Ralf Sundberg berättar om Corona

Del 1 .   Del 2 .

Själv vet jag inte säkert vad jag ska tycka, men det känns vettigt att inte vaccinera sig innan det är nödvändigt för ett eventuellt vaccinpass. För att så mycket erfarenhet som möjligt ska hinna komma fram.

 

Comments

  1. 1
    Elisabeth G säger

    Efter att ha sett båda avsnitten kan jag inte annat än rekommendera dem. Jag fick också bekräftat vad jag misstänkt, nämligen att vi med autoimmuna sjukdomar inte får/ska ta något vaccin. Detta innebär förstås att vi blir ännu mer isolerade när de vaccinerade omedvetet sprider sin smitta och vi måste hålla oss ifrån dem. Tack för det…

  2. 2
    Dick Broman säger

    Wallenberg kontrollerar aktier för 43 miljarder kronor i Astra Zeneca, världens mest uthängda läkemedelsbolag just nu.
    Astra Zeneca är internationellt men dess rötter är svenska.

    När det nu blåser upp till storm så tycker i varje fall jag att man bör följa utvecklingen i Norge.
    Då Norges regering och myndigheter inte är lika korrupta som Sveriges.

    Jag tror nämligen att Tegnell och ”flockhäsomyndigheten” i Sverige kommer att försvara Astra Zeneca vaccinet oavsett hur många, som dör eller får livslånga skador av vaccineringen.
    Tegnell har dock ett problem då Norska myndigheter publicerar sanningar om Astra Zeneca vaccinet.

    Svensken som dör eller som fått sin livskvalitet förstörd av vaccinet kommer inte heller att få en ersättning av ett relevant värde.
    Så fungerar det nämligen i Sverige, det finns nu också hur mycket information som helst om vaccinen.

    Vaccinationsfrågan är ett frivilligt val – det är det är upp till var och en att själv fatta ett beslut och själv ta konsekvenserna av beslutet oavsett vad de blir……
    Alla tvingas ta ett eget ansvar för sitt liv och sin egen hälsa.

  3. 3
    Max Lundqvist säger

    Idag kommer nya rapporter från Norge om dödsfall i samband med Astra-vaccinet, för två personer under 50 år. Sambandet är ännu inte fastslaget, men dödsfallet i förra veckan i Norge kopplas nu direkt till AstraZ vaccinet.

    Läkemedelsverket är en statlig myndighet med uppdrag att främja den svenska folkhälsan när det gäller läkemedel. Man samlar bl.a. in uppgifter kring (misstänkta) biverkningar. Här var det tidigare full transparens, men sedan tre veckor tillbaka så undanhålls det svenska folket vad LM vet om biverkningar från C-19 vaccinerna.

    Av inkomna 18.326 rapporter, så redovisar LM endast innehållet i 2130 rapporter. Dessa innehåller 107 dödsfall.

    EMA (Europeiska läkemedelsmyndigheten) fortsätter att framhålla att nyttan överväger risken med AstraZenecas experiment-vaccin mot covid-19.

  4. 4
    Helena säger

    Det skulle vara intressant att få veta mer om det kinesiska vaccinet som tycks tillverkas på traditionellt sätt. Och även om det som prövas att bara ha i näsan! I Israel, Finland och jag tror i Nya Zeeland. Har de Phizer, Astra betalt så dessa försök inte får gå vidare?

  5. 5
    Tack Mats säger

    #2 Dick Broman: ”…Då Norges regering och myndigheter inte är lika korrupta som Sveriges….”.

    Norsk polis utreder om Norges statsminister Erna Solberg är en brottsling.
    Hon hör antagligen till riskgrupperna.

  6. 6
    Hans Nilsson säger

    Intressanta intervjuer. Håller med Annika, jag vet inte heller vad jag ska tycka. För mig vittnar osäkerhet oftast om mod, trygghet och styrka. Mot den bakgrunden skulle det vara intressant att veta mer om Annikas tveksamhet.

  7. 7
    Annika Dahlqvist säger

    6 Hans Nilsson
    Nej, det är bara att jag vill veta mera om de långsiktiga erfarenheterna av fördelar gentemot nackdelar av vaccinerna innan jag tar ställning.

  8. 8
    Tommy Strömbäck säger

    Det känns som om detta med Covid håller på att gå överstyr?
    A ’gut feeling’ eller min magkänsla är vad som gäller för mig.
    För ca 10 år sedan började jag att inte bara lyssna på utan även att ta till mig vad jag bl a fick från Annikas blog och även från Uffe Ranskov (som Rolf refererar till), Andreas Eenfeldt och Lars Bern. Nämligen KOSTEN eller förenklat – vad i hela friden stoppar vi i oss?
    Den linje jag följer än idag är mkt LCHF och 8-16 orienterad och som 78-åring så mår jag mkt BRA. En och annan Omeprazol tar jag men i övrigt inget annat!
    Om jag, utan underliggande sjukdomar ändå skulle drabbas och fall falla ifrån så får det bli mitt bidrag till den redan överbefolkade världen.
    Något vaccin är det inte fråga om – låt naturen ha sin gång!

  9. 9
    Anders Svensson säger

    Läste på twitter … DNs statistik över döda med avseende på ursprungsland … ofullständig förvisso … men …

    Det verkar som om gammelsvenskar har nåt slags ”genetiskt” skydd … kanske från neanderthal eller hunner från mongoliet … är lekman och har bara överdrivet fri fantasi … men väldigt få kineser har ju dött …

    Skulle inte tro att jag ”behöver” nåt vaccin …

  10. 10
    Mormor säger

    Tyckte mej förstå att även om du är vaccinerad så kan du fortfarande smitta andra människor??
    Detta skulle väl vara alldeles förfärligt….!?!
    Hoppas verkligen att jag hörde fel?? Eller att jag förstod fel…!

  11. 11
    Helena säger

    @10 Mormor
    Ja! Och effekten varar bara kanske 1 år så någon myndighet har redan sagt att de förstår att det blir nya vaccinet årligen. Tycker det låter helt orealistiskt!

    Obs! Jag är också mormor/farmor och frisk.

  12. 12
    Elisabeth G säger

    # 10

    Tyvärr hörde du rätt, Mormor. De vaccinerade får inga eller milda symptom men sprider tyvärr, sig själva ovetande, smittan. Det logiska hade varit att de vaccinerade höll sig hemma men i den här historien saknas all logik. Det verkar som om man till varje pris ska trycka vaccin i folk, oavsett nytta och risker.

  13. 13
    Lily O säger

    Hur många potatisar i veckan får man äta?

    Om man inte blandar lingonsylt i gräddsåsen, alltså.

  14. 14
    Annika Dahlqvist säger

    13 Lily O
    Gränsen för strikt LCHF går vid ca 20 g kolhydrater per dag. Om man vill lägga de grammen på en potatis så får man det, men annars finns det gott om ersättningsmat som innehåller minimalt med kolhydrater. Om man väljer bort potatis finns det gott om goda grönsaker som man kan äta med betydligt mindre halt av kolhydrater.

  15. 15
    Lily O säger

    Då kan man byta ut potätisen mot 2 gurkor, antar jag.
    Skalet ska nog sitta kvar.

    Hur är det med vitkål och blomsterkål?

    Ska kosten kompletteras med reservatrol?

    Vad är bäst av fisk, griskött, nötkött och fågel?

    Hemköp säljer veganska fiskpinnar. Är det inte hemskt, så säg.
    I vilket hav simmar de veganska fiskarna, kan man undra.

    Simma lugnt.

    Tacksam.

  16. 16
    Annika Dahlqvist säger

    15 Lily O
    Gurka innehåller mest vatten, mycket lite av näring. All sorts kål innehåller mineraler och C-vitamin, och väldigt lite kolhydrater, så de är något som vi rekommenderar. De passar också bra som ersättning till potatis, pasta och ris. Reservatrol är inte något jag har satt mig in i.
    Jag skiljer inte på olika sorter av kött och fisk. Smaken får råda. Djurvänlig och giftfri uppfödning.
    Man får bara hoppas att veganerna inte drabbas av näringsbristsjukdomar.

  17. 17
  18. 18
    Nisse Hult säger
  19. 19
    Elisabeth G säger

    # 17

    Bedrövligt, Nisse Hult, men det är kanske så att läkemedels- och skräpmatsindustrin jobbar ihop. Den ena försämrar hälsan, den andra säljer medel för att motverka försämringen och båda tjänar en massa pengar på det.

    I dag läste jag ut Aseem Malhotras bok ”Bättre immunförsvar på 21 dagar”. Det han skriver om är i och för sig välkänt för oss LCHF:are men man får ändå ny information och en bra repetition, så jag kan rekommendera boken.

  20. 20
    Lasse P säger

    Lily O #15
    Det finns jättebra LCHF kokböcker att köpa samt dito recept på nätet.
    Har själv en signerad kokbok av Annika D (Doktor Dahlqvist & Airam – LCHF Kokbok) som givit mig och min sambo
    många härliga måltider….tack Annika!

  21. 21
    Krister säger

    Norge: förbud mot alkoholservering i hela landet.

    BRA NORGE!

  22. 22
    Annika Dahlqvist säger

    17 jala
    Men förhoppningsvis skyddar vaccinet mot svår sjukdom och död, och förhoppningsvis skyddar det även mot långtidscovid?

  23. 23
    Elisabeth G säger

    # 21

    Åh, katten, inte visste jag att man får covid av alkohol. Där ser man. Forskningen går framåt.

  24. 24
    Helena säger

    En brasse som bor i Paris gjorde en kort video till sin mamma, och den cirkulerar nu, bland vänner till mig.

