Professor Göran Petersson, Chalmers, har gjort en intressant genomgång av sötningsmedel.
Men frågan är ju, om man nån enstaka gång vill ha något sött, ska man då söta med socker eller Stevia/Sukrin/Steviasocker?
Annika Dahlqvist om LCHF, kost och hälsa
Professor Göran Petersson, Chalmers, har gjort en intressant genomgång av sötningsmedel.
Men frågan är ju, om man nån enstaka gång vill ha något sött, ska man då söta med socker eller Stevia/Sukrin/Steviasocker?
Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.
Jag har varit läkare, specialist i allmänmedicin. Jag bor i Njurunda, Sundsvall. (Tillägg 200617: Våren 2020, när jag hade varit pensionär i flera år, hade det kommit in flera anmälningar mot mig … Läs mer
2024 öppna datum Vistelse-/Fastedagar på LCHF … Se evenemangen
30 oktober, 2024 Annika Dahlqvist 1 kommentar
26 oktober, 2024 Annika Dahlqvist 8 kommentarer
24 oktober, 2024 Annika Dahlqvist 11 kommentarer
16 oktober, 2024 Annika Dahlqvist 2 kommentarer
8 oktober, 2024 Annika Dahlqvist 9 kommentarer
3 oktober, 2024 Annika Dahlqvist 1 kommentar
25 september, 2024 Annika Dahlqvist 19 kommentarer
24 september, 2024 Annika Dahlqvist 9 kommentarer
15 september, 2024 Annika Dahlqvist 4 kommentarer
Copyright © 2024 on Genesis Framework · WordPress · Logga in
Prenumerera nu för att fortsätta läsa och få tillgång till hela arkivet.
Det ante mig att mat och dryck som innehåller konstgjorda sötningsmedel är rena ”giftet” för kroppen ❗
Väldigt bra med denna upplysning, tack du som gjorde undersökningen.
Om man inte plågas av ”sockermonstret” så kan man ju i stort sett undvika alla sötningsmedel. Åtminstone jag har inget stort sockerbehov (har aldrig haft) och jag kan nog med fog säga att det har blivit ännu mindre sedan jag började med LCHF. Däremot så fungerar ju vanligt socker även som konserverande och där finns det ett befogat användningsområde tex. inlagd gurka och sill. Man måste ju inte ta med spadet så det behöver ju inte bli så mycket socker kvar att stoppa i munnen.
Är det samme professor Göran som brukar skriva här? I så fall har professorn skapat något i stil med vad man förväntar sig som veckogrupparbete av 19-20 åringar på B-kurs nivå! Ledsen att behöva säga det, men det som presenterats var allt annat än professionellt!
Eftersom anekdoter är acceptabel bevisföring inom LCHF-sfären, kan jag härmed bekräfta att inget av de sötningsmedel som refereras till i sagda publikation har någon som helst påverkan på mitt sötsug.
Jag dricker stundtals såväl Coca-Cola Zero, Sprite Zero och dessutom i svaga stunder en och annan pilsner, utan att falla i fällan för övrig sockerkonsumtion, så det är kvalificerat skitsnack att hävda att man överger sin LCHF-kost bara för att man en och annan gång konsumerar articifiella sötningsmedel.
Är det hälsosamt? Sannolikt inte, men det handlar om hur ofta man konsumerar dessa sötningsmedel, i fall det är skadligt för hälsan eller ej.
Imponerande genomgång av professor Göran!
Några korn råsocker i lingonsylten får räcka 🙂
Om jag någon gång vill söta, vilket händer mycket sällan, så använder jag lite honung, naturligt och gott. Är mycket skeptisk till alla processade så kallade livsmedel.
det finns några tankevurpor i den här genomgången:
om nu substituerandet av socker med sötningsmedel leder till ökat sötsug är väl knappast ökat sockerintag resultatet då det är just sockret som substitueras.
sen finns det ett vagt guilt by association-argument att stevia inte kan vara bra då det extraheras från växter, vilket även kokain råkar göra.. tillskottsvitaminer är ett annat exempel på vad som kan extraheras från växter vilket då följdaktligen även det måste besitta kokainets farliga kvaliteter?
