Jag har just suttit och tittat på Vetenskapens värld. De avhandlade idag hälsoeffekterna av fysisk aktivitet. Det var väldigt många påståenden, och man undrar hur det vetenskapliga underlaget ser ut. T ex sas det att fysisk inaktivitet är lika farligt som daglig rökning. Jag är skeptisk.
Ja Annika, lite kul är det att du har blivit aningen skeptiskt 😉
Jo, äter man enligt Rössner och CEA m.fl kan det nog bli riktigt farligt att inte röra på sig.
Fruktosen t.ex slaggar ju igen nästan hela systemet 10X snabbare än t.ex glukos, såvida man inte
springer av sig rubbet lika snabbt som man tar in det.
Dom har alltså rätt men aldrig vett att förklara varför det går åt fanders med SLV-kost, gång efter gång efter gång.
Annars fick jag syn på en trailer kallad ”Cereal Killer”. Utmärkt förstasida som borde få
fler än oss att tänka till! Får en direkt att tänka på Davis’ Wheat Belly!
https://www.yekra.com/cereal-killers
Ibland tror jag Annikas skepsis till motion kan vara en definitionsfråga?
När jag ”motionerar” går jag en timme eller cyklar 2 – 3 mil. En träningsrunda för Jonas Colting är 25 mil – vi lägger in lite olika referenser i ordet motion & träning,,,,
@ sten:
SLV råd är ingen höjdare men de flesta soffpotäterna äter betydligt sämre mat än deras rekommendation – titta vad folk har i korgarna. Ibland är det knappt 10% som vi kallar artriktig kost,,,
Det verkar väl vara så att nyttan av motion behöver inte alls bevisas med några som helst försök till skillnad mot kost där det krävs långtidsförsök helst blindtester med olika former av kosthållning.
Hur skulle man kunna göra försök där inte försökspersonerna vet om de motionerar.
Det kanske räcker att vi står på jobbet istället för att sitta. Efter Tio med Malou och doktorerna var riktigt intressant idag. Till saken hör att C E-A var en av doktorerna. Hon hade några riktigt vettiga synpunkter fast hennes slutord var ett riktigt lågvattenmärke.
https://www.tv4play.se/program/malou-efter-tio?video_id=2558737
Propagandan för motion och rörelse drivs av starka särintressen i nitets fotsvett på rättfärdighetens väg. Röstläget är högt ty argumenten svaga särskilt som noll utrymme ges kosten.
I andra EU-länder är det fullt tillåtet för enskilda att ha andra intressen utan att fördenskull misstänkliggöras som avskrädeshögar i människohamn.
Skönt att du är skeptisk Annika. Man kan leva länge och vara frisk utan daglig motion .
Ett tänkvärt exempel är Winston Churchill som dessutom rökte och drack ordentligt med alkohol. Jag har alltid undrat över hans matsedel.¨
Framför allt varierar motionsbehovet starkt individerna emellan alltifrån medlemmarna i en och samma familj.
Det riktigt viktiga är att vad man har på tallriken. Betydelsen av det varierar också starkt individerna emellan. Vi som inte gillar att röra på oss och har lätt att gå upp i vikt har i LCHF fått ett ljus på vägen.
Om man har obehandlad eller underbehandlad sköldkörtelhormonbrist och/eller binjureutmattning, skall man definitivt vara försiktig med motion för att inte bli ännu sämre i sin sjukdom.
Jag såg också programmet och håller fullständigt med Annika. Det var väldigt många påståenden som jag inte tror det finns några vetenskapliga stöd för. Förutom Annikas exempel ovan så var t ex tjejen som tränade mellan 10-15 timmar i veckan fördelat på 6 dagar mer inaktiv än killen som inte ens kom upp i en timmes träning i veckan.
Sen så tror jag inte man ska tolka Annikas inlägg som att hon är skeptisk till till motion i allmänhet. Den hon var skeptiskt till var att just påstående att det är lika farligt att vara fysiskt inaktiv som att röka.
De slutsatser man kan dra är att kroppen måste röra på sig för att må bra.
Jag har under ett tio-tal år rört mig varje dag. Jag går varje morgon frå 0,5 h – 1h varje morgon. Detta för att bland annat sätta fart på kroppens inre arbete. Kroppen får också en massa syre som är välgörande för hälsan.
Alternativa metoder för hälsa säger också att strålningen från universum är välgörande för oss. Jag tror det ligger något i det.
Reagerade också över en del påståenden i programmet som inte kändes helt vetenskapligt förankrade men det går ju alltid att referera till ”senaste forskning”.
Jag var hos sjukgymnast igår för bedömning av en ryggåkomma. Hans sista kommentar innan jag klädde på mig var följande.
Vad kör du för typ av träning eftersom du ser så vältränad ut? (Jag är nyligen fyllda 60.)
Sanningen är att jag har ett stillasittande kontorsarbete och kör över huvud taget ingen regelbunden träning eller motion. Har t.ex. inte joggat på 10 år p.g.a. ryggbesvären. Vardagen präglas alltså av fysisk inaktivitet, då och då avbruten av korta promenader. Däremot rör jag på mig ganska mycket under helgerna utan att träna systematisk. Detta plus LCHF gör att i alla fall jag känner mig frisk och uppenbarligen ser vältränad ut. 🙂
Träning och motion har blivit en storindustri och vi måste vara medvetna om att det finns lobbyister även här som försöker skrämma oss till aktiviteter och att handla prylar som knappast är nödvändiga för att behålla hälsan.
