls konstant genom daglig tillförsel av pesticidrester från mat.

    ”vetenskapliga logik läcker som ett såll” -” oventenskapliga forskare och professorer det handlar om står klart ” m. m. – Det är bättre om du kan kritisera i sak. Då kan jag försöka diskutera i sak. Undersökningen i Malmö, har du referens ?

    Den här utsvängen började med mitt inlägg om silver mot Ebola, om det fanns risk spridning till mark och vatten och därmed nedskruvad aktivitet hos nyttiga kvävebakterier. Ska vi hålla oss på tråden vill jag gärna diskutera det. En slutsats kan ju vara att javisst, trots möjlig kostnad i sämre skördar, det akuta behovet överväger.

    Fast diskutera gärna normal-jordbruket också, men som sagt i sak, fast kanske på ny tråd. Vill Annika ha en sådan diskussion ? Vi diskuterade ekologiska höns och ägg för några år sedan. Bra det !

    Det viktigaste diskussionen skulle kanske handla – ideologiskt – om det kapitalistiska industrisamhället som – just det industrisamhälle. Jag anser att det i grunden är gott men med många avarter. Målet = ”En tuktad kapitalism” för att citera en känd industriman.Jag tror att Per-Albin – fast han inte uttryckte det så tydligt – menade – Om kapitalismen är den oxe som kan dra arbetarklassen upp ur fattigdomsträsket – då ska vi ha kapitalism.

    Inte svart eller vitt utan grått > ”gråsosse”

    Det alternativa synsättet är det utopiska – allt genast och gratis.

    PS Prof Göran: Försiktighetsprincipen upphäver sig själv. ”farligt tills dess vetenskapliga bevis för det motsatta finns” om det finns möjliga/förväntade goda effekter, trots obevisad ofarlighet, då principens tillämpning kan bli farlig, eftersom den leder till ingen åtgärd- = ännu farligare. Aktuellt m Ebola !

    Försiktighetsprincipen tillämpas följaktligen inte i vardagslivet. Man sätter sig i bilen och kör ända till Stockholm – fast det är inte bevisat att det är ofarligt.

    Nej, doktor, nej, tänk ut en sats,
    min herre,
    Som gör mig för i morgon sjufalt värre,
    Men hjälper mig i dag på mina ben!
    (Döbeln v Jutas, Fänrik Ståhls sägner)

    Påminner f ö om en TV-sketch för många år sedan. En terrorist i terroristluva kastar in en bomb
    i en tågkupé. Den hamnar hos en resenär som tänker kasta ut den, men råkar se den lilla metallskylten med texten :”Kasta ej ut föremål som kan vålla brand eller annan skada”. Resenären rycker uppgivet på axlarna – ingen åtgärd.

  48. 48

    Georg W Skrev:

    När mänskligheten befinner sig i den yttersta tiden är det förutsagt att de kunniga profeterna ska säga att svart är vitt och vitt är svart. Vi befinner oss alltså tidsmässigt i den yttersta tiden.

    Sant.

    Men så länge som det finns Liv så finns det hopp – som jag ser det.

  49. 49
    Professor Göran säger

    olle holmqvist Skrev:

    Försiktighetsprincipen tillämpas följaktligen inte i vardagslivet. Man sätter sig i bilen och kör ända till Stockholm – fast det är inte bevisat att det är ofarligt.

    Det flesta tillämpar i detta fall försiktighetsprincipen när de sätt på sig säkerhetsbältet trots att det inte är ’bevisat’ att de kommer att krocka på vägen 🙂

  50. 50

    @ olle holmqvist:
    En förutsättning för att ebola ska utvecklas är att människors immunitet blivit försvagade av det industrialiserade jordbrukets livsmedelsprodukter. Industriprodukterna som ska rädda världens matförsörjning är fulla av miljögifter och pesticider.

    https://www.barometern.se/debatt/giftrester-pa-tallriken/

    https://www.dn.se/debatt/vindruvor-och-paprikor-ar-rena-giftcocktails/

    https://www.svt.se/nyheter/sverige/vanligt-med-kemikalier-i-frukt

  51. 51
    olle holmqvist säger

    @ Professor Göran:
    ”inte är ‘bevisat’ att de kommer att krocka på vägen 🙂

    du vänder på satsen. alternativet som du skissar finns inte som tankebild = på förhand
    bevisad kommande olycka.(,möjligen upplevd i fatalistisk fanatism)
    Bilbältesbruk tillämpar – inte – försiktighetsprincipen eftersom det innebär närvaro,
    och inte frånvaro av en åtgärd.
    F-principen = ingen åtgärd & du kan inte drabbas av ond konsekvens av åtgärden – som ju inte utförts
    bilbältesbruk, till skillnad. minskar, men eliminerar inte risken för olycka.

