På Sverigesradio.se.
Det handlar om vår demokrati och frihet. Mer än 100000 demonstrerar idag i Berlin mot frihandelsavtalet TTIP mellan EU och USA. De nationella självbestämmandet sätts ur spel om avtalet går igenom, och storföretagen får all makt att bestämma.
Tidigare i bloggen om TTIP
”Det handlar om vår demokrati och frihet, sade en äldre damen. Då måste man gå ut på gatan och säga ifrån. Politikerna bryr sig inte om våra intressen utan om företagens, fortsatte hon, en av mer än 100.000 demonstranter i Berlin”.
När yrkespolitikerna försvinner minskar möjligheterna för korruption dramatiskt. Ordet ”stämma” kommer från stopp. Jag ser det som att man stoppade verksamhet för en timme, eller kanske upp till en dag eller mer och valde gemensamt mellan de alternativ man hade, inklusive bestämde vilka som tog ansvar för att man följde besluten tills nästa stämma. Idag blir man vald genom att man skaffar sponsorer som betalar all slags exponering i press och reklam (…om du sätter in en annons kan vi skriva en opartisk positiv artikel om dig också…) framförallt USA som gärna exporterar ”sin” demokrati med vilka medel som helst. Hur dåligt det är i Sverige vet jag inte men resultatet verkar inte vara det bästa, och som damen sa bryr sig politikerna mer om de som kan bjuda och betala för dom än om oss.
För övrigt när det gäller TTIP så kan det väl sägas representera mycket av det som gör att världen är på väg mot en sanslös krasch globalt. Såväl ekonomiskt , klimat och miljömässigt som demokratiskt. Jag hoppas verkligen att några människor som är mera kraftfulla och medvetna om sina rättigheter än mesigheten här upp i norden sätter ner foten och vrålar NEEJ.
Häruppe lever vi i nån sorts chimär demokrati – vi tror vi är såväl jämställda , moderna , medvetna som okorrupta. Så är inte fallet – vi är blinda , döva och undfallna. Svaga mesiga och menlösa. Och vågar knappast säga ifrån när det gäller. Och grejen är att dom flesta gillar att vara det. För då behöver man inte hålla på att ta ställning i en massa jobbiga frågor och man behöver inte ifrågasätta och inte vara obekväm i en massa situationer. Nu menar jag inte att folk i allmänhet inte är medvetna om sina rättigheter eller tycker att just dom har rätt, för det gör dem flesta. Dom flesta gapar och skriker i högan sky och är himmelens lättkränkta om man trampar på fel tå. Som småbarn ungefär.
Men att lyfta blicken och sätta sig in i större sammanhang – ja det får ”nån annan” sköta. Och är den där ”nån annan” då korrupt så blir det som att stjäla från småbarn. Vi har det som vi har det av en anledning – och den anledningen heter slapphet och frivillig aningslöshet.
@ I Like Neil Young:
Jag läste någonstans att en människa bara kan hantera 2-3 intryck samtidigt. Detta medan vi ständigt utsätts för hur mycket intryck som helst. Människan blir förvirrad i sin prioritetsordning och nöjer sig med att tillfredsställa sig själv och sköta sig själv.
Vi är alla övertygade om att vi lever våra liv rätt och att vi själva VET bäst vad som behövs. Det kollektiva samtalet som för medvetandet vidare är en Davids kamp mot Goliat. Men som bekant var det Goliat som fick ta stryk till sist i alla fall. Alla vi människor som kämpar är bara en liten puddifjutt mot det ekonomiska intresse som vi bekämpar. De har ALLT och äger ALLT.
Skit samma. VI har ANNIKA! Oss rår de inte på 🙂
Kolla bara den patetiske sorgliga figur som bedriver aktiv motkampanj här då och då, Goliat ha ha.
Heja anti TTIP !
Kan bara säga stort TACK till denna stora samling tyskar som demonstrerat mot TTIP hoppas denna kraftsamling spiller över på oss också…
Tacksamt också att Sveriges Radio rapporterat om det – annars är det inte alltid vi i Sverige får veta via våra media vad som händer ute i världen…
EvaLi Skrev:
Så sant!
Men 100 000 är faktiskt en enorm demonstration för att försvara vår demokrati.
I Sverige verkar det vara ett lågvattenmärke. Själv hade jag gärna gått med om det hade funnits någon aktivitet.
När man läser här – och några andra bloggar – blir jag lite ledsen över att inte kunna mer. När man talar med människor runt omkring om något som är rätt allmänt känt här på bloggarna så får man motfrågan ”Vad är det?”. Som sagts många gånger så blir det inte bättre förrän det blir sämre. Dock tror jag att lchf-rörelsen växer sig stark lättare än många andra därför det är en äkta gräsrotsrörelse. De som blir dimmiga av av demens i förtid står inte emot och en stor mängd av de övriga upplever så stora fördelar att de bryr sig inte om motstånd; de bryter ner motståndet eller går vid sidan om det..
Tack till alla er som här har lärt mig en massa.
Det är uppenbart att det folkliga motståndet mot TTIP, som nu tar sig uttryck i gatudemonstrationer, växer lavinartat i styrka på gräsrotsnivå överallt i Europa utom möjligen i Sverige där locket verkar var ordentligt påskruvat av någon anledning.
Innan vi fick stopp på vansinnet som pågick i världen på 70-talet hade motståndet växt bland oss engagerade människor på gräsrotsnivå så att vi till slut var miljoner som använde våra demokratiska rättigheter för att visa vad vi ansåg om den politiska korruptionen genom att delta i manifestationer på gator och torg. Man behöver bara tänka på vad som hänt i länder som Egypten eller Ukraina för att inse att sådana demokratiyttringar är de enda som till slut kan få politikerna att ’ta sitt förnuft tillfånga’.
Saxat från FB gruppen ”Vi som vill göra Sverige till en GMO-fri zon.” Skrivet av Lasse Wikman 10/10
Har alldeles nyss skrivit på Svt Nyheter.
