Artikel i SvD. Medicineringen till barn, mot tex sömnbesvär och ADHD, har exploderat på senare år.
Kanske barnens medicinering kunde minskas om de fick äta generöst av riktigt smör i stället för lättmargarin och massor av kolhydrater?
Annika Dahlqvist om LCHF, kost och hälsa
Artikel i SvD. Medicineringen till barn, mot tex sömnbesvär och ADHD, har exploderat på senare år.
Kanske barnens medicinering kunde minskas om de fick äta generöst av riktigt smör i stället för lättmargarin och massor av kolhydrater?
Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.
Jag har varit läkare, specialist i allmänmedicin. Jag bor i Njurunda, Sundsvall. (Tillägg 200617: Våren 2020, när jag hade varit pensionär i flera år, hade det kommit in flera anmälningar mot mig … Läs mer
2024, 2025 öppna datum Vistelse-/Fastedagar på LCHF … Se evenemangen
23 december, 2024 Annika Dahlqvist 16 kommentarer
17 december, 2024 Annika Dahlqvist 14 kommentarer
11 december, 2024 Annika Dahlqvist 5 kommentarer
3 december, 2024 Annika Dahlqvist 11 kommentarer
27 november, 2024 Annika Dahlqvist 13 kommentarer
25 november, 2024 Annika Dahlqvist 19 kommentarer
12 november, 2024 Annika Dahlqvist 3 kommentarer
Copyright © 2024 on Genesis Framework · WordPress · Logga in
Prenumerera nu för att fortsätta läsa och få tillgång till hela arkivet.
Så sant som det är sagt!!!
Detta gör mig så upprörd.
Fy fan, rent ut sagt, för all välling, gröt, kex, fruktkompotter, juice, margarin och barnmat med processade växtoljor som trycks i våra barn.
Men dom får ju inget ”godis” innan dom fyllt tre… Hahahaha… Godiset är bara toppen på ett jävla isberg av dålig mat.
Och sen när de små stackarna blir sjuka av detta så sätts det in ”mediciner” som vissa fall inte ens är testade på barn.
Att föreskriva SSRI preparat och sömnmedel till vuxna är mycket tveksamt, att göra det till barn är på gränsen till brott mot mänskligheten.
SSRI preparatens ev positiva effekt har ifrågasatts i minst 30 år av FDA, tom preparat som inte är godkända av EU föreskrivs i Sverige, Concerta blev ej godkänt, ändå ligger det på 10-i-topp listan för ADHD behandling av vuxna.
Vid senaste meta analysen 2010 kom man fram till att SSRI preparaten för lätta och medelsvåra fall hade samma effekt som placebo, för de riktigt svåra fallen tycktes de ha en positiv medicinsk effekt, dock fortsatt med svåra biverkningar. Ändå skrivs allt mer av skiten ut till barn(!) och ungdomar(!). Få saker gör mig förbannad, är normalt lugn som en filbunke, men dylikt mot barn gör mig uppriktigt förbannad. När girighet leder till i princip misshandel av barn med kanske skador för livet. Preparaten är inte ens testade på barn.
Forskningsrapporter som var negativa publicerades inte i facktidskrifter, de positiva publicerades. Läggs rapporterna ihop blir de ung lika många som är negativa som positiva. Så med andra ord medvetet bedrägeri.
”A study in The New England Journal of Medicine on a possible publication bias regarding the efficacy of SSRI medications in the treatment of depression suggests that their effectiveness and risk-benefit ratios may be greatly exaggerated. Of 74 studies registered with the United States FDA, 37 with positive results were published in academic journals, while 22 studies with negative results were not published and 11 with negative results were published in a way that conveyed a positive outcome (one positive study was not published and three negative studies were published with results that were portrayed as negative). Overall, 94% of studies actually published were positive outcomes; when published and unpublished studies were included for analysis, the percentage of positive outcomes was 51%.
Tänk på alla oförsäkrade barn. Vanligt folk måste vakna upp.
https://www.svd.se/nyheter/inrikes/tusentals-ater-oforsakrad-medicin_7704692.svd
Helge Andersson Skrev:
Jag instämmer. Jag blir riktigt upprörd.