En sak kan jag hålla med om och det är att det är svårt att gå ner i vikt med bara
träning. Själv gick jag inte ner förrän jag började med LCHF. Men att underskatta daglig motion
låter inte bra i mina öron. Varför rekommenderar alla läkare motion, jo det stärker både
kropp och själ. Vi kan inte bara luta oss mot vår kost LCHF.
Intressant i detta sammanhang är att man för så där femtio år sedan tvingade de som hade fått hjärtinfarkter att ligga helt stilla i sängen. På den tiden var det den medicinska dogmen. Hälften av patienterna dog då.
Sedan kom man på att det var bättre om infarktpatienterna omedelbart fick röra på sig men dock måttligt och då minskade dödligheten dramatiskt. Tur för mig att man man hade övergett dogmen om sängliggande 1999.
Nå – efter ett par tusen år slutade man ju också med åderlåtning. Mycket tro och lite vetenskap inom medicinen som jag brukar hävda.
Definitionen av vad som verkligen är motion & träning tror jag är viktig i detta sammanhang,,,,
Om person A går till och från jobbet vilket tar 1 timme kanske denna inte anser sig motionera medan B som åker bil till och från jobbet och besöker gymmet 1 x 3 varje vecka anser sig motionera mycket.
Går man in på ett gym ser man oxå att de flesta slösar bort sin tid, måhända de får bättre perilstatik men några resultat i förhållande till den nedlagda tiden blir det inte – Jonas Bergqvist beskriver detta som vanligt på ett exellent sätt:
https://www.jonasbergqvist.se/blogg/2013/10/14/cardio-insanity/
Ingen kan väl förneka att motion på rimlig nivå ger ett välbefinnande som att vara soffpotatis inte ger. Vid motion fungerar magen mycket bättre än vid icke motion. Det finns en anledning varför taxichaufförer, långtradar chaufförer, äldre som slutat röra på sej har problem med hemorroider. Detta var redan solklart på 60-70 talet. Att svettas rensar kroppen, finns många fördelar med motion. Ser bara fördel med att träna måttligt och äta LCHF
Professor Göran Skrev:
”Medicinens historia borde också ha lärt oss att välanpassade kliniker i alla tider haft en övertro på sin egen samtids åsikter om sjukdomarnas natur och orsaker. Detta, som har gällt föregående generationer, gäller naturligtvis också för oss. Vi kan inte veta vilka av våra åsikter som nästa generation kommer att tala om med ett medlidsamt småleende.” – slut citat av docenten Per Dalén härifrån.
Hur lång tid tog det innan man slutade med lobotomi? Någon som vet?
Enligt vetenskapens världs program så är det lika bra med ett intensivt träning under en kort tidsrymd för räknar man förbränningen under ett helt dygn efter träning så spelar det ingen roll om man använder lågintensiv eller högintensiv träning…däremot höjs kondisen med högintensiv träning….”Ett tips: För att bränna fett och bli vältränad så satsa på lågintensiv träning istället – långa promenader, lågintensiv jogging eller lätt löpning och njut av naturens skiftningar. Variera detta med tokintensiva ruscher, intervaller så du tror att benen ska sprängas. Och framför allt: skippa allt där mittemellan. Det aeroba mellantjafset som jag brukar kalla det.”
Jag kör numera med högintensiv träning på min crosstrainer 1 minut åt gången 3-4 ggr förhoppningsvis varje dag ;)..jag är jävligt dålig på att gå (halv sjukpensionär)men crosstrainern funkar bra
Ingvar Bejvel Skrev:
Enligt Wikipedia:
Kirurgisk lobotomi:
…”I mitten av 1960-talet upphörde i stort sett alla former av lobotomi.”…
https://sv.wikipedia.org/wiki/Lobotomi
Medicinsk lobotomi:
…”I dag används metoden inte alls, utan man medicinerar istället med psykofarmaka.”…
https://sv.wikipedia.org/wiki/Lobotomi
@ Gäst:
Du skrev: Medicinsk lobotomi:
…”I dag används metoden inte alls, utan man medicinerar istället med psykofarmaka.”…
men måste väl mena:
Medicinsk lobotomi:
…”I dag används metoden inte alls, utan man lobotomerar istället med psykofarmaka.”…
s.k. de facto lobotomi.
@ sten:
Hämtat ur Wikipedia:
”Metoden utvecklades av den portugisiske läkaren Egas Moniz som fick Nobelpriset 1949. Så småningom började kirurgerna experimentera med olika metoder. Den amerikanske läkaren Walter Freeman uppfann en metod som gick ut på att söva patienten, placera en ishacka i ögats övre del och sedan knacka in den med hammare tills den nådde fem centimeter in i hjärnan. Efter många års lobotomerande så växte dock kritiken, och obduktioner visade att många patienter avlidit av omfattande hjärnskador.”
Man kan inte annat än imponeras över läkarvetenskapens kreativitet, inte ens en dyngrak grovsmed på medeltiden skulle ha kommit på något liknande,,,
Varje tid verkar ha sin modemetod – just nu verkar det vara att skära i sönder folks magar samt ge ungarna knark om det kliar i baken på dom och de inte står ut med att sitta stilla – undrar vad nästa favoritmetod är?
Förutom den mekaniska och kemiska lobotomeringen skulle jag vilja lägga till den pedagogiska lobotomering som skolan står för – om någon tvekar om dess effektivitet kan ju lämpligen boka en tid hos en ordinär, normalkorkad dietist,,,,
@ 9 Patrik Nilsson:
Nej jag är självklart inte skeptisk till motionens nyttoeffekter, inte minst psykiskt. Man mår utmärkt bra när man genomfört en rask promenad eller springrunda. Men jag tror att hälsoeffekten på lång sikt är minimal. Inte minst känner jag själv många elitmotionärer som drabbats av både cancer och hjärtsjukdom. I olika åldrar.
https://www.faktum.se/2014/02/den-stora-traningsbluffen/?utm_content=bufferd46e2&utm_medium=social&utm_source=facebook.com&utm_campaign=buffer
Dr Mike Evans:
”Big differences when someone goes from doing nothing to doing something.”
