Artikel i Läkartidningen, av Peter M Nilsson.
Han tycker alltså att människor som inte haft någon hjärtsjukdom ska behandlas med statinmedicin.
Han erkänner att det finns biverkningar av statiner, men tycker att dessa flödar i bruset av symtom i befolkningen, och därför är svårvärderade.
Han nämner att ett receptfritt ”poly-pill” som innehåller bl a statin kanske är den enda vägen att komma tillrätta med den globala sjukdomsbördan.
F-n trot.
Peter Nilsson tycks vara en riktig nyttig i-t för statinfabrikanterna. Se hans lista på bindningar.
Dr Briffa har skrivit om detta.
Potentiella bindningar eller jävsförhållanden:
Peter M Nilsson har deltagit i utbildningsaktiviteter i regi av läkemedelsföretag verksamma inom kardiovaskulär medicin samt i kliniska prövningar. Peter M Nilsson har även deltagit med expertsynpunkter i referensgrupper för Pfizer och MSD (lipidsänkare) samt AstraZeneca/BristolMyers Squibb, Boehringer-Ingelheim, MSD och Novartis (antidiabetesläkemedel). Dessutom har han anlitats av Läkemedelsverket, SBU samt TLV för expertuppdrag.
No mention of Statin Side Effects
Statin Treatment, New-Onset Diabetes, and Other Adverse Effects: A Systematic Review
Conclusions
With the wide-spread use of statin therapy, the adverse effects of statins have become of increasing interest. Although causality is lacking, an increased risk of new-onset diabetes has been demonstrated in a large number of trials.
In addition, myotoxicity, increased liver enzymes, cataracts, mood disorders, dementias, and peripheral neuropathy may be associated with statin treatment directly or indirectly through increased risk of diabetes.
It seems patients with high fasting glucose level and components of the metabolic syndrome, specifically higher triglycerides, higher body mass index and hypertension, as well as higher age, are more likely to develop new-onset diabetes during statin therapy
The claimed benefits from statins is not from their lipid lowering actions but their anti-inflammatory actions. These can easily be replicated by ensuring natural levels of vitamin d3, omega 3, magnesium and melatonin in the context of an anti-inflammatory LCHF diet.
The only factor above that LCHF won’t help prevent is higher age. But higher age is associated with a lower ability to make Vitamin D and melatonin (both NATURAL anti inflammatory agents cheap and easily available as are omega 3 and magnesium (both of which enable vit d to function optimally) and the build up of iron excess (which can be prevented by regular blood donations.
I keep being ever more shocked by the damage statins cause.
The above papers mentions cataracts and peripheral neuropathy (associated with loss of sight), there is more detail here Cholesterol Drugs Linked To Eye Damage, JAMA Study Confirms
Krönikören och läkaren/hjärnkirurgen Nisse Simonson, på sajten Kostdemokrati, föreläser nu på torsdag i Stockholm:
https://www.wimab.se/sv-SE/Seminarier-Kurser/Maten-motionen-och-s%C3%B6mnen.aspx
https://www.kostdemokrati.se/nissesimonson/2014/01/19/mai-lis-hellenius-och-lipitor/
Mai-Lis Hellénius förespråkar Lipitor (betald av Pfizer läkemedel, sedan många år), och hon hävdar att kolesterol ger hjärtinfarkt, ju mer kolesterol desto sämre.
Lite lösryckta Citat ur hans krönika:
…”Kolesterol behövs i hjärnan
De fetter som man sänker med statiner är absolut nödvändiga för hjärnans funktion”…
…”Kortsiktigt kan kolesterolbrist ge upphov till trötthet, minnesproblem, personlighetsförändringar såsom aggressivitet, infektioner, muskelvärk, muskelsvaghet, hjärtsvikt, minskad sexlust, impotens plus andra effekter som vi ännu inte vet något om.”…
…”Impotens
Undersökningar talar om att 50% av männen blir impotenta, det som eufemistiskt kallas erectil dysfunktion. Inte så konstigt eftersom minskningen av kolesterol tar bort byggstenen till testosteron. Testosteron byggs av kolesterol.Liksom vitamin D.”…
…”Minnesförlust
Jag vet av egen erfarenhet hur hjärnan påverkas..Jag åt Simvastin och märkte att jag förlorade minne”…
…”Testa
Mitt förslag är att när doktorn föreslår att man ska äta statiner för högt kolesterol gör så här.”…
Nya ’vetenskpliga studier’ ..eh. En specialist ..är en specialist ..är en specialist..
Artikel är bara ett ytterligare bevis på att man inte kan lita på människor (i makt-position) som man borde kunna lita på i hälso-sammanhang.
Man kan inte låta bli att undra huruvida professoren själv tar sin dagliga dos av ’de fantastiska statinerna’..!!
Det finns en intressant kommentar från en allmänläkare i Gävle som arbetar på en öppen smärtmottagning och tar emot 2 600 smärtbesök per år:
Citat:…”Vettlöst släppa statinerna fria
2014-02-10 16:55:00 | Professor Peter Nilsson propagerar i sin artikel för att öka statinanvändningen, och även att för statiner bör släppas receptfria.
Undertecknad arbetar på en öppen smärtmottagning för rörelseapparaten inom primärvården sedan länge. Jag hanterar ca 2 600 smärtpatientbesök per år. Biverkningar av statiner har på denna mottagning länge varit ett uppenbart vardagligt problem. Bara föregående vecka (v 6) hade jag fem patienter som samtliga blev befriade från ordentliga smärtor efter utsättning av kolesterolsänkare, många utskrivna till patienter med inte särskilt högt s-kolesterol, dessutom till många äldre kvinnor, där som bekant kolesterolsänkares preventiva effekt ifrågasatts av många. Jag sätter ut kolesterolsänkare på uppskattningsvis minst 150-200 patienter per år på grund av problematiska biverkningar.”…
När man testar läkemedel vill naturligtvis alla läkemedelsföretag vara bäst, bl.a. med sidoeffekter. Därför använder man sig ibland av s.k. ”washout”. Ett antal personer väljs ut och preliminära försök startas. De som då får t.ex oönskade sidoeffekter tas bort från huvudförsöket när detta officiellt startas, vilket naturligtvis är tacksamt för dessa. Detta är ett så vanligt förfarande att det till och med fått sitt egna namn, ”wash out”.
Vid publiceringen av de resulterande ”studien” nämns inget om ”washout”.
Man kan ju också sortera ut andra oönskade effekter/resultat under en månads preliminära försök.
Trovärdigheten närmar sig snabbt nollpunkten. Man kan fråga sig om socialstyrelsen kommer bli dom sista som inser vad som pågår. När socialstyrelsen istället sätter upp en egen testverksamhet bör de mediciner som blir kvar bli både färre och ofarligare, med lägre kostnader på åtminstone två sätt.
Det enda trevliga med professor Peter Nilssons artikel är de nästan totalt negativa kommentarerna till artikeln.
Förslaget att sälja statiner fritt tycker jag verkar tyda på en viss desperation. Kanske läkemedelsbolagen anar ett slut på statin hypen?