Hur ska vi nå föräldrar till barn som medicineras med dylika preparat?
Dom finns inte här på bloggen.
USA ligger så klart före oss i både piller till vuxna och barn och som inte detta skulle räcka börjar man nu medicinera sina husdjur oxå!
Det är sorgligt, speciellt som piller och felbehandlingar där numera sägs skörda flera offer än trafiken,,,
Men människor har ju ett eget val, de väljer hellre piller än att byta ut TV-sittandet och skräpmaten men det är synd om barnen.
Först föds de av undernärda mammor vars barn är pre-diabetiker redan redan vid födseln för att sedan placeras på dagis, förskola och skolor vars syfte huvudsakligen är en ”pedagogisk lobotomering” och när de protesterar skall de drogas,,,,
Ibland så funderar jag faktiskt på om vi som upptäckt LCHF är den nya överklassen – många av oss prioriterar kanske inte att komma högt upp i taxeringskalendern men vi har valt en livsstil som håller oss friska,,,
Undanflykter eller inte men det är påfallande många mördare som ätit piller tillsammans med alkohol,,,,
https://www.aftonbladet.se/nyheter/article16036890.ab
Ledsen att vara lite kärringen mot strömmen här. Min äldsta dotter har en lindrig utvecklingsstörning samt ADHD. Tyvärr är hon uppväxt på både välling och margarin för det var ju så nyttigt 🙁
Någon medicinering mot ADHD´n var det dock aldrig fråga om ens när den kom eftersom jag inte tyckte hon behövde det. Så länge hon bodde hemma kändes det aldrig nödvändigt eftersom det alltid fanns någon där som kunde ta hand om och styra upp saker och ting. Men när hon flyttade hemifrån så hade jag inte längre någon kontroll. Hon råkade i ständiga konflikter på sin dagliga verksamhet och träffade även på mindre noggräknade killar och hamnade i situationer hon inte klarade av tack vare sin minst sagt bristande impulskontroll. Hon åt dessutom allt hon kom över och gick upp 20 kg till…
Vi började fundera i andra banor. Vid det här laget så var ju hennes kost åtminstone LCHF-baserad men hon åt ju en massa ”dumheter” ändå.
Efter närmare ett halvårs väntetid så fick vi så komma till psykiatrin som ju är de som förskriver Concerta. Efter ett långt och ingående samtal enades dottern och läkaren om att göra ett test med den lägsta dosen. Sagt och gjort! Efter någon vecka med milda biverkningar så hade jag min ”gamla” dotter tillbaka. Det går att diskutera med henne utan utan skrik och gråt. Hon klarar av att lösa sina konflikter i den mån de uppstår alls.
Hon överäter inte längre och har det senaste året gått ned en 8-9 kg. Hon fungerar helt enkelt mycket mycket bättre.
Hade vi fått samma resultat med bara LCHF? Ja kanske, OM jag hade kunnat övervaka henne varje sekund så att hon inte stoppar några dumheter i munnen. Varför har hon inte gått ned mer om hon nu äter LCHF? Ja, nu är hon ju de facto även lite utvecklingsstörd och är ju i mångt och mycket på en nivå mellan 12-15 och vi vet ju alla hur tonåringar är (hon är 27). Hon lagar sin mat och dricker sitt ”fett-te” men det slinker ju ned en hel del annat. Men hon har slutat gå upp i vikt och vi jobbar på det!
Allt jag vill säga är att det är inte bara svart och vitt…
SvD 9/1-13 – ”Sömnmedel står för en stor del av ökningen. Antalet barn som får recept har ökat med 170 procent på sex år och är nu drygt 11 000. Oftast gäller det just melatoninpreparat, som används av 8691 barn.” – slut citat ifrån artikeln.
Kan det vara så att ”fel kost” och på tok för mycket tid med ”strålande” IT-teknik är huvudorsakerna till detta ❓
Det kan ju vara trevligt att faktiskt ha med lite fakta också. Melatonin är INTE en drog, det kan knappt räknas som sömnmedel eftersom det inte får varken barn eller vuxna att sova. Jag har skrivit om det här:
https://somnforbarn.wordpress.com/2013/01/09/skramselpropaganda-i-svd-om-barn-och-medicier/
Vidare spelar det ingen större roll om barnet ätit margarin eller ej, problemet är att många läkare har noll kunskaper om allergier, sömn apné och dyl och därför inte finner de bakomliggande orsakerna, ett annat stort problem är den stressiga vardag som råder generellt och det kommer man inte få kontroll på med lite extra olivolja och biff på tallriken.