”Can you limit your sitting and sleeping to just twentythree and a half hour a day?”
https://youtu.be/aUaInS6HIGo
Snart 4 millioner visninger, 9 min 18 sek vel anvendt 🙂
Gäst Skrev:
Lite OT, men fortsättning för intresserade (SR Radio, Kunskapsbanken – Psykisk hälsa)
https://www.ur.se/Produkter/161585-Bildningsbyran-psykisk-halsa-Vard-under-tvang
Bättre kan du Annika Dahlqvist : ” Inte minst känner jag själv många elitmotionärer som drabbats av både cancer och hjärtsjukdom. I olika åldrar.”
Jag känner en massa folk som inte var elitmotionerer utan soffpotatisar som har drabbats av cancer och hjärt och kärlsjukdomar I olika åldrar Flera än dom som var elitmotionärer….smile Med all respekt
@ 26 Stig Lönnqvist:
Enligt min erfarenhet blir ungefär samma frekvens av motionärer och icke motionärer sjuka med tiden. Att förespegla en garanterat frisk framtid för att man motionerar är bedrägligt.
@ Stig Lönnqvist:
Men klart är väl att motion knappast är avgörande för om man får cancer eller ej.
Om du hävdar motsatsen tycker iaf jag att du bör utveckla detta !
Däremot har kosten ha en avgörande betydelse. Detta framförallt med tanke på att kolhydratsrik kost driver upp blodsockertoppar och därmed insulin som därmed minskar Bindningsproteinet för det viktiga IGF-1., Insulin Growth Factor 1.
Detta framkom klart från foskningen om Laronsyndromet. Fritt IGF-1 är ett nödvändigt villkor för både normal tillväxt och cancertillväxt. De med syndromet fick aldrig eller nästan aldrig cancer trots att deras släktingar hade en hög cancerfrekvens både i Israel och i Sydamerika.
Bl. a. Ann fernholm har skrivit en del om detta och även gjort ett intressant test.
Ett flertal läkemedel för att simulera Laronsyndrom för att stoppa cancertilväxt har framtagits av flera olika firmor, dock inget utan allvarliga biverkningar vad jag vet.
Det enda man vet säkert är att IGFBP-1- som kontrollerar tillväxtfaktorn – minskar hastigt så snart blodsockret stiger.
Eftersom metabolt syndrom manifesteras i dålig blodsockerkontroll hamnar man i en högriskgrupp för cancer med metabolt syndrom om man inte är försiktig med kolhydrater. T2 innebär ökad cancer risk t.ex.
Naturligtvis kan träning dra ned blodsockertoppar mer än ingen träning. Men ofta äter man mer när man tränar vilket gör att nyttan då knappast blir generell.
Ett vettigare kostval med mindre kolhydrater kan däremot skydda mot cancer både med och utan träning. Vete bör dra ned på först eftersom det moderna dvärgvetet är starkt blodsockerhöjande.
Se även. https://www.yekra.com/cereal-killers
Mosjon gir større muskler og mer insulinsensitivt muskelvev under/etter mosjonen – dette gjør det enklere for kroppen å holde blodsukkeret normalt og stabilt uten høyt insulinnivå.
LCHF gir lite blodsukkerhøyning gjennom opptak fra tarm (lite glukose der 🙂 ), og derfor lite behov for høyt insulinnivå.
Verken mosjon eller LCHF er en garanti for sykdomsfrihet. Begge kan imidlertid benyttes som verktøy med henblikk på gode blodsukker- og insulinnivå. Jeg tror ikke det er klokt å avskrive verken det ene eller andre uten videre.
Alltså Annika Dahlqvist, jag har stor respekt för dej som verkligen har jobbat för LCHF, och jag håller med dej om det. Men blir lite överraskad att du inte vet bättre om vad motion gör för kroppen.Nu pratar jag om måttlig motion mot att bara sitta på soffan. Kan du säga varför man får hemorroider, kan det bero på att man inte rör på sej, eller beror det på ”gener”. Varför blir äldre människors ben sämre när dom inte rör på sej mera, varför får dom svårare att andas när dom inte rör på sej mera. kan göra den listan hur lång som helst
@ 30 Stig Lönnqvist:
De som mest får hemorroider är vad jag vet yrkeschaufförer, och det är knappast deras bristande motion som gör det, utan snarare påfrestning av vävnaderna i analregionen.
Äldre som inte rör på sig får säkert sämre muskler och skelett, men deras hjärtsjukdomar tror jag beror mera på deras kost under livet, än deras fysiska aktivitet.
”Svårt att andas” kan bero på en mängd orsaker, vilken orsak menar du som skulle försämras av bristande fysisk aktivitet tidigare under livet? Har du vetenskapliga belägg, i form av jämförande behandlingsstudier, för det?
Om det är något som har en religiös status i vår tid så är det motionen.
Rör på dig så att du mår bra, det räcker långt.
Mycket av den här diskussionen famlar i mörker för att vi inte har samma referensramar,,,,
Har nog tappat min totala respekt för dej nu. Om du inte kan medge att hemoroider är ett symptom på lite motion utan påstår att det är en ”påfrestning av vävnaderna i dom nedre regionerna” Varav blir dom påfrestningarna, skulle det hjälpt om dessa chaufförer hade joggat ibland mellan passen, eller hade det inte haft nån betydelse
@ Stig Lönnqvist:
Verkar som om du är ensam om att vara övertygad om att hemmoroider är ett symptom på lite motion. Vilken forskning stöder du detta på ?