Häromdagen skrev jag till er om den Manifestation mot TTIP, som skulle äga rum idag, den 10 oktober 2015. En manifestation inte bara i ett antal svenska städer, utan också i en rad andra EU-städer.
Idag samlades vi, i Stockholm. i Hudiksvall, i Umeå, i Borås, i Halmstad, i Göteborg, i Malmö, i Filipstad. Men ingenting från Svt. I Berlin samlades 250.000 personer för att manifestera sitt nej till handelsavtalet mellan EU och USA. Men ingen Svt. Idag har det samlas miljoner människor i Europas städer, för att säga till EU-byråkraterna, att nu får det vara nog. Vi vill inte ha något TTIP-avtal. Dessutom har 3,3 miljoner underskrifter lämnats in till EU….. Men ingen Svt.
@ Rolf Löfgren:
Tack för tipset – nu är jag medlem i den FB-gruppen.
Tydligen missade jag demonstrationen i Göteborg. Jag kunde inte hitta någon info på nätet trots lite Googlande. Underligt – annars brukar sökandet fungera.
Dessutom är 250 000 fler än 100 000. Man behöver knappast känna sig så ensam i sitt motstånd mot den mat som långsamt men säkert förgiftar oss.
Våra politiker från alla block säljer ut oss…och de etablerade medierna censurerar den information som är mest relevant för oss! Uppemot en kvarts miljon tyskar (uppenbarligen väldigt mycket mer informerade än oss svenskar) tågade ut på Berlins gator…här är vi oinformerade och passiva i den stund där vi verkligen måste agera…den viktigaste stunden…för vår och våra barns framtid!
@ Docent Göran:
Det är inte alls underligt att du inte hittade info på svenska när du googlade käre vän! Viktig info undanhålls från oss på daglig basis och är aldrig en slump…
Det hade passat bra i en stund som denna om många fler här i landet hade haft tyska som andraspråk istället för engelska. Då hade det kanske varit lika naturligt att snegla på tyskspråkig media som på engelsk. Idag är våra blickar låsta västerut medan det är skygglappar på för det som händer åt söder och tom ligger närmare. Den naive kan förledas att tro att våra journalister vore annorlunda men det tycks mig vara likadant även där.
Frågan är vems spel vi godtroget har lockats att spela och varför. Kastar kriget fortfarande sina skuggor över tysklandsbilden?
@ Lars Henrik:
Det här du skriver är förmodligen mycket viktigare än man tänker på först.
Givetvis har du helt rätt i detta – vi Amerikaniseras t.o.m omedvetet genom att de flesta har Engelska som andraspråk.Det tillhör ju egentligen en förgången tid.
Kan någon göra en någorlunda kort sammanställning vad TTIP betyder i praktiken för oss här i Sverige? Vad alla tycker vet jag utifrån alla kommentarer.
Novis Skrev:
Det som jag personligen är kritisk mot är det sk tvistlösningssystemet som finns i ttip enligt förslagen till avtal. Detta innebär att företag, såväl inhemska som utländska, kan stämma stater för minskade FRAMTIDA vinster om nationen skulle t ex införa en lagändring som skyddar människor, djur, miljö eller natur men samtidigt skulle kunna minska företagets vinst. En direkt begränsning av nationellt oberoende och frihet således.
Aktuella fall som följer redan instiftade avtal är Vattenfalls stämning av Tyskland för att de velat göra sig fria från kärnkraft samt något stämningshot mot Australien från tobaksindustrin för att de infört regler för att minska rökningen.
Vi får en situation där girighet och vinst bestämmer vad som är rätt och fel. Rättssystemet i sig självt blir kriminellt enligt mitt sätt att se saken.
Skulle t ex ett livsmedelsverk inom EU därefter kunna reglera vilken mat som får säljas eller lämna ut uppdaterade kostråd utan att stämmas av amerikanska jordbruksjättar om de anar en minskad försäljning?
Möjligheterna förskräcker!
@ Novis:
Den här engelska videon sammanfattar läget ganska bra ur demokratisk synpunkt.
https://www.youtube.com/watch?t=881&v=6fDCbf4O-0s
Ur hälsosynpunkt innebär avtalet i korthet att det i stort set blir fritt fram för alla de varor, med framför allt GMO och jordbruksgifter men även alla andra 10 000-tals kemikalier som ingår i alla produkter, som har förgiftat den amerikanska befolkningen och att allt smygs på oss på ett sätt som i praktiken är omöjligt att kontrollera. För de mindre jordbruken och lokala matproducenter är det en katastrof.
Men om man inte bryr som om vår demokrati eller om att få i sig näringsriktig mat som man inte blir skadad av på sikt behöver man kanske inte bry sig så mycket om detta avtal.
Min hustru var och handlade nu på morgonen och eftersom vi själv försöker leva efter försiktighetsprincipen och därför bara köper organiska matvaror om de finns tillgängliga i butikerna. Idag berättade hon att det var helt tomt i alla hyllor med organiska livsmedel, soprent, och detta säger nog mer än allt annat om den växande medvetenheten bland oss gräsrötter om vad vi redan nu utsätts genom våra vanliga industriprocessade livsmedel.
Men 250 000 människor som demonstrerade på gatorna i Berlin säger förstås också en hel del. Tänk om ingen rapportering över huvud taget hade förekommit i våra media då hade man verkligen kunnat se stora likheter med Putins Ryssland.
Nu gjorde jag mig själv av med min TV för många år sedan för att den ytliga, hysteriska nyhetsrapportering redan då stod mig upp i halsen men det vore intressant att höra om det har varit några inslag om den gigantiska demonstrationen i Berlin. Om inte får man nog anse att media på detta sätt har begått kollektivt ’självmord’ som nyhetsrapportör. Det verkar som om 70-talet går igen.
Ett uttryck jag får i mitt huvud när jag läser i Svenska Dagbladet om vad vår EU-kommissionär CECILIA MALMSTRÖM (FP) skriver är ”jag tror vi redan har sålt taska till räven”…
https://www.svd.se/handelsavtalet-en-oslagbar-chans
Vi kan nog inte som gräsrötter påverka så värst mycket när andra lobbyister redan har lyckats påverka vår kommissionär till sådana här uttalanden…
Ur Svenskan:
”EU står inför tuffa utmaningar framöver. TTIP är ett sätt att gemensamt tackla dessa utmaningar, och visa att EU och USA tillsammans vill upprätthålla de värderingar som skapat vårt välstånd.