    Framför många apotek finns ett tält där man kan testa sig och man får svaret på 15 min. Därefter går man in på apoteket och får gratis: c-vit, d-vit, zink samt Ivermectin och/eller Hydroklorokin kur (som ju bara är på 5 dagar), då man satsar på att behandlas genast för att inte bli sjuk.

    Han sa att för tillfället pratas det inte om vaccin överhuvudtaget sedan man stoppade Phizer (tror jag han sa) därför att denna hade gett oönskade biverkningar. Han sa att det pratas om lock down men det är bara prat.

    Jag kan inte låta bli att bli arg på FHM som låter var och en som
    blir sjuk ta hand om sig själv och bara får hjälp när ambulans behövs. Och så detta tjat om vaccin! Att bli immun genom att bli sjuk tycks vara bäst för de som inga sjukdomar har och inte är så gammal.

  25. 25

    Helena
    ”Att bli immun genom att bli sjuk tycks vara bäst för de som inga sjukdomar har och inte är så gammal.”
    Du glömmer att MÅNGA FULLT FRISKA blir långtidssjuka, mot ofarliga virus så kan vi göra så men inte mot virus som är riktigt skadliga.
    Över hundra läkare som är långtidssjuka där kan du hitta mer information.
    https://www.langtidscovid.se/

    (Vi skulle låtit svininfluensan spridas för att uppnå flockimmunitet).

    Coronan har muterat och blivit mer smittsam (var nog väntat), eventuellt även farligare, problemet är att vi inte vet om det kommer en riktigt dödlig mutation eller om det muterar till en snällare mutation.

    Med tanke på sars och mers som var riktigt dödliga coronavirus så kan det gå riktigt illa om vi bara låter det spridas.

    Det finns ingen enkel lösning, vi måste inse att det finns ett verkligt problem.
    Vi får nog acceptera ett vaccin som har biverkningar om dom är rimliga i förhållande till covid 19 och långtidscovid.

    ” Därefter går man in på apoteket och får gratis: c-vit, d-vit, zink samt Ivermectin och/eller Hydroklorokin ”
    Ja en del kan vi göra som inte görs nu.

    En teori som finns är att viruset är kvar i kroppen vid långtidscovid, då skulle ett vaccin eventuellt får igång immunförsvaret så viruset utrotas.
    Där finns studierna.
    https://www.langtidscovid.se/om-lngtidscovid

    Dom enda som har fakta om långtidssjukdom är dom som är långtidssjuka deras ord är sanningen.

  26. 26
    Helena säger

    @Conny 25

    Igår fick jag mig sänt en liten video som en brasse som bor i PARIS gjort till sin mamma. Han visar hur man i PARIS satt upp tält framför många apotek, där man testar sig för covid. Man får svaret inom 15 min.

    Sedan går man in i apoteket och får gratis, c-vit, d-vit, zink, något blodförtunnande (jag gissar på Magnecyl) samt IVERMECTIN och/eller Hydroklorokin . Båda är mediciner mot parasiter som många, många läkare märkt hjälper mot covid OM de ges GENAST och under FEM dagar. De får detta för att bli mindre sjuka och fortare friska. Det är detta jag saknar i Sverige!

    Killen säger att vaccinationen hade stoppats pga skador, då han gjorde videon, och att man pratar o skriver om lock down men det är / blir bara prat. Det framgår inte när exakt han gjorde videon.

    Vet inte hur /om jag klarar att kopiera o klistra in här, för de som förstår portugisiska. Annars hade jag gjort det.

    Jag har lyssnat på MÅNGA brasilianska, colombianska läkare som på youtube, vädjar till folk att gå och köpa ovanstående då de själva jobbar på sjukhus och ser hur sjuka folk blir. Detta för att färre ska bli så sjuka så de behöver sjukhusvård. Det finns en läkargrupp i SanSalvador som gör allt de kan för att hjälpa spansktalande över världen.

    Obs! Även om nästan alla i dessa länder numera har en mobil, så kan inte alla läsa och använda sig av internet-info!

    Flera indiska läkare (i Indien) pratar även om vikten av att ha i kokosfett eller något annat som finns i Indien.

    Men i Sverige pratar man bara om vaccin…

  27. 27

    Innan jag blev utsparkad från demokratin var jag miljö- och skolpolitiker. Jag lärde mig då att om man tar av en politiker slipsen och armanikostymen, så finner man en liten fet gubbe, som tjänar 65 tusen i månaden. Även om han köper ny bil varje år och åker till Maldiverna på semester, så finns det inte en chans att han ska förbruka sin lön på konsumtion. De tvingas att spela bort pengar på tv4’s alla spelbolag och de tvingas att spara i fonder. Eftersom de inte kan äga enskilda företagsaktier, för risker att bias uppstår. Har man pengar i fonder, blir det lätt ett intresse att tjäna mer, på mer lukrativa fonder. Så till slut tävlar de med sin hobby om vem som ska tjäna mest. Den ideologiske politikern och hobbyisten, förmögenhetsbyggaren. Läkemedelsfonder är en osynlig och oerhört lönsam investering och så länge politiker kämpar för fri skattefinansierad sjukvård, så kommer de att tjäna mer på sin hobby än på sin idealism. Vaccin är bara en treo mot covid, det hjälper för stunden. Men de gigantiska vinnarna, med hela massmediakomplexet i sin ficka är de som slåss för vår globala planets räddning. Politiker och deras vinstmaskin, falsk genomkorrumperad medicin. Hoppas aktiemarknaden kollapsar snart. Så alla hamnar på noll. Jag ska inte skratta då (:

  28. 28

    Helena
    Läs om dom långtidssjuka.
    Så länge ingen får malariamedecin eller annat så blir många långtidssjuka.
    Sen vet vi inte hur mycket det hjälper
    Jag tror (gissar ) att det är D-vitamin som är viktigaste och det måste tas innan man blir sjuk.

    Jag vet inte hur många som får allvarliga biverkningar av vaccinet men vi vet att det kan vara en av tio som får allvarliga biverkningar av en genomgången infektion.
    Vi har inget val vi måste vaccinera om vaccinet inte orsakar för mycket allvarliga biverkningar.

    Sen finns det en allvarlig fråga är vårt immunförsvar så försvagat av miljögifter att vi inte längre klarar av virus?
    DÅ HJÄLPER DET INTE ATT ÄTA RÄTT

    DOM SOM HAR DRUCKIT HÖGFLORERAT BRANDSKUM HAR SKADOR PÅ SITT IMMUNFÖRSVAR.

    ”De olika PFAS-ämnena har olika egenskaper och uppför sig olika naturen och i människokroppen. Två av ämnena, PFOS och PFOA, är klassade som reproduktionsstörande och är misstänkt cancerframkallande. Dessa två ämnen verkar dessutom försämra immunförsvarets förmåga att bilda antikroppar.”
    https://www.ri.se/sv/berattelser/sa-kan-farliga-pfas-paverka-var-halsa
    Läs det sista det är hemskt, det finns i matförpackningar vågar inte undersöka om det finns i mjölkförpackningar den fina LCHF maten kan vara förgiftad.

    Dom som inte fattar att viruset är farligt dör .
    ”John Magufuli: Tanzania’s president dies aged 61 after Covid rumours”

  29. 29
    Olle Holmqvist säger

    D-vitamin
    Bra blod värde 100 – 125 nM/L gör att om man får Covid så blir det lindrigt. John D Campbell engelsk läkare på skärmen – D tar han 3 000IE/dag har ändå bara 87. Jag tar själv inga tillskott utan det naturliga. Fisk : särklass bäst de magra – gös, abborre. Varför de har höga halter vet ingen zoofysiolog. Hur som en portion filé a 150g per vecka
    har gett mig värdet 162, på gränsen till för högt.

    Var och en pröva ! gös eller abborrefilé. Vårdcentralen tar blodvärdet gratis.

    PS vi nojiga kan tro att tillskottsförespråkare vill mörka om gösens formidabla nytta. När det kommer till D och kost medger man lite motvilligt att ”feta fiskar, dvs lax, sill, strömming kunde vara bra. Men de är mkt sämre än gös !

  30. 30
    Jösses säger

    Helena.

    Om filmen ligger på youtube är det bara att markera adressfältet och trycka ctrl c, och sedan ctrl v i en textruta här.
    Eller så högerklickar du i visningsbilden till vänster och väljer ”copy link” eller vilket språk du nu använder.

    Om inte det funkar, har du några sökord vi kan använda?
    Typ:
    Vacina, farmacia, paris etc

  31. 31
    Lasse P säger

    Covid-19 är en besvärlig sjukdom men är WHO styrd av Bill Gates via GAVI?
    Titta och läs bifogade länk och jag har kollat…GAVI har diplomatisk immunitet och är dessutom befriad från skatt.
    GAVI (Gates) har dessutom tecknat trepartsavtal med WHO och dess medlemsländer (två vägrade skriva på) som innebär att om WHO:s ordförande, ensidigt men på GAVI:s rekommendation, bestämmer att en åtgärd skall vidtas ( t.ex 70% av befolkningen måste vaccineras för att flockimmunitet skall uppstå) så måste samtliga medlemsländer som skrivit under avtalet, även följa detta.
    Kan detta verkligen vara verklighet? Isåfall är det verkligen flera mil bortom fördjävligt.
    https://www.lifesitenews.com/opinion/who-insider-blows-whistle-on-gates-and-gavi

  32. 32
    Helena säger

    file:///var/mobile/Library/SMS/Attachments/97/07/FBEE766E-473C-4A64-9B9F-20D9A0A82457/VIDEO-2021-03-23-18-42-11.mov

    Här var den lilla videon som en brasse sände sin mamma och sedan har vänner till vänner delat den vidare.
    Varsågoda!