Det är svårt att ta in omfattningen av korruptionen bland ”experterna” – rena maffian 😉
Arvid Skrev:
Jag klipper ytterligare ur Bernt Erssons inlägg:
”Jag träffar på statinbiverkningar främst i form av muskel- och ledsmärtor, samt diffusa, generella, faktiskt ofta svårtolkade smärtbilder, som andra behandlande läkare gått bet på att diagnostisera. Många patienter har behandlats med analgetika i åratal, förgäves gått i sjukgymnast- och träningsterapi, gjort hemövningar i ambitiösa program, till och med gått i KBT-terapi för smärtorna och fått antidepressiv medicinering, allt utan resultat, och så blir de smärtfria när man sätter ut statinerna! Jag sätter ut kolesterolsänkare så gott som varje dag på prov, och många, många blir »mirakulöst« botade från besvärliga smärtor!”
Det intressantaste med detta är att det är olika läkare som skriver ut resp sätter ut statinerna. Utskrivarna är oftast allmänläkare på vc, ev kardiologer på en specialistmottagning, Utsättaren är, som i detta fall, läkare på en smärtmottagning. Och aldrig mötas de två…
@ LatMask:
En del läkare befinner sig i verkligheten och där verkar kunskapen bättre än från s.k experter som sitter låångt från patienterna. Okunnigheten tycks många gånger växa med avståndet. Ju längre bort desto svårare att påverka.
Bland våra Eu potentater och kramare verkar det som om folket ses mer och mer som en belastning man helst vill slippa. Titta på reaktionerna i samband med den senaste folkomröstningen i Schweiz, där folket röstat ”fel” och nu ska straffas av Eu potentaterna.
Ted Hutchinson Skrev:
Right on target!
”Han erkänner att det finns biverkningar av statiner, men tycker att dessa flödar i bruset av symtom i befolkningen, och därför är svårvärderade.”
Struntprat!! Fyra olika mycket tydliga biverkningar fick min man av Simvastatin. För att sätta ut eländet behövdes ingen utsättande läkare. Det klarade vi av väldigt bra själva. Biverkningarna försvann på ett par veckor. Och tro mig, läkare vi kommer i kontakt med blir tydligt upplysta om detta!
Måste också säga att det var efter ett inlägg här med länk till en sida med patientberättelser om läkemedelsbiverkningar som det gick upp ett ljus!
https://www.askapatient.com/viewrating.asp?drug=21366&name=CRESTOR
Tack Annika för din fantastiska blogg!
Varför har vi inga sådana svenska sidor med patientberättelser om biverkningar, eller finns det kanske?
9 @ LatMask:
Problemet är ju anvisningar som läkarna på VC har att följa samt det faktum att man mäter helt fel saker – de ordinarie proven som ligger till grund för statiner har egentligen mycket lite att göra med verkligheten om ens något,,,,
Så att i tid och otid ordinera statiner är lika korkat som att ge en nydebuterad diabetiker av T2 insulin,,,
Men folk måste ju ta sitt eget ansvar – jag har flera runt mig som äter statiner och de har ingen aning om varför – tyvärr litar de på läkarna som i sin tur litar på Socialstyrelsen som i sin tur ”litar” på den ”forskning” som läkemedelsbolagen tillhandahåller,,,
”A sorry little patient tale”
https://drmalcolmkendrick.org/2014/02/07/a-sorry-little-patient-tale/
På Dr. Malcolm Kendricks hemsida ( http://www.drmalcolmkendrick.org ) finns en sorgesam patientberättelse som handlar om statiner. Det finns dessutom 103 kommentarer.
Han har skrivit mängder av statin-artiklar, genom åren, och även en bok.
@ LatMask:
Det finns ytterligare bra kommentar av en läkare:
(Agneta Schnittger, med dr, allm kir, allm med, pensionerad)
https://www.lakartidningen.se/Klinik-och-vetenskap/Kommentar/2013/11/Starkt-roll-for-statiner-vid-primar-prevention-av-hjartkarlsjukdom/
Citat:…”Biverkningsprofilen står rent biologiskt i direkt relation till mängden muskelmassa hos individen. Äldre personer och kvinnor med liten muskelmassa eller mindre muskelmassa än de testade männen har högre frekvens av muskelbiverkningar. Statinerna sänker inte bara kolesterolhalten utan också bl a energiförsörjningen till muskelcellerna.”
http://www.askapatient.com
Jag håller med Lena K (nr 12) att http://www.askapatient.com är en bra sida.
Där kan man söka på många olika mediciner. Ibland har de samma produktnamn som i Sverige, ibland får man googla litet eller söka på Wikipedia.
På Ask A Patient kan man också se två olika sammanställningar över de vanligaste biverkningarna.
Den ena avser de rapporter som Ask A Patient fått in. Den andra gäller biverkningsrapporter inskickade till FDA (Federal Drug Administration= amerikanska läkemedelsverket).
http://www.peoplespharmacy.com
Jag vill också rekommendera ovanstående hemsida. Den kan, kanske, förefalla flummig vid första anblicken. Det är en blandning av ”husmorstips” och andra artiklar/kommentarer.
Paret Joe och Teresa Graedon, verkliga eldsjälar, har skrivit många artiklar om statiner och dess biverkningar. Sök på ”statins” i sökrutan.
De har också berättat om läkemedelsindustrin.
I mitten av maj 2013 publicerade amerikanska Fortune Magazine en uppmärksammad artikel av prisbelönta journalisten Katherine Eban.
Den hade rubriken: ”Dirty Medicine: The epic inside story of long-term criminal fraud at Ranbaxy, the Indian drug company that makes generic Lipitor for millions of Americans.”
Peoples Pharmacy publicerade ett par sammanfattningar : “FDA Fails to Catch Generic Drug Disasters” (2013-05-15) och ”Generic Drug Maker Pleads Guilty” (2013-05-16).
Läkemedelsbolaget Ranbaxy levererar även viss generika (=kopior) till svenska apotek. Det går inte att få reda på var ”våra” mediciner tillverkas (affärshemlighet). Det gäller ovasett sort/tillverkare.
Det borde ändras.
Den åsikten delar jag med forskaren Joakim Larsson (Göteborgs Universitet) som gjort flera forskningsresor till Indien för att undersöka miljöproblem. Googla hans namn + ciprofloxacin (en viss typ av bredspektrum-antibiotika) så kommer Du att finna artiklar både på svenska och engelska.
Om man nu tycker att statiner är så bra, och riskfria, borde väl samtliga läkare föregå med gott exempel och ta simvastatin, atorvastatin (=Lipitor), rosuvastatin (=Crestor) etc. en längre period.
Det skulle ge verkliga insikter.
Det jag sett på nära håll är bl.a. ett förtida åldrande.
Peter Nilsson har svarat på flera av invändningarna, vilket är hedervärt, det är ju inte alltför ovanligt att folk skriver en artikel el dyl och sedan ger katten i all debatt.
Så här svarade han smärtläkaren:
”Ersson: Om man sitter på en smärtmottagning och finner att patienter har en misstänkt statininducerad smärta så bör man förstås göra utsättningsförsök, men även testa återinsättning efter 1–2 veckor för att belägga kausaliteten om smärtorna återvänder. Då kan man sätta ut definitivt. Ett alternativ kan ibland vara att byta till en annan statin eftersom statiner har olika farmakologiska egenskaper och detta kan påverka den individuella toleransen. Man bör dock notera att en smärtmottagning innebär ett flöde av mycket selekterade patienter. I Cochrane-översikten anser man inte att biverkningsbesvär dominerar kvantitativt över nyttan”.