    Det viktiga är att F-principen mkt väl kan – förhindra – en bättre utgång. Det kunde blivit bättre med åtgärd. Därmed upphäver principen sig själv.

    .

  52. 52
    Professor Göran säger

    För att återknyta till tråden och försiktighetsprincipen hävdar jag med Lars Bern det nödvändiga i att få bort rävarna som vaktar hönshusen.

    Rävar är som bekant listiga!

  53. 53
    olle holmqvist säger

    Georg W:
    ”En förutsättning för att ebola ska utvecklas är att människors immunitet blivit försvagade av det industrialiserade jordbrukets livsmedelsprodukter.”

    Underlag, refs tack ! ” det industrialiserade jordbrukets livsmedelsprodukter.” jag trodde att i de här länderna konsumerades lite av sådant. Fel, eller ?. Kan du ge ngn siffra, ngt mått Georg W ?

    De 3 artiklar du länkar till handlar om en och samma grundrapport från Sv Naturskyddsföreningen – SNF

    ”Förtroende är som ett radergummi det blir mindre och mindre efter varje misstag, varje lögn”

    Mitt förtroende för SNF är inte obefintligt – det är negativt. Jag har varit på möten och hört hur de trixar. Den enda likhet jag vill ha med Generalsekreterare Svante Axelsson är inkomsten.

    SNF inledde sin verksamhet 1909 med driva bort torparen på Ängsö i Stockholms norra skärgård och göra det till nationalpark. Det förföll snabbt och fick sedan hårdrestaureras. ”Vad de lärde då inte visste var att ängar och hagar som lämnas orörda växer igen. Efter några decennier var stora delar av Ängsö ett virrvarr av sly, taggbuskar och växande ungskog.”
    https://www.dn.se/sthlm/angsos-angar-aldst-i-sverige/

    ”..SNF:s propaganda … likställer den svenska modellen för miljövänligt jordbruk med importerad mat från länder som har betydligt sämre miljö- och djuromsorg” skriver SLU professorn Torbjörn Fagerström och (C)-politikern Staffan Danielsson på midsommardagen i år.
    ”https://www.dn.se/debatt/osaklig-smutskastning-av-grona-svenska-jordbruket/”

    Generalsekreterarens artiklar hittas här och var på nätet.

    Medlemsavgifter till SNF har minskat ngt från 2007 till 2012, – fr 33 till 31 miljoner. Statsbidrag har mer än fördubblats, fr 40 till 96 miljoner

  54. 54
    Eva Lindholm säger

    Jag undrar om inte kolloidalt silver kan vara skadligt vid intag under längre tid. Immunförsvaret hålls ju aktivt av olika virus och bakterier. Kan det betyda att immunsystemet försvagas eftersom det blir sysslolöst?Ungefär samma effekt som penicillin? Kan nackdelen med kolloidalt silver mot ebola vara att kroppen inte hinner känna igen ebolaviruset och därmed inte tillverkar antikroppar?

  55. 55

    @ olle holmqvist:
    Ok, jag förstår vad du vill säga. De som representerar naturskydd är dumma människor.

  56. 56

    Varför skulle göra ingenting vara mest försiktigt? Dvs, inte gå ur sängen på morgonen – ingen mat och dryck – dö av törst.

    Om jag ska gå ut (måste handla mer mat), och tar på mig en jacka, även om det är fint väder, för väderleksprognosen säger regn, då är jag försiktigare än utan jacka.

    Om jag råkar komma inpå en orm ute, så är det försiktigare att flytta på sig än att stå kvar och hoppas att det inte är en upprörd huggorm.

    Angående kolloidalt silver: Hur kan det vara farligt när det är tillåtet på en massa korkade ställen som strumpor etc. Om det biter på ebola på riktigt vet vi inte.

    Är larmen om giftrester i t ex bananer bara nys?