    PARIS och hjälp DIREKT man insjuknar.

    28@ jösses

  33. 33

    ”Fler unga vårdas på iva – kan bero på virusvarianter”

    ”Nu har vi en snittålder som ligger tio år yngre än vad vi har sett tidigare. Vi ser också 30- och 40-åringar och personer som har varit helt friska tidigare, säger Fredrik Sund, verksamhetschef på infektionskliniken på Akademiska sjukhuset.”
    https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/uppsalalakaren-om-den-nya-smittspridningen-det-ar-orovackande

    Tanken att låta viruset spridas för att vi ska uppnå flockimmunitet är nu orsaken till mutationerna.
    Tänk om det muterar vidare och blir lika dödligt som mers och sars, då dör 30%av dom som får viruset.
    Har vi tur kan viruset mutera till en snällare variant som inte är så dödlig.

  34. 34
    Marjatta Kontio säger

    Hej Annika!
    Tack för länken och länkarna som du delar med dig. Jag är anhörig till två personer med autoimmuna sjukdom och därav intresset. Båda av dem har blivit enligt mitt tycke vaccinerade extremt tidigare bla. på grund av resor och rädslan för influensor och andra sjukdomar. Kan det finnas ett samband med autoimmun sjukdom och för många olika vaccin på kort tid? Intressant skulle också vara att kolla vilka länder som vaccinerar mest (tex influessavaccin) och om det kan finnas en samband med dödlighet i covid-19?

  35. 35
    Helena säger

    Läs gärna! Vi får be att det blir slut på vaccinering!

    https://ivmmeta.com/

  36. 36
    Per-Olof Persson säger

    Vaxxinen är inga vaxxin, utan genterap, enligt Dr Mercola

    COVID-19 ’Vaccines’ Are Gene Therapy

    https://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2021/03/16/mrna-vaccine-gene-therapy.aspx

  37. 37
    Per-Olof Persson säger

    Bill Sardi skriver om ”läckande vaxxin” och skapandet av imperfekta vaxxin

    Hittar inte rätt artikel av Sardi. Men han skriver att man började forska på RNA-vaxxin på 1990-talet. Problemet var att alla försöksdjur dog pga att immunförsvaret gick till attack mot kroppen. Men 2005 fick man idén att ersätta ämnet uridine med ett pseudo-uridine.

    Men nu skapades ett imperfekt vaxxin (egentligen är det en genterapi och inget vaxxin). Vaxxet dödar inte de farligaste stammarna av viruset. Det är de vaxxade som nu sprider dessa farliga stammar av viruset (vilket nu sker i Israel där 50 % av befolkningen är vaxxade).

    Man har nu medvetet skapat ett ”läckande vaxxin”. Syftet är förstås att hela jordens befolkning nu måste vaxxa sig minst en gång om året livet ut.

    För övrigt har det aldrig varit någon epidemi. Detta kan man bla se i SCB:s statistik över antal döda. Det finns ingen överdödlighet.

    The origin of RNA vaccines

    To understand how modern medicine got on the wrong track we have to go back to the origins of RNA vaccines. Immune reactions to messenger RNA injections in animals weren’t safe. Animal experiments proved that. But in 2005 researchers announced they had replaced one of the four building blocks of messenger RNA, uridine, with pseudo-uridine, which evades immune sensors.

    Dendritic cells (cells that produce natural interferon) bathed in this modified pseudo-RNA produce less inflammation (cytokines) than when exposed to unmodified RNA. Voila! The possibility of RNA therapies began.

    Building an imperfect vaccine

    Vaccines that alleviate symptoms of infectious disease but don’t stop its spread (known as “leaky” vaccines) may result in more disease and more virulent strains of the virus. This has already been observed in chickens inoculated with a vaccine against Marek’s disease. Imperfect vaccination can enhance the transmission of viruses. Isn’t that what researchers did in 2005 – – intentionally develop an imperfect vaccine to avoid an over-aggressive immune response?

    Researchers writing in the Journal of Clinical & Experimental Hepatology say: “the greatest fear among vaccine developers is to create a vaccine that does not protect from infection but causes disease exacerbation, increased morbidity and mortality. Some vaccines can mount
    antibody-dependent enhancement (ADE),
    which negates the basic purpose of vaccination.”

    RNA vaccines are tailored to produce an antigen that triggers an immune response to a mutated coronavirus known as COVID-19. But COVID-19 is mutating, as all cold, flu and coronaviruses do. It appears vaccination is accelerating these mutations. Now what?

    RNA vaccines leave individuals defenseless

    RNA vaccines now being employed against COVID-19 aren’t as effective against genetic variants. Hence, reinfection can result. This has been known for some time. That leaves humanity back at square one, where it was at the beginning of the pandemic, facing a newly mutated coronavirus that humanity had no immunity towards (except those who had been vaccinated against tuberculosis with the BCG vaccine).

    Vaccine makers are scheming to make COVID-19 vaccinations an annual affair just like flu shots that are tailored for the three most likely flu strains expected to be in circulation in any given year. In other words, modern medicine is admitting it has created RNA vaccines that are not effective against evolving new strains. The virus is escaping vaccination.

    These facts reveal modern medicine and public health officials aren’t interested in cures as there already is a safe and effective vaccine. Governments and the medical industry aren’t interested in cures, they are interested in profits, political control and even depopulation.

    https://www.lewrockwell.com/2021/03/no_author/if-you-absolutely-must-vaccinate-against-covid-19-out-of-fear-or-coercion-hold-out-for-this-already-proven-vaccine/

  38. 38

    Hm, det var det jag misstänkte. GMO är inte bra. GMO vill vi inte ha.

    Men alla människor som redan tagit sprutan? Producerar dom bara elakare virus? Nä, nu vill jag inte vara med längre. Jag lämnar stan och flyttar ut på landet och försöker klara mig själv. Det går jättebra (:

  39. 39
    Jösses säger

    Tack Helena

    Det ser dock ut som att den adressen är lokalt på din telefon, du verkar ha fått filen per SMS eller liknande. Den behöver läggas upp på nån server, t ex hos youtube, för att fler skall kunna se den.

  40. 40
    Per-Olof Persson säger

    COVID-19 mRNA Shots Are Legally Not Vaccines

    Jag har ingen utbildning på området. Men när Dr. Joseph Mercola intervjuar molecular biologist Judy Mikovits, Ph.D., kommer man fram till:

    – By referring to COVID-19 vaccines as “vaccines” rather than gene therapies, the U.S. government is violating its 15 U.S. Code Section 41, which regulates deceptive practices in medical claims

    – The mRNA injections are gene therapies that do not fulfill a single criteria or definition of a vaccine

    – COVID-19 “vaccines” do not impart immunity or inhibit transmissibility of the disease. They only are designed to lessen your infection symptoms if or when you get infected. As such, these products do not meet the legal or medical definition of a vaccine

    – Since a vast majority of people who test positive for SARS-CoV-2 have no symptoms at all, they’ve not even been able to establish a causal link between the virus and the clinical disease

    – By calling this experimental gene therapy technology a “vaccine,” they are circumventing liability for damages that would otherwise apply

    – Unlike real vaccines, which use an antigen of the disease you’re trying to prevent, the COVID-19 injections contain synthetic RNA fragments encapsulated in a nanolipid carrier compound, the sole purpose of which is to lessen clinical symptoms associated with the S-1 spike protein, not the actual virus.

    – Now, if vaccination is a public health measure that is supposed to protect and benefit the collective, then it would need to a) ensure that the individual who is vaccinated is rendered immune from the disease in question; and b) that the vaccine inhibits transmission of the disease.

    Only if these two outcomes can be scientifically proven can you say that vaccination protects and benefits the collective — the population as a whole. This is where we run into problems with the mRNA “vaccines.”

    Moderna’s SEC filings, which Martin claims to have carefully reviewed, specifies and stresses that its technology is a “gene therapy technology.” Originally, its technology was set up to be a cancer treatment, so more specifically, it’s a chemotherapy gene therapy technology.

    – Moreover, states and employers would not be able to mandate individuals to receive chemotherapy gene therapy for a cancer they do not have. It simply would not be legal. Yet, they’re proposing that all of humanity be forced to get gene therapy for COVID-19.

    CDC Owns Coronavirus Patents

    On a side note, the CDC appears to be neck-deep in this scam pandemic, and is therefore wholly unsuitable to investigate the side effects of these experimental COVID-19 therapies. As noted by Martin, it’s like having a bank robber investigate its own crime.

    Details about this came out in the documentary “Plandemic,” in which Martin explained how the CDC has broken the law — in one way or another — related to its patenting of the 2003 SARS virus.

    In 2003, Asia experienced an outbreak of SARS. Almost immediately, scientists began racing to patent the virus. Ultimately, the CDC nabbed ownership of SARS-CoV (the virus responsible for SARS) isolated from humans.

    So, the CDC actually owns the entire genetic content of that SARS virus. It’s patented under U.S. patent 7776521. They also own patents for detection methods, and for a kit to measure the virus.

    According to Martin, Fauci, Baric and the CDC “are at the hub” of the whole COVID-19 story. “In 2002, coronaviruses were recognized as an exploitable mechanism for both good and ill,” Martin says, and “Between 2003 and 2017, they [Fauci, Baric and CDC] controlled 100% of the cash flow to build the empire around the industrial complex of coronavirus.”

    Now, because the CDC owns the patent on SARS-CoV, it has control over who has the ability to make inquiries into the coronavirus. Unless authorized, you cannot look at the virus, you cannot measure it or make tests for it, since they own the entire genome and all the rest.