Många av de patientberättelser om statinbiverkningar som jag läst, berättar om lång och svår återhämtning efter utsatt medicinering. I flera fall har det tagit många månader innan värk o dyl försvunnit. Statinernas funktionssätt innebär ju också att biverkningarna kommer gradvis och smygande med muskelpåverkan mm.
Nilsson tycks utgå ifrån att biverkningarna kommer mycket snabbt, och även försvinner mycket snabbt, med förslaget om återinsättning av medicinen efter 1-2 veckor.
Thomas Jansson Skrev:
Bra summerat tycker jag. Det är just denna okritiska tillit till auktoriteter som är problemet. Och det är nog den tilliten som gör att läkemedelsbolagens bluffande kan lyckas. Det är dessutom en förutsättning för deras vinster.
Häng ut auktoriteternas bindningar!
Ted Hutchinson Skrev:
Det som retar mig mest är att man försöker skylla biverkningar från statiner m fl på ens egen höga ålder. Jag tror att väldigt, väldigt många sjukdomar och biverkningar äldre lider av i själva verket är läkemedelsbiverkningar.
Vilka sjujäkla åldringar vi kommer att bli så småningom, vi som nekar statiner och annat moj, och istället självmedicinerar med D-vitamin m fl tillskott och lågkolhydratkost! Själv planerar jag att bli nitti – minst! MED bibehållen livskvalitet!
@ LatMask:
Mycket talar väl för att man genom att sänka gränsvärdena för exempelvis blodtrycket börjar medicinera och då biverkningarna börjar komma så ger man ytterliggare piller för biverkningarna – jag kallar det för kaskadförskrivning,,,
Jag vet inte om jag kommit på uttrycket själv eller läst det någon annanstans men det brukar sluta med 8 – 15 olika piller för en lydig vårdtagare som tror på sin doktor med samma entusiasm som förr i tiden riktades mot prästerskapet?
Förr hade överheten svarta rockar – numera uppträder de i vitt – i övrigt är inte skillnaden så stor när det gällde att hålla folk på mattan,,,
Undrar om han, som tycker att alla ska ta statiner, tar det själv?
@ Karin20:
skriv till honom o fråga !
Min läkare på vårdcentralen vill sätta in behandling och hon är mycket orolig för mig.
Mitt P-Kolesterol är 10.3, fP-Triglycerider är 0.54, P-HDL-kolesterol är 2.83, P-LDL-Kolesterol är 6.14 och P-LDL-kol/HDL-kol är 2.2.
@ 24 Lisbeth Andersson:
Jag skulle inte äta statiner om jag hade dina kolesterolvärden. Risken för biverkningar är lika stor för alla.
Uffe Ravnskov har visat att kvinnor med högre kolesterol har bättre hälsoprognos än de som har lägre.
Sen finns det en ärftlig genetisk metabolisk defekt som bl a går med höga kolesterolvärden, Familjär hyperkolesterolemi. Hör man till en sådan familj så får man själv bestämma om man vill äta statiner. Läs Uffe Ravnskovs böcker om detta.
@ Lisbeth Andersson:
Din läkare tittar troligen bara på totalkolesterolet och LDL. Hon borde istället känna sig väldigt nöjd med ditt Triglyceridvärde och ditt HDL-värde samt kvoten mellan LDL och HDL.
Du får väl lugna henne, den stackaren! 😀
@ Lisbeth Andersson:
Här kan du läsa hur du kan tolka dessa värden: https://www.kostdoktorn.se/kolesterol
Du kan gott göra som Annika säger.
Håller på och läser ”Deadly Medicines and Organised Crime” med underrubriken How big pharma has corrupted healthcare av Peter C Gotzsche (Han är ordf. för Cochrane i norden professor med över 50 publicerade artikla i ”de 5 stora” mm mm.)
PC Gotzsche skriver om ovanstående rapport han är inte nådig NNT är 222 t ex. Flera av studierna rapporterade inga biverkningar alls! PC Gotzsche nämner också att många studier använder en
”aktiv Placebo”(en beteckning som PCG betecknar som felaktig) placebogruppen får ett preparat som har liknande biverkningar, som det studerade preparatet, men ingen effekt på den studerade sjukdomen, då ser det ut som preparatet har väldigt lite biverkningar. PCG har många andra synpunkter på undersökningen.
Peter m Nilsson verkar ha skrivit något som påminner om en reklamfolder, och det kanske var avsikten också. Jag tror Peter m Nilsson får svarta vingar OM han kommer till himlen.
”Deadly Medicines and Organised Crime”borde vara obligatorisk läsning för alla som skriver ut mediciner till patienter. Annars är de stor risk de blir lurade (Det finns naturligtvis andra som säger samma saker, men den här boken tror jag tillhör de bättre).
Arvid Skrev:
Lite synd bara att Läkartidningen schabblat med specialiseringen. Agneta är med dr, gynekologi och obstetrik och ingenting annat.
Ursäkta off-topic!
När jag läste den här artikeln: https://www.smh.com.au/lifestyle/diet-and-fitness/john-yudkin-the-man-who-tried-to-warn-us-about-sugar-20140212-32h03.html
Så tänkte jag så bra att det gick sämre för Larhammar, än det gick för Ancel Keys! Det är inte alltid
svinaktigheter lönar sig för förvillande professorer.
@ Helge:
Din kommentar och länk är knappast off-topic!
Tvärtom började vansinnet med att demonisera kolesterolet i blodet med att man ”frikände” kolhydrater och socker som en orsak till hjärtsjukdom redan på femtiotalet trots att forskning redan då tydligt hade visat att en kolhydratrik måltid fick triglyceriderna i blodet, som då också klart kunde kopplas till hjärtsjukdomar, att rusa i höjden hos dom som var känsliga dvs hos dom som befann sig i det metabola syndromet – ett begrepp som dock inte uppfanns förrän på 80-talet.
Jag bara måste citera de två senaste kommentarerna till inlägget:
Först Bernt Ersson, smärtläkare:
”Jag gör precis som Peter Nilsson föreslår att man bör göra i sitt senaste inlägg. Jag är inte på något vis någon fanatisk motståndare till statiner. Jag inser preparatens fördelar på vissa patientertyper.
Det Nilsson förmodligen missar från sin position som studieläsande, högt uppsatt chef på en universitetsklinik är sannolikt den direkta patientkontakten i verkligt stor mängd och framför allt uppföljningskontrollerna, något som vi allmänläkare däremot får brottas med.
Jag registrerade på Läkemedelsverket samtliga biverkningar av alla mediciner som jag skrev ut under ett enda år, vilket till ca 80 procent var från statiner, resten var i stort sett från blodtrycksmediciner (som också ibland har biverkan smärta i leder eller muskler) och NSAID.
Läkemedelskommittén på min hemort noterade nöjt samma år att antalet anmälningar hade ökat med 50 procent i vårt sjukvårdsområde. När jag kontrollerade antalet anmälningar var slutsatsen att jag personligen stod för nästan hela den ökningen det året. Jag gjorde det här konsekvent ett år, men efter det orkar jag inte rapportera alla läkemedelsbiverkningar jag får ta hand om, eftersom detta är ett dagligt problem. Det sannolika är att läkare i stort på ett påtagligt vis underrapporterar läkemedelsbiverkningar, en statistik som då inte når fram till LMV, SBU, Cochrane eller professorer på universitetskliniker, etc!