  57. 57
    olle holmqvist säger
  58. 58

    Hej allihop

    Jag vill dela med mig av några observationer angående källkritik som jag skulle
    vilja veta hur ni ställer er till när ni värderar den objektiva sanningshalten av blogginlägget ovan

    I blogginlägget hävdas ”Kolloidalt silver skulle kunna begränsa infektionen…”

    1. Påståendets källa, Ethan A Huff är enligt egen utsago frilansjournalist för sin egen och andra bloggar och alltså inte forskare, vetenskapare, medicinare eller på annat sätt professionellt aktiv inom ett ämnesspecifikt fält.

    2. Hans artikel är publicerad på Centre for Global Research som alltså inte är ett centrum för global forskning utan en bloggportal/nättidning som i huvudsak publicerar åsikter.

    3. De påståenden, i huvudsak av anekdotisk karaktär, som Huff framför kommer i sin tur (enligt artikelns ”källhänvisning”) från nyhetssidor och organisationer som inte heller de har någon riktig vetenskaplig anknytning. På samma vis fortsätter klipp-och-klistrandet ytterligare fler nivåer ner i internet.

    4. En lustig sidoobservation, med anledning att Big Pharma påtalas flera gånger i tråden, är att på samtliga sidor, utom en, som Huff har i sin ”källförteckning” så finns kolloidalt silver till försäljning.

  59. 59
    Professor Göran säger

    Hej Erik

    Erik Skrev:

    I blogginlägget hävdas ”Kolloidalt silver skulle kunna begränsa infektionen…”

    Jag måste säga att jag själv har varit lite skeptisk till att föra in kolloidalt silver i kroppen eftersom de flesta tungmetaller uppvisar generella toxiska effekter i våra organismer.

    Om du däremot går till Lars Berns sida och klickar på de två vetenskapliga referenser han letade upp och länkar till så framträder, om du läser dem, en ganska övertygande bild av de ’positiva’ toxiska effekterna som nanopartiklarna utövar på bakteriernas cellväggar och tydligen där förstärker effekten av antibiotika.

    Bakterierna har som bekant en annan typ av cellväggar än de som gäller för våra kroppsegna celler och det är förstås denna skillnad som gör att antibiotika kan fungera över huvud taget utan att förgifta oss i övrigt. Det verkar som om det är samma selektiva adsorption och verkan för silverpartiklarna.

    Om det inte vore på detta sätt skulle säkert silverpreparaten förbjudas och här får man misstänka att Big Pharma knappast skulle spara på krutet för att få detta genomfört.

  60. 60
    Annika Dahlqvist säger

    @ 54 Eva Lindholm:
    Om jag skulle bli smittad av Ebola skulle jag inte tveka att inta kolloidalt silver. Att ta det förebyggande är då beroende på hur nära smitta man befinner sig.

  61. 61
    olle holmqvist säger

    De två refs som Lars Bern nämner handlar om bakterier och inte virus. Ebola är virus.
    Snabbsök på PubMed hittades några pek om nano-silver effekt på virus. (inte Ebola)
    https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24682984

  62. 62
    Lars Henrik säger

    @ olle holmqvist:
    Lars nämner även en studie från 2008 av usa’s försvarsdepartement. Jag skulle tro att nedanstående material handlar om den:

    https://www.thesilveredge.com/pdf/defense-threat-reduction-agency-silver-nanoparticles-neutralize-hemorrhagic-fever-viruses.pdf

  63. 63
    olle holmqvist säger

    Fint !
    ska detaljstudera. ser prel fötroendeingivamde ut- skulle helst hitta i ”vanlig” form – återkommer.

  64. 64
    Lars Henrik säger

    @ olle holmqvist:
    Det är Josef som bör hedras. Det var han som länkade till den tidigare i tråden 🙂

  65. 65
    olle holmqvist säger

    Tack Josef & Lars-Henrik, det blev en fin kväll vid skärmen. peket nedan har lärt mig massor.

    PubMed sökt på – Peshock J(anice)

    Interaction of silver nanoparticles with Tacaribe virus (TCRV)
    https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20718972
    https://www.jnanobiotechnology.com/content/8/1/19

    ”Conclusion
    TCRV is a prototype New World clade B arenavirus that shares structural and genomic homology with the South American hemorrhagic fever viruses Junin, Machupo, Guanarito, and Sabia [18]. Since these highly virulent hemorrhagic viruses share the same proteins and mechanism of replication as TCRV, the Ag-NPs will likely inhibit their replication as well. Due to the known toxicity of Ag-NPs in many human cell lines [10], and the short time limit of efficacy following infection, the Ag-NPs would likely make a more effective decontamination tool as opposed to an in vivo therapeutic agent. However, if the Ag-NPs do indeed facilitate the uptake of arenaviruses into the cell and inactivate the virus prior to cell entry, further studies should be performed to determine if Ag-NPs can prove to be an effective vaccine adjuvant. ”