    Dangers of mRNA Gene Therapy

    Antibody-dependent immune enhancement results in more severe disease when you’re exposed to the wild virus, and increases your risk of death. The synthetic RNA and the nanolipid its encased in may also have other, more direct side effects. As explained by Mikovits in our recent interview:

    “Normally, messenger RNA is not free in your body because it’s a danger signal. The central dogma of molecular biology is that our genetic code, DNA, is transcribed, written, into the messenger RNA. That messenger RNA is translated into protein, or used in a regulatory capacity … to regulate gene expression in cells.

    So, taking a synthetic messenger RNA and making it thermostable — making it not break down — [is problematic]. We have lots of enzymes (RNAses and DNAses) that degrade free RNA and DNA because, again, those are danger signals to your immune system. They literally drive inflammatory diseases.

    Now you’ve got PEG, PEGylated and polyethylene glycol, and a lipid nanoparticle that will allow it to enter every cell of the body and change the regulation of our own genes with this synthetic RNA, part of which actually is the message for the gene syncytin …

    Syncytin is the endogenous gammaretrovirus envelope that’s encoded in the human genome … We know that if syncytin … is expressed aberrantly in the body, for instance in the brain, which these lipid nanoparticles will go into, then you’ve got multiple sclerosis.

    Making matters worse, the synthetic mRNA also has an HIV envelope expressed in it, which can cause immune dysregulation.

    https://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2021/02/09/coronavirus-mrna-vaccine.aspx

  41. 41
    Annika Dahlqvist säger

    Jala har mailat mig en svensk tolkning av texten i ovanstående kommentar av PO:
    – Genom att hänvisa till COVID-19-vacciner som ”vacciner” snarare än genterapier bryter den amerikanska regeringen sin 15 amerikanska kodavsnitt 41, som reglerar vilseledande metoder i medicinska påståenden

    – mRNA-injektionerna är genterapier som inte uppfyller ett enda kriterium eller definition av ett vaccin

    – COVID-19 ”vacciner” ger inte immunitet eller hämmar överförbarheten av sjukdomen. De är endast utformade för att minska dina infektionssymtom om eller när du blir smittad. Som sådan uppfyller dessa produkter inte den juridiska eller medicinska definitionen av ett vaccin

    – Eftersom en stor majoritet av människor som testar positivt för SARS-CoV-2 har inga symtom alls, har de inte ens kunnat fastställa en orsakssamband mellan viruset och den kliniska sjukdomen.

    – Genom att kalla denna experimentella genterapiteknik ett ”vaccin” kringgår de ansvar för skador som annars skulle gälla

    – Till skillnad från riktiga vacciner, som använder ett antigen för den sjukdom du försöker förhindra, innehåller COVID-19-injektionerna syntetiska RNA-fragment inkapslade i en nanolipidbärarförening, vars enda syfte är att minska kliniska symtom associerade med S- 1 spikprotein, inte själva viruset.

    – Om nu vaccination är en folkhälsoåtgärd som ska skydda och gynna kollektivet, skulle det behöva a) se till att individen som vaccineras görs immun mot sjukdomen i fråga; och b) att vaccinet hämmar överföring av sjukdomen.

    Endast om dessa två resultat kan bevisas vetenskapligt kan du säga att vaccination skyddar och gynnar kollektivet – befolkningen som helhet. Det är här vi stöter på problem med mRNA-”vaccinerna”.

    Modernas SEC-arkivering, som Martin påstår sig ha noggrant granskat, specificerar och betonar att dess teknik är en ”genterapi-teknik.” Ursprungligen var dess teknik inställd på att vara en cancerbehandling, så mer specifikt är det en kemoterapi-genterapiteknik.

    – Dessutom skulle stater och arbetsgivare inte kunna ge mandat att få kemoterapi genterapi för en cancer de inte har. Det skulle helt enkelt inte vara lagligt. Ändå föreslår de att hela mänskligheten tvingas ta genterapi för COVID-19.

    CDC äger patent på Coronavirus

    På en sidoanteckning verkar CDC vara nackdjup i denna bluffpandemi och är därför helt olämplig att undersöka biverkningarna av dessa experimentella COVID-19-terapier. Som konstaterats av Martin är det som att låta en bankranare undersöka sitt eget brott.

    Detaljer om detta kom fram i dokumentären ”Plandemic”, där Martin förklarade hur CDC har brutit mot lagen – på ett eller annat sätt – relaterat till dess patent på 2003 års SARS-virus.

    2003 upplevde Asien ett utbrott av SARS. Nästan omedelbart började forskare tävla om att patenta viruset. I slutändan slog CDC ägandet av SARS-CoV (viruset som ansvarar för SARS) isolerat från människor.

    Så CDC äger faktiskt hela det genetiska innehållet i det SARS-viruset. Det är patenterat enligt U.S. patent 7776521. De äger också patent för detektionsmetoder och för ett kit för att mäta viruset.

    Enligt Martin är Fauci, Baric och CDC ”navet” i hela COVID-19-historien. ”År 2002 erkändes koronavirus som en exploaterbar mekanism för både bra och sjuka”, säger Martin, och ”Mellan 2003 och 2017 kontrollerade de [Fauci, Baric och CDC] 100% av kassaflödet för att bygga imperiet runt det industriella komplex av koronavirus. ”

    Nu, eftersom CDC äger patentet på SARS-CoV, har det kontroll över vem som har förmågan att göra frågor om koronavirus. Om du inte är auktoriserad kan du inte titta på viruset, du kan inte mäta det eller göra tester för det, eftersom de äger hela genomet och resten.

    Faror med mRNA-genterapi

    Antikroppsberoende immunförstärkning leder till allvarligare sjukdom när du utsätts för vildviruset och ökar risken för dödsfall. Det syntetiska RNA och nanolipiden som det är inneslutet i kan också ha andra, mer direkta biverkningar. Som förklarats av Mikovits i vår senaste intervju:

    ”Normalt sett är budbärar-RNA inte fritt i din kropp eftersom det är en farosignal. Det centrala dogmet i molekylärbiologin är att vår genetiska kod, DNA, transkriberas, skrivs in i budbärar-RNA. Det budbärar-RNA översätts till protein eller används i en reglerande kapacitet … för att reglera genuttryck i celler.

    Så att ta ett syntetiskt budbärar-RNA och göra det termostabilt – så att det inte går sönder – [är problematiskt]. Vi har massor av enzymer (RNAser och DNAser) som bryter ner fritt RNA och DNA eftersom det återigen är farosignaler till ditt immunsystem. De driver bokstavligen inflammatoriska sjukdomar.

    Nu har du PEG, PEGylerad och polyetylenglykol och en lipidnanopartikel som gör att den kan komma in i varje cell i kroppen och ändra regleringen av våra egna gener med detta syntetiska RNA, varav en del faktiskt är budskapet för genen syncytin …

    Syncytin är det endogena gammaretroviruset

  42. 42

    Jag visste att jag skulle bli informerad till slut. Stort tack, Annika och Per- Olof.

    Jag står över vaccination den här gången och alltid.

  43. 43
    Lasse P säger

    Läs länken och se videon från Dr Mercola som jag bifogade i #31 och texten från P-O och en skrämmande bild tornar upp sig.

  44. 44

    @41 Annika

    Stort tack för informationen! Detta stämmer även in i ”den perfekta världen” dvs det som håller på att hända runt omkring oss. Läs gärna Jacob Nordangårds böcker. En forskare som har studerat vilka strömningar som format och formar världen. Det vore mycket bättre om det bara hade varit en konspirationsteori, men tyvärr är böckerna nedlusade med referenser och visar vad som verkligen händer.

  45. 45

    ”Norsk läkare slår larm om ”covid-20”: ”Helt annat virus än tidigare”
    ”– Vi har att göra med ett helt annat virus än det tidigare. Detta borde egentligen kallas covid-20, säger han till Drammens Tidende.

    Han fruktar att ännu fler personer kommer ha smittats efter påskhelgen.

    – Vi har sett människor i åldrarna 30 till 40 som nu är inlagda. Den här gruppen blev inte inlagd tidigare, och det finns ingen anledning att känna sig säker nu.”
    .
    VARFÖR ÄR DET SÅ SVÅRT ATT FÖRSTÅ ALLVARET?

    Viruset kan bli snällare men även dödligare eller förbli oförändrat, det enda vi nu vet är att vi inte vet.

    Sars ”Dödlighet räknas som under 1 % för personer yngre än 24 år, 6 % för de som är mellan 25 och 44 år, 15 % för åldersgruppen 45 till 64 år och mer än 50 % för personer över 65 år”

    Tänk om det nya coronaviruset muterar och blir lika farligt som sars.

  46. 46

    Nä, så illa är det inte. Naturen neutraliserar anomalier/mutationer, som inte harmonierar eller stöder naturens bevarande. Så mutationerna ska bli snällare, måste vi tro.

    Men mänskligheten är i så dåligt skick att de inte kan motstå denna virusattack. Jag vet inte vad man ska göra, mer än undvika smitta och moderna terapier.

    Förutom att optimera min näring och försöka leva i en andlig jämvikt, genom att försöka leva som en urinvånare och producera min egen mat. Det var den lätta biten. Den svåra biten är att undvika att bli krossad av vår civilisations konsumtionskultur. Det är mer tveksamt.
    Endast de som är metabolt medvetna kommer att klara detta och vi är inte så många. Det framstår som alltmer klart att vi kommer att bli tvungna att utrota alla värdar till viruset. Djur som kan leva i symbios med viruset, utan att skada sin värd. Men som ständigt går från djuret till människan. Jag kommer verkligen att sakna ett djur som lever med familjen och är köttätare.