Jag har ett klart allmänläkarklientel av patienter, jag handlägger inte samma typ av patienter som algologer gör på smärtkliniker. Mina patienter är i viss mån selekterade, men eftersom jag arbetat inom primärvård i över 30 år och så gott som samtliga mina patienter kommer antingen hänvisade från primärvårdens läkare/sjukgymnaster eller kommer utan remiss in till mig är mina patienter så gott som uteslutande primärvårdspatienter.
Biverkningar av statiner är ett verkligt problem, det kan jag försäkra, utifrån min primärvårdsposition!
Välkommen till verkligheten, herr professor!
Att släppa statiner fria utan recepttvång betraktar jag som rent vansinne!
Statiner utskrivna av läkare i rätt dos och på rätt indikationer är en helt annan femma.
Bernt Ersson, allmänläkare, Gävle”
och sedan Peter Nilssons svar:
”Med all respekt för Din verklighet och de kliniska utmaningar som Du möter så bör man nog ändå inse att symptombruset är starkt i befolkningen, inte minst gällande smärta. Om man nu skall belägga sanna läkemedelsbiverkningar så krävs oftast placebokontrollerade studier, och dessa har summerats i Cochrane-rapporten 2013. Man finner inte de höga prevalenstal för smärta som olika självrapporterade data i observationsstudier kan ange.
Låt oss då vara eniga om att utsättning-insättning-utsättning kan vara en mini-plattform för att utröna läkemedelsbiverkningar i många fall, så ock för statiner.
Själv är jag specialist i allmänmedicin liksom Du och byter universitetssjukhusmiljön mot vårdcentral några veckor per år, just för att behålla min allmänmedicinska kompetens även om jag inte ser de många smärtpatienter som finns på Din mottagning.
Peter Nilsson, professor, SUS Malmö”
Där har vi ett nytt ord som fullkomligt ekar av förakt : ”symptombruset”. Det är när vi vanliga dödliga klagar på att vi har ont.
Istället ska vi hålla käft i tjugo år, ha ont och hoppas att vi tillhör de 2 % som slipper en hjärtinfarkt tack vare statinerna.
LatMask Skrev:
Jo… – LatMask – den omedvetna okunskapens ”berg” av språkrör tar till vad som helst för att ”bevisa” att dom har ”rätt” – och att dom mååånga som drabbas av sjukdomar p g a av icke artegen kost och mediciner med uppenbara biverkningar har fel.
Dock… – jag vill gärna understryka att dom som vill ”bevisa” att dom har ”rätt” fast dom har fel – i grund och botten ej gör det för att jävlas med andra – utan helt enkelt gör det dom gör för att deras programmeringar i hjärnan är sådana att det mer eller mindre helt automatiskt blir ”feltänk och felagerande”.
Det tar sin tid att förändra sitt sätt att tänka – vet jag – för den processen startade jag för egen del 1994 – och den är ännu ej klar – i meningen att jag automatiskt tänker och agerar så som jag i grund och botten vill. Det finns radioprogram med mig från1994 om den saken här.
Eller som en av lärljungarna sade på sin tid för ca 2000 år sedan: ”Det jag vill göra det gör jag ej – och det jag inte vill göra det gör jag !”
Men var vid gott mod – för så länge som det finns Liv så finns det hopp ❗
LatMask Skrev:
”Symptombruset”, just det, det var ett nytt ord.
Just det, ett nytt ord. Vi lägger Symptombrus till samma kategori som SVBK (sveda-värk-o-bränn-kärring) och TPL (tomtar på loftet) som åtminstone tidigare förekom i journaler när patienter klagade på att de hade värk.
@ Annika Dahlqvist:
Jag har gått igenom inläggen på denna blogg. I Sverige har vi förstås åsiktsfrihet och det står fritt att tycka vad man vill som privatperson. Är man läkare står man dock under tillsynsansvar. När en kvinna (inlägg 24) anger att hon har ett totalkolesterol på över 10 mmol/L (som indikerar en familjär blodfettsrubbning) och frågar till råds så möts hon av Dr Dahlqvists kommentar om att detta inte är något att bry sig om. Detta går emot vetenskap och beprövad erfarenhet samt de rekommendationer som finns från myndigheter i vår land. Jag vill varna för att ett sådant förhållningssätt som läkare leder till att man förr eller senare blir granskad för sin rådgivning i yrket och riskerar prickning. Detta är en helt annan och mer allvarlig sak än att ge olika kostråd. Jag vill således påpeka att man i läkarrollen har ett annat ansvar för hur man uttrycker sig än som privatperson.
Vad gäller den allmänna frågan om statinernas roll så har de engelska myndigheterna idag gått ut med ett förslag om vidgad statinanvändning för riskindivider på basen av den vetenskap som finns samlad idag (Cochrane rapporten 2013), trots att en avvägning måste göras i varje enskilt fall om risk och nytta, samt med beaktande av biverkningar som kan uppkomma. Det är organisationerna NICE (motsvarar SB, TLV och Läkemedelsverket) samt NHS (National Health Service) som ligger bakom. Den som vill läsa mera på engelska kan se på länken: http://www.nice.org.uk/newsroom/.
Svenska Läkemedelsverket kommer med sina uppdaterade rekommendationer senare under detta år och där ges den officiella synen på hur statiner bör användas i Sverige på basen av en workshop i slutet av 2013 som jag hjälpte verket att organisera.
Peter M Nilsson, professor/överläkare
@ 36 Peter M Nilsson:
Det finns oerhört många böcker som handlar om statinernas negativa effekter, och att kolesterol inte är farligt. Jag rekommenderar dig att läsa någon sådan bok, och dessutom någon bok som avslöjar hur läkemedelsföretagen lurar de läkare och professorer som ställer upp på deras lurendrejeristudier. Jag tycker att alla läkemedelsutvärderingsstudier ska vara företagsobundna och skattefinansierade. Då skulle det finnas en viss chans att de ska bli rättvisande.
Men OK, jag ändrar kommentaren så att den inte blir en rekommendation.
@ Annika Dahlqvist:
Hade jag bott i dina hemtrakter hade jag valt dig som läkare utan minsta tvivel!
Rubriken på denna debatts senaste kapitel är INTEGRITET.
Drog mig till minnes att Kostdoktorn hade ett inlägg på sin blogg om en professor som föreläste och då kom uttrycket ”Dags att sätta punkt”! Huruvida Peter Nilsson är samme person som Peter M Nilsson, vet jag inte, men det kan ju ändå vara intressant att se denna lilla videosnutt från en föreläsning (3 minuter)
https://www.kostdoktorn.se/annu-en-professor-dags-att-satta-punkt
Bokmal Skrev:
Detta tycker jag är en mycket bra fråga – nämligen tar den aktuelle professorn Peter M Nilsson statiner själv i förebyggande syfte? Kanske kan professorn svara eftersom han finns med här i kommentarerna?
Hej!
Ja det är jag som deltog i en debatt om mättat fett för några år sedan, därav filmsnutten.