Den möjligheten måste vi ta vara på.
CECILIA MALMSTRÖM (FP)
EU-kommissionär med ansvar för handel”
mLCHFh B-) .
Jag finner hela idén bakom TTIP mkt skrämmande tillika utomordentligt girig, ondskefull och sjuk.
En hårddragen tolkning av TTIP-konceptet kan innebära att en ”amerikansk” fabrikant/producent skulle kunna spetsa en GMO-produkt med t.ex. amfetamin, LSD, arsenik och kvicksilver utan att nämna det på vare sig innehållsförteckningen eller i specifikationen.
Om då en Svensk myndighet skulle informera (varna) befolkningen för dess eventuellt negativa biverkningar eller efter att konsumenter insjuknat/invalidiserats/avlidit och försäljningen därför minskar, ska alltså fabrikanten/producenten ha rätt att utkräva skadestånd/ersättning av Sverige!??!
DET vore ju fullkomligt befängt, lindrigt sagt…
Ett annat scenario vore om konsumenter själva upptäcker att en produkt är otjänlig för människor, djur, miljö och/eller natur och därför vägrar befatta sig med den och därefter sprider den informationen via internets bloggar och liknande nätverk, med påföljd att butikshyllorna aldrig töms/behöver påfyllning och försäljningen därigenom blir NOLL.
Är DET ett fungerande ”vapen” mot TTIP eller finns det inskrivet via finstilad juridisk rappakalja att även ett sådant scenario ger rätt till krav på skadestånd/ersättning för den då ekonomiskt ”drabbade” fabrikanten/producenten?
Att ingen av Sveriges folkvalda hittills reagerat negativt mot TTIP är bara DET i sig mkt talande för hur korrupt och opålitlig landets styre är.
Samma negativa omdöme gäller landets berörda myndigheter samt den ”öppna, opartiska, objektiva och opolitiska” median.
Som tur är finns internet och möjligheten att välja bloggar, t.ex. modell Annika och Kostdoktorn samt Nyhetskällor/Alternativ Media man kan ha förtroende för — det finns nämligen gott om sådana i st.f. den ”svenska” lögn- och censurpressen, -radion och -tv:n.
Tack alla Ni kunniga och informerade skribenter på denna sajt — utan er hade TTIP-förbrytelsen gått mig spårlöst förbi.
Detta var inte så tydligt och enkelt men jag länkar in det ändå. Man kan nog orientera sig.
http://www.ttippen.se
@ 19 By Pass x2
Håller med dig – TACK alla på denna blogg för all fantastisk information som jag inte tror jag hade fått på annat sätt. Hade en härlig diskussion med min frissa idag angående mat, kemikalier, piller o.s.v.
Medvetenheten blir större och större tror jag TROTS mediernas undermåliga eller uteblivna information men många är fortfarande helt okunniga om vad som är bra eller dålig mat – tyvärr…
@ Lars Henrik:
Detta är en mycket viktig iakttagelse. Vi har under lång tid blivit indoktrinerade till en Amerikansk kultur, med väldigt mycket ren propaganda. Tänk på populära filmer och musik, TV-serier och såpor. Det mesta som görs är dessutom väldigt glittrigt, men utan hjärna.
Svenskarna bör satsa rejäl möda att lära sig tyska och franska, för att betona det gemensamma ursprunget i Europa, som motvikt till USA påverkan.
Jag tycker verkligen att det är märkligt att det kan vara så tyst i utrikesnyheterna i våra tidningar och på TV om denna gigantiska demonstration mot TTIP i Berlin som genomfördes till försvar för demokratin.
Finns det verkligen ingen skam hos våra journalister och tidningsredaktioner eller är det bara att konstatera att vi lever i ett korrupt samhälle på alla håll och kanter och inte bara inom det medicinska området och näringsläran.
Det finns några som då och då försöker ta upp bristerna och riskerna med TTIP :
https://m.gp.se/nyheter/debatt/1.2859383-riskerna-med-nya-handelsavtalen-maste-debatteras?utm_source=news.google.com&utm_medium=referral&utm_campaign=redirect
I andra EU-länder vågar man skriva tuffare:
https://www.independent.co.uk/voices/i-didn-t-think-ttip-could-get-any-scarier-but-then-i-spoke-to-the-eu-official-in-charge-of-it-a6690591.html
Som Georg skrev tidigare känns det verkligen som somliga sover med industrin och verkar dessutom tala helt öppet om det! Är integriteten så devalverad idag?
Novis Skrev:
Aftonbladet 2014:
”EU håller just nu på att förhandla fram ett handelsavtal med USA som kan få förödande konsekvenser för det demokratiska välfärdssamhället. TTIP (Transatlantic Trade and Investment Partnership) ska underlätta för nordamerikanska företag att investera i den europeiska marknaden och vice versa.
Den kanske mest problematiska delen av TTIP är den som innefattar företagens stärkta juridiska roll gentemot stater. Den kallas ISDS (Investor-State Disputement Settlements) och innebär i praktiken att ett företag som ser sin egen vinst hotad av politiska reformer i investeringslandet kan stämma staten. Ifall avtalet går igenom kommer folkvalda politiker, parlament och regeringar att förlora inflytande samtidigt som transnationella företag får utökad makt. Avtalet är helt enkelt ett hot mot demokratin.”…
https://www.aftonbladet.se/debatt/debattamnen/eu/article19471745.ab
Här tycker jag att Carl Schlyter (mp) är bra i Agendas debatt: ( 7 min)
https://www.svt.se/agenda/article2982427.svt
@ Arvid:
Jo – söker man så hittar man ett och annat intressant inslag där TTIP debatteras.