    Förmodligen är det bästa att följa människans traditionella erfarenhet av virus. Även om detta virus är skapat till en helvetesorganism, med både HIV och Malaria. Så är det bästa att släppa in viruset och därefter bli en renlevnadsmänniska i resten av livet. Vi måste betala ett pris för 40 års ätande av värdelös industrimat.

    Dessutom måste vi manipulera våra hjärnor till att tro att vi är lika starka som vikingarna en gång var.

    Vi måste även tillförsäkra oss om att de hemliga delarna av viruset inte vandrar vidare genom generna till kommande generationer, som herpesviruset.

    Hela generationer drabbas nu av traumatiska verklighetsbaserade psykoser. Speciellt ungdomarna som inte kan kurtisera fritt eller gå på dans. Frustrationen växer, lämna stan.

  47. 47

    Georg W
    ” Så mutationerna ska bli snällare, måste vi tro. ”
    Ska vi även lägga ner hela brandkåren för det blir aldrig skogsbränder?
    Så får du inte tänka det är livsfarligt för vi måste vara beredda på det värsta.
    Sars Mers HIV smittcoppor ebola rabies pest.
    Bevisar att det inte går att tänka så..

    Så här går det när coronaförnekare bestämmer, döda på en dag 3 650 personer.
    ”Grannländerna stänger gränsen mot Brasilien”

    ”Spridningen av coronaviruset verkar vara utom kontroll i Brasilien. Igår rapporterades den högsta dödssiffran hittills under ett dygn – 3 650 personer.
    Totalt har 307 000 människor dött i covid-19 i landet och nu stänger grannländerna sina gränser.
    ”Vi har så mycket smitta att nya varianter av coronaviruset kan uppstå hela tiden”, säger Marcelo Gomes, epidemiologisk samordnare vid institutet Fiocruz i Rio de Janeiro till Ekot. ”

    En känd coronaföenekare Tanzanias president John Pombe Magufuli är död, han dog av viruset

    https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/forskare-covidbehandling-driver-pa-mutationer
    Forskare: Covidbehandling driver på mutationer
    Uppdaterad igår 16:31Publicerad igår 14:00

    De nya coronavarianterna som nu sprids snabbt globalt kan ha uppstått hos covidpatienter med ett nedsatt immunförsvar som behandlats med blodplasma från tillfrisknade eller med konstgjorda antikroppar. Det verkar ha drivit på mutationerna varnar forskare i tidskriften Science.

  48. 48

    Jag är inte förnekare!!! Jag är en corona dyrkare. Naturens högsta uppgift är att skapa harmonisk jämvikt. Det är därför vi trivs så bra I naturen och på vår planet vinner alltid naturen om inte anomalin/ mutationen är gynnsam för överlevnad. Till exempel så muterade människan för tio tusen år sedan och blev laktostolerant. Dessa människor dominerar idag vår planet. Dessutom har jag nu fått reda på att det inte var Gud som skapade DNA-molekylen. Det var en encellig organism som blev kär i ett virus. De förenades och energiutveckling uppstod som skapade mitokondrier, som i sin tur blev motorn i vår dna-utveckling. Så är det något som är Gud och skapat liv, så är det virusar.

    Nu har mänskligheten manipulerat sin absoluta begynnelse. Religiös som jag är, tror jag att vi skitit i det blå skåpet.
    Jag tror inte detta virus utvecklar sig till ett större monster. Naturens lag säger att det ska neutraliseras över tid.

    Ett större problem är att alla virusar verkat bli aktiva samtidigt. Något händer som vi inte förstår och teve har aldrig varit så hjärntvättad som nu. ’Hopium’ trycks nu in i folket som aldrig förr. Teve är nu en oerhört skadlig drog. Sanningen finns dränkt i floden av rapporter. Men vi vaggas till ro hela tiden. Det kommer att skapa hysteri. För utvecklingen går inte människans väg nu. Allt som är artificiellt är nu döende. Den dolda verkligheten tvingar sig fram. Vår skitcivilisation är punkt slut. Allt är fel med oss. Om vi jämför oss själva med mänskligheten I sin helhet.

    Ni kan inte i er vildaste fantasi förstå vilken värdelös skitmat jordens folk äter eftersom ni inte levat med dem. Vår bild av mat är skapad av livsmedelsindustrin!!! Men verkligheten för jordens befolkning är bröd och pannkaka.

  49. 49
    XMargareta säger

    Evolutionstryck verkar i allmänhet, så att virus blir snällare med tiden.
    (Kanske bäst, att tillägga i allmänhet, utan vaccination?)
    Om viruset tar kål på de flesta, så har det färre möjligheter, att föröka sig och finns inte längre kvar.
    Ett muterat virus, som inte tar kål på så många förökar sig bättre och blir den variant, som finns kvar i längden.
    Därmed inte sagt, att ett virus inte kan mutera till en farligare variant. Det kan det, men som sagt i längden, evolutionsmässigt utvecklas ett virus till snällare varianter.

  50. 50
    Dick Broman säger

    Margareta

    Evolutionen gör att virus vill överleva och därför blir utvecklas att bli snällare mot sitt värddjur.
    Jag kan hålla med om det, men frågan blir då, vad händer när människor försöker lägga krokben för virusets evolution med vaccin?

    Det logiska och det enda rimliga blir då att evolutionen utvecklar viruset för att komma undan och runda vaccinens skyddande effekter.
    Och då kan även viruset som muterat för att klarar av att runda vaccinen bli betydligt farligare för värddjuret.

    Att försöka besegra ett virus som hela tiden muterar med vaccin, det är en omöjlig uppgift, det kommer vi alla att få erfara.

    Om man inte förstår korruptionens fula tryne där korrupta politiker och myndigheter agerar vaccinationsförsäljare, då förstår man nog så gott som ingenting om händelseutvecklingen vi ser just nu, det är i varje fall min personliga uppfattning.

  51. 51
    XMargareta säger

    Dick Broman
    Jag har också funnit, att det finns en viss risk, att viruset evolutioneras åt det håll du antyder.
    Därför min parentes ovan: ”(Kanske bäst, att tillägga i allmänhet, utan vaccination?)”

  52. 52
    Jösses säger

    SVT = Svensk Vaccin Television

  53. 53

    Att ett virus rundar ett vaccin gör det inte farligare. Men planeten är full av människor som lider brister på essentiella ämnen i kroppen.

    Frågan är när viruset inte är så farligt längre är: stannar det i kroppen? Blommar det ut när människans hälsa sviktar? Vandrar det vidare till foster?

    Det bästa kanske är att ta viruset på sommaren när kroppen är som starkast och hoppas att det inte blir permanenta skador i kroppen. Snart får vi veta det med. Då vet vi bättre hur vi ska agera.

    Det verkar som om ingen av oss här har haft viruset??? Vi får därför inga anekdoter om sjukdomen eller dess efterverkningar? Är vi här så friska och starka att vi inte märker viruset? Eller är vi så rädda och gömmer oss för viruset , som jag.

    Vi behöver en vettig människa som fått covid och kan analysera sin egen kropp efteråt? Jag får väl offra mig om ingen annan gör det. Vi behöver veta om det är en permanent eller tillfällig sjukdom?

    Dessutom tycker jag att vi ska be en bön att läkemedelsbolagen och myndigheterna räddar vår planet och att terapierna fungerar och vi får stå med lång näsa. Det skulle vara enkelt och skönt.

  54. 54
    Jösses säger

    Anekdoter finns det gott om vid det här laget.

    Själv hade jag tre dagar med feber och sedan en konstig hosta som satt i i två veckor.
    Min dotter hade också denna influensa, lite värre än en vanlig, det tog lite längre tid att bli frisk.
    Mina äldre, äldre föräldrar har också utsatts för viruset. För min mor var det som en vanlig influensa. Min far hade inga symptom alls.

    Flera vänner och bekanta har också haft viruset nu. För de flesta är det som en lite jobbigare influensa. En som hade ett väl tilltaget BMI hamnade på sjukhuset men blev bra efter ett tag.
    Inom samma familjer kan det skilja väldigt mycket, vissa får feber i över en vecka, samtidigt som andra i samma familj får betydligt lindrigare symptom. Folk tål olika saker olika bra helt enkelt. Rimligen handlar det också om hur mycket virus man får i sig, dosen är antagligen av betydelse.

    Som sagt, dödligheten av denna influensa verkar bara vara obetydligt högre än för en ”vanlig”. SCB:s siffror är ju tydliga på den punkten.

    Jag har inte någon i min närhet som har drabbats av några bestående effekter. Alla är helt besvärsfria inom en månad. Utom han som hamnade på sjukan, för honom tog det flera månader.

  55. 55
    Helena säger

    Om man testas positivt för covid och dör i vanliga sjukdomar eller i en olycka, så är detta bara slumpen då man så klart dog av covid. Enligt FHM

    Om man vaccineras och dör en kort tid efter vaccineringen så är detta slumpen bara då man så klart inte dog av vaccineringen. Enligt FHM. Detsamma om man får blodpropp.

    Äldre, äldre brukar dö en lindrig död ( jag har jobbat inom vården) men nu slipper de testas, då de har vaccinerats. Och får träffa sina nära och kära.

    Yngre brukar bli lindrigt sjuka av covid och de yngsta tycks inte bli sjuka alls, om inte de har underliggande sjukdomar. Men nu test vaccinerar de till och med spädbarn i USA!

    Man försöker alltså sänka immunförsvaret på hela väst världen, Undrar just vad detta kommer att leda till i framtiden. En allt sjukare befolkning?

  56. 56
    Tack Mats säger

    Det finns mycket oxalater i gräs, både in natura och som hö.

    Får och kor får i sig en stor mängd oxalater, som lagras i deras kroppar och förs också över i deras mjölk.

    Sluta därför att äta mjölkprodukter samt får- och kokött.