Det kan ju vara en sak att fundera på för läsarna av denna blogg; hur jag går emot gammaldags missuppfattningar/fördomar mot att mättat fett skulle vara kausalt orsakande hjärtkärlsjukdom, det handlar om andra delar av kosten (avsaknad av nyttiga komponenter som t.ex. ingår i Medelhavskost), men samtidigt förespråkar ett vidgat användande av statiner (för individer som själva vill ta dessa och även tål dem). Det senare gör nu sammantaget europeiska, amerikanska och svenska vetenskapliga organisationer men även som idag de engelska myndigheterna NICE och NHS.
Peter M Nilsson, professor i klinisk kardiovaskulär forskning
Lunds universitet
@ Peter M Nilsson:
Vilka nyttiga komponenter tänker du på som ingår i Medelhavskost?
@32 Det var ett fint utdrag ur debatten.
Peter Nilsson, professor, skriver:
””Med all respekt för Din verklighet och de kliniska utmaningar som Du möter så bör man nog ändå inse att symptombruset är starkt i befolkningen, inte minst gällande smärta. Om man nu skall belägga sanna läkemedelsbiverkningar så krävs oftast placebokontrollerade studier, och dessa har summerats i Cochrane-rapporten 2013. Man finner inte de höga prevalenstal för smärta som olika självrapporterade data i observationsstudier kan ange.”
Peter Nilsson, professor, glömmer dock att skriva om varför biverkningarna helt plötsligt blivit försumbara?? Det verkar onekligen konstigt att biverkningar försvinner för att man gör en meta-analys på gamla läkemedelsbolags studier. Förut fanns det biverkningar:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2849981/
Själ har jag bara träffat en som tvingats till njurtransplantation pga statiner, så det är säkert ovanligt, men som kiropraktor måste man vara vaksam på muskelsmärta hos de som äter
statiner. Det är en trist realitet.
Såg att Ann Fernholm hittat en länk till denna svenska studie
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3656401/
Amerikanska National Public Radio (NPR) berättar idag att allt fler vetenskapliga studier kopplar en konsumtion av lättmjölk och lättprodukter till övervikt: The Full-Fat Paradox: Whole Milk May Keep Us Lean. Se: https://ettsotareblod.se/
Bedrövligt att professor Peter M Nilsson läser så slarvigt! Dr Dahlqvist säger i inlägg nr 24 är vad Dr Dahlqvist själv skulle göra under vissa omständigheter.
Det vore intressant att få veta om du uppbär ersättning för den kampanj du nu driver för att statiner
skall bli receptfria. Inte minst när NNR är över 200, och de är alltså betydligt fler som kommer att få
biverkningar än förlängt liv pga statinerna. Vore det inte bättre att lägga om kosten så att blodsockret sänks. 7 av 10 som får hjärtinfarkt har högt blodsocker, så varför driver du inte en kampanj för blodsockersänkande kost i stället.
Men jag tycker det är sympatiskt du kommer hit till Dr Dahlqvist blogg, och skriver inlägg, även om din kommentar om inlägg 24 knappast är relevant.
Att man skulle ”lära sig” att tåla statiner är tveksamt! Jag betraktar det som ett expriment med folks hälsa. Att manipulera och ”lura” ett sånt sinnrikt system som leverns kolesterol/hormonreglering låter riskfyllt.
Tar man inte biverkningarna på allvar då det tycks påverka energiomsättningen med bl.a muskelsvaghet? ”Tåla” statiner skulle det va ett uttryck för att man är ung och stark? Rimligen borde detta med att ”tåla” statiner minska dramatiskt med ökad ålder och en mer komplicerad sjukdomsbild ex. diabetes, övervikt osv!?
Att man frivilligt skulle ta dem om man vore medveten om konsekvenserna låter konstigt. Vore det inte bättre med kostomläggning med komponenter som kan skydda mot hjärtsjukdom den vägen?
@ Helge:
Professor Peter M Nilsson tjänar inga pengar på att driva en sådan kampanj mot högt blodsocker, man behöver inte vara särskilt högt skolad för att begripa att han får pengar för att driva på ökad statinanvändning, men det skulle han aldrig öppet erkänna…lika lite som han skulle erkänna att han inte tar statiner i förebyggande själv. Själv så litar jag inte för fem öre på vad dessa högt skolade statinförespråkare säger, och det är synd och skam att dom skrämmer oinsatta personer att knapra dessa piller helt i önödan… Min fd svärfar fick en infarkt för ca 10 år sen, det blev så klart statiner efter det..ett år senare hade han fått sockersjuka, fick insulin då..men han vågar inte testa lchf då hans läkare varnat honom för det, när jag försökt få honom att förstå så blir han arg för jag är ju ingen läkare.. numer är han värkbruten och lider av demens, fast det erkänner han inte, men hans minne är så dåligt att det rent ut sagt är pinsamt, han har enorma humörsvängningar och hans barn barnbarn och fru är rädda pga hans utbrott, han var lugnet själv förr och brusade nästan aldrig upp… och för ett par dar sen fick han en blodpropp i ena benet, nu får han Waran också tror jag det hette… denna man som var ett kraftpaket tidigare verkar snart vara slut som artist och är bara 72 år.
Jag undrar så klart hur hans hälsa och ”humör” skulle varit idag om han vågat tagit till sej av min ”föreläsning” om kostens betydelse för 5 år sen..
Jag har också tänkt på hur det skulle kunnat vara om hans läkare haft ett mer öppet sinne, för jag är säker på att om ”doktorn” sagt att han skulle prova på en kostomläggning då skulle han garanterat åtminstone försökt göra det…
@ Peter M Nilsson:
Om kliniska RCT-data skulle vara öppet tillgängliga för oberoende forskare kunde vi kanske börja tala om vetenskap även inom det medicinska området. För mig som naturvetare är en situation med ”inlåsta” försöksdata fullständigt absurd om man samtidigt påstår sig tala om ”vetenskap och beprövad erfarenhet”.
Var finns trovärdigheten när räven påstår att läget är fint i hönshuset?
Som allvarligt hjärtsjuk sedan 15 år skulle jag själv aldrig drömma om att utsätta mig för några statiner. Här finner jag tyvärr inte den mest elementära förklarande logik som är nödvändig i all vetenskap. Den bevisat antiinflammatoriska verkan hos statinerna, som så att säga kom på köpet, är det i mina ögon betydligt förnuftigare att uppnå genom att ta bort yttre orsaker till förhöjda inflammationsnivåer (t.ex. socker och omega-6) och även att stärka kroppens immunförsvar med naturliga, beprövade och ofarliga icke-farmakologiska medel. Att med specifika farmaka angripa olika steg i våra fysiologiska processer, där ett av kroppens viktigaste ämnen framställs, är i mina ögon mer att likna vid dårskap men en dårskap som förstås på ett ”elegant” sätt förklarar de allvarliga biverkningarna.
Att dessutom, över huvud taget, och framför allt i officiella sammanhang, tala om ett ”ont” och ett ”gott” kolesterol när det bara finns en enda kemisk typ av kolesterolmolekyl är något som jag själv finner rent chockerande som kemist och bara skulle ha förväntat mig att finna bland människor som håller på med kvacksalveri eller möjligen med svammel men knappast bland dem som är verksamma inom sund naturvetenskap.
Göran Sjöberg
Adjungerad Professor Materialvetenskap Chalmers
@ Professor Göran:
Ett stort tack Professor Göran för din fantastiska förmåga att sätta ord på många av våra tankar och få dessa så tydligt beskrivna i dina texter. Instämmer till 100%!
