Det är bra om kravet på smör i skolan sprider sig som en löpeld över landet. Då får vi friskare och gladare barn.
Annika Dahlqvist om LCHF, kost och hälsa
Det är bra om kravet på smör i skolan sprider sig som en löpeld över landet. Då får vi friskare och gladare barn.
Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.
Jag har varit läkare, specialist i allmänmedicin. Jag bor i Njurunda, Sundsvall. (Tillägg 200617: Våren 2020, när jag hade varit pensionär i flera år, hade det kommit in flera anmälningar mot mig … Läs mer
2024 öppna datum Vistelse-/Fastedagar på LCHF … Se evenemangen
30 oktober, 2024 Annika Dahlqvist 1 kommentar
26 oktober, 2024 Annika Dahlqvist 8 kommentarer
24 oktober, 2024 Annika Dahlqvist 11 kommentarer
16 oktober, 2024 Annika Dahlqvist 2 kommentarer
8 oktober, 2024 Annika Dahlqvist 9 kommentarer
3 oktober, 2024 Annika Dahlqvist 1 kommentar
25 september, 2024 Annika Dahlqvist 19 kommentarer
24 september, 2024 Annika Dahlqvist 9 kommentarer
15 september, 2024 Annika Dahlqvist 4 kommentarer
Copyright © 2024 on Genesis Framework · WordPress · Logga in
Prenumerera nu för att fortsätta läsa och få tillgång till hela arkivet.
Bregott görs på mjölk från bl.a Danmark där korna får GMO-foder. Kan vi lita på att smöret och fetmjölken är GMO-fria? Tvivlar på det. ARLA är i dansk ägo och danskarna tillåter ju GMO i foder till sina djur.
Bertil
Varför köpa Arlas när det finns Valio Smör…
https://www.valio.se/produkter/smor-matfett/valio-smortm-normalsaltat
På hemsidan skriver de ”Ett äkta smör som doftar färsk grädde och smakar som riktigt smör ska. Smaka själv!”
Instämmer i det.
mLCHFh B-) .
The original Ancel Keys research which led to the demonization of Saturated Fats including Butter was based on a dishonest classification of food sources of ”Saturated Fats”, free, open access full text, paper here
”Food for Thought: Have We Been Giving the Wrong Dietary Advice?”
https://www.scirp.org/journal/PaperDownload.aspx?paperID=28741
Har man bjudit in en ”representant” från Livsmedelsverket som skall lämna sina synpunkter innan man kan enas i det aktuella fallet så ser det väl inte speciellt hoppfullt ut för smörlinjen? Skall bli spännande att följa!
Tänk om det fanns ekologisk mjölk och mejeriprodukter från gräsbetande A2-kor som sluppit kraftfoder.
Tills dess, välj getyoghurt, getost eller fårost!
Arla blandar mjölken från A1- och A2-kor. Stolligt!
Inverkan av A1-kasein från A1-mjölk är en confounding factor i alla studier om mättat fett som SLV hänvisar till.
@ Bertil:
Bertil, köp EKOLOGISKT smör = GMO-FRITT
Kommunerna vill servera så billig mat som möjligt och gömmer sig bakom Livsmedelsverkets stolliga rekommendationer. De förstår inte att energi/krona är mycket högre med lätt-alternativet.
Om man måste kompensera smör och fullmjölk med mindre mängd grädde i maten så tycker jag att man ska ta det alternativet. Mängden grädde (vet egentligen inte om det handlar om riktig 40% grädde eller om det är 36% med karragean eller kanske Mildas matlagningsgrädde) i såsen kommer av naturliga skäl aldrig upp i samma mängd som ett lager smör på mackan med riktig mjölk till 😉
Men tyvärr kommer det ändå att bli majoritet för Lätta och lättmjölk 🙁
@ Bertil Lind:
Du har rätt, det framgick inte om det var lättprodukter (grädde o CF) som användes.
2 minuters inslag:
https://www.svt.se/nyheter/regionalt/varmlandsnytt/#./smor-en-knack-e-fraga?&_suid=1364297878843010270880331149218
Det är inte bara frågan om vad man brer på brödet eller dricker till. Vad för fett används vid tillagningen?
Är det smör och gräddprodudkter eller olka margarin- och oljeproduketer?
@ Humlan:
Jag är urless, på snart er allihopa! Om alla hade råd med den dyrare och bättre maten, så skulle vi ju köpa den! Ni är så snabba att ge rådet till alla:ÄT EKOLOGISKT! har ni som skriver så någon gång levt ett liv på existensminimum? Varför verkar ni inte för att den bästa maten prissänks?
Peppa upp folk istället för att hänvisa till det som många inte har råd med!
Ibland känns det som att jag och ”min grupp” diabetes2 skall skämmas ögonen ur oss för att vi har diabetes. Välfärdssjukom kallas den av många. Vissa tror på fullt allvar att vi fått diabetes för att vi levt ett liv med kakor och bullar, godis och annat gott!
Skärpning!
@ Lilly Torva:
Jag kan bara hålla med dej, jag har själv levt på existensminimum och gör så nu igen..att leva så är ingen hit om man så säger och jag vet att många med hög inkomst och feta pensioner svävar högt uppe i det blå och kan inte ens för en sekund förstå eller tänka sej in i hur det känns att vrida å vända på varje krona..och ända vara helt black sista veckan innan pengar kommer in..