Vad som för mig är frapperande är dock att en så viktig fråga för vår demokrati inte når fram till ledarsidorna för att nu inte tala om förstasidorna utan där den begränsade debatten hamnar i skymundan. Istället fylls dessa förstasidor av kändistrams av olika slag – som ett gråtande barn under ett dop för att ta ett aktuellt exempel,
Vad gäller nyheter på TV brukar man tala om ’prime time’ dvs- den tid under den tidiga kvällen då många sitter nedsjunkna i sina soffor framför TV-apparaterna och tittar på nyheterna. Då tycker i alla fall jag själv att en demonstration på en kvarts miljon människor i en av Europas huvudstäder åtminstone borde nämnas i en demokrati värd namnet.
@ Docent Göran:
Precis så och det är just det faktumet som gör att gammelmedia i Sverige sakta gräver sin egen grav just nu.Man fokuserar på skit och sensationsjournalistik och gör man inte det – så presenterar man ofta ingen eller smygvinklad information i ämnen som är viktiga ur demokratisynpunkt.
Internet har även fördelen att allt sparas. Det gör att jag nu har ett hundratal kommentarer med mycket viktig samhällsinformation som inte ansvariga på tidningsredaktionerna vill tillåta i deras tidning.
Samtidigt har vår konservativa lokaltidning i 10 år ägnat varje ord om mig i syfte att krossa mig politiskt och socialt, flera ggr. Jag får inte ens kommentera mina egna rubriker. Mig kan man skriva vad som helst om och jag får inte svara. Det gäller även de ”fria” kommentarsfält en del tidningar fortfarande har. Vilket internettroll som helst får säga vad som helst till mig, men jag blir censurerad direkt. Detta har nu pågått i närmare 10 år.
Sanningen är förbjuden för det skulle behövas en totalomställning av samhället för att stoppa roten till det onda. Monokulturer är det som mänsklighetens ekonomi grundar sig på. Stoppa monokulturerna så finns inget kvar. Alla blir arbetslösa.
Samhällets anonyma superGud säger: Ät ditt dagliga bröd och håll käften!
Jag är ett Internettroll på riktigt, fast utan svans.
I Like Neil Young Skrev:
Jo… – och om hur gammelmedia tigger socialhjälp i en artikel här https://www.aftonbladet.se/kultur/article19739311.ab
Hur vore det om dom kom på att dom själva frenetiskt gräver sin egen grav ?
30@ Josef Boberg:
…presstöd (socialhjälp)…
Det är ju när det vankas presstöd som allehanda tidningar kommer med en massa erbjudanden till presumtiva prenumeranter, gratis en månad eller så. Det gäller ju att ha så många prenumeranter som möjligt när staten ska dela ut presstöd.
Wikipedia:
Idag ansvarar Presstödsnämnden för presstödet. Presstödet omfattade år 2012 cirka 535 miljoner kronor.[2] Stödet finns i två former: direkt och indirekt presstöd.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Presst%C3%B6d
Presstödsnämnden:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Presst%C3%B6dsn%C3%A4mnden
Georg W Skrev:
En utmärkt fyndig kommentar tycker jag!
Denna inställning är på inget sätt någonting nytt i historien.
Av en tillfällighet kom jag för ett tag sedan över en bok från mitten av 1800-talet som ser tillbaka på litteraturen i den tidens historiska belysning. (J. D’ISRAELI ”KURIOSITETER I LITTERATUREN”) Här finns många intressanta ämnen belysta ur olika perspektiv i korta berättelser och det slår mig hur otroligt lite jag vet om denna historiska världslitteratur.
Just nu läser jag med uppspärrade ögon en genomgång av ”Litterär polemik”.
Här beskrivs bland annat om hur de så kallade skolastiska filosofiska disputationerna kring ett så ’oskyldigt’ ämne som handlade om ordens generella betydelse under den senare delen av medeltiden och renässansen fullkomligt urartade. Påven utdelade bannbullor mot personer och böcker kastades eller kedjades fast. Disputationerna slutade inte sällan i rent slagsmål med påkar och svärd där folk till och med blev dödade. Det uppstod filosofiska sekter (t.ex. nominalister och realister) där folk var tvungna att fly till andra länder för att rädda skinnet.
Om detta kan innebära någon tröst vet jag förstås inte.
Docent Göran Skrev:
Den enda tröst som står till buds är att förpassa den för evigt varande historian dit där den hör hemma = soptippen – som jag ser det.
En fantastisk historia är framväxten av LCHF-rörelsen i Sverige. Den råkade sammanfalla med tidningarnas digitalisering. Plötsligt fick läsarna möjlighet att kommentera artiklar i realtid. Läsarna fick publik.
På den tiden fanns det en massa lchf-människor som skannade tidningsmarknaden efter relaterade artiklar. Varje gång en mat-artikel blev publicerad, så var det genast ett tiotal nyfrälsta LCHF-debattörer i kommentarsfälten. Med vetenskapliga förklaringar och seriösa länkar överbevisades lätt en lite mer engagerad del av befolkningen.
Plötsligt så framstod det som uppenbart. Tidningarnas kommentarsfält hade blivit kapat av LCHF-rörelsen. Inga troll eller censureringar hjälpte. Trycket från dessa kanske 100 mycket aktiva och olika människor blev för stort.
GInoll- rörelsen blev en omedveten kopia av lchf och försvann. Svaret blev Moseley och 5:2 dieten. att det var en del av LCHF-filosofin bekymrade inte massmedia. De blåste omedelbart upp det som ett bättre alternativ till LCHF och att föredra för en engagerad allmänhet. Ät som vanligt, svält två dagar.
Sedan fortsatte det med träning, ortorexi och det sjuka i att över huvud bry sig om alla de livsstilar som alla tidningar höll på med och LCHF-rörelsen hade blivit totalt marginaliserat, och tidningarna stängde ner den ena fria diskussionen efter den andra och det är nu bara ett litet fåtal bortglömda tidningar som har en fri debatt.