Lennart N.
”Avdankad” IT-chef / IT-konsult och fd anställd av ”Big Pharma”
Thomas Jansson Skrev:
Det är ömsom belöning ömsom straff!
Belöning när vårdcentralen skriver ut statiner och straff när vårdcentralen skriver ut antibiotika!
”Vårdcentralen i Vaggeryd har under hela förra året förskrivit för mycket antibiotika. Därför får den nu avdrag på månadsersättningen från landstinget.”…
https://www.lakartidningen.se/Aktuellt/Nyheter/2014/02/Felaktig-antibiotikaforskrivning-kostsam-for-vardcentral/
Tänk på att kolesterolet kan bestå av stora blodplättar. DVS de plättar som inte fastnar på artärväggarna. Består kolesterolet av de små blodplättarna fastnar de på artärväggarna och pluggar igen artärerna.
Slutsatser: Högt kolesterol är inte lika med farligt! Det som är farligt är om kolesterolets blodplättar är små.
Det finns en formel för att räkna ut det. Det har jag gjort på mig. Men tyvärr skrev jag inte upp formeln för att kunna tala om den för andra.
Är det kanske någon annan som känner till den formeln?
Arvid Skrev:
Ytterligare en fråga från 65+
Tar du själv statiner i förebyggande syfte?
@ kost-törstig:
Som svar tillåter jag mig att kopiera in en av kommentarerna till artikeln i Läkartidningen:
”LDL-kolesterol består av hittills sju definierade fraktioner, varvid alla fraktioner är godartade och till och med nyttiga för kärlen, utom den lilla täta partikeln på 25 nanometer. Det är den partikeln som infilterar kärlväggen och ingår i det arteriosklerotiska placket. Den partikeln uppkommer genom liponeogenes i levern. Liponeogenesen använder glukos som substrat.Triglyceriderna är förhöjda, och HDL- kolesterolet är lågt. Det är således överskott på kolhydratintag och inte intag av alimentärt fett som leder till kärlskadande LDL-partiklar.”
Denna lilla täta partikel får ett högre genomslag när man mäter den s.k. APO-kvoten.
Det är egentligen inte svar på din fråga ang. blodplättar men förklarar på ett tydligt och vetenskapligt sätt vilken en av de faktorer som bidrar till att bilda plack i blodkärlen.
@ Lennart N.:
Så om man inte äter kolhydrater och då i synnerhet undviker rent socker, frukt, läsk, bröd mm (som t ex LCHF) så skulle man överhuvudtaget inte behöva mäta kolesterolet alls och defenitivt inte behöva statiner?
Någon annan slutsats kan inte jag se 🙂
kost-törstig Skrev:
Handlar kolesterol om blodplättar?
Nu har jag läst artikeln en gång till – många fina ord är det men det mest förtroendeingivande är nog Agneta Schnittger’s inlägg i kommentarsfältet, fullständigt logiskt och helt befriat från mumbo-jumbo eller trixande med statistiska siffror – tror inte det blir några statiner för min del heller,,,
PS
Den vanligaste påtagliga biverkningen av statiner i min omgivning verkar vara muskelvärk – nedsatt intelligens, impotens och minnesproblem är lite känsligare att prata om men de tycks ha sitt pillerknaprande som en hobby,,,
DS
@ Thomas Jansson:
Nej, det är också min tolkning och det har fått mig att tacka nej till kolesterolmätning enligt normala rutiner trots ett högt totalkolesterol och även förhöjt LDL. Min vårdcentral vägrar att mäta APO-kvot.
Jag litar på LCHF-kosten! 🙂
Sen finns det ett tillstånd som heter familjär hyperkolesterolemi men någon tydlig definition på detta tillstånd har jag aldrig hittat utan här finns tydligen olika grader. Vid något tillfälle har jag sett denna benämning användas vid > 9.0 i totalkolesterol och ibland har det handlat om betydligt högre nivåer. Har man extremt höga kolesterolnivåer redan i unga år så finns det troligtvis anledning till ”statinering”?
@ Lennart N.:
Kan bara instämma jag också. Väntar förhoppningsfullt på ett svar från Peter Nilsson på Görans inlägg. Min övertygelse är att kolesterolnivån är inget att bekymra sig för så länge man äter kolhydratsnålt och håller sitt blodsocker på en bra nivå, därför nekade jag dessa prover trots att jag är diabetiker. Mitt HbA1c ligger på 36 efter två år med LCHF. Har också flera anhöriga som fått diabetes efter en tids statinmedicinering.
På många ställen i sjukvården är situationen katastrofal och värre blir det hela tiden. Sjuksköterskor söker sig till andra yrken p g a hopplösa arbetssituationer. Resurser till ”händer” som tar hand om de sjuka, används istället till giftiga och onödiga mediciner. För att kunna komma tillrätta med allt som är galet i svensk sjukvård tror jag på ett förstatligande av sjukvård och läkemedelsförsäljning.
@ Lennart N.:
Försökte inleda en disskution om APO-kvoten med min numera fd ”läkare” men jag tror att hen överhuvudtaget inte kände till detta begrepp,,,
Men hen hade inte heller någon aning om glykoneogenes, samband mellan kost – blodsocker – insulin och hens vidareutbildning verkade enbart vara något TV-program – ibland undrar man ju om en del läkare fått sin legitimation i ett flingpaket – tänk om en bilmek skulle sköta sitt jobb på samma sätt som många läkare gör,,,,
Verkade vara känsligt att ifrågasätta saker och ting – har aldrig stött på en lika otrevlig människa – vårt samtal slutade med att hen irriterat talade om att det var socialstyrelsens riktlinjer som gällde och att det var hen som bestämde vad jag skulle göra eller inte – en mycket märklig situation,,,
Eller på ren värmländska – en j-a sköjjare,,,
@ Christina Johansson:
Kolesterolmätning och av industrin satta gränsvärden måste ha varit (och är) oerhört lukrativt! Vi får väl hoppas att denna galenskap upphör så småningom.
För egen del satte jag ut statinerna för 3 år sedan och efter kostomläggningen är jag inte det minsta bekymrad. Hade iofs inga tydliga biverkningar mer än en viss seghet i huvudet men det kan lika gärna ha berott på kosten? Min dagliga statindos var också låg plus att jag var relativt ”ung”.
Ang. förstatligande är jag tveksam? Även här kör man effektiviseringsprogram vilket ofta innebär en sjujäkla massa ”egenadministration” för anställda med operativa uppgifter.
Thomas Jansson Skrev:
Försökte inleda en disskution om APO-kvoten med min numera fd ”läkare” men jag tror att hen överhuvudtaget inte kände till detta begrepp,,,
Har gjort motsvarande försök men förstod snabbt att jag var på väg att trampa på en och annan öm tå.
Ännu en kommentar i LT av smärtläkaren Bernt Ersson:
”Tja, du kanske skulle komma hit och se hur det är på min mottagning med ca 20 patienter/dag? Så att din kunskap om läkemedelsbiverkningar inte till det mesta bygger på att sitta och läsa studier.