  57. 57

    Vi lät oss tro att svinisen var en dödlig snyting. När det i själva verket var en lätt örfil. Jag har själv haft symtom på covid vid 2 tillfällen, men inte testat mig och vet inte fakta. Jag kan tänka mig att viruset är lindrigt, med våra kunskaper och förberedelser, C,D och zink, inte blir mer sjuka än så här. Vi kanske har bemästrar viruset i tysthet. Kanske betyder inte förekomsten av HIV och Malaria något. Då har våra kroppar lärt sig viruset och vi ska då vara immuna och redo för framtiden och vi behöver inte frukta mutationer. Eftersom vår kropp kan detta virus.

    Detta är den naturliga gången och händelseutvecklingen i människans historia. Förmodligen forskas det vilt på blodgrupp och varför människor drabbas så olika. Men vi vet att metabola orsaker är de mest dominerande faktorerna och det är riktigt illa.

    Det som bekymrar mig är att ALLT verkar tyda på att denna hysteriska vaccinationskampanj är så viktig för att viruset har ett hemligt innehåll som måste bekämpas och det får absolut inte komma till allmänhetens kännedom. Eftersom det skulle skapa panik bland folk. Därför kämpar myndigheterna med lögnen som stöd. För att förhindra att viruset får fäste i våra kroppar. Är det inte på detta hemliga vis så är förmodligen alla helt dumma I huvudet. För då är det bara att möta viruset och skratta vår skapare (viruset) rätt i fejset.

    Om vi metabolt balanserade och immunologiskt starka inte förstörs av viruset, så ska vi välkomna det och genomgå det. Vi behöver ALLAS anekdoter.

    Det här kanske är en ny falsk svinis för att de ska få sälja sitt skit. De kanske bara har som mål att vi ska överleva sjukdomen. I dagens morgonteve, säger den svenska högsta vaccinchefen, att vi kommer att tvingas ta nya ”vacciner” mot alla mutationerna. Det är därför läkemedelsaktier är så lönsamma nu. Mänskligheten ska nu ges ett tiotal årliga vaccinationer i 10 år, för att utrota viruset.

  58. 58

    56 Mats
    Du har helt fel! Oxalsyra går inte över till mjölken. Liksom att en hund kan känna lukten av ett virus. Så är kor och får mina lärare när det gäller oxalsyra. De kan allt om det. Dessutom är jag ganska säker på att herbavorer har en bakterie som äter oxalsyra. Det hade vi också innan vi fick penicillin. De bakterierna är borta och har inte återkommit. Bra att du tänker på oxalater! Det är viktigt. Ät får och nöt, drick deras mjölk! Ät endast utvalda ekologiska lokalt producerade grönsaker och växtföda.

  59. 59
    Annika Dahlqvist säger

    56 Tack Mats
    Jag vet inte av att det finns studier som visar att de som äter mjölkprodukter och får- och kokött blir sjukare eller dör tidigare än de som inte gör det.

  60. 60
    Tack Mats säger

    #58 Penicillin dödar inte bakterier för gott, utan de återkommer. Alltså skulle även människor ha den ”bakterie som äter oxalsyra”, om den fanns. Boskapen äter det hö de serveras.

    #59 Det finns inga ekonomiska incitament för att göra sådana studier.

  61. 61
    Annika Dahlqvist säger

    60 Tack Mats
    Om det inte finns studier som visar att det är dåligt för hälsan att äta kött och mjölkprodukter, kan man inte påstå att det är så. Kött och mjölkprodukter ingår i vår ursprungliga föda, och när människor levde på det så fanns knappt diabetes och hjärtsjukdom. Det var sedan industrimaten med dess processade kolhydrater kom in i folkkosten som den metabola pandemin utvecklades.

  62. 62
    Tack Mats säger

    #61 Kokött och fårkött ingick inte i människans ursprungliga föda, inte heller komjölk och fårmjölk.
    I Edens lustgård var allt frid och fröjd.

    I Edens lustgård fanns heller inte datorer och ”smartphones”.

  63. 63

    Tack Mats

    Jag tror du löjlar dig? Människan åt vilt och efter istiden fick yamnaya-folket även betande husdjur. Som de endast åt i nödfall. Vanligtvis åt de vilt, drack mjölk, och offrade tamdjuren till Gudarna, för att få krigslycka.

    Enligt den nya kreationsteorin, ej officiell, så fanns det både datorer och feletoner i Edens lustgård. Det tror i alla fall jag (:

    Var hittar du oxalsyrebakterier? Du låter som en människa som just förstått vad fria radikaler är för något och det stör din sinnesfrid oerhört. Bra, du växer! (:

  64. 64
    Ann-Charlotte säger

    #62
    Låt då bli och äta och dricka det då. Skippa även dator och telefon.
    Ja, och låt även bli äpple.

  65. 65
    Dick Broman säger

    I bland undrar jag om det inte finns troll, eller i varje fall trolltyg som bara försöker söndra dialogen och den positiva faktan/evidensen som nästan alltigenom redovisas och som oftast genomlyses här på Dr Annikas blogg.
    Jag tycker att jag känner igen hur trollen arbetar och jag har en ganska stor erfarenhet av nättroll sedan tidigare.
    Jag vill bara påtala att problemet finns, men överlåter till er själva att själva läsa ”trollkommentarer” och att själva ta ställning till om trollfenomenet finns även här.

  66. 66
    Elisabeth G säger

    # 65

    Tack Dick, du har helt rätt. Visst finns det troll här. Sedan kan man fundera över om de kommer från etablissemanget eller bara är nyttiga idioter.

  67. 67
    Tack Mats säger

    #63 Georg W: ”Var hittar du oxalsyrebakterier?”

    I inlägg 58 introducerade du existensen av ”en bakterie som äter oxalsyra”, så det är du som hittat dem, inte jag.

  68. 68
    Dick Broman säger

    Sverige och vår statsminister Stefan Löfven platsar inte, han tillhör inte de 40 regeringschefer som president Joe Biden bjudit in till sitt klimattoppmöte den 22 april, där ett av kriterierna var att landet ska ha visat ett starkt klimatledarskap.
    Norge och Danmarks motsvarigheter är däremot inbjudna.

    Förtroende kan man inte kräva, man får det förtroende man förtjänar och jag menar att det Svenska ledarskapet under coronapandemin är ett enda stort misslyckande, där regeringen och svenska myndigheter visat sossekorruptionens fula tryne, där de bla just nu agerar försäljare av det farliga Astra Zeneca vaccinet och därmed också utsätter ditt eget folk för väldigt stora risker för allvarliga biverkningar.

    Sverige skämmer ut sig och den amerikanska administrationen måste anse att Sverige har en korrupt, förståndshandikappad och labil ledning som de inte kan lita på, och jag kan i så fall bara hålla med!
    De allvarliga bristerna i förtroende visar att Sverige är i ett stort behov av en ny ledning och därmed också av ett nyval.
    Det kan omöjligt bli sämre.

  69. 69
    Johan Vestlund säger

    #68

    Det var en klockren beskrivning om kompetensen i styret. 🙂

  70. 70

    Ge mig en apa som klarar det här bättre än Löfven?

  71. 71
    Annika Dahlqvist säger

    68 Dick Broman
    Är det bara Sverige som använder sig av Astra-vaccinet då? Inte heller USA?

  72. 72
    Helena säger

    Beträffande myndigheterna – så vet dom nog inte vad / hur de ska bekämpa covid. Inte lätt att vara i deras ställe.

    Stänger man ner allt, så riskerar många att dö av svält i vissa länder, får inte den vanliga medicinska hjälpen, osv. Gör man inte det, blir en del arga. I rika länder där de inte av svält men blir arbetslösa o fattigare o mår dåligt psykiskt.

    Vissa länder eller områden, satte i princip hela befolkningen i karantän men smittad spreds då med.

    Så myndigheterna har det inte lätt! Önskade bara att de TILLÄT diskussioner om sjukdomen och hur man förhindrar och botar liksom om olika vacciner och vad de kan leda till.

  73. 73
    Dick Broman säger

    Dr Annika
    Det är det svenska ledarskapet, jag reagerar på.
    Men kan naturligtvis finnas dåligt ledarskap på fler platser i världen.
    Jag har ingen aning om hur USA kommer att agera i frågan om de svåra biverkningarna som finns av Astra Zeneca vaccinet. Det återstår väl att se.

  74. 74
    Annika Dahlqvist säger

    Jag tycker inte om det omfattande flödande och glödande hatet mot Löfven, framför allt inom sociala medier. Jag uppfattar honom som en hyfsat hederlig karl som gör så gott han kan i en svårnavigerad värld.
    Hatet påminner mig om det flödande hatet mot Palme på 70- och 80-talet.
    Jag kommer nog att i fortsättningen radera kommentarer som uttrycker ett oresonligt hat mot Löfven.

  75. 75

    ”Den brittiska varianten av coronaviruset kan vara ett skäl till att fler svenskar under 40 år blir allvarligt sjuka och måste intensivvårdas.”
    https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/41wveG/brittisk-variant-binder-hardare–darfor-fler-unga-sjuka

    SVT ”35 nya dödsfall med covid-19 har registrerats sedan i tisdags”

    Dom äldsta är vaccinerade är det unga som dör nu eller fungerar vaccinerna dåligt.
    Fungerar vaccinerna så måste det vara yngre som dör nu, många gamla är redan döda i första vågen.

    Många sa att viruset skulle bli snällare det blev motsatsen.

    Jag gillar inte vacciner men vi kanske måste använda det för att stoppa spridningen.