Det grövsta nya är när DN startar ett åsiktstorg och sedan publicerar de utvalda texter som passar deras vegetarianhjärntvättarkampanjer. Debattforumet blir en del av marknadsföringen av vilseledande åsiktsbildning. Självmord inom den allsmäktiga tidningsrörelsen. Ingen frihet i allmänna media. Bara friliberal opinionsbildning bland aningslösa medborgare med ett konstruerat rättvisetänkande. Varför ska inte pengar få köpa det pengar vill köpa! (obs. frånvaron av ?)
Varför inte rösta om bevarandet av demokratin genom en folkomröstning? 🙂
Förra gången när en stor del av den lilla demokrati vi hade försnillades från folket i Sverige röstade ändå folket för EU även om de ångrade sig inför EMU-omröstningen då de insett lurendrejeriet.
Att stjäla demokratin genom ett sådant avtal kommer leda till revolution och krig, det kan jag lova och då blir de som idag gapar efter mycket av med hela stycket. Det blir en världsevolution.
Apropå hur politiker och myndigheter är uppköpta av ”corporates” såg jag nyss en skrämmande film om FDA och hur korrumperat uppköpta de är när blundar för riskerna med nya mediciner och hur man till och med med beväpnade raider sätter stopp för hälsokostföretag av olika slag – rent ofattbart för en svensk.
https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=h0CQrL5nzwo
För vår framtida hälsas skull måste vi på alla möjliga sätt få stopp på detta TTIP innan det är för sent.
Ännu en skräckfilm:
https://www.youtube.com/watch?v=cVs0aGCGEAk
Idag kan vi se ondskan manifesterad i en opartisk och efterfrågad nyhetsrapportering. Läser man här mellan raderna och förstår hur beslutsamma industrin är att genomföra det här avtalet, med vilka medel som helst. Avtalet SKA genomföras, liberala politiker och handelsindustri är överens!
Cecilia säger att inte företag ska kunna påverka politiska beslut som minskar deras inkomster. Men de kan tydligen fortfarande stämma stater för politiska beslut. Men det ska tydligen uppfattas som att Europeiska politiker inte låter sig påverkas av hot om stämning. Usch vad otäckt detta spel är. När man tänker på vad som ligger i potten. Matkvalitet! Global standardisering av friliberala etiska värderingar!
https://www.svd.se/malmstrom-oro-for-handelsavtal-bygger-pa-myter/om/hallbar-finans
@ Georg W:
Du och jag verkar stå på samma sida om barrikaderna 🙂
Skam över de LCHF-are i Sverige som, i den politiska korrekthetens namn fortfarande duckar inför denna livsavgörande fråga för vår framtida hälsa och samtidigt som hela Europa kokar både mot mot GMO och TTIP till försvar för vår naturliga och hälsosamma mat.
Kan man här tala om naturlig feghet?
Svenska skolans socialiseringsprocess (betygssystem) är förödande för det svenska folket. Läraren är en auktoritet som reglerar barnens värde på den ekonomiska marknaden. Den som klagar och kritiserar blir betraktad som en oharmonisk, lite störd människa som behöver frid i sitt sinne. Samhället bistår med mediciner. Tidningar och tv bidrar med lugn och ro och fokuserar på att hålla sig ”on topic”.
Det är lite komiskt att den halva av befolkningen som bryr sig om vad de äter och aldrig skulle smaka ett kött, eller en konserv som det stod ”made in US” på. De slåss för att vi inte ska öppna våra butiker för mer av den skitmat, de inte äter.
Medan fattiga och outbildade i miljonområden och på landet köper skiten utan att fundera det minsta och är helt övertygade att det inte har någon betydelse. Det viktiga är att det är billigt och de tycker att vi är löjliga. De lägger yttrandeförbud på oss för att de inte vill ha den smuts i sina hjärnor, som fyller våra hjärnor. Människan drömmer hellre vackra tankar.
Jag har också förstått att vi stackars aktivister ofta har en genuppsättning, som baseras på oro och ängslan. Oerhört skadligt för individen men tyvärr nödvändigt när tillvaron spårar ur. Jag tycker mig kunna konstatera att varje generation verkar få någon individ som är benägen för oro och ängslan. Någon som engagerar sig och bryr sig. Skaffar kunskap och blir en representant för ökat medvetande och bättre och säkrare livsmiljö. Trygghet är en utopi som inte existerar i verkligheten.
Jag bara spekulerar.
Docent Göran Skrev:
Nja… – Göran – jag tror mera på att det är omedveten okunskap.
Det bästa Wi kan göra för att ändra på det är att med ”dårars” envishet fortsätta med att leva som Wi lär = artegen LCHF-kost är ett och detsamma som god hälsa.
Jag är drygt 74 år LivsErfaren och har ej ont någonstans och äter inga mediciner tack vare LCHF-kost sedan mer än fem år tillbaka. INGEN kan övertyga mig om att jag skall återgå till normalkosten med ca 60 % av socker och kolhydrater – och på tok för lite av animaliskt fett och ekologiskt vegetabiliskt fett av typ kokosolja och olivolja.
Det är helt enkelt ett säkert sätt att förstöra en god hälsa med.
Georg W Skrev:
Jo… – Georg – och en video om det här: ”Palmius om skolans dolda mål 2003”.
Apropå oro och ängslan = rädsla – så dominerar det ju dom flesta i dags dato – och en sevärd video om det fenomenet här.
@ Josef Boberg:
Jag är benägen att hålla med dig om okunskapen Josef. Feghet borde förutsätta att man vet vad som är fel men inte vågar göra något åt saken. I detta fall tror jag det handlar om att man helt enkelt inte ser varken det yttre hotet eller den egna bjälken…
Den världsbild som här målas upp är så skrämmande eller i bästa fall annorlunda att den helt enkelt inte kan vara sann. Därför är den nog falsk, kanske konspiratorisk? En härledning som blir naturlig om man inte ids eller orkar titta ned i brunnen, dvs sätta sig in i ämnet.
Det kan kanske hjälpa att försöka se även de politiker och ledarskribenter som driver på för TTIP som blinda för konsekvenserna. Alltså att även de är okunniga snarare än onda. Att om det finns ett verkligt ont uppsåt så finns det bara i den yttersta toppen, den vi inte ser utan bara anar. Att de flesta tror att det är en väg kantad av välvilja men som i verkligheten leder mot något helt annat.