    Detta är bara den första snubbeltråden (”bara” cellodling – långt till hela människor) att hoppa över. . Men det ger hopp ! märk att
    ”these highly virulent hemorrhagic viruses share the same proteins and mechanism of replication as TCRV” Vet inte hur Ebola-virus är släkt med dessa-kan tas reda på-Ebola & arenavirus är bägge RNA, vilket kan ha betydelse, kanske nödvändig förutsättning

    andra förf:

    Inhibition effect of silver nanoparticles on herpes simplex virus 2.
    [Genet Mol Res. 2014]

    Silver nanoparticles inhibit hepatitis B virus replication.
    [Antivir Ther. 2008]

    Mode of antiviral action of silver nanoparticles against HIV-1.
    [J Nanobiotechnology. 2010]

    Review Silver nanoparticles are broad-spectrum bactericidal and virucidal compounds.
    [J Nanobiotechnology. 2011]

  66. 66

    @ Professor Göran:

    Jag tog en titt på Lars Berns sida och de referenser som jag antar att du menar. Jag har några mindre invändningar angående detta.

    (nu kommer min träiga punktlista igen.)

    1. Ebola är ett virus. Studierna i fråga är gjorda på olika bakterier

    2. Magasinen som studierna är publicerade i har liten till obefintlig impact factor. Betydelsen
    av detta kan och har förvisso debatterats. Jag tar upp det mer som en bisak.

    3. Lars Berns citat från den ena studien är slarvigt översatt och ger en än mer spekulativ innebörd än sitt engelska original. Just detta citat kommer från den avslutande delen av studien som är medvetet just spekulativ och är en gissning/förhoppning inför framtida studier. Alltså inte resultat av studien eller beprövad kunskap. Att presentera citatet som Lars Bern gör utan att nämna denna omständighet är akademiskt ohederligt, något han som tidigare respekterad vetenskapare utan tvivel vet.

    4. Att silverjoner och -salter har antimikrobiell effekt är som jag förstår redan känt och belagt. Knäckfrågan ligger väl snarare huvudsakligen den oönskade antibiotikaresistensen som de också orsakar, samt i viss mån att silvret i sig inte har har någon effekt likt sina joner men däremot kan orsaka bl.a. Argyria.

    5. Är inte dosering ett potentiellt problem? Toxciciteten hos olika ämnen är knuten till dosen och om inget styrmedel finns föreligger väl tänkbart en risk där?

    Ursäkta att det blev lite långt.

    @Annika DahlqvistAngående inlägg nr60. På vilket sätt skulle silvret förebygga mot smitta eller sjukdomens effekter? Jag är intresserad av underlaget om du råkar ha en referens nära till hands.

  67. 67
    Annika Dahlqvist säger

    @ 66 Erik:
    Vilka är de farliga aspekterna av ”Argyria” som skulle kunna mäta sig med effekterna av tex Ebola-sjukdomen?

    Bara det att det finns en erfarenhet eller hypotes att silver kan hjälpa mot eller lindra Ebola skulle motivera att jag skulle inta det om jag blev smittad eller varit i nära kontakt med någon Ebola-smittad. Men jag hoppas att ingen ska tvinga dig att inta det, särskilt när du kan riskera att få en blåtoning av huden.

  68. 68

    @ 67 Annika Dahlqvist

    Hej igen

    Som ett klargörande så varken menade eller påstod jag att en potentiell risk för Argyria skulle utgöra något hinder i kampen för att stoppa Ebolan spridning eller dess effekter. Att av mig eller annan göra en sådan jämförelse tjänar givetvis endast rent retoriska syften.

    Självklart har Ni rätt att använda tillskottet likväl som jag har rätt att inte göra det.
    Däri ligger inte min fråga. Jag undrar bara var jag kan hitta de studier som framför dessa teorier. Utan information kan jag väl inte avkrävas att ta informerade beslut eller ställningstagande.

    Vad gäller enskilda erfarenheter så är min åsikt att dess inte kan lastas med att ligga till grund för livsavgörande beslut. Anekdotisk bevisföring har ju rent krasst oimponeranade reliabilitet vid spörsmål på makronivå.