    ”Pfizer Biontech hoppas kunna börja använda sitt vaccin på barn över 12 år innan skolstarten i höst.
    Det meddelar företaget efter att ingen i den åldersgruppen smittats i en kliniskt fas 3-studie där 2260 personer deltog.”

    Staten borde bygga vaccinfabriker då får läkemedelsbolagen inte pengar.

    Alla borde äta D-vitamin men mot alla virus lär det inte hjälpa vi måste förbereda oss på nästa pandemi.

  76. 76
    Nisse Hult säger

    Börjar Sverige vakna till?

    Denna info har resten av Världen vetat i många år men Sverige förnekat in i kaklet

    https://nyheter.ki.se/ny-forskning-om-d-vitamin-och-luftvagsinfektioner-viktig-for-riskgrupper

    Men så var det där med att erkänna att riskgrupper kanske är långt fler än vad man vill prata om

    för det kan vara kärnan till många problems som man helst vill dölja

    Tänk om halva Sveriges befolkning är en enda stor riskgrupp?

    https://www.msn.com/sv-se/nyheter/teknik-prylar/d-vitamin-skyddar-mot-luftv%C3%A4gsinfektioner-skyddseffekt-p%C3%A5-tio-procent/ar-BB1f92D7?ocid=msedgntp

  77. 77
    XMargareta säger

    Bra Annika!
    Uppkräkta aggressioner misspryder din blogg.

  78. 78
    Dick Broman säger

    Dr Annika
    Jag har en fråga till Dig.
    Anser Du att det är rätt att vaccinera den svenska befolkningen över 65 år med Astra Zeneca vaccinet?

  79. 79
    Helena säger

    Alla ERBJUDS men det är inte obligatoriskt!

    Det är värre för de som jobbar inom vård eller skola! För de pressas att vaccineras!

    En indisk läkare i USA, som inte är emot vaccin, och vars äldre släktingar har vaccinerats, önskar en diskussion om varför man ska pressa folk som har ANTIKROPPAR att vaccineras.

    Han säger att läkare får lära sig att inte ge medicin till de som inte behöver det! Och ingen vet om vaccin ger större eller längre skydd än antikroppar, så varför då vaccineras?

  80. 80
    Annika Dahlqvist säger

    Dick,
    Som jag har förstått så har man inte sett några stora dödstal bland äldre av Astravaccinet, så jag ser ingen anledning till att kämpa emot det. Och kan man komma ifrån restriktioner genom att vaccinera så är det väl värt det. Men det är självklart frivilligt.

  81. 81
    Dick Broman säger

    Annika
    Ja då förstår jag varför Du värnar om Löfven
    Enligt min mening får det inte ens finnas de restriktioner som Du refererar till, i en demokrati..

  82. 82

    Det är enormt stor skillnad på att ge folk vaccin så de bildar antikroppar. Vilket inte alls händer här OCH att genetiskt modifiera människors celler. Så att inte viruset fäster i våra naturliga receptorer. Sa man sanningen om ”vaccinationen” så skulle cirka 12 st ta sprutan. För folk vill inte bli genetiskt modifierade.

    Jag vore tacksam om någon kunde ta mig ur denna desinformation och förklara för mig att jag fullständigt missuppfattat det här? Är det sant har vi 7 miljarder lurade idioter på den här planeten. Ingen nämnd och ingen glömd.

  83. 83
    XMargareta säger

    Jo Georg. Det bildas antikroppar. Jag beskriver här hur några av vaccinerna fungerar, som jag tolkat det.
    Pfizer/Biontech och Moderna-vaccinerna fungerar så, att man sprutar in ett syntetiskt mRNA, omgivet av en glykol, som gör att detta mRNA tar sig in i de celler, som kommer i kontakt med det insprutade.
    Inne i cellen initierar detta mRNA tillverkning av virusets spikeproteiner.
    Dessa svämmar ut och då tillverkar immunfösvaret antikroppar mot spikeproteinet.
    mRNA är mycket känsligt och försvinner i vanliga fall. Det har sagts, att det gör också det syntetiska, som sprutas in. Om det är på det viset, så finns i så fall inte någon mer tillverkning av spikproteiner och då finns bara kvar immunsystemets förmåga, att tillverka antikroppar. I teorin kan man inte heller kalla detta för genmanipulerig, eftersom inga gener varit inblandade. I teorin alltså ett ”clean cut.” Antikropparna fastnar på ett infekterande virus spike-proteiner och hindrar därmed viruset från att infektera celler. Man försöker nu ta reda på om det också, så småningom vid smitta bildas T-hjälparceller pga vaccinationen. Man hoppas det. Dessa T-celler samordnar immunförsvarets olika ”vapenslag.”
    AstraZenecas vaccin är ett schimpans-adenovirusskal med ett DNA-innehåll. Detta virus kan inte i sig ge någon sjukdom hos människa. Det fungerar bara som en vektor och hjälper Coronavirus-DNA in i celler. Den infekterade cellen får in DNA:et och det ger upphov till ett mRNA i cellen. Sedan kan spikeprotein tillverkas, som ovan och då tillverkar immunsystemet även här antikroppar mot spikeproteinet. DNA är dock rätt mycket mer stabilt än RNA, så här tänker jag, att det kanske kan inkorporeras i cellkärnan och finnas kvar där. Det skulle jag säga är ett klart fall av genmanipulering. Detta vaccin ges också två gånger och andra gången kan det ha bildats också antikroppar mot schimpansviruset och då kanske? inte denna andra dos är så effektiv? Det ryska Sputnik V är av detta slag också, men här är det två olika virus i första jämfört med andra dosen så det är lite mer sofistikerat, men skulle jag säga också är en genmanipulering i och med att det handlar om DNA.
    Två andra sorters vaccin är att man sprutar in själva spikeproteinet renframställt, eller att man sprutar in försvagat, eller helt inaktivt virus.

  84. 84

    Tack XMargareta!

    Ingen kan som du förklara hur lite man egentligen vet. Men uppenbarligen är det ett vaccin som ger antikroppar!!! Det är inte genmanipulation, utan cellmanipulation? Spikproteinet är själva kontakten som ansluter till cellens receptorer. De har alltså separerat kontakten från viruset och kan få cellen att tillverka kontakter, som cellen kan bygga antikroppar mot? Trots att inte viruset är närvarande? Bara kontakterna.

    Jag blir också förvirrad av blandningen RNA och DNA. Har du möjligtvis blandat ihop begreppen? Har virus över huvud taget något DNA utöver RNA?

    Jag får nog läsa fler ggr. Men du håller alltså inte med Annika och Per-Olof P. I deras konstaterande att detta inte är ett vaccin?

  85. 85
    Lars Henrik säger

    Ja, tack Margareta!

    Din beskrivning gav en välbehövlig kunskapsinjektion för mig och vissa farhågor kring Pfizer/Biontech och Moderna-vaccinerna försvann.

  86. 86
    Dick Broman säger

    Georg
    När korruptionen tagit över människors tänkande och agerande, då är blir det också omöjligt att förstå argumenten.

  87. 87
    XMargareta säger

    Nej Georg. Jag har inte blandat ihop DNA och RNA.
    Men håller med om att det kan vara krångligt att greppa utan bilder.
    Det finns bilder på nätet.

    Om de nya vaccinerna skall kallas vacciner är som jag ser det en semantisk fråga.
    Alla vacciner har som en uppgift att kroppen skall bilda antikroppar.
    De nya vaccinerna är inte traditionella. De traditionella innebär att hela smittämnet, försvagat, eller utspätt, sprutas in, eller så är det ett närbesläktat, men som ändå ger immunitet.
    Det förfarandet ger nog ett stadigare immunsvar.

    Om de nya vaccinerna ger besvärliga, farliga sällsynta biverkningar vet i inte än.

  88. 88
    Dick Broman säger

    Margareta
    Har Du kommit fram till någon slutsats?
    Anser Du som Dr Annika att det är rätt att vaccinera den svenska befolkningen över 65 år med Astra Zeneca vaccinet,för att få resa, trots de allvarliga biverkningarna som redovisats?

  89. 89
    Mormor säger

    Tack Margareta för en utförlig redogörelse…
    Har hittat en bra artikel, som förklarar vetenskapligt vad coronavirus är och även om den är lite svår att förstå, så får man i alla fall ett bra begrepp om detta virus…sen behöver man ju inte hänga upp sej på precis alla detaljer….?
    Https:/www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7293463
    Det har 4 olika proteiner i sitt genom, som inte är ett DNA genom, utan ett positivt budbärareRNA, vilket betyder att det inte behöver nästla sej in i cellkärnan, där vårt eget DNA genom befinner sej, utan corona viruset kan börja producera på stubben alla sina 4 proteiner med hjälp av våra cellers egna ribosomer…alltså finns ingen chans att vårt eget DNA kan förändras på något sätt…!!
    Av detta följer också att om bara ett av proteinerna produceras, det så kallade Spike proteinet, men inte dom andra tre proteinerna, så har ju cellen ingen chans att bli infekterad….viruset måste ju vara komplett för att existera…altså kan ingen bli smittad och ingen kan då naturligtvis föra smittan vidare…
    Så långt allt klart vad gäller mRNA vaccin…??
    Vad jag inte litar på är om denna Spike protein-sekvens dels är den korrekta…och dels om den händelsevis kunde likna någon av våra kropps-egna protein-sekvenser…!? Kunde leda till problem kanske…
    Sen är RNA ostabilt och måste alltså förvaras i mellan minus 90 till 70 grader….sen ska det tinas…och användas inom en viss tid…annars ska det kasseras….och vem garanterar detta…? Är ju så lätt att sätta tillbaka den oanvända flaskan i kylen till nästa pers…!?
    Skulle helst slippa alla vacciner…men sätter någon en pistol i ryggen på mej skulle jag kanske personligen föredra AstraSeneca eller J.&J…..men vi alla måste förstås ta eget ansvar..