Själv bibehåller jag respekten för Annika och tror att hon har rätt, men vi vet inte exakt!
Om du verkligen vet hur det ligger till peka på forskningen, som sagts redan innan du svarade sista gången.
Annika Dahlqvist Skrev:
Sant.
Jag drar mig till minnes en uppgift från spårvägen i Göteborg. Där kunde man visa att konduktörerna, som hela tiden rörde sig genom vagnarna och klippte biljetter höll sig friskare än förarna, som naturligt nog höll sig stilla på sin plats. Jag kommer inte ihåg var eller när jag läste om detta – mitt 73-åriga minne har svårt med sifferuppgifter och namn. Här rörde det sig dock inte om någon fysiskt utmattande verksamhet, så begreppet motion kanske inte är applicerbart.
Stig Lönnqvist Skrev:
Stig Lönnqvist, Det är lite svårt att ha respekt för dej och dina kommentarer. Jag tycker att du är alldeles för ensidig i din uppfattning om motion och hemorrojder. Du tar verkligen i när du uttrycker ”tappa den totala respekten”! Vem är du som blir så hjälplös?
Chaufförer har en ganska speciell fysisk situation, som tvingar dom till stillasittande i långa perioder. I en radiointrevju i veckan som gick hörde jag hur trafikpoliser kontrollerade yrkeschaufförer. Man sa bl a att man ofta hittade pet-flaskor utefter vägarna, som innehöll urin. Slutsatsen var att förarna inte ens unnade sig ett avbrott för att kissa utan skötte den detaljen flying.
Det kan med fog tänkas att den stora konsten får vänta ännu längre med förstoppning, dålig blodcirkulation i nedre delen av tarmen och hemmoroider som följd. Många chaufförer lider dessutom av övervikt, vilket också kan bidra till problematiken. Det är svårt att kombinera långtradartrafik med en liten promenad då och då, för att underlätta magens funktion. Att springa livet ur sig på ett gym ett par ggr i veckan löser inte problemet.
@ Erling:
Vi har fått en ny kategori förare i Sverige – från öst och längre bort.
I stort sett alla dessa kör på rakt ackord – ofta med drivmedel inkluderat vilket ökat på dieselstölderna rejält. Säkerheten är långt ifrån svensk standard och börjar nu märkas i olycksstatistiken.
Man kan ju oxå fundera på hur en människa som varit hemifrån under flera månader och har bott i en ingrodd lastbilshytt fungerar?
Slaveriet har aldrig varit så utbrett som nu men men det märks inte på samma sätt som förr,,,,
Nu är det inte helt ovanligt att även svenska förare kör på ackord – betalt per mil som ”maskeras” som månadslön men säkerhetstänkandet är nog betydligt högre bland våra inhemska förare.
Överlag är i stort sett alla föraryrken överrepresenterade när det gäller metabola störningar, ledbesvär och annat.
En lösning skulle ju kunna vara att lägga ut någon form av styrning på särskilda vägar och koppla ihop släpen – skulle minska antalet förare betydligt och oxå möjliggöra bättre rörlighet,,,,
@ Thomas Jansson:
Lösningen ligger nog i tillbaks till sjöss och kanaler.
Kraftig höjd vägskatt per mil för tyngre fordon får en direkteffekt så att tungt gods då går antingen via tåg eller utmed havskusten och sedan kopplas om till kortare landtransport.
I Tyskland och Frankrike körs oerhörda mängder gods på kanaler!
Någonting att återuppta här.
Detta ökas även genom långtradarförbud på helger i Tyskland, vilket även gör bilfärd där numera
betydligt njutbarare under helgerna.
Beträffande hemorroider så sitter inta alla fordonsförare….
Styrman står vanligen åtminstone på de flesta fraktfartyg. Kanske sitter lokförare ?
OT1:
Andreas viasde nyligen även en ståplats för dator, utan baktankar gissar jag!
Det satte vi in på sent 1980 tal när vi började med nätverk och realtidsuppdatering av produktion.
Med dessa ”ståplatser” reducerades datortiden från en minut sittande ofta till sekunder i flygande fläng. Eftersom inga möss eller windows fanns då så gick det ännu fortare än vad man ofta kan tänka sig idag. Utvecklingen går inte alltid framåt som vi kan se på t.ex SLV.
OT2:
Skattestyrning: För att bromsa avfolkningen från gotland subventionerade staten gotlandsfärjan för många herrans år sedan med hjälp av att öka vägskatten mindre än en procent.
Vet ej hur det är idag. Men avfolkningen tog slut med det konstgreppet.
@ Stig Lönnqvist:
Där har du fel om hemoroider, jag har haft det och jag jobbade då som manuell skogshuggare, tränade längdskidor och åkte vasalopp och andra långlopp dock inte på elitnivå, jag går i skog å mark och jagar, jag fiskar, så jag har aldrig i hela mitt liv varit en inaktiv soffpotatis.. en annan bekant som jag jobbade med i skogen och som dessutom motionerade jämt, åkte skidor, sprang och deltog i veteran-vm i längdskidor i flera år fick också hemoroider.. så det drabbar även dom som håller igång, så det du säger är helt fel.
Thomas Jansson Skrev:
Ja! Man skulle kanske kunna lägga ut någon slags skenor på marken!