det står även att stevia kan ”bli en ännu större global hälsofara via diabetes och fetma” men det görs ingen ansträngning att förklara hur detta skulle gå till.. (kom ihåg, i detta sammanhang leder inte ökat sötsug till ökat sockerintag och påverkar inte heller insulinet)
om erythritol skrivs att likheten med glycerol från fetter kan vara metaboliskt problematiska men genomgången går inte in på vad denna problematik består av.
nu har jag bara kollat på de ämnen som intresserar mig men belägg för att sluta använda dem verkar åtminstone lysa med sin frånvaro i just det här dokumentet.
Det är lite oroväckande att Stevia allt oftare börjar nämnas som ett bra substitut till socker och övriga vanligt förekommande sötningsmedel, sättet som slutprodukten utvinns ut växten är skrämmande.
https://www.sund.nu/docs/artikel.asp?td=20120305&art=1561&tem=3
Lars M Skrev:
Kan bara hålla med! Förstår inte poängen med sammanställningen när den håller så låg nivå.
Lite pinsamt faktiskt…
Tommy Svensson är en person att lyssna på angående tillsatser i mat.
Ett citat:
Aspartam. E nr: 951.
Aspartam är ett sötningsmedel som används i bland annat multivitamindryck, fruktyoghurt, glass, saft, sylt, marmelad, gelé, sockerfritt tuggummi och godis, fruktdrycker, naturmedel och viktminskningprodukter och i alla light drycker. Observera att aspartam inte förekommer i alla varumärken inom de uppräknade livsmedlen man får kolla på förpackningarna men de billigaste innehåller tyvärr nästan alltid aspartam.
Aspartam består av aminosyror och metanol i bunden form. Metanol är träsprit och mycket giftigt. Vid 28 grader celsius sönder delas dessa och omvandlas då till formaldehyd som är ett förbjudet miljögift.
Våra kroppar har en temperatur på 37 grader celsius. Aspartam är ett gift för hjärnan som påverkar det centrala nervsystemet och förstör nervceller.
Svenska livsmedelsverket anser inte att aspartam är farligt, men USA gör. I USA är aspartam listad som en av de farligaste livsmedelstillsatserna med ca: 90 biverkningar.
Det finns också studier som visar ett samband mellan ett antal flygolyckor i samband med att piloterna intagit produkter med aspartam så därför får inte piloter förtära något med sötningsmedel innan eller under flygning.
Regelbundet intag av aspartam förstör nervbanor och kan bland annat ge upphov till huvudvärk, migrän, minnesförlust, andningssvårigheter, yrsel, trötthet, humörsvägningar, sömnsvårigheter, förvirring, personlighetsförändringar, diabetes, viktökning, hyperaktivitet och koncentrationssvårigheter.
Tips: Om man vill äta något med socker ät då sådant med riktigt socker i och undvik allt konstgjort socker.
@ Lars M:
Vad Lars M skrev är lite tokigt, eftersom detta var en informationsskrift, inte någon form av forskningsredovisning.
Det var precis sådant som man gärna såge i allmänna medier. Källan var ju Wikipedia, vilken är värdefull men ingen primär auktoritet.
Och då kan man säga att upplysningarna om stevia var, för mig, överraskande och upplysningarna om aspartam ofullständiga och delvis missvisande.
Det är väl prof Göran Sjöberg som brukar skriva här?
Enligt min förra diabetessköterska, som jobbar i verkligheten och träffar diabetiker hela dagarna, så har sötningsmedel 3 olika effekter: det kan sänka blodsockret, det kan göra ingenting och det kan höja blodsockret, jämnt fördelat mellan de olika alternativen. Alla tre alternativ känns som dåliga för mig. Om det sänker blodsockret så får det ju troligen kroppen att producera mera insulin, som ju i detta fall inte har något att arbeta med. Om det höjer blodsockret så antar jag att kroppen lurats till att sätta igång glukoneogenesen och det låter heller inte bra. Om det händer ingenting så kan det innebära att kroppen helt har gett upp, att den inte ens bryr sig om att försöka någon åtgärd när den känner den söta smaken.