Men jag undrar fortfarande hur integritet kan ha blivit så oviktigt bland moderna politiker…
@ Josef Boberg:
Den där Walch -killen är precis det jag menar. Om du ser det som att han pratar om TTIP. Så blir varje ord han säger kontraproduktivt. Han säger att rädsla är att man behöver något som man inte har. 99% håller med, men om att rädsla kommer från något man INTE vill ha, men får ändå. Då är frid i sinnet och harmoni bara struntprat. J-gt trött på dessa välbalanserade småpåvar och besservissrar. De är bara oengagerade och okunniga! Visste de hur illa det egentligen är, så skulle de inte säga att ”peace comes from within”. De skulle banka på stora trumman och säga att nu är det dags att bli orolig.
Apropå omedveten okunskap – så fick jag idag från Region Halland i brevlådan deras oktobernr av deras tidning – som går ut till alla hushåll i Halland.
I den står det att läsa: ”Ät regelbundet, tre huvudmål och ett-tre mellanmål.
Ät mycket frukt och grönt; 500 gram per dag.
Välj fullkorn när Du äter bröd, flingor, gryn, pasta och ris.
Nötter och frön innehåller bra fetter.
Ät fisk och skaldjur, gärna tre gånger per vecka.
Välj flytande margarin eller olja vid matlagning och magra mejeriprodukter.”
Suck… 😥 = LivsFarliga kostrekommendationer – minst sagt – frön och nötter undantagna.
Med all respekt, är jag personligen intresserad av om alla här som är emot frihandel med USA dessutom är emot frihandel med EU och i så fall om ni röstade på ett sådant parti i valet 2014?
Om inte, så varför inte?
Lars Henrik Skrev:
Ett svar på det finns här: ”Varken Mona Sahlin eller Fredrik Reinfeldt drivs av någon önskan om att förändra världen. I stället är det viljan att skaffa makt !”
Martin Gustavsson – Vetenskapliga partiet Skrev:
Kan du utveckla?
@ 45 Josef Boberg:
Fisk och skaldjur är ju också OK 🙂
Med tanke på USA:s ”meriter” är jag och många med mig förvånade att något land/några
människor vill ha något med USA att göra. Jag tänker på Korea-kriget, min bror var där och han
blev aldrig sig själv efter det. Jag tänker på Vietnam, napalm, åtminstone vi som har några år på
nacken vet hur vedervärdigt vår storebror i väster har burit sig åt, sett sig själv som världens enda
demokrati och som världens räddare. Jag tänker på inblandningen i Syd-Amerika, i Mellan-amerika, i Mellan-Östern, avsättande och tillsättande av Presidenter/Diktatorer för att passa egna syften. Protesterade mot Vietnam-kriget mot utlämnande av amerikaner som flytt för att slippa skickas tillbaka, mot raslagarna i Syd-afrika. mm, mm. Så även mot GMO mot TTIP både här hemma och på protestlistor i USA och Australien. I Europa tillsammans med andra drygt 3 miljoner
påskrifter.
Köper aldrig amerikanska eller israeliska varor utan så långt det är möjligt eko-mat från ekologiska gårdar, vilket inte är det lättaste. Har mer eller mindre levt efter min mormors filosofi, hon föddes 1889, inget socker, det blir man tjock av och det förstör tänderna, helt onödigt, mat lagad av rena råvaror och kött från glada djur mår man bäst av.
Jag upplever att Sverige har ett lillebrorskomplex gentemot storebror i väster, verkar som vår
regering och media och större delen av befolkningen gärna ser Sverige som en av USA:s stater och då kan ju inte något USA gör vara fel.
Annika Dahlqvist Skrev:
Japp… 🙄
@ Cristina Kronlund:
Ja det är uppmuntrande att se att protesterna växer idag pss som på 70-talet.
——————-
On Wednesday, it started at the European Commission. Activists from all across Europe hand-delivered 3,263,920 million signatures against the dangerous trade deal.
And it really was from all across Europe. I am so grateful that SumOfUs members pitched in to help activists from Eastern Europe be part of this one-of-a-kind delivery: Their energy was truly inspiring!
Ok. Jag utvecklar vad jag menar med frihandel:
https://vetenskapligapartiet.wordpress.com/2015/03/28/vad-betyder-frihandel-en-enkel-utbildning-om-begreppet/
Cecilia Malmström försöker stämma i bäcken
https://www.svd.se/malmstrom-oro-for-handelsavtal-bygger-pa-myter
Den verkligt farliga komponenten i TTIP är den sk investerarskyddsmekanismen, ISDS, som innebär att företag kan stämma länder som vill införa nya lagar för att skydda människor, djur, natur, arbetsrätt etc. Det är detta som är det centrala i kritiken mot handelsavtalet, som jag uppfattat det. Att rubricera denna kritik som ”myter” är helt felaktigt.
Demokratifrågor har alltid varit en hjärtefråga för media. Så varför står då media kvar utanför spelplanen i denna fråga?
SVD ägs av Schibsted och vill du veta vem de ägs av så hittade jag detta:
https://bojkottaaftonbladet.wordpress.com/2012/11/21/schibsted-media-group/
…så nu vet du sannolikt varför media håller sig utanför i denna fråga. 😉
Kuckeliku! – Vilken härlig dag att vakna! 🙂
Jag får väl bjuda på en passande dokumentär jag också 🙂 Dokument utifrån – Lobbyisterna:
https://www.youtube.com/watch?v=i0ghXQGwhvQ
Det handlar om just lobbyisterna i Bryssel!
Den som vill fördjupa sig lite extra i lobbyisternas värld i EU kan hoppa in på länken nedan. Detta är den organisation som gjorde dokumentären jag länkade till ovan.
https://corporateeurope.org/
Här kan man beställa deras rapport eller ladda ned vissa kapitel av den:
https://corporateeurope.org/power-lobbies/2012/03/europe-inc
Lars Henrik Skrev:
Ja – den här dokumentären är verkligen passande på den här tråden. Otroligt välgjord och en verklig ögonöppnare!