  90. 90

    Är det ett vaccin som skapar antikroppar mot covid 19 så är det ett vaccin mot covid 19. Frågan är väl då varför människor som varit sjuka och skapat en immunitet, ÄNDÅ ska ta vaccinet. Antingen räcker inte sjukdomens immunitet. eller så ger sprutan någon annan form av immunitet. Blir det inte tårta på tårta?

    XM, Tror du läkemedelsbolagen är frälsaren som kommit till Jorden för att rädda mänskligheten från detta dödens virus? I Så fall representerar jag ondskan, om så är fallet. Knepigt

    Dick, erkänn att du inte vet någonting bara full av tyckande och en snabbt föränderlig världsbild. Är du inte förvirrad, finns ingen hjälp att få. Ingen okunskap som kan bli kunskap

  91. 91
    Dick Broman säger

    Georg
    Jag och mina argument går helt och hållet på Din världsomspännande kunskap!
    Tack också för Din hjälpande hand och Din fina omtanke, om mig!
    Jag älskar Dina kommentarer, framförallt relevansen.

  92. 92
    XMargareta säger

    Lars Henrik.

    OBS att jag skrivit ”i teorin”
    Biologi är mer komplex än så.
    Så en Brask-lapp.

    Det finns fler teorier som inte ger mRNA-vacciner så bra ”recension.” Är de korrekta?
    Det går ut på att eftersom det blir så bra antikroppssvar av de vaccinerna, så aktiveras inte hjälpar-T-cellerna nog mycket, och eftersom det är de som organiserar hela försvaret med dess olika grenar så blir det pga detta lättare obalans och cytokinstorm. Alltså ett tag efter vaccinering vid ominfektion.
    Det kallas för ”Antibody Dependent Enhancement”
    Detta fenomen skulle vara särskilt skadligt om mutationer förefinns.
    (Man kan då notera, att D-vitamin har uppgivits ha skyddseffekt mot denna obalans.)

    Då har jag tänkt på att det har ju varit några som har fått Covid igen efter vaccinationen och det har ju inte varit några larmrapporter om att det blivit sådan cytokinstorm efter en sådan ominfektion.
    Så vad skall en enskild människa tro? Det är inte lätt.

    Georg.
    Angående vaccination efter genomgången infektion. Genomgången infektion ger bättre immunitet tror jag än vaccinering. Jag tror man resonerar så, att man inte vet hur länge en immunitet varar.
    Mormor.
    Ja autoimmuna sjukdomar kan ju bli en biverkan.

    Så återigen. Var och en måste välja.

  93. 93
    XMargareta säger

    Själv har jag landat i att jag skulle föredra ett mRNA-vaccin och ta nog med D-vitamin.

  94. 94

    XMargareta
    Jag förtydligar mig lite, då jag tycker att Du undviker att svara på min fråga.
    Har Du kommit fram till någon egen slutsats om Astra Zeneca vaccinet?
    Anser Du som Dr Annika att det är rätt att vaccinera den svenska befolkningen över 65 år med Astra Zeneca vaccinet, för att få ett respass och få resa, trots de allvarliga biverkningarna som redovisats?

  95. 95
    XMargareta säger

    Jag har förstått din fråga hela tiden och jag fortsätter att undvika att svara detaljerat på den.
    Var och en måste med tillgängliga data försöka sätta sig in i det hela. Svårt som sagt.
    Vad jag förstått, så är det yngre och kvinnor, som har varit värst utsatta med denna eventuella biverkan.
    Man får ta ställning till de fakta som finns och sin egen situation.
    Spelreglerna är kända och i så fall fick jag ta konsekvenserna och inte resa på ett tag.

  96. 96

    ”Sjuksköterskan Sofia, 32, fick milda förkylningssymtom som hon trodde snabbt skulle gå över.

    Det blev i stället sex dagar på en covidavdelning med syrgas, dropp och blodförtunnande medel.

    – Det gör mig rädd att tänka att sådana som jag nu blir sjuka och kanske inte kommer få plats på avdelningarna, säger Sofia.”

    Hade antagligen ej överlevt utan vård, Snart är platserna slut på iva och alla unga kanske inte får vård.
    ni som är äldre och mulitisjuka får ingen vård als.

    Det finns en stor risk att det blir så nu när mutationerna är mer dödliga och smittsamma.

    ”Dödsfallen har slutat minska: ”Inte samma nedgående trend”
    Uppdaterad idag 15:26Publicerad idag 14:58

    Det är färre som dör än i höstas – men smittspridningen fortsätter öka och antalet dödsfall har återigen slutat minska. Folkhälsomyndigehten varnar nu för planerade påskfiranden.

    – Bjud inte in till middagar! Man får hålla ut lite till, säger Sara Byfors, enhetschef på Fohm.

    Under skärtorsdagen rapporterades 33 döda med covid-19 under det senaste dygnet. Tack vare att de äldre till stor del redan har vaccinerats så är det färre som dör nu än under den andra vågen i höstas. Det trots att smittspridningen nu närmar sig samma höga nivå som då.

    Men även kurvan över antalet dödsfall har nu slutat att gå ner och planar i stället ut, varnar Folkhäslomyndigheten.

    – Vi har inte samma nedgående trend, det kommer ta tid innan vi ser effekten av vaccinationen i den här statistiken. Eftersom vi har en ökad smittspridning i samhället så är det bekymmersamt, säger Sara Byfors, enhetschef på Folkhälsomyndigheten.”

    DOM GAMLA ÄR VACCINERADE NU BÖRJAR YNGRE DÖ.

  97. 97
    Annika Dahlqvist säger

    94 Dick Broman
    Vilka allvarliga biverkningar syftar du på?
    Får jag påminna om att man inte sett någon påverkan på trombocyter hos personer över 65.

  98. 98
    Hans Nilsson säger

    Annika, Margareta m fl som verkar veta vad ni pratar om… De omedelbara biverkningarna förefaller relativt lindriga och få till antalet. Problemet för mig är snarare den ev biverkan de olika vaccinerna har på längre sikt. Hur ska man se på möjligheten att immunsystemet påverkas (på liknande sätt som de årliga influensavaccinationerna)? Finns det anledning tro att vi blir skörare och mer mottagliga för nya virusvarianter?

  99. 99
    Annika Dahlqvist säger

    98 Hans Nilsson
    Vi vet ännu ingenting om de eventuella långsiktiga skadorna av vaccinet. Men vad har vi för alternativ? Att låta viruset grassera ohämmat, med hur många döda, eller med långtidscovid? Att isolera oss för all framtid?

  100. 100
    Lars Henrik säger

    SVT skriver i sin ”direktrspportering” att:

    Fetma problem vid covid Nästan 11 kg. Så mycket mer väger en patient som får intensivvård på grund av covid-19, jämfört med andra intensivvårdspatienter. Nu ska vården försöka kartlägga problemet.

    Redan tidigt under pandemin stod det klart att många av dem som drabbas av så svår sjukdom att de måste få intensivvård är överviktiga eller feta.

    Men på vilket sätt övervikten är farlig, eller hur stort problemet är, vet man inte.

    – Övervikt är ju kopplat till en rad andra sjukdomar, som högt blodtryck och hjärt-kärlsjukdomar, men det verkar också som om övervikten i sig är en riskfaktor, säger Johnny Hillgren, intensivvårdsläkare och ordförande för Svenska intensivvårdsregistret, till TT.

    Oklart hur stort problemet är
    Ett problem har varit att långt ifrån alla intensivvårdsavdelningar (iva) har rapporterat in patienternas längd och vikt till intensivvårdsregistret, varför ingen egentligen vet hur stort problemet är.

    Registret har dock gjort en sammanställning utifrån det fåtal avdelningar som rapporterade in dessa uppgifter redan förra året. Denna visar att patienter som vårdades på iva på grund av covid-19 förra året vägde nästan 11 kg mer, än andra intensivvårdspatienter. 87,9 kg i snitt, närmare bestämt, jämfört med 77,1 kg för dem som vårdades på iva 2019.

    Riskökningen börjar tidigare än fetma.
    En orsak till att fetma är så farligt, är att feta personer oftast har mindre lungkapacitet än andra, något som har betydelse eftersom covid-19 till stor del är en lungsjukdom. En annan anledning är att fetman tycks bidra till en starkare inflammation, det vill säga hur kroppen reagerar på den infektion som covid-19 innebär. Hos vissa går denna reaktion överstyr, något som kan resultera i mycket allvarliga sjukdomstillstånd.

    Andra orsaker kan vara att blodet hos feta har lättare för att bilda proppar, något som är ett problem i samband med covid-19. Feta personer har också ofta ett sämre immunförsvar, jämfört med normalviktiga.

    – Därutöver blir också själva vården mer komplicerad, eftersom överviktiga är svårare att ventilera i samband med respiratorvård, säger Johnny Hillgren.

    I Sverige går gränsen för när fetma ska anses som en riskfaktor för svår covid-19 vid ett BMI på 40, det vill säga vid extrem fetma. Socialstyrelsen är dock medveten om att riskökningen egentligen börjar mycket tidigare. Men eftersom cirka 15 procent av Sveriges vuxna befolkning klassas som feta och runt hälften som överviktiga, skulle riskgruppen bli för stor. (TT)

    Är det så svårt att tänka sig att fetma och svår covid-19 skulle kunna ha gemensamma orsaker…

Speak Your Mind

*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Upptäck mer från Annika Dahlqvists LCHF-blogg

Prenumerera nu för att fortsätta läsa och få tillgång till hela arkivet.

Fortsätt läsa