@ sten:
Fartyg räknas som farkost men inte som fordon om jag inte minns fel från min utbildning som kustskeppare 🙂
Och på en bilfärja räknas ett vanligt fordon som last så fort som motorn har slagits av,,,
Om man däremot färdas på fruset vatten är det med ett fordon till vilka oxå svävare hör vilka som bekant kan köras på alla underlag.
När det gäller avfolkningen från Gotland är det min övertygelse att avflyttningen har avstannat p g a att resorna till fastlandet har blivit så dyra att folk inte längre har råd att flytta därifrån!
@ Thomas Jansson:
Haha, du menar så klart järnvägsspår
@ Thomas Jansson:
I Schweiz har man infört böter på upp till 200.000 kr och man kan beslagta fordonet om man inte i följer Schweiziska lagar! Man beräknar att ungef’är 2000 utländska förare kör om kring som du beskriver på de svenska vägarna. Konstigt att det inte händer mer allvarliga olyckor än det gör.
@ 33 Stig Lönnqvist:
Hemorroider är åderbråck i analkanalen. Det drabbar främst dem som har tendens till åderbråck på andra ställen på kroppen, tex på benen. Lokala faktorer som slitningar i vävnaderna runt analkanalen försämrar också hemorroider. Gravida har ökad risk för hemorroider eftersom deras vener blir avlappade av hormonella skäl under graviditet, samt att barnet trycker ner mot ändtarmen.
I samband med förlossning kan också hemorroider försämras eller tillkomma eftersom det blir slitningar runt analkanalen då.
Fysisk aktivitet tror jag gör bara marginell skillnad avseende hemorroidbesvär.
Jag tycker vi bör hålla isär saker och ting. Med Lchf får man en naturlig muskel-/fettfördelning samt oftast småningom normalvikt vilket inte kan uppnås med aldrig så mycket träning på annan kost. Motion är alltid välgörande men har störst effekt på hjärnans välmående och effektivitet förutsatt att rätt näringsämnen i rätt mängd och balans är förhanden. En enkel tumregel är att föreställa sig en stenåldersjägares nödvändiga rörelsemönster och matvanor för
att hamna rätt.
@ Annika Dahlqvist:
En följdfråga – särskilt kvinnor som står mycket verkar vara särskilt utsatta för åderbråck på benen – är det samma sak som hemorrojder?
I så fall tror jag många blandar ihop det med andra problem,,,,
Ps
Om någon här i Värmland är på riktigt dåligt humör är det vanligt att han får frågan om vederbörande har fått ”en böle i r–a”.
Sådana är mera att likna med finnar och brukar uppstå om duschen är ur funktion under en längre tid. Sannolikt har det oxå med ett överdrivet sittande att göra,,,
Ds
LCHF + individanpassad (lyssna på kroppen) fysisk aktivitet = dundermedicin 🙂
Har inte sett programmet än, men jag är övertygad om de goda effekterna av olika former av intervall-intensiv-korttids-träning. Jag tror inte det är speciellt svårt att hitta god forskning om detta. Om inte annat får man väl prova ut på sig själv…något som ju gäller det mesta.
https://easyhealthoptions.com/diabetes-and-metabolic/unique-way-to-fight-diabetes/
@ sofia:
Håller med. Alla har vi olika gener och olika metabolism, så det gäller att anpassa till vad som passar de egna förutsättningarna. Det är förstås en stor skillnad på dem som har en störd metabolism och de som har mer normal funktion.
De flesta som kommenterar här gör det utifrån en störd metabolism och det är ju ok. Själv har jag ingen sådan men det är lärorikt ändå. Den första bok jag läste var Lars Erik Litsfelts och han har ju haft socker dvs störd metabolism och det var det som fick mig in på Lchf även om jag inte räknar mig till det metabola syndromet.
@ Stefan:
Mycket intressant artikel! Utan att nämna färg på muskler har en Dr Al Sears utarbetat ett
liknande intervallträningsprogram som han kallar PACE.
Progressive Accelerated Cardiopulmonary Exertion tror jag det står för.
Om man tar bort första ordet blir ”accelereread hjärtlungansträngning” kvar.
Man kan se det som 5-6 gradvis intensivare 1-minuters pass med 1-2 minuters vila.
Progressive står då för att varje gång skall det vara lite intensivare då varje rörelsepass bör
ligga nära prestationsgränsen eller åtminstone så att man blir ordentligt anfådd.
Max 15 minuter om dan. Hopprep, sprint, armhävningar, benspark, allt möjligt och individanpassningen är enkel och klar ”så snabbt man kan tills man blir anfådd”.
Försöker ett tag med det och mäter midjan som ligger på ca 100 nu samtidigt.
Man kan se det som att ansträngning till nära prestationsgränsen ett flertal gånger bör avsöndra naturliga tillväxthormoner, kanske t.o.m. lite under varje vila efter varje pass.
Alltså bör metabolism och därigenom även kroppstemperatur ökas.
Han rekommederar även något mer proteiner och restriktion av snabba kolhydrater,
alltså närmare LCHF även härifrån.
@ natan:
”Den första bok jag läste var Lars Erik Litsfelts och han har ju haft socker dvs störd metabolism och det var det som fick mig in på Lchf även om jag inte räknar mig till det metabola syndromet.”
Just detta att LCHF har så positiv inverkan på diabetiker gjorde valet lätt; varför skulle den visa/sinnrika konstruktion som kroppen är reagera med så dramatiskt positiva effteker på diabetiker/överviktiga vara hälsovådlig för friska/normalviktiga och i längden?
