Artikel i Läkartidningen, av Uffe Ravnskov och Bo H Jonsson.
Artikeln är svar på Charlotte Erlanson-Albertssons artikel Högfettdieter är inte harmlösa.
Författarna tillbakavisar varje punkt av CEA:s beskyllningar mot naturligt fett.
Annika Dahlqvist om LCHF