Politiker och massmedia är uppenbarligen helt i händerna på ’corporate’!
Tack för länken!
Jag förstår nu att det enda som skulle kunna få stopp på denna marsch mot demokratins undergång är de enda som kan vara intresserade av den – vi gräsrötter. Dokumentären bekräftar också min övertygelse om att att det endast är när vi gräsrötter i miljonskaror använder oss av de demokratiska rättigheter vi fortfarande har kvar genom att visa vad vi anser offentligt på gator och torg och förenar oss med de 250 000.
När vi kan räknas i miljontals som på 70-talet, då först kan vi slå tillbaka mot korruptionen och åstadkomma en förändring.
Docent Göran Skrev:
Det är nog som du säger. När skarorna är så stora att de inte längre kan avfärdas som förvirrade bråkmakare (eller hur man nu ser på det), först då tvingas media och politiker ta tag i frågorna. Först då har det rörts om i grytan.
När jag återsåg dokumentären slog det mig att vi vanligt folk kanske numera behöver en lobbyistorganisation för att göra vår röst hörd hos de som skulle föra vår talan och skydda våra intressen?
Som sagt, det är en demokratifråga och media vägrar släppa hörnflaggan och komma ut på spelplan. Det är här som feghet och brist på integritet är som allra tydligast tycker jag. Journalisterna sviker när de behövs som allra mest!
Lars Henrik Skrev:
Nja… – Lars – jag tror mera på att det är omedveten okunskap.
Josef Boberg Skrev:
Ja, jag brukar hålla med dig om detta. Men jag tror att någonstans i hierarkin i mediebolagen så finns det folk som vet eller borde veta. Och somliga journalister borde nog veta att detta är fråga om en begränsning av demokratin. Någonstans i deras värld av journalistik går den kunskapsgräns vid vilken man skulle kunna hitta visselblåsare och där frånvaron av dessa kan vara ett tecken på feghet.
Media har faktiskt till uppgift att granska makten!
Lars Henrik Skrev:
Lars – visselblåsare får som princip alltid avsked och blir svartlistade inom branschen. Det är hart när inga visselblåsare som kan överleva på att vara visselblåsare – och vad fan skall dom då leva av ?
Jag känner bara till en journalist i Sverige – som har varit åt hållet visselblåsare – och det är Andreas Cervenka – som fortfarande har jobbet kvar. Han skrev under ett par år artiklar i SvD om hur affärsbankerna skapar pengar ur tomma intet vid utlåning = av utlåningsbeloppet består bara 3-5 % av inlåning och eget kapital. Resten är luft.
Lånen måste återbetalas till fullo med riktiga pengar = löneinkomst efter skatt – och löper med hög ränta. Tala om bra affär för affärsbankerna och urusel affär för låntagarna.
Kan gott liknas vid att en bonde säljer 100 kg potatis – levererar 3-5 kg – men kräver ändå betalning för 100 kg. Bra affär för bonden men urusel affär för köparen.
Ett exempel på Andreas Cevenkas artiklar: ”Hela banksystemet bygger på ett tomt löfte”
Dock… – sedan mer än ett år tillbaka så har Andres Cervenka mer eller mindre tystnat, tyvärr tyvärr… 😥 Det syns bl a här.
Jag förstår honom – för han har familj med små barn att försörja.
@ Josef Boberg:
Tack för länken till Andreas Cervenkas artikel! Jag läste ett par andra av samma författare från ungefär den tiden.
Vad jag menade ovan var att i media finns det rimligen personer som vet att TTIP och ISDS innebär en begränsning av demokratin. Väl medvetna, som de säkert är, att de är satta att informera oss om sådant som är viktigt och att granska makten hade de hade kunnat välja att blåsa i visselpipan men de gör inte det.
Om detta undlåtande att berätta beror på rädsla för repressalier är det väl inte helt fel att kalla det feghet, även om fegheten kan tyckas mänsklig i situationen?
PS. En annan visselblåsare är DN:s Maciej Zaremba IoM sin artikelserie om det svenska skogsbruket för två tre år sedan.
Lars Henrik Skrev:
Jo… – Lars – jag håller med Dig om att civilkurage = mod att våga behövs det mera av på alla håll och kanter.
Vill man få en insikt i vad livet som wisselblower/samhällsdebattör innebär. Så ska man (med möda) registrera sig på tidningarnas opinionsidor. Sedan skriver man bara vad man lärt sig här hos Annika och ser vad som händer. Oftast händer ingenting, jag blir helt enkelt refuserad av någon som tycker att det jag skriver är olämpligt att läsa för läsarna.
Just nu kan man tydligt se i DN hur det fungerar. Jag lyckades i mörkrets timme få två synnerligen olämpliga kommentarer om våra tiggare publicerade. 50 minuter senare publiceras ytterligare en likadan artikel, men UTAN kommentarsfunktion. Tydligen blev mina kommentarer för mycket läst. Så nu finns det två identiska artiklar om hjälpen till Romer. Lite off topic, men ändå ett tydligt bevis på hur det fungerar.
Jag lyckades även kommentera klimatdebatten och leda in den på LCHF, kanske.
https://www.dn.se/debatt/effektivare-med-stod-pa-plats-an-slantar-i-pappmugg/
https://www.dn.se/debatt/plan-saknas-for-att-minska-basindustrins-klimatpaverkan/
”stämma stater för politiska beslut”
Har de blivit helt galna?
Självklart ska stater och också regioner kunna bestämma själva…..
Nåt annat kommer inte på fråga….
Ni Bilderbergare kommer att bittert erfara att ni inte har makten….
Med verklig hälsning
/Folket.
Docent Göran
”sätter stopp för hälsokostföretag av olika slag ”
Japp mycket händer.
Cancerläkaren Dr Edward Group i Texas USA blev besökt av män i svarta kostymer på 1990 -talet, blev ombedd att sluta bota folk. Orsak? Han hade en tiopotential eller bättre vad gäller att BOTA cancer. De sade att ”vi kan inte ha en 27 -årig kiropraktiker bota cancer framgångrikt när deras motsvarighet till Karolinska bara botat en 3-5% LÄGG NER DIN VERKSAMHET ANNARS!!!