För tio minuter sedan hade jag en 83-årig kvinnlig patient som sökte med trötthet, ortostatism, yrsel och svaghet, där symtomen stämmer överens med vanliga eller mycket vanliga biverkningar av den BT-medicin hon haft lika länge som besvären (Enalapril), utan åtgärd från sin husläkare.
Utsattes förstås på prov, eftersom hennes BT var 135/65, Puls RR 69. Allmänstatus, inkl hjärt- och neurologistatus, ua. Kontroll om en vecka hos mig. Hon har dessutom hydroklortiazid för BT.
Misstanke på biverkningar av olika typer av medicineringar är som sagt ett dagligt problem på min mottagning. Speciellt i dessa dagar när man pressar BT på även äldre till det yttersta (till vilken nytta?) och dessutom öser iväg statiner över befolkningen.
Jag jobbar på i praktiken med alla de medicinbiverkningar jag kan upptäcka, och jag är mycket glad över att kunna förbättra tillvaron för mina patienter åtminstone!
Jag kan tala om att mina patienter blir oerhört nöjda med att bli av med sina medicinbiverkningar!
Att släppa statiner fritt är som jag ser det rena vansinnet och ett utomordentligt anmärkningsvärt önskemål från din sida.
Jag förstår faktiskt inte hur du resonerar.
Statiner skall skrivas ut av läkare på recept!
Jag har i och med detta klargjort min ståndpunkt.
Jag hoppas mitt budskap når flera.
Jag orkar inte hålla på och polemisera mer om detta.
End of discussion för min del.
Bernt Ersson, allmänläkare, Gävle”
och en kommentar av Peter M Nilsson:
”Det kan vara av intresse för Läkartidningens läsare och de olika debattörerna att känna till att i dag den 12 februari har NICE (motsvarande SBU, TLV och Läkemedelsverket) i England gått ut med en ny, uppdaterad rekommendation om kraftigt ökad statinförskrivning till riskindivider. Man kan läsa mera om detta på länken:
https://www.nice.org.uk/guidance/index.jsp?action=folder&o=66546
Detta visar att officiella rekommendationer i både UK samt i USA (dokument i december) har en mer positiv syn på statinbehandling än tidigare. Jag har i LT försökt uttrycka liknande argument men även tagit upp en del svenska aspekter baserat på den nya rapporten från KI om läkemedelsepidemiologi.
Peter Nilsson, professor, SUS i Malmö”
Det är två talande inlägg. Praktik står mot teori, och tyvärr har teorin övertaget.
@ LatMask:
Känner igen problemen från Enaprilen – massor med äldre stoppar i sig blodtryckspiller (till vad nytta??) och får bl a yrsel som i värsta fall leder till fall och tillhörande skador som i många fall gör skillnad mellan liv och död,,,
Men det är väl inte så konstigt om de ”officiella rekommendationerna” förespråkar mera statiner då det ju verkar som om det är läkemedelsföretagen som styr de officiella organen,,,
Intressant tråd det här,,,
@ Thomas Jansson:
Hen kanske fick sin främsta info genom Fråga Doktorn 🙂
@ Lennart N.:
Det är staten som styr i vilket fall så om händerna sköts av landstinget eller staten spelar mindre roll. Vi finge en nivå mindre i och för sig, mindre av byråkrater och politiker möjligtvis. Men byråkratin har en förunderlig förmåga till att föröka sig så f-n trot.
64@ natan:
Det är kanske inte helt omöjligt – båda hensen jobbar på samma vårdcentral,,,
@ Peter M Nilsson
Hej Peter
Jag tycker det är trevligt att du gästar här så att man kan få utbyta tankar med dig (fast du kanske kan polera retoriken lite) 🙂
Det som fick Cochrane att i viss mån svänga om statinerna 2013 var JUPITER-studien, de andra nytillkomna studierna var marginella i omfattning. JUPITER rekryterade bara personer med förhöjda CRP-värden, alltså personer med inflammation i kroppen. Det känns märkligt att JUPITER-resultaten då kan generaliseras till att omfatta vanliga människor utan förhöjt CRP. I mina ögon försvinner då grundbulten i resonemanget att det finns bevis för att statiner har effekt i primärprevention. Hur kommenterar du detta?
Bernt Ersson, smärtläkare, skrev så här, i en kommentar som jag tidigare citerat i dess helhet:
”Jag registrerade på Läkemedelsverket samtliga biverkningar av alla mediciner som jag skrev ut under ett enda år, vilket till ca 80 procent var från statiner, resten var i stort sett från blodtrycksmediciner (som också ibland har biverkan smärta i leder eller muskler) och NSAID.
Läkemedelskommittén på min hemort noterade nöjt samma år att antalet anmälningar hade ökat med 50 procent i vårt sjukvårdsområde. När jag kontrollerade antalet anmälningar var slutsatsen att jag personligen stod för nästan hela den ökningen det året. Jag gjorde det här konsekvent ett år, men efter det orkar jag inte rapportera alla läkemedelsbiverkningar jag får ta hand om, eftersom detta är ett dagligt problem. Det sannolika är att läkare i stort på ett påtagligt vis underrapporterar läkemedelsbiverkningar, en statistik som då inte når fram till LMV, SBU, Cochrane eller professorer på universitetskliniker, etc!”
Visst är det sorgligt. Dessutom har jag läst många inlägg från patienter som säger att läkaren inte bryr sig om, eller viftar bort, när patienten klagar på biverkningar av läkemedel. Är det kanske så att det finns ett stort mörkertal för läkemedelsbiverkningar?
natan Skrev:
Jo… – Natan – etablissemangets system har tagit över – och människan räknas bara som någon sorts ”mat” för att hålla systemen vid liv.
Men allt som har en början har ett slut – så jag hoppas i alla fall på ett paradigmskifte inom överskådlig tid. Detta i meningen att systemen skall tjäna oss av vanligt folk = väsentligt flera än 90 % av medborgarna – och ej tvärtom – som det har varit sedan lååång tid tillbaka och ej minst ÄR i dags dato.
Det verkar inte som om professorn själv tar statiner eller har en aning om vilka nyttiga ingredisenser som ingår i ”medelhavskosten”,,,,
Själv har jag beställt ytterliggare en bok av Uffe Ravnskov – det var bland det första jag läste när jag halkade in på LCHF för ganska exakt 9 år sedan,,,
Statiner som en gigantisk megabluff verkar nog inte vara en helt fel utgångspunkt – det går tydligen utmärkt att i svepande ordalag rekommendera statiner åt alla men inte besvara varför,,,
Arvid Skrev:
Denna kommentar har kommit så långt bak så jag tar den en gång till i hopp om att Peter M Nilsson ska se den.
1. Vilka nyttiga komponenter tänker du på som ingår i Medelhavskost?
2. Tar du själv statiner i förebyggande syfte?
Dagens Dr Briffa — Det senaste betr. statiner i UK:
https://www.drbriffa.com/2014/02/14/its-about-time-some-people-were-straight-with-the-statistics-on-statins/
Jag läser en bok just nu om Omega 3 (Tom Saldeen)
Det finns ett stycke som förklarar hur HDL resp LDL fungerar.
”HDL-kolesterolet verkar som kroppens kolesterolpolis och tar hand om och undanskaffar det onda LDL-kolesterolet. HDL-kolesterolet ser ut som en hopsjunken fotboll utan luft med speciella fickor avpassade för LDL-kolesterolet. HDL-kolesterolet tar hand om LDL-kolesterolet i det cirkulerande blodet och för det till levern, där det oskadliggörs.”