Paula Skrev:
Det är kanske inte så enkelt att det bara är vad barnet äter utan vad generationerna före har stoppat i sig?
Och hur tätt är det mellan graviditeterna – många som är initierade anser ju att det ska vara minst 4-5 år mellan barnen och vissa hävdar att barnet skall ammas lika länge – inte särskilt politiskt korrekt men tänk om de har rätt – nu gynnas ju de som föder tätt, vilka samband har det med alla bokstavskombinationer?
Självklart löser sig inte allt med kostbyte men det är en stor andel – en av mina vänner är psykare och anser att en betydande del av de piller han skriver ut med lätthet skulle kunna ersättas med riktig mat, dock – vi har bara pratat om vuxna och inte om barn. Detta är naturligtvis inget han medger på arbetstid men efter 2-3 groggar brukar ämnet dyka upp – han är rätt frustrerad över sitt arbete som pillergubbe,,,,
@ Thomas Tombola Jansson:
Psykiskt sjukdom ja, där kan kosten spela in. Men nu pratar vi ADHD, det är inte en psykisk sjukdom.
Hur många generationer bakåt vill du titta? Hur långt bak ska vi gå för att finna orsaken till dagens sjukdomar? En kost något sånär lik LCHF har inte ätits de senaste sissodär 500-1000 åren och det känns kanske lite meningslöst att beskylla anfäder 15 generationer bakåt i tiden för att barn idag har ADHD.
Stress och psykiskt dåligt mående kan dock inte enbart förklaras med kosten, för även om man äter en helt perfekt kost kommer man inte må bra varken fysiskt eller psykiskt om man lever ett liv med liten möjlighet till rekreation och återhämtning, så enkelt är det och barn idag lever allt för ofta på tok för stressiga liv med långa dagar i skola/förskola och därefter allehanda fritidsaktiviteter, det är helt enkelt inte vettigt.
Vad gäller att föda barn tätt, om en kvinna helammar har det ungefär samma säkerhet mot graviditet som p-piller det första halvåret av barnets liv, ska det inte bli fler barn direkt bör därefter p-medel nyttjas. Förr föddes barn med ungefär 1.5-2 års mellanrum i de fall inget gjordes för att förhindra graviditet. Sanningen ligger snarare i att det som idag är en diagnos förr var ”korkade barn med behov av stryk”,
Jag tror nog att LCHF är ett relativt nytt påfund – det är egentligen ingen naturlig föda, det fanns inga feta mejeriprodukter förr och inga djur i naturen hos oss är särskilt feta av sig – det som kallas jägarkost var nog det vi åt förr innan jordbruket tog över,,,,
Men som medicin funkar LCHF bra, övervikt, diabetes, lindrigt klena nerver, potens, fertilitet – listan kan göras mycket lång,,,,
Jag var på en föreläsning om ADHD för några år sedan och visst känner jag igen vad som betecknar denna bokstavskombination – jag är helt övertygad om att en betydande del av dessa skulle må bra av riktig mat – om detta pratades dock inget utan det var kaffe & bulle som gällde i pausen innan pillersnacket började igen.
En reflektion jag gjorde var att många nog ansåg sin ADHD ”Light” som en livsstil och verkade trivas bra med det, detta fenomen har jag stött på i andra sammanhang oxå, folk som fyller sitt liv med pillerburkar & recept men som aldrig ändrar sitt liv utan fortsätter i samma stil som gjort dem sjuka,,,,
Pratar man med folk i skolvärlden är det ett gissel att stämpla barn som i stort sett är helt normala – detta sker ofta för att skaffa mer resurser – inte alltid men alltför ofta sker detta,,,,
Tittar jag tillbaka till min egen skoltid så fanns ett antal elever som stämplades av lärarkåren som blivande socialfall, kriminella o s v – idag är påfallande många av dessa ”utdömda” framgångsrika och kreativa företagare – kanske är det de tysta och fogliga som behöver medicin och inte bråkstakarna?