Etablissemangets skrämselpropaganda håller dock många i ett hårt grepp 😉
@ sten:
Jo, Al gillar jag. Har läst och applicerat mkt gnm hnm sedan ca 5 år tillbaka. Första gången tror jag som jag ”förstod” att man inte ska hålla på med långa utdragna pass var kanske nedanst. artikel från hnm:
https://www.alsearsmd.com/2009/07/jogging-injuries/
@ sofia:
Men det är svårt att få folk att förstå att fett som drivmedel är bättre än kolhydrater. Pratar man smör och grädde visavi fetma så uppträder en viss förvåning. Traditionellt så är ex. grädde förknippat med fetma. Att fett bränner fett går helt enkelt inte att få in för flertalet.
En del av problemet ligger säkert i alla ”jojobantares” misslyckanden. Bantare vill se omedelbara resultat men det finns egentligen inga qvick fix inom något område. Det är säkert det som avskräcker många det tålmodiga arbete som väntar.
De allra flesta har olika svepskäl att inte behöva ta tag i problemet. Ofta känns det tröstlöst så numera tar jag inte upp problematiken om man inte ställer frågor om lchf och fetkost!
Jag tror som Annika att nyttan av motion är betydligt överdriven när man äter riktig mat.
Om man däremot misshandlar kroppen med kolhydrater, som jag själv gjorde under 50 år, så är det säkert förståndigt att träna så att kärlsystemet inte slaggar igen totalt. Under trettio år, innan min infarkt, motionerade jag regelbundet (joggning 5 km två, tre gånger i veckan) och enligt hjärtläkaren var det nog detta som gjorde att jag överlevde. Motionen skapar då sekundära kärl när nu alla kranskärl med tiden hade blivit mer eller mindre igensatta pga allt socker och transfetter i det jag stoppade i mig.
Nå – efter infarkten ökade jag på motionen till tio gånger i veckan genom att cykla fram och tillbaka (2 x 12 km) till jobbet året runt. Det stor klippet tror jag ändå var att just socker och transfetter försvann ur min kost för att nu inte tala om lyftet med den strikta LCHF-kosten som kom in för fem år sedan.
Nu gäller promenader, trädgårdsarbete och inte minst en timmes allsidig lugn gymnastik varannan dag och man måste också ”lyssna på sin kropp” – blir man skadad av motionen kan den ju knappast vara nyttig.
Kosten är nummer 1 – man kan inte kompensera dålig kost med motion!
Att vara elitidrottare i klass med Jonas Colting är nog inte heller någon garanti för ett ”evigt” liv då det ju utsätter kroppen för mycket stor stress.
Jag är ingen stor anhängare av etablissemangets råd men just 30 minuters promenad dagligen börjar jag mer och mer bli övertygad om att det är ett minimum. Lägger man till lite rask skrotlyft så gör det underverk för blodsockret.
Min utgångspunkt är att det inte finns några helt friska människor idag – det metabola syndromet beskrivs i litteraturen redan på 1920-talet. I praktiken började det sannolikt med jordbrukets införande men fick en otrolig fart med hjälp av oljan i mitten på 1800-talet.
Jag känner massor av folk som bara går till bilen. Sitter stilla hela dagarna och äter mat som är långt sämre än vad SLV förespråkar. Resultatet är 10 – 12 mediciner om dagen och insulin.
Jag har slutat att bry mig om dessa – det leder ingenstans att diskutera med dem utan skapar bara osämja. Om man som överviktig med ett BMI på 35 äter pannkakor med sylt och dricker sockerdricka till måste man ju vara otroligt levnadstrött? Vore jag själv i den situationen skulle jag nog hellre välja en bergvägg med motorcykeln eller avsluta med älgstudsaren men otroligt många föredrar istället ett långsamt och utdraget självmord med hjälp av kniv och gaffel,,,,
Eller är det på grund av uttråkning som folk väljer pillerträsket istället för ett friskt liv – ibland tror jag faktiskt att medicinerna blir till en hobby?
Gonatt kamrater
hittade följande tråd till intressant statistik fr Grönland, som nyss var uppe här på skärmen.
https://metrics.circumpolarhealth.org/files/2011/09/Metrics_PB.pdf
noterade särskilt följande sidor:
p6: märk att olyckor + självmord är nästan lika vanlig dödorsak som all cancer – cancer och hjärtsjukdom anses ovanlig på Grönland.
p20: märk att danskar lever 6 år längre än grönländare, pga den enorma dödligheten i ”våldsam död”
p 26, 27 talar sitt eget språk
p 28 visar att hjärtsjukdom är vanligare bland grönländare
Det är känt att fiskfetter förlänger blödningstiden och därmed kan misstänkas öka risken för hjärnblödning.
förlåt, 11 år längre i Danmark, 77 mot 66. Det är mycket !
@ Thomas Jansson:
Mediciner som ”hobby” det var en spektakulär utgångs – eller ingångspunkt 🙂 Skämt åsido så funkar nog dessa för många som ett terapeutiska undermedel!? En artificiell själasörjare vilken ger både tröst och trygghet.
Många sitter med en bergfast tro på läkare (och vad de skriver ut) och vad de representerar av auktoritet, makt och myndighet. Inte minst i den äldre generationens tro på auktoriteter!
Där ser vi förmodligen en stor omvälvning då fler börjar ifrågasätta.
@ natan:
Det var faktiskt läkaren Calle Carlsson som initierade mig i ”medicin som hobby”. Innan dess hade jag ingen insikt i fenomenet.
Men nu ser jag det ganska ofta – när man frågar folk varför de äter t ex statiner har de ingen aning om varför,,,,
Värst utsatta är ju de äldre som ofta äter 15 olika piller – vad är det för några ”läkare” som skriver ut allt det giftet?