@ Lekman:
Detta förklarar ju på ett bra sätt varför ett högt HDL-kolesterol är viktigt!
Lite information om Tom Saldeen: https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Tom_Saldeen.
Tack för boktipset!
@ Lars:
Kroppen har säkert strategier för att skapa förutsättningar för bra livsbetingelser om den får en god miljö att verka i. Dvs både inombords och de yttre livsbetingelserna. Bara kost(mindre socker) och rörelse(motion) är nog en av grundförutsättningarna(?). Tyvärr slarvas det med båda i vårt alltmer stressade samhälle och vår bekväma livsstil.
Jag håller på att läsa Professor Peter Gøtzsche’s mycket intressanta bok, och jag läste omdömen på Amazon om boken.
Det kan vara intressant att se vad andra tyckt om boken.
Den första kommentaren störde mig, för den lätt precis som om en medlem i skeptiker-sekten skrivit den.
https://www.amazon.co.uk/review/RGNT30XZ3QMKG/ref=cm_cr_pr_viewpnt#RGNT30XZ3QMKG
Alltså den har ett anslag, så att de låter som den som skrivit vore betald av
läkemedelsindustrin.
Men jag hade fel. Det var inte alls en ”skeptiker”. Det var
en av läkemedelsindustrins betalda propagandister! Se :
https://www.zoominfo.com/p/Dyveke-Sijm/1634674984
Peter Gøtzsche skriver med upprördhet över de som i onödan skadats av industrins kortsiktiga vinstbegär, medans Dyveke Sijm inte vill bli påmind om de skadeverkningar som kan undvikas, men skapas pga vinsthunger.
Sensmoral man bör läsa igenom alla omdömen innan jag skriver själv.
PS På s 130 skiver PCG :”
We should also ask the patients what their experiences are. A survey of over 10 000 people found that muscular side effects were reported in 60% of former users and 25% of current users”.
Se: McCartney M. Statins for all? BMJ ;345: e6044. Så professor Peter M Nilssons förslag att sälja statiner receptfritt är inte vettigt, eftersom det kommer att leda till att vården belastas med en uppsjö av onödiga muskelproblem.
Jomen.. det handlar inte om något annat än stora inkomster för några få ”..med Mördande Reklam’!!
Medicinarna har sina statiner.
Psykologerna SSRI-piller.
Kirurgerna skär sönder friska med GP.
Alla 3 ovan ger stora vinster och mycket lite nytta.
@ Thomas Jansson:
För att inte tala om alla kirurger som profiterar på (företrädelsevis) kvinnors osäkerhet inför sina utseenden. Denna ”skönhetsindustri” är big business. Kände en tjej som hade taskigt ställt, så hon lånade 35000 till att förstora tuttarna 🙂 Extra tragiskt när kvinnornas egentliga problem sitter mer i huvudet.
@ natan:
Skillnaden är dock att den sortens kirurgi sker utan subventioner från skattemedel och att det är vuxna människor det handlar om. Fast jag tycker synd om de stackare son utsätter sig för riskerna med denna typ av kirurgi,,,
Saken kommer i ett helt annat läge då en 15 åring opereras eller då en 8 åring sätts på knark och stämplas med en för tillfället populär bokstavskombination,,,
Även i helvetet finns gradskillnader 🙂 Ditt svar har en poäng, även om cynismen härskar rätt hårt över hela fältet.
Mitt i prick Thomas o’ Natan! 🙂
Viceordföranden i brittiska läkarförbundet tar energiskt avstånd från statiner – enorma biverkningar men nästan inga fördelar. Idag på förstasidan av Sunday Express:
https://www.express.co.uk/news/health/462607/Health-chief-slams-statins-Millions-face-terrible-side-effects-as-prescription-escalates
Mitt i prick – fler och fler ansluter sig och genomskådar bluffen,,,,
”Fiona Godlee, editor in chief of the British Medical Journal, said: “The decision to increase use of statins is based on trial data only a few chosen people have seen. We need to demand greater transparency about the research on these drugs. Why aren’t we looking at changes in lifestyle that reduce heart disease risk instead of medicalising vast numbers of people?”
@ Piltson – Mycket bra länk, som jag naturligtvis delar med mig av – tackar! Äntligen börjar läkare också reagera på de gräsliga statinerna!
@ Mayne Sundewall Hopkins:
Och lägg märke till hur Sunday Express värderat nyheten! Detta var precis när Putins soldater trängde in i Ukraina, men detta gavs större uppmärksamhet på förstasidan.
@ Piltson
Ja, intressant. Vi får hålla ögonen öppna framöver..
Skrev ett sammandrag av artikeln för en regional tidning (stödgrupp för SLE-patienter i UK) som gick i print i morse. Den kommer att läsas av minst 500 personer i helgen (däribland 4 läkare och flera sjuksköterskor) ..som jag hoppas vidarebefordrar informationen. Länken har jag redan mailat till lika många ..även på fb förstås.
Di’ däringans’ pillera’ kan di’ stöppe’ nå’stans der sola’ ’ente skiner!! 😀
@ Mayne Sundewall Hopkins:
Det var också på tal i pressöversikten på BBC1 på söndagsmorgon, och då avslöjade Max Hastings, en av landets mest kända historiker, att han tagit statiner i åtta år, men nu började han undra…
I boken ”Äldres läkemedelshantering” skriver Arne Melander ( professor emeritus i Lund, och f d överläkare i klinisk farmakologi) så här om statiner:
”En på enbart äldre personer genomförd sekundärpreventiv studie, kallad PROSPER, visade en kardiovaskulär skyddseffekt hos äldre i likhet med den i studier på yngre, men den visade också en signifikant ökad cancerrisk (25 procent). Flera av dessa fall gällde cancer i mag-tarmkanalen, som ju exponeras för de högsta koncentrationerna av statiner”.
Tror inte jag sett någon som gjort den sammankopplingen tidigare (alltså mellan mag-tarmcancer och statinknaprande).
Läser just nu ”Great Cholesterol Con” av Malcom Kendrick.
https://www.amazon.com/Great-Cholesterol-Con-Really-Disease-ebook/dp/B0078XGXQM/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1393936382&sr=8-1&keywords=malcolm+cholesterol
Mycket bra, tar upp grundläggande saker och är verkligen skriven med glimten i ögat. Skriven på mycket enkel engelska så att vilken 6:e klassare som helst klarar av den.
Eftersom jag läser den på min läsplatta kan jag dessutom enkelt markera ett okänt ord och hamnar då direkt i ordlistan eller på Wikipedia, enklare kan det knappast bli – det ska mycket till innan jag köper/läser en pappersbok hädanefter,,,
Och efter den här boken kommer jag ofelbart att omedelbart avsluta ett läkarbesök om doktorn nämner ordet statin i min närvaro – jag tror inte risken är så stor då det börjar bli dags att välja läkare lika noga som då man väljer en bilverkstad – de normalkorkade läkarnas tid är i alla fall över för min del,,,
Nonsens att ge statiner till kvinnor, står nu i NYT:
https://well.blogs.nytimes.com/2014/05/05/a-new-womens-issue-statins/?_php=true&_type=blogs&ref=health&_r=0