Jag personligen brukar använda vanligt vitt socker om jag vill ha något sött för då vet jag vilket gift jag stoppat i mig och vad som händer. Det är dock sällan som jag vill ha just den söta smaken och oftast så upplever jag inte ens socker som sött utan som något bittert. Det är kanske min kropp som lärt sig att varna mig för den substansen.
De få gånger jag använder socker brukar vara 1/2-1 tesked i morgonkaffet, om jag någon gång känner mig ovanligt trött och behöver en snabb kick för att komma igång bättre, men som sagt, det goda gräddkaffet blir lite bittert av sockret. Ett annat, och ärligare sätt att få en startkick på morgonen är att ta några droppar tabasco på tungan.
Läst och tänkt och det enda jag får ut av texten om stevia, är att det kan kanske bli problem för fetma.. så jag fortsätter med stevia och ica strösöt till de tillfällen jag vill göra nåt festligt, men andra sötningsmedel undviker vi totalt.. t.ex maltitol får ju hela magen i uppror och ger massor av gaser, ujauja…
https://monicasockerfritt.blogspot.se/2012/06/ica-strosot-sukrin-stevia-stro-och.html
Her var det mye synsing og lite fakta: https://fitnessbloggen.no/er-aspartam-farlig/ En metaanalyse med 500 studier gjort på aspartam i normale\moderate doser greier ikke å påvise negative effekter (ja, noen av studiene er sikkert sponset av produsenter\interessetagere, men langt fra alle). Aspartam er søtningsmidlet som svært mange ønsker skal være skadelig… At mange med fordel kan styre unna søtt og søtningsmidler for å dempe søtsug blir en helt annen sak, men skremselspropaganda uten rot i forskning bør man holde seg for god til, ihvertfall som professor. Jeg likte artikkelen din ang fisk langt bedre. Vis meg studier gjort på mennesker med normale doser som viser negative virkninger, jeg har sålangt ikke greid å finne de, men mulig jeg er dårlig til å lete? 🙂
Såvidt meg bekjent er det bare ved Føllings syndrom at aspartam utgjør en fare, men disse må jo uansett følge en spesiell diett resten av livet. Ift metanol er det svært lite som frigjøres, mye av maten vi spiser ellers inneholder også små mengder metanol bare så det er sagt. Jordbær og tomater er et par eksempler som metanol.
Personlig er jeg ingen tilhenger av aspartam og holder meg der jeg kan til økologisk og naturlig stevia og frukt\bær (så mye jeg kan fra egen hage). Naturlig mat er best, men det betyr ikke at kunstig = farlig.
@ Tanya:
Håller helt med. Så länge man inte missbrukar dessa sötningsämnen så kan man använda de som inte påverkar ens blodsocker. Det är det viktigaste!
Intressant sammanställning. Det är tråkigt att så många vill ”kidnappa” LCHF med att sälja en massa produkter som man verkligen kan ifrågasätta nyttan med. Det sötas och det bakas och stås i.
Enligt min erfarenhet så behövs inga sötningsmedel. Äter man normal LCHF så förändras smaken. Man uppfattar det söta i det som andra inte alls känner någon sötma i och det som är ”normalsötat” blir ettersött och kväljande för en LCHF:are. Ta bara en sådan sak som ren vispgrädde. Den är ju underbart söt och god utan en gnutta socker eller sötningsmedel. Det märkte jag dock aldrig innan jag började med LCHF.
Håller med Elisabeth om att smaken förändras . Nittioprocentig Lindt-choklad är på gränsen till för söt. Även grädde och kokosolja smakar sött! Sällan, mycket sällan känner jag numera ett sötbehov och då kan jag unna mig ett glas Cola light, eller två.