Men ett och annat fall var absolut ”på allvar” – de har det inte gått så bra för och flera av dessa finns inte med oss längre.
Stress – kanske måste vi prioritera annat än nya bilar och köksinredningar framöver – det går faktiskt att välja,,,
@ 8 Suzanne:
Jag tycker absolut att de som har ADHD problematik (trots LCHF-kost) ska ha medicin, om de reagerar bra på den.
@ Suzanne:
Möjligt att din historia är sann, som med allt annat finns det alltid exempel på lyckade resultat. Däremot tror jag inte på den kraftiga ökningen som sen en tid har skett på framför allt ungdomar men även vuxna är rätt, speciellt som forskningsresultaten är vinklade och tveksamma.
Det finns uppenbara risker med att medicinera så breda grupper och barn kan inte försvara sig.
@ 10 Paula:
Det finns faktiskt studier som visar att barn som har ätit margarin har mera allergier än de somn har ätit smör.
Vilken jämförande långtidsstudie har du att hänvisa till, som visar att barn inte har negativ effekt av melatonin?
Medel som har effekt kan också ha bieffekt.
@ 11 Thomas Tombola Jansson:
Egentligen är det konstigt att de allra flesta människor tycks leva i tron att det går att stoppa i sig vad som helst så länge det smakar gott och inte har en giftstämpel på sig. Det är som om man inte insåg att det finns en mycket stark koppling mellan maten vi äter och hur vi mår. Och ja, jag har själv varit lika korkad. Det behövs en ökad insikt om att det mesta som säljs i livsmedelsaffären inte är lämplig människoföda även om det råkar kallas ”mat”.
Det borde också vara självklart att se över kosten så snart man drabbas av någon sjukdom eller annat som sänker välbefinnandet. Kanske kan man slippa medicin helt och kan man inte det lär en bra kost ändå hjälpa till med tillfrisknande/symtomlindring.
@ Annika Dahlqvist:
Självklart finns det biverkningar, det gör det med allt, inkl LCHF 😉
Allt som har en verkning har en biverkning, melatoninens är trötthet, illamående och ev huvudvärk. Men eftersom det faktiskt är ett kroppseget hormon är biverkningarna milda och ofta snabbt övergående. Gör en sökning på PubMed så hittar du massor 😉 Vad gäller det hela med barn så finns det ingen officiell forskning på det, bara ”misstankar” om ev. biverkningar men inget som bevisats.
Vad gäller margarin och allergi, allt kan bevisas med forskning om man vill beroende på hur man väljer att göra det hela. Det finns forskning som visar att barn som växer upp med djur har mer allergier samtidigt som det finns forskning som visar att barn som växer upp med djur har färre allergier osv osv. Men du kan gärna hänvisa mig till någon forskning om detta som även tar hänsyn till andra aspekter såsom social status, levnadsmiljö, föräldrars tobaksvanor m.m? Jag lyckas nämligen inte hitta någon själv när jag söker…
@ Kattmoster:
”Till att börja med ska man välja bort det som inte fanns för hundra år sedan, sedan ska du titta på vad de överviktiga har i sin varukorg – det ska du heller inte äta,,,,,”
Orden var Calle Carlsson´s, bångstyrig läkare som började äta GI när han själv drabbades av T2 och övervikt runt 1980,,,,
Jag besökte honom veckan efter att jag stött på Skaldeman för första gången i det här inlägget,,,
https://www.aftonbladet.se/debatt/article10549822.ab
Självklart trodde jag att Skaldeman var en skojare av stora mått när jag läste artikel för första gången men efter besöket hos Calle Carlsson ändrades den uppfattningen och resten av livet oxå,,,,
Så tjockisen i Aftonbladet har rätt – Ja, svarade Calle med stor tyngd och på den vägen är det,,,,
Att Skaldeman senare kom att bosätta sig hos Calle är en annan historia,,,,
Visst – hade artikeln i Aftonbladet inte funnits, besöket hos Calle inte gjort, om internet inte funnits så hade man nog varit ett vandrande apotek om man nu ens hade överlevt,,,
@ Thomas Tombola Jansson:
Jepp. Så är det. Med den lilla reservationen att man inte ska äta det som överviktiga har i sin varukorg FÖRUTSATT ATT DET INTE ÄR EN LCHF:ARE UNDER PÅGÅENDE VIKTNEDGÅNG. 🙂
Ursäkta ”skriktexten” men jag har glömt hur man gör fetstil osv.