  69. 69
    Professor Göran säger

    Hej igen Erik

    Erik Skrev:

    Anekdotisk bevisföring har ju rent krasst oimponeranade reliabilitet vid spörsmål på makronivå.

    Intressant formulering tycker jag – inte minst språkligt retoriskt men framför ur en vetenskapligt filosofisk synpunkt.

    Jag själv skulle med samma emfas vilja hävda:

    ”Läkemedelsbolagens bevisföring har ju rent krasst oimponerande reliabilitet vid spörsmål på makronivå”.

    För mig är det faktiskt obegripligt hur personer i ”vetenskapens namn” kan ägna sin dagliga gärning och energi åt att försvara den ’krasst’ ekonomiska verksamhet som läkemedelsbolagen bedriver och speciellt när bolagen inte ägnar sig åt någon vetenskap, som jag själv förstår naturvetenskapen, utan istället ägnar sig åt rent kriminell verksamhet. Men det är klart att om man inte har funderat så mycket på vad ’vetenskap’ innebär blir attityden mer begriplig.

    Annars ligger i sådana här fall tanken nära till hands på att det kan finnas egna ’krassa’ agendor bakom och jag tror att man får vara väldigt naiv om man skulle anta att läkemedelsbolagen inte skulle vilja stödja sådana individuella agendor ekonomiskt men knappast öppet. Vad som har slagit mig är att människor låter sig ’köpas’ för ’spottstyvrar’. Det finns som bekant inga gratisluncher vilket läkare kanske borde fundera på.

    Rävar är som sagt listiga!

  70. 70
    olle holmqvist säger

    Men i rätt sammanh….förlåt kontext, är anekdotiska iakttagelser värdefulla. Det klassiska exemplet är fr 1854 när läkaren Snow iakttog att folk som tog sitt dricksvatten fr en viss brunn insjuknade,
    men inte de som tog fr andra brunnar
    https://sv.wikipedia.org/wiki/Epidemiologi > historia
    Det hänger ihop med Pasteurs berömda: ”Slumpen gynnar bara det förberedda sinnet”
    (”La chance ne favourise que l áme preparé ´” – som jag minns det)
    Den som har en misstanke/förutf mening att visst orsak-verkan samband kan föreligga, den har en benägenhet att iaktta en bekräftande ”anekdotisk” händelse – där andra ser ingenting
    .
    Den här iakttagaren följer upp. kontrollerar, prövar – kritiskt, jämför styrkan hos alternativa förklaringar – och si det kan vara rätt. Såga alltså inte allt ”anekdotiskt” rakt av, snälla.

    Naturligtvis kan den allmänmänskliga naturen balla ur åt det okritiska hållet – bara se ”verifikationer” överallt. Varnande exempel inom ”vetenskap” är Rupert Sheldrake och inom journalistik
    Janne Josefsson – mannen med en hjärnhalva.

  71. 71

    @ olle holmqvist:

    ”Janne Josefsson – mannen med en hjärnhalva.”

    Du har den andra va?

  72. 72
    olle holmqvist säger

    @ Georg W:
    Nää jag har tre

  73. 73

    @ olle holmqvist:

    Förlåt, jag kunde inte låta bli.

  74. 74
    olle holmqvist säger

    Förlåtelse beviljas,
    f ö är det du säger inte så korkat, Jag kan – till skillnad fr Janne J
    & Rupert Sheldrake – tänka alternativa förklaringar
    vi lägger av med det här nu jag misstänker att Annika ser det som urspårning

  75. 75
    Professor Göran säger

    Kunskapsprocessen, epistemologin, är nära besläktad med vetenskapsteorin och här har frågan sedan ’urminnes’ tider handlat om förhållandet mellan det ’naturliga’ och det ’övernaturliga’.

    Människan har i alla tider haft en dragning till att finna ’sanningen’ i det övernaturligt andliga, det metafysiska, samtidigt som man sedan försökt bevisa ’sanningen’ genom naturliga processer.

    Det är en sak att samla på sig en stor mängd kunskap om vår materiella verklighet och sedan helt plötsligt bli ’inspirerad’ och drabbas av en genial hypotes (som drabbade Kekulé, Maxwell, Boltzmann och Einstein för att nu nämna några geniala vetenskapsmän) och en annan att tro på svaren om hur framtiden kommer att gestalta sig genom att rådfråga ett orakel som uttalar sina profetior efter att genom giftiga ångor i grottor försatt sig själva i ett förändrat medvetandetillstånd.