Jag har ju tillgång till vilt och egenfångad fisk så jag besväras inte på samma sätt som du och många andra, men jag ville bara säga att jag förstår dej fullt ut, jag VET vad det handlar om och hur det känns.
Men någonstans måste vi ju börja om det ska kunna bli någon förändring till det bättre, om fler och fler efterfrågar eko-mat så borde ju fler och fler bönder och småbrukare komma att satsa på sånt och då borde ju rimligen också priserna bli lite lägre på eko-mat, för på något sätt måste ju bort från detta vansinne med bara spannmåls och gmo-uppfödda djur, både för djurens bästa och för vår egen hälsas skull, för miljön och för hela vår planet, jag hoppas att det en dag blir så men den torde vara långt borta än, men det är trots allt den lilla människan som kan vända skutan om vi bara blir tillräckligt många..
Hanveden Skrev:
I så fall gillar jag inte smör. Vi testade Valios smör när Arla hade slut på sitt osaltade. Det var inte gott! Trist smak och en oljig konsistens. Och inte gick det att få fason på kryddsmöret. Alltihop bara kanade runt i skålen i en trist, oljig boll.
Annars kan man ju tycka att smör som smör. Det borde inte skilja sig åt.
@ 10 Lilly Torva:
Men du blir väl inte gladare av att den som har råd att köpa ekologiskt avstår från det? Tvärtom är efterfrågan på bra mat en förutsättning för att bönder, politiker m.fl. ska ta maten på allvar, vilket i sin tur kommer att leda till en omställning av livsmedelsproduktionen. Så småningom leder detta rimligtvis till bättre mat åt alla.
Och Humlan skrev faktiskt inte att alla måste äta ekologiskt. Hon tipsade Bertil om GMO-fritt smör. Det är upp till var och en att ta till sig eller avstå. Har man inte råd att köpa ekologiskt så har man inte och behöver inte känna skuld över det. Det vore dock horribelt om man skulle hålla inne med bra tips bara för att alla inte kan följa dem. Då skulle vi inte komma någonstans med maten.
”Enligt kommunens kostchef måste de sluta ha grädde i maten, med risk för att smaken försämras, om man ska erbjuda eleverna smör på smörgåsen. Annars kan de få i sig för mycket farliga fetter.”
*facedesk*
Stackars ungar. En annan kunde ösa på hur mycket sylt och socker som helst på gröten i skolan. Men om det finns lite grädde i maten och lite smör på en macka, då KAN barnen få i sig FÖR mycket FARLIGA fetter. Oj, oj, oj. Förlåt, men hur korkad måste man vara för att få bli politiker? Det är en retorisk fråga.
Tänk att man gör det till så stor fråga så att man måste skjuta upp beslutet till slutet av maj!
Det kan väl inte vara så svårt att tillhandahålla både Bregott o Lätta! Åtminstone.
https://nwt.se/forshaga/article1281809.ece
…”Nu kommer frågan att avgöras vid nästa fullmäktigesammanträde den 28 maj, om inget oförutsett inträffar.”…
Absolut!
Jag har nyligen köpt ICA:s smör i bredbar förpackning och tyckte det smakade riktigt bra… Någon som har erfarenhet eller synpunkter på det smöret?
@ 17 Cattansstrofer:
Det är väl motsvarande Bregott (Arla). Det innehåller75% smör och resten rapsolja och vatten.
Är Bregott gjort på svensk mjölk, och ICA:s på dansk GMO-mjölk? Nån som vet?
Endera gör jag eget bredbart, ekolgiskt smör, med ekologisk rapsolja, eller så köper jag ICA:s Bredbart, som ska vara svenskt och GMO-fritt.
https://www.lchf.se/Bloggar/Blogg/tabid/83/EntryId/4844/Gor-ditt-eget-smor.aspx
Tack, nu känner jag mig mycket nöjd!
Konsument Skrev:
Så här blev det i Forshaga, trots en protestlista med 500 namn från föräldrar:
…”Det blev 25-16. På den vinnande margarinsidan stod S, V och MP och på smörsidan C, M, FP och de två politiska vildarna”…
https://www.vf.se/nyheter/forshaga/margarinet-vann-med-2516
På vem ska vi rösta nästa år?
Annika Dahlqvist Skrev:
Jag tycker att det ”sprätter” mycket mer i stekpannan numer. Kan det vara så att smöret innehåller mer vatten än det gjort förut. Förändringen tycker jag har kommit i år.
Ica:s Smör och raps smakar mycket gott, så gott att jag ett tag nästan trodde det var norskt sätersmör. Det det godaste smör jag ätit. KLART BÄTTRE ÄN BREGOTT
Hej!
Vill bara tipsa om ett Äkta smör som tillverkas traditionellt fast i storformat.
Detta smör kommer från Åland, ÅCA:s mejeri . Ett silvrigt paket som är otroligt gott. Sprätter absolut ingenting i stekpannan, så passa noga så ni inte bränner det (man hör ju inget).
De sorter ni pratat om här, Valio och Arla, de tillverkas på det nya sättet, alltså med vattenkanoner. Detta resulterar såklart i att det blir massor av vatten kvar i smöret = det sprätter.
https://www.aca.ax/
Kika gärna in ÅCA:s hemsida.
Det låter jättebra, ska fråga i butiker här i Sverige.