Maten på ett äldreboende kan däremot vara hur dålig som helst utan att någon läkare opponerar sig,,,
Inom äldrevården tycks den ”blinda fläcken” från både personal, byråkrater, läkare och sköterskor vara stor. Skulle man sätta ut merparten av medikamenter och satsa på näringsrik och fullvärdig kost så skulle förmodligen en avsevärd hälsohöjning bland de äldre kunna registeras.
Men problemet vad gäller kosten är inte helt enkelt då många gamla väldigt inkörda i sina vanor av mycket sött! Inte minst till kaffet och som mellanmål. Så problemet är ingalunda enkelt. Kaffet med socker därtill och den söta kakan är i många fall det enda roliga man har kvar.
Som så ofta är inte problemet svart eller vitt och helt enkelt att åtgärda. Men att servera hälsosammare kost borde vara ett prioriterat område.
Tror inte folk inom äldreomsorgen är omedveten om den usla maten – de äter den inte själv,,,
Thomas Jansson Skrev:
Det är s k geriatriker som skriver ut alla piller till de äldre. Maten är inte deras ”matbord”.
Thomas Jansson Skrev:
Jodå, dom äter som bara den, både frukost, lunch och middag. Det är ju gratis. Jag har sett hur man börjar sitt arbetspass med att äta gröt och mackor. Jag har också sett hur man plockar bort färska grönsaker och lägger på tallrik och ställer in i personalrummet. På min fråga fick jag veta att de äldre ändå inte äter det. Man kan ju undra hur det går till när anhöriga inte ser. Det finns heller ingen uppföljning på hur mycket mat som slängs, varken från karotter eller kvarlämnad mat på tallriken. Jag har själv sett att det är åtskilligt som hamnar i sopkorgen och slängs i sopnedkastet.
Det jag sett av maten på ett äldreboende var att den var så dålig att personalen inte åt den men det varierar nog på olika ställen,,,,
@ Thomas Jansson:
Det beror nog i många fall på var maten lagas. Men håller med om att standarden på många håll är dålig! Man skulle själv inte vilja bli serverad så dålig mat. Skulle väl vara nästintill hopplöst att plocka ur något vettigt ur sådan kost.
Annika skrev:
”Hemorroider är åderbråck i analkanalen. Det drabbar främst dem som har tendens till åderbråck på andra ställen på kroppen, tex på benen.”
Kanske kan LCHF även hjälpa mot åderbråck och alltså hemorroider ?
Ser ut som en utsvävning, men med lite bakgrund kan det vara logiskt. Om någon har egna erfarenheter av mer eller mindre åderbråck efter något år med LCHF, skriv gärna !
Här är teorin:
Om åderbråck – som även kan inträffa på aortor – betraktas som en vävnadförsvagning får åtminstone jag en ny syn på det: Svaga vävnader kan vara odiagnosticerad eller ”subclinical” skörbjugg, alltså Vitamin C brist, men även utan ”synbar” Vitamin C brist!
Glukos och Vitamin C är snarlika molekyler och delar på samma receptorer i kroppens celler.
Upptagningen per receptor styrs därför inte bara av Vitamin C halten utan även av blodsockerhalten…
Vid en kolhydratrik kost tar vi då automatiskt upp mer glukos än Vitamin C varje gång vi matar cellerna, alltså främst under timmarna efter en måltid. Alltså även en normal C-vitaminhalt i blodet
räcker då inte till pga att förhöjt blodsocker direkt styr fördelningen till förmån för mer glukos och mindre Vitamin C.
Med ett begynnande metabolt syndrom förvärras problemen pga högre och längre blodsockertoppar, och problemet bör alltså bli värre och värre med ökande magstorlek och diabetes.
Om man tar Vitamin C tillskott med eller utan LCHF bör detta alltså tas tillsammans med måltid, med så lite blodsockerhöjande mat man kan tänka sig.
Kul att höra några resultat ! Själv har jag aldrig haft hemmisar men jag vet en som har…
Exempel: Om man säger att med blodsocker på 5.5 före och efter måltid (råa grönsaker eller strikt LCHF) ger ett standardupptag av Vitimin C så ger en diabetisk blodsockertopp på 11 under den tiden näringen tas upp bara halva mängden Vitamin C, med samma utgångsnivå av vitamin C.
Här en något relaterad studie om bensår som mätte Vitamin C blodvärden, men inte graden av metabolt syndrom eller blodsocker.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17475430
@ sten:
En diabetisk blodsockertopp ligger väl i regel högre än 11 ?
@ natan:
Tog till i underkant för att inte överdriva. Någon som vet vad normal
blodsockertopp (höjd + längd) blir på flingfrukost med lättmjölk med/utan ett glas fruktjuice?
För:
Barn…
Över 30
Över 50
Diabetiker…
??
@ sten
Uppåt 20 är väl vanligt även för de som inte är diabetessjuka?
Thomas Jansson Skrev:
Å ena sidan och å andra sidan – personalen har ingen rätt att öht äta av de äldres mat vare sig maten är dålig eller bra. De äldre betalar ganska mycket för maten, uppåt 3 500 kr per månad. Det är väl inte ok att de äldre ska bjuda personalen på mat!
#72, F d anhörig
Min sambo som jobbar i äldreomsorgen säger att de inte alls är tillåtna att ta av maten som serveras de äldre, däremot så kan de mot betalning beställa egen matlåda från samma kök.
Även om det skulle bli mat över efter de äldre ätit så måste de slänga bort den, de får alltså inte äta upp den. På grund av hygienkrav får de heller inte spara och värma upp överbliven mat ifall någon äldre av någon anledning inte kunnat vara med på ordinarie lunch/middag.
Om de vill dricka av kommunens kaffe så får de lägga en månadsavgift till det.