    För att återknyta till tråden anser jag att den kliniska erfarenheten, kunskapen om kolloidalt silver, har mer med vår materiella verklighet att göra än läkemedelsbolagens metafysiska tro på sina egna medicinska under och inte minst mot bakgrund av de vinster de kammar in och det faktum att var tredje dödsfall kliniskt, bevisligen beror på denna metafysiska tro. Av den materiella bakgrunden till de medicinska ’undren’, dvs. de kliniska testerna av medicinerna , tillåts ingen oberoende vetenskaplig granskning och det är här det kriminella i verksamheten smyger sig in.

  76. 76
    olle holmqvist säger

    ”det helt harmlösa kolloidala silvret. Detta biverkningsfria preparat som i säkert hundra år har använts mot virus, bakterier och svampinfektioner ” skrev Lars Bern och gav sedan två refs som handlade om bakterier och inget annat.

    ”biverkningsfritt” ?
    ”argyria is the most common adverse effect of consuming colloidal silver, some cases have been reported where colloidal silver may have caused kidney, liver, or nervous system problems. Colloidal silver may interfere with the body’s absorption of some drugs, such as certain antibiotics, thyroxine (used to treat thyroid disorders), and penicillamine (used to treat conditions such as rheumatoid arthritis and metal poisoning). https://nccam.nih.gov/health/silver

    senare i texten hänvisade Lars B. en publikation fr 08 som dock inte fanns som vetenskapligt tillgänglig.

    Alltså misstro mot att kolloidalt silver skulle funka mot virus, vars replikation ju är helt annorlunda.

    Med hjälp av pålitligt folk här på skärmen, Josef & Lars-Henrik, lyckligtvis vidare till det som redovisas på # 65 ovan.

    Den kritiska uppfattningen om kolloidalt silver mot Ebola måste följaktligen överges. Fel helt enkelt.. Utifrån det akuta läget förefaller det rimligt med mass-”desinfektion” med kolloidalt silver.
    Dock bör snabbtestas på djur t ex att det funkar på Ebola. Den enda haken kan vara spridning till mark och vatten, från levande, döda och kremerade eller döda och begravda, med fördärvad åkerbruksmark som följd.

    Förlust för Big-Pharma vinst till Big-Supplement.

    Är inte det underlag för debattartikel ?

  77. 77

    Lite om riskerna med silver?
    Silver är ett ogiftigt mineral som kroppen fått i sig genom hela evolutionen och det finns inget som tyder på att det skulle kunna ge några som helst biverkningar – om man inte konsumerar extremt höga doser. Då är det en enbart kosmetisk biverkning i form av argyri, en gråfärgning av huden. WHO säger att risken för detta kan inträffa först kring 25 gram konsumerat silver. Det motsvarar 2500 liter Ionosil. Nolleffektdosen, dvs doser som inte kan ge någon som helst oönskad verkan är satt till 10 gram över en livstid. Då tar man inte ens hänsyn till att kroppen rensar ut 99-99% av silvret från KS på något dygn bara. Man kan använda produkten i mängder om tre teskedar dagligen i etthundrasextio år utan att överskrida 10 gram silver.

    Silverjoner är dessutom så säkra att amerikanska motsvarigheten till naturvårdsverket, EPA, i en sammanställning konstaterade att silverjoner börjar bli giftiga först när man vid ett och samma tillfälle konsumerat kring 2 gram per kilo kroppsvikt. Översatt till en person som väger 80 kilo, motsvarar det 160 gram silverjoner inmundigat vid ett och samma tillfälle. En liter 10 ppm starkt kolloidalt silver innehåller tio milligram silver. Hundra liter motsvarar ett gram silver. Etthundrasextio gram silverjoner motsvarar med andra ord 16.000 liter kolloidalt silver. Till saken hör att vid ett intag av 8 liter vatten, så dör man av att den osmotiska balansen i kroppen förstörs och man formligen drunknar av vattenmängden. Vattnet kan då med fog sägas vara 2000 gånger farligare än silvret i produkten!

    EPA-sammanställningen hittar du i sin helhet här: https://www.epa.gov/fedrgstr/EPA-PEST/2009/June/Day-10/p13476.htm

  78. 78
    olle holmqvist säger

    @ MickeB:
    ”On the basis of present epidemiological and pharmacokinetic knowledge, a total lifetime oral intake of about 10 g of silver can be considered as the human NOAEL. As the contribution of drinking-water to this NOAEL will normally be negligible, the establishment of a healthbased guideline value is not deemed necessary” https://www.who.int water_sanitation_health/dwq/chemicals/silver.pdf

    Vid en hypotetisk Ebola-prevention eller kur kan sannolikt riskerna/bieffekterna med silver negligeras. Förutom risk med mark/vatten kontaminering, kan den s googlar lite hitta tecken på att silver håller på bli en bristvara bl a pga användning (luktfritt) i slalomsockor, finrumsmattor och annat.