Så mina vänner, där har ni verkligheten idag. och ni tror ni är fria och lever i ett demokratiskt samhälle…. Hah!
https://www.globalhealingcenter.com/
Dr Group har patienter från de ”finaste” familjer som finns typ Engelska kungahuset.
Nu är jag inte rojalist men ändå, säger lite om dugligheten hos den gode doktorn.
Bo Skrev:
Jo… – Bo – trots att: ”Inga dödsfall från kosttillskott men 783000 dödsfall av läkemedel”.
Och folk frågar mej varför jag är libertarian…. Duh..
Josef Boberg
”Inga dödsfall från kosttillskott men 783000 dödsfall av läkemedel”.
Precis men det får vi inte se i krigsrubriker i gammelmedia.
Personligen misstänker jag att den svarta delen av USAs militärbudget…
https://vetenskapligapartiet.wordpress.com/2015/10/05/vad-har-wtc-911-och-23-biljoner-i-usa-gemensamt-folj-pengarnas-vag/
… och kanske svarta delar ur andra militärbudgetar etc. går till att muta politiker runtom i världen att böja sig framåt….och därigenom trycka ner befolkningar att böja sig framåt och bli påsatta av den blå vit röda XXXXX som George Carlin talar om i denna översättning:
https://vetenskapligapartiet.wordpress.com/2015/03/03/den-oforsmutsade-sanningen-george-carlin-den-amerikanska-drommen/
…läs även några förslag på lösningar på problematiken på slutet och finner ni bättre förslag än mina så bidra gärna!
Det här låter ju jättegulligt och bra. Alltså ingen fara på taket…:o Nu kan alla vi som fruktar TTIP sova gott igen…
https://www.dn.se/ekonomi/hon-ska-lotsa-kansligt-avtal-mellan-eu-och-usa-i-hamn/
Kom att tänka på en sak angående TTIP – hur kommer den Amerikanska vapenlobbyn och vapenhandlarna (skolskjutningar i USA varannan vecka ungefär) att se på det Europeiska systemet med sträng vapenkontroll. Det, om nåt, utgör väl ett handelshinder?
Håller med om att vi bör organisera oss effektivt. Jag föreslår förutom Vetenskapliga partiet, fler nya partier som samverkar genom Valsamverkanspartiet.
Har blivit mer insatt i avtalet.
Avtalet är ett borgerligt avtal som för makten bort från medborgarna och tryggar korrupta politiker och storföretags intressen av att ytterligare utarma naturen.
Tanken är att företag ska kunna stämma stater som fattar beslut som drabbar företagen.
I USA och Kanada har man ett liknande avtal vilket utnyttjas systematiskt för att stämma kanadensiska staten (folket) på enorma belopp. Varje gång ett företag vill förstöra natur och staten går på folket sida blir de stämda och tvingas ersätta företagen från USA.
Företag och jurister har nu därför börjat sätta dessa stämningar i system, något som även börjat sprida sig till EU. Detta avtal kommer göra saken än värre tror jag. Vi bör hålla oss utanför olika handelsavtal och vi måste även ut ur det borgerliga EU av samma anledning, anser jag.
Frihandel är dåligt för demokratin, för miljön, för resurserna och för framtidens generationer.
Miljöutskott vill skrota gmo-förbud
Tom miljöutskottet alltså!
https://www.atl.nu/lantbruk/milj-utskott-vill-skrota-gmo-f-rbud
Lars Henrik Skrev:
Fy fan.
Återigen – jag kan inte nog mycket framhålla hur mycket jag ångrar, ångrar, ångrar att jag en gång var en sån idiot att jag röstade ja till EU. Jag röstade ja till att frånsäga Sverige bestämmanderätten över sina egna lagar och regler. Jag röstade ja till illuminati, Rockefeller och Bilderberggruppen. Jag röstade ja till att i stort sett inte kunna vara säker på vad jag äter inom en relativt nära stående framtid.
Var fan är miljöpartiet? Dom borde ju vråla rätt ut på barrikaderna om dom gjorde skäl för sitt namn.
Miljöutskottet – vilket j***a skämt.
@ I Like Neil Young:
Du är inte ensam om att vara idiot, jag gick också på lurendrejeriet. Då var det jobben som skulle räddas kvar i sverige om vi var med i EU, och på den tiden var man dåligt insatt och trodde att våra politiker hade full koll på konsekvenserna. Idag finns ingen respekt till politiker eller SK experter inom något område, det mesta verkar vara fuffens eller hindrande av forskning. Ta tex. bilmotorer, varför är den nära nog identisk med första motorn som uppfanns för över hundra år sen, endast lite förfining av detaljer har gjorts, ingen oljeproducent vill ha andra lösningar naturligtvis.
Och miljöpartiet, får de verkligen kalla sig det med sina åsikter?
@ I Like Neil Young
@ LCHF-Bengt
Ni är förlåtna. Hjärntvätten och lögnerna var massiva då folket lurades in i EU. Lilla jag kunde inte ens övertyga mina egna medarbetare om den saken. Mängden desinformation avgjorde. Därför är det inte att betrakta som en demokratisk folkomröstning.
Socialdemokraterna och Miljöpartiet har infiltrerats av EU-förespråkande karriärister som villigt lurar av folket både välfärd och miljö och dessa lakejer kommer inte verka för en ny folkomröstning.
Jag anser att de flesta riktiga miljöpartister, ex. Birger Schlaug, Trulpen och jag, har lämnat Miljöpartiet av denna anledning.
Ni kanske tror att Sverigedemokraterna är ett alternativ, för de är emot EU, men är samtidigt för den förslavande frihandeln. https://vetenskapligapartiet.wordpress.com/2014/08/13/sverigedemokraterna-ar-for-frihandel-och-ar-darmed-borgerliga/
Vänsterpartiet är det enda trovärdiga riksdagspartiet över 4% vad gäller Ut ur EU.
…annars finns det bara Vetenskapliga partiet. 😉 Stödj ett bra parti!