Krönika av professor Göran Sjöberg:
En oläsbar krönika?
Vad som triggade, eller som man brukar säga gav inspiration till, denna krönika var några inlägg här på Annikas blogg som via Lars Berns blogg Antropocene ledde fram till klimatforskaren Professor Lennart Bengtsson nyanserade syn på klimatdebatten.
https://antropocene.se/2014/may/min-personliga-syn-pa-klimatforskningen.html
Lennart Bengtssons förhållningssätt till vetenskap, som han här ger uttryck för, är exakt vad jag själv känner och det han skriver är därför, av samma grundläggande anledning, något av det bästa jag läst på senare tid.
Läs mera
Han tar bland annat upp det dilemma och tveksamhet som jag själv har upplevt som forskare inom naturvetenskapen när jag går ut med mina åsikter – framför allt här hos Annika men även genom att hålla offentliga föredrag. Jag deltar för att jag tror starkt på att LCHF är vetenskap men framför allt på den demokrati som representeras i denna öppna debatt som internet medger men med risken att man blir missförstådd eller ”oförstådd” för att man ”talar över huvudet” på ”gemene man”. Cynikern är förstås alltid populist och passar sig noga för sådant.
Här kommer nu den möjligen ”oläsbara” delen av krönikan som är ett försök att återge den ”totala analysen” av vår existens som jag genomförde nu på förmiddagen. Det viktigaste för oss som individer anser jag är att här förstå hur vi passar in i en existentiell helhet och detta sysselsatte sig redan de grekiska naturfilosoferna med när de grundade den ”vetenskapliga metoden” med ett ifrågasättande tänkande, i motsats till de existerande religiöst dogmatiska, för så där 2500 år sedan.
- Universum existerar
- Vår jord är en integrerad del av detta universum i rum och tid
- Vi människor utgör en obetydlig del av denna universella helhet
- Vi har bildat samhällen som exploaterar naturresurserna i varierande grader av medvetet samspel
- Organiserade samhällsklasser uppkom när jordbruket skapade utrymme för uppkomsten av stora samhällen
- Inom de samhällena skapades intressegemenskaper av olika slag vars grundläggande existensberättigande är att bevara samhällsstrukturen
- Familjer har varit grundenheten för samhällens fortlevnad
- Individer formas socialt av familjer men i allt högre grad i en samhällelig kontext
- Den individuella existensen, materiellt och mentalt, tjänar reproduktionen i en samhällelig harmoni
- I grunden är vi som individer bara förkroppsligad fysiologi
- Utan den fysiologiska homeostasen upphör den individuella existensen
- Homeostasen är ett optimalt utnyttjande av tillgänglig kroppslig energi
- Kroppslig energi erhålls genom att utnyttja den kemiska energin som frigörs i vår metabolism vid omvandlingen av föreningar med högre potentiell energi till föreningar med lägre
- Termodynamiken första huvudsats postulerar att energi är oförstörbar
- Termodynamikens andra huvudsats hävdar att ett ordnat tillstånd (t.ex. liv) som innebär ett högre energitillstånd endast kan skapas genom att skapa ett lägre i omgivningen vilket innebär att den totala oordningen i universum ökar
- I grunden är all molekylär energi samma sak som den relativa rörelsen hos de enskilda molekylerna
- Tiden är en viktig parameter i energibetraktelser
- Ett uträknat, modellerat svar, på existensens gåta är 42 men ett svar som vi med nödvändighet inte förstår
Jo… – Göran – Universum existerar.
Hur kom Du fram till 42? Jag har hela mitt liv trott att det var 72, men jag kan ju ha hört fel en gång i tiden. 😉
Apropå Lennart Bengtssons och mitt eget förhållningssätt till vetenskap och till allmän vidskepelse läser jag nu i senaste numret av ”Forskning och Framsteg” en intressant artikel ”NÄR HÄXPROCESSERNA MÖTTE VETENSKAPEN” av vetenskapsjournalisten Ulrika Engström. Mina tankar går här till Annikas kamp för upprättelse.
Artikeln handlar om hur den store matematikern och astronomen Joannes Kepler på 1620-talet genom vetenskaplig argumentation och metodik lyckades rädda sin mor undan tortyr i den häxprocess hon utsattes för och han lyckades också få henne fri vilket var mycket ovanligt i sådan processer. Den sociala stigmatiseringen som rättegången innebar kunde han dock inte komma åt. Att anklaga någon för häxeri var ofta uttryck för sociala intressemotsättningar men också ett sätt att komma åt den anklagades egendom som ”kompensation för de häxkonster man hade utsatts för.
Ett intressat kuriosum som kommer fram i artikeln är att det på denna tid inte fanns några apotek och att äldre kvinnor ofta var kunniga i att framställa örtmediciner. Inte för inte talar man om ”häxbrygder”.