    ”Silver mines are being exhausted, above-ground silver is being processed and not recycled, above-ground reserves have been used up in recent decades and industrial demand is rising.

    It is clear that serious shortages will occur on the silver market. The question is where should the silver come from”
    https://www.goldrepublic.com/analysis/invest/why-physical-silver.html
    Här finns också diagram över olika applikationer och trend.

    allmänbildande !

  79. 79
    Mayne Sundewall Hopkins säger

    Till skillnad från ett antal kommentatorer i denna tråd, tvekar jag inte ett ögonblick på kolloidalt silvers förträfflighet. Medan andra nyser, hostar och snyter näsan ..eller mår illa av den ena kräksjukan efter den andra, så har varken min man eller jag drabbats av en endaste infektion sedan vi började med dagligt intag av KS.

    Hittade den här länken som kastar ljus över en del undringar och ’skrönor’ ovan. Läs och lär!
    https://www.ion-silver.com/silver.htm

  80. 80
    Annika Dahlqvist säger

    @ 79 Mayne Sundewall Hopkins:
    Jag får nästan lust att själv ta kolloidalt silver, D-vitamin, bikarbonat etc och åka ner och hjälpa till med Ebolaarbetet i Liberia, för att se om jag klarar av smittan.

  81. 81
    Mayne Sundewall Hopkins säger

    @ Annika Dahlqvist:

    Stopp o’ belägg Dr Annika! LCHF är din ’baby’ och den behöver dig på heltid. Du åker ingenstans ..utom på LCHF -resor/-kryssningar! 😉

    (..fast visst vore det intressant att testa ..men det kan nog göras på annat sätt..)

  82. 82

    Mayne – jag håller med Dig.

    Apropå bot för ebola: Kan kolloidalt silver bota ebola ?

  83. 83
    olle holmqvist säger
  84. 84
    olle holmqvist säger
  85. 85
    Professor Göran säger

    @ olle holmqvist:

    När man som du nu får ’kausala förklaringar’ till verkligheten förstärks vår ’tro’ på den. Ja man tenderar att bli ’helt övertygad’ om att verkligheten existerar även om läkemedelsbolagen av naturliga skäl har ett obetydligt intresse för denna verklighet 🙂

    Redan de gamla grekerna brottades med denna fråga och här håller jag mer på Hippokrates kliniska inställning till våra sjukdomar än på Parmenides kirurgiska och andeutdrivande medicinska praktik i sin grotta i Elea i Italien även om nu Parmenides anses som vetenskapens ’fader’.

  86. 86

    Som blivande läkare måste jag råda dig att inte göra det, Annika. Det skulle sluta olyckligt.

  87. 87
    Laszlo Nagy säger

    @ Annika Dahlqvist:
    Låter som en strålande idé! Nu när du har sagt det, vad hindrar dig från att bevisa för världen att du verkligen kan stoppa ebolaepidemin? Backar du ur, så förlorar du all trovärdighet.

  88. 88
    Nigel Perkins säger

    Bara för att förtydliga: Påstår du, som legitimerad läkare, att ”kolloidalt silver”, bikarbonat och D-vitamin hjälper mot ebola? Går du ut med detta påstående som legitimerad läkare?

  89. 89

    @ Laszlo Nagy:
    Varför skulle man förlora ”all” trovärdighet?

  90. 90
    Lars Henrik säger

    @ Laszlo Nagy:
    Precis. Varför skulle hon förlora ALL trovärdighet p g a det?

  91. 91
    Annika Dahlqvist säger

    @ 88 Nigel Perkins:
    Jag har inte förringat någon annan medicin eller vaccin mot Ebola. Om det finns något ofarligt som möjligen kan hjälpa är det väl värt att prova.

  92. 92
    Nigel Perkins säger

    Annika Dahlqvist Skrev:

    @ 88 Nigel Perkins:
    Jag har inte förringat någon annan medicin eller vaccin mot Ebola. Om det finns något ofarligt som möjligen kan hjälpa är det väl värt att prova.