@ Kattmoster:
4 st jätteflaskor Cola light samt 8 jättepåsar chips samt en svindyr pulverdiet brukar inte finnas med i LCHF:arens kundvagn,,,,, 🙂
Själv äter jag numera bara majonäs och ägg, lyxar till det med lite bacon ibland när matlagningslusten är på topp – men det är en tillfällig diet,,,,
@ 18 Paula:
Så då tycker du att i avsaknad av studier på melatonin för barn vi ska använda melatonin till barn? Och i avsaknad av studier på margarin ska vi ge barnen margarin?
Du kan titta i min ”Lista på vetenskapliga studier” i gamla bloggen så hittar du studier på margarinätande.
Problemet med Pubmed och andra sökmotorer är de intressanta studierna drunknar i mängden.
Absolut! Omega3 är också bra i det sammanhanget.
Att ta bort ’light’-produkter och syntetiska sötningsmedel (bl a!) vore en bra början till bättre hälsa!!
Thomas Tombola Jansson Skrev:
Nej, men du kan ju hitta ägg och fläsk i en LCHF:ares kundvagn medan denne fortfarande är överviktig. Då är det väl värt att ”imitera”.
Kattmoster Skrev:
Visst – men i 9 fall av 10 så är det cola & chips som gäller för de överviktiga,,,,
Men det finns rätt så gott om LCHF:are som inte går ned i vikt trost att de är strikta – finns ett inlägg under fastan som berör orsaken till del,,,,
Idag frågade mitt nioåriga barnbarn om hur länge han måste vara sockerfri för att få en iPod?
Personligen skulle jag (som har vetskap om sockrets konsekvenser) kunna tänka mig att göra ett avtalmed honom … … ..
Man kan säkert göra mycket med kosten för att minska de problem som är med ADHD, det finns vissa studier som påvisat att socker kan förvärra symtomen så det är förvisso bra att undvika. Vi pratar inte om lite överaktiva barn, utan ett funktionshinder som för många innebär en tillvaro med totalt kaos för hela familjen. Det är därför viktigt att understryka att ADHD är en diagnos på ett funktionshinder som ställs genom en radda utredningar. ADHD är till 80% ärftligt, även om det finns solksenshistorier där kosten haft en stor betydelse och en del får lindrade symtom. Detta gäller dock inte alla och dom flesta föräldrar som har barn med ADHD har provat allt, skippa sockret, extra omega 3 och andra rön som kommit och gått ! Medicinering kan därför ändå vara nödvändig. Blir rätt trött på en del som inte har en aning om vad ADHD innebär har starka åsikter kring medicinering och kost .Förståsigpåare som tror att man kan bara kan skippa medicinering med bra kost, är att förminska och förlöjlinga problemen hos dem som har bokstavsdiagnoser eller har nära anhöriga som har det. Det handlar inte om för eller emot medicinering, svart eller vitt. Det finns inga föräldrar som vill stoppa i sina barn medicin i onödan. Det handlar om att försöka få en så bra livskvalitet och så dräglig tillvaro som möjligt, och det är en bedömning som måste göras från fall till fall!
Adhd-mamma Skrev:
Många föräldrar gör nog vad de tror är rätt men om vederbörande är lågutbildad, ensamstående och med skral ekonomi är det nog inte alls säkert att kosten kommer med som ett alternativ – en jämförelse med diabetes kan kanske vara på sin plats där skolmedicinen rekommenderar kost som förvärrar sjukdomen,,,
Varför skulle just ADHD utgöra ett undantag?