@ Rune P:
Detta har jag fått från en i mina ögon kul, spännande och absurd bok ”Liftarens guide till galaxen” som är en klar befriande läsupplevelse.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Liftarens_guide_till_galaxen
”Det visar sig senare att planeten Jorden enbart är ett experiment för att hitta ”den yttersta frågan om livet, universum och allting” (svaret är 42, men frågan däremot kan ej existera i samma universum som svaret). Om man inte förstår svaret på en fråga, behöver det inte vara svaret det är fel på, det kan lika gärna vara frågan som är felställd, konstaterar berättaren i boken i samma kapitel.”
@ Professor Göran:
Lite OT, men är häxorna på gång igen?
https://www.morlanda.se/dom/grip.htm
@ Professor Göran:
Kommer också ihåg 42 från ”Liftarens guide till galaxen” men trodde det var en litterär skröna. Gjorde ett felaktigt antagande; att Du utgick från naturfilosofen Aristoteles, som hade fel enligt en av husgudarna ( Alfred Elton Van Vogt) och mig själv. Noll-A 😉
@ Record:
Det är en ruskig läsning om vad samhället genom rättegångar institutionaliserat kan ”hitta på” med hjälp av religiösa föreställningar om häxor och djävlar. Ett antal miljoner (!) människor fick tydligen sätta livet till genom att brännas levande på bål i Europa under ett par hundra år; framför allt under 1500-talet och 1600-talet. I Sverige var det ”lugnare” och bara 400 häxor avrättades och på ett mer ”humant” sätt halshöggs de innan de eldades upp på bål.
https://www.so-rummet.se/kategorier/historia/nya-tiden/haxprocesserna
Denna vår ruskiga del av historien är väl något som vi, och framför allt kyrkans förespråkare, helst vill glömma.
Intressant i detta perspektiv är att vi som människor gärna vill förneka ohyggligheter som vi mer eller mindre varit delaktiga i för att slippa den oundvikliga sociala skammen efteråt. Jag kan tänka mig att samma meknismer nu är verksamma inom kostetablissemanget när ”fettparadigmet” nu uppenbarligen är på fallrepet. Tillhör man etablissemanget har man förstås möjligheter att klara sig hyfsat. Rössner är väl ett typiskt exempel och Hellenius likaså.
Denna förnekelsens mekanism är obehagligt intressant kulturell företeelse och som ingående behandlas i en uppmärksammad bok ”A Language Older Than Words” av Derrick Jensen och som jag precis har börjat läsa. Ruskig läsning detta också.
@ Rune P:
Jag har själv inte läst Aristoteles men det lär vara denna filosof som bröt den grekiska naturvetenskapliga tillväxten och etablerade den dogmatik som sedan rådde under nästan två tusen år och först började ifrågasättas i och med renässansen. Den la en fin grund för häxprocesserna.
Vetenskapsfilosofen Karl Popper har på ett, i mina ögon, suveränt sätt dissekerat förhållandet mellan Aristoteles dogmatik, eller snarare induktionen som vetenskap, och de tidigare, presokratiska, grekiska filosofernas teorier om vetenskap.
Detta behandlar Karl Popper i sitt posthuma verk ” The World of Parmenides” som nog är det bästa jag läst av Karl Popper.
@ Professor Göran:
Ber om ursäkt för min ”sprallighet” kanske beror på att semestern närmar sig med stormsteg,
nästa projekt: läsa Karl Popper, tack för tipset, vad är dina tankar/åsikter om Gödel, teorin om allting. Tack för dina inlägg, speciellt om hjärtinfarkt, som gav mig mod att tacka nej till en ”bypass” efter hjärtinfarkt i December 2013. Dags för egen blogg /hemsida? om hjärtinfarkt och LCHF, som Du har många års erfarenhet av.
Med största respekt.
@ Rune P:
Nu är jag på intet sätt matematiker men det jag fått ut av diskussionen kring Gödel är att han logiskt lyckades bevisa att man inom ett slutet system inte kan tala om framtiden för detta system.
Därmed tillbakavisade han sin lärare Hilberts livsverk om kausalitet men Hilbert hade den ovanliga storheten att fullt ut erkänna detta men erbjöd sig till och med att förbättra Gödels bevis.
Vad gäller egen blog/hemsida känner jag mig tveksam till ”publik” exponering på samma sätt som Lennart Bengtsson – men frågan har varit uppe några gånger. Dessa krönikor känns för mig själv som en bra kompromiss.
Göran – 4 + 2 = 6. Sex är ju rudimentärt basalt LivsViktigt för människans fortsatta levnad som ras på jorden Terras ytteryta – och alldeles oavsett ifall Wi gillar det eller ej – eller ❓
@ Josef Boberg:
”The Hitchhiker’s Guide to the Galaxy” slutar med att ett kärlekspar ”kramas” medan de flyger upp i himmelen och deras klädesplagg singlar ned till marken om jag nu kommer ihåg det hela rätt. Jag läste någonstans att Douglas Adams med detta slut kan ha menat att 42 skall utläsas ”four two” och att svaret på existensens gåta därför är ”For Two”.
Professor Göran Skrev:
Jo… – Göran – så kan det ju vara – och det tycker jag ej motsäger det jag gav uttryck för i min föregående kommentar.