Hon säger att för många år sedan så fick en ur personalen vara med och äta ”pedagogisk middag” för det ansågs då att det kunde få de dementa att äta lite bättre, men det var bara under en kortare tid.
@ F d anhörig:
Det jag känner till så fick personalen betala för maten men de tyckte inte att den var värd kostnaden,,,,
Men det är mycket mygel inom offentlig verksamhet liksom på många företag,,,,
Thomas Jansson Skrev:
Jo, så är det ju. Det var inte ovanligt att man kunde se att personalen smög in i avdelningens lilla köksutrymme och åt upp det som passade. Sånt har jag sett mycket av. Att betala för maten hörde jag aldrig talas om. Det var till och med så att de äldre sa – oj, vad personalen äter, stup i ett brer dom mackor med pålägg!
@ Thomas Jansson: ”Jag är ingen stor anhängare av etablissemangets råd men just 30 minuters promenad dagligen börjar jag mer och mer bli övertygad om att det är ett minimum …”
Håller med!
3 km om dagen blir i runda tal 12 Vasalopp per år! Klart att det gör skillnad (inte minst på sikt) när det gäller muskler/senor/ligament, rörlighet, cirkulationsapparat etc. Känslan av välbefinnande efter ett INDIVIDANPASSAT träningspass räcker! Vi är byggda för att röra oss. Kroppen blir ”ledsen” 😉 av passivitet och nöjd av fysisk aktivitet i lämpliga dos 🙂
Efter ett motionspass+återhämtning är blodtrycket som bäst.
@ F d anhörig:
Det bildas olika kulturer på olika arbetsplatser – på ett gymnasium jag arbetade på i början bar rektor och en lärare hem varsin laptop till ett värde av 60 tusen. Det var nästan 2 månadslöner för en lärare på den tiden,,,,
Vårdpersonalen tjänar dåligt och kompenserar detta med mat ur köket – inget ovanligt,,,
77@ Thomas Jansson:
I det ena fallet är det skattebetalarnas pengar och i det andra fallet är det de äldres pengar.
@ sofia:
Diskussionen om motionens nyttighet eller inte tror jag bottnar i att vi har helt olika referenser – när vi diskuterar kost har vi siffror om gram, kalorier och annat att jämföra med.
Nör jag för 6 veckor sedan började få tid att börja motionera igen gick mitt genomsnittliga blodsocker ned från 7,5 till 6 mmol/lit på 30 dagars löpande medelvärde men jag slutade småäta ost och kaffet dricks numera utan grädde.
Tidigare har jag läst att 30 minuters daglig promenad skall kunna sänka långtidssockret i storleksordning 10%. Hur mycket av min sänkning som kommer från motion respektive överätning har jag ingen aning om – men ska vi gissa på hälften var?
Nu börjar det bli dags att lyfta skrot igen och det skulle förvåna mig mycket om jag inte skulle kunna sänka snittnivån med kanske upp till 1 mmol/lit. Så det blir till att bunkra upp lite stickor igen men lite ”hobbyforskning” måste man ju ha,,,,
Appropå forskning, trovärdig, resp otrolig statistik mm:
https://www.dn.se/nyheter/vetenskap/karin-bojs-falsk-matematik-om-farmors-matvanor/
Visst skulle en statistikprofessor behöva ryta i lite både nu och då. Undrar vad han skulle säga om beslutsbasen för statinerna. Där är det fråga om jättestora studier, som i absoluta tal visar på en förbättring av ytterst blygsamma mått.
@ Thomas Jansson: ”Diskussionen om motionens nyttighet eller inte tror jag bottnar i att vi har helt olika referenser – när vi diskuterar kost har vi siffror om gram, kalorier och annat att jämföra med.”
Absolut! Dessutom finns det studier som visar positiva resp. negativa effekter på organismen vid träning/aktivitet resp. passivitet. För mig personligen behövs inga studier, själva välbefinnandet efter ett träningspass räcker som bevis att träning/motion är hälsofrämjande och stärkande för kropp och själ.
Jag behöver inte heller några långtidsstudier som visar att LCHF är ofarligt, det räcker med att jag jag blir mätt och belåten och mår bättre och bättre dag för dag efter det att jag kastat mättatfettskräcken/SLVs kolhydratstinna kostråd och följer dr Annikas kostrekommendationer.
@ Thomas Jansson:
Som du säger beror mycket på hur man tränar. Med längre ( som jag ser det) pass över en halvtimmes hård träning kan man enligt Al Sears slita ner mer än man bygger upp, alltså bygger upp under vilan det följande dygnet. Samtidigt är det svårt eller omöjligt att komma upp till samma maxintensitet under ett 30 – 60 minuters pass som man kan hålla under en minut.
Enligt Sears är det den maximala intensiteten som bygger upp. Om det sätter en ”ny ribba” eller talar om för kroppen att ”det inte räcker” kan man inte veta men jag tycker det lutar år det hållet. T.ex ju intensivare desto mer endorfiner och mer naturligt tillväxthormon utsöndras EFTER ett pass, verkar det se ut för mig.
I går natt efter två dagar med PACE (max 15 minuter) vaknade jag av att det blev för
varmt och måste ta bort täcket på benen, något som varit ovanligt nuförtiden. Känner mig även betydligt varmare än vanligt nu ca 5 timmar senare. Klara indikationer på ökad metabolism vilket stämmer bra med min primära målsättning att bränna visceralt fett/minska midjemåttet
Idag blev det lite intensivare utomhus: 6st 1-minuters ”sprint” pass och resten vila under en halvtimme följdes av en ovanligt djup söndagslur. Förmodligen belöning i form av mer endorfiner än vanligt.