    Nej, det intrycket har jag inte fått, men frågan är ju om du, med en läkarlegitimation från Socialstyrelsen, hävdar att ”kolloidalt silver”, bikarbonat och D-vitamin hjälper mot ebola? Det är min första fråga. Och nu undrar jag även om du, som legitimerad läkare, påstår att D-vitamin och bikarbonat är ofarligt?

  93. 93
    Mayne Sundewall Hopkins säger

    Genast dyker det ovärdiga ’mobbar-packet’ upp. Behöver man göra sig av med uppdämd ilska utgör en stunds höstgrävning i trädgården ett bra alternativ!

  94. 94

    Det måste väl ändå vara en viss skillnad på vad som hjälper/skyddar mot Ebola om man har det eller kan undvika att få det. I morse hörde jag på radion att man snarare bör samverka med lokalbefolkningen än att skicka dit mer sjukvårdspersonal. Det tycker jag var en bra möjlighet. Lokalbefolkningen kan kulturen och språket vilket är viktigt i sammanhanget.

    (I övrigt säger jag – tänk att två signaturer ligger och lurpassar och slår till)

  95. 95
    Annika Dahlqvist säger

    @ 87 Laszlo Nagy:
    Det är nog många andra sjukvårdsfolk än jag som har snuddat vid tanken att åka till Ebola-område för att hjälpa till. Men då måste man för det första vara så frisk att man garanterat kan göra nytta, och vid min ålder, 66 år, så är hälsan inte lika stabil som när man var yngre, för att göra en säkert positiv insats. Det är ju också många andra aspekter att beakta inför beslut att åka ner.
    Blir för det första personer i min ålder godkända för att skickas ner?

  96. 96
    Lars Henrik säger

    Mayne Sundewall Hopkins Skrev:

    Genast dyker det ovärdiga ‘mobbar-packet’ upp. Behöver man göra sig av med uppdämd ilska utgör en stunds höstgrävning i trädgården ett bra alternativ!

    Väl talat tycker jag!

    För övrigt känns det som ren galenskap att, i en situation när ingen medicin finns, inte testa det som eventuellt kan ha en verkan. T ex kolloidalt silver.

  97. 97
  98. 98
    Lars Henrik säger

    Nik Skrev:

    https://www.slv.se/sv/Fragor–svar/Fragor-och-svar/Kosttillskott/Kolloidalt-silver/

    SLV uttrycker sig påtagligt svävande om kolloidalt silver. Gråtonad hy och ögonvita verkar vara det kraftigaste artilleriet – vid långvarigt bruk, vilket väl inte är vad som diskuteras i detta sammanhang?

  99. 99
    Professor Göran säger

    Owe Skrev:

    (I övrigt säger jag – tänk att två signaturer ligger och lurpassar och slår till)

    Jo – då och då dyker de upp.

    Varje gång dyker misstanken upp att de helt enkelt är ’betalda’ av läkemedelsindustrin. Börjar man känna dem på pulsen har de inte så mycket att komma med och försvinner då oftast ’med svansen mellan benen’.

  100. 100
    Mayne Sundewall Hopkins säger

    @ 97 Nik:

    Livsmedelsverkets information går ej att lita på, vare sig det gäller KS (kolloidalt silver) eller kostråd!

    Och det där med missfärgad hud är samma gamla skrämskott som vanligt. Det silver Livsmedelsverket talar om är det som finns i bl a bandage (används vid brännskador) som finns i sjukvården och har inte något som helst att göra med ’vattenrenings-produkten’ KS (t ex av märket Ionosil) som finns i handeln. Det finns massor av information om detta på nätet och jag är hjärtinnerligen trött på alla upprepningar om att KS skulle vara något annat än ofarligt.
    Att säga att det inte finns bevis för att silver skulle vara ofarligt är inte sant! Det som menas kan vara att det inte finns ’vetenskapligt’ underlag… — vill man inte undersöka en både billig och naturlig produkt gör man det inte heller! Eller så har försöken gjorts på fel produkt – och/eller med fel metod.

    KS är helt enkelt både alldeles för hälsosamt och alldeles för billigt. Det går inte att göra mega-inkomster på KS, det är hela saken – därför ska det smutskastas vid varje möjligt tillfälle!!

Speak Your Mind

*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Upptäck mer från Annika Dahlqvists LCHF-blogg

Prenumerera nu för att fortsätta läsa och få tillgång till hela arkivet.

Fortsätt läsa