Det finns massor med bokstavsstämplade barn som blivit det p g a resursbrist i skolan, inkompetenta lärare, korkade kuratorer, fel socialmiljö o s v – jag har relativt god insikt i vad som försigår i dessa utredningar som görs och många som arbetar med dem är bestörta av vad som händer men är mer eller mindre bakbundna av det system de arbetar inom – kollegiet skall hållas bakom ryggen oavsett hur dåligt det fungerar och många föräldrar vägrar inse att de inte har gjort riktigt allt,,,,
Men visst finns det fall där medicin behövs precis som att fetmakirurgi faktiskt kan vara befogat i enstaka fall men innan bör man rimligtvis ha tömt ut alla andra möjligheter – det görs inte i dagsläget!
@ 15 Helge
Det irriterar mig omåttligt att du i princip påstår att jag ljuger!! Jag beskrev vår verklighet och även jag är tveksam till medicinering för barn. MEN jag har även stor erfarenhet av den nytta t.ex Concerta gör även för barn med ADHDproblematik även om valde att inte medicinera dottern under hennes uppväxt. Kosten är definitivt jätteviktig men den är inte i alla fall allena saliggörande. ADHD är som påpekats tidigare till stor del ärftlig. Jag har en bror, född på 40-talet, som uppvisar samtliga symtom som min dotter har ggr 3. Han har aldrig fått någon hjälp eller diagnos och har aldrig kunnat ”inordna” sig i samhället. Det är rena rama turen att han inte blev kriminell som så många andra med liknande problem.
Tänker när jag läser om detta att adhd är en beteendeproblematik och de som lider av detta har skaffat sig beteendemönster som är så invanda att det inte räcker med kostomläggning för att bryta. Hade dessa barn från början, när de var nyfödda fått rätt kost så kanske de inte haft adhd. Därför kan medicinering vara nödvändig en tid för att skaffa nya beteenden och senare kanske det räcker med att äta naturlig mat. Viktigt också att barn med adhd får stöd och förståelse för att de inte fixar vissa saker i livet som inte andra gör. Att man lyfter fram styrkor istället för svagheter. De här individerna har ju ofta andra områden (egenskaper), som de är bättre än andra på.
”Hur ska vi nå föräldrar till barn som medicineras med dylika preparat?
Dom finns inte här på bloggen.”
Håller med ADHD-mamman till 100% att ingen förälder vill stoppa i sina barn mediciner i onödan.
”Att föreskriva SSRI preparat och sömnmedel till vuxna är mycket tveksamt, att göra det till barn är på gränsen till brott mot mänskligheten.”
Ni andra som fullkomligt exploderar av faktumet att dessa mediciner skrivs ut,
undrar om ni har sett problematiken/indikationerna dessa mediciner förskrivs för, på nära håll?
Som patienter? Som anhöriga? Som behandlande läkare?
För här kan vi prata om helveten. Säger inte att de alltid kan eller alltid bör, men de KAN lindras med mediciner.
Det är ju väldigt sällan barnen som får de narkotikaklassade preparaten får komma till tals.
Den nya forskningen i Norge är ett undantag https://www.forskning.no/artikler/2012/september/333088
Vi har nu 7 procent av pojkarna (10-14 år) på Gotland på psykostimulantia. Som de flesta säkert förstår rör det sig då inte om någon medicinsk behandling, utan om en kemisk beteendemodifiering, ett sätt tygla dessa pojkars beteende.
ADHD:
Det är inte så ofta man hör att man söker orsaker till sjukdomar/störningar, men här gör man faktiskt det.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=406&artikel=6242728
…”En tredje kunskapslucka är fortfarande vad själva grundorsaken till adhd är, precis som för många andra psykiatriska diagnoser.”…
Inte ens efter narkolepsi-tragedin kan vårt medicinar-etablissemang tänka följande tanke: Vi vet kanske alldeles för lite om vilka kroppens mekanismer vi petar med. (möjligt att vit magi spelar roll i läkarskråets hybris)
Upprepar lästips:
https://www.columbia.edu/itc/hs/pubhealth/rosner/g8965/client_edit/readings/week_2/mckinlay.pdf
vrid på huvet o ägna tid åt diagrammen: Fråga – försvann de här sjukdomarna innan eller efter vaccinering ?
Forts…ADHD och pillerboomen:
https://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=406&grupp=22319