Helt rätt Elisabeth, smaken förändras med LCHF-kosten. Det som var sött för 3,5 år sedan är numera helt oätligt och det som var surt(typ vit grapefrukt) smakar numera sött. Så är det för mig och jag är enormt tacksam för detta. En öl är omöjligt att dricka för mig idag. Den smakar äckligt sött. Det är fascinerande hur smaken förändras. Det innebär samtidigt att man blir tillfreds och sötsuget tillfredsställs på helt annat sätt än tidigare. Vi använder hallon eller andra bär om vi vill söta något. Går alldeles utmärkt.
Jag som är före detta sockermissbrukare och förgiftad av sjukdomar som ingår i det metabola syndromet nu lever ett liv som jag inte trodde fanns så är alternativet enkelt; så lite socker och sötningsmedel som det nånsin är möjligt.
@ Lars M:
Professor Göran Petersson inte samma professor som brukar skriva under signaturen ”Professor Göran”.
Alla är vi olika och reagerar olika på sötningsmedel, men aspartam är knappast något för någon … https://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2011/11/06/aspartame-most-dangerous-substance-added-to-food.aspx
Att professor Göran Petersson valt att skriva så att även grundskoleelever med lätthet förstår är ett medvetet val. För den som föredrar lite svårare texter så bjuder professor Göran Petersson även på detta … https://actachemscand.dk/pdf/acta_vol_21_p1251-1256.pdf
Frågan är även om Aspartam och Stevia med fler inte är bra för kroppen – påverkar dom LCHF-Dieten negativt om man då låt säga inte tillåter sig att falla tid trotts ökat sockersug utan stannar vid just sötningsmedel ? Någon som vet detta?
Howdy! I know this is somewhat off topic but I was wondering
if you knew where I could get a captcha plugin for my comment form?
I’m using the same blog platform as yours and I’m having problems finding one?
Thanks a lot!
@ steroid effects children:
I have no idea.
Subitute Skrev:
Den söta smaken, när den registreras av hjärnan, triggar frisättning av insulin via det autonoma nervsystemet. Jämför att det vattnas i munnen, när vi tänker på syrlig mat. Den högre insulinnivån lagrar eventuellt tillgängligt glukos som fett. När glukoshalten sjunker blir vi hungriga och överäter lätt, t ex genom att ta oss ett extra mellanmål. Vi blir alltså långsamt fetare av att äta sockerfritt sötningsmedel.
Erling, Du har fel! Man blir inte alls tjockare av sötningsmedel!
Kristina,
Erling har helt rätt i sitt tänk. Finns drivor av info som styrker detta.
Sök ex på Stevia sötare än socker.
Men klart är man inte så noga vad man stoppar i sig så är det väl bara att skyffla i vilket skräp som helst.
Mer negativ info här:
https://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2011/11/06/aspartame-most-dangerous-substance-added-to-food.aspx
Har jag minnesinbillning eller minns jag rätt, när jag tror mig komma ihåg, att det i en del sötningsmedel förekommer fruktos?
I så fall är dessa fettskapande.
De stevia-produkter som säljs i vanliga butiker innehåller även syntetiskt ’socker’ – inte så lyckat alltså – läs ingredienslistan.
Syntetiska sötningsmedel påverkar hjärnan. Man blir snart hungrig igen .. Därav viktökning – just som (22) Erling säger längre upp i tråden. Vid söt-sug är förstås ekologiskt socker eller honung att föredra.
26 Mayne Sundewall Hopkins
Sötsug lindras bäst med en tesked smör eller kokosfett.
Ja, det har du alldeles rätt i Dr Annika (27).
Jag uttryckte mig inte klart.. svarade på frågan: ”..om man nån enstaka gång vill ha något sött, ska man då söta med socker eller Stevia/Sukrin/Steviasocker?..”
Söt-sug är, för mig, samma sak som att man egentligen är törstig eller hungrig.
Själv tar jag ett glas varmt filtrerat vatten – eller rejält med smör på en skiva cheddar ..om jag skulle bli hungrig mellan mina 2 dagliga mål. Fast det händer sällan eller aldrig nuförtiden – eftersom ekologiskt smör, kokosolja eller olivolja mättar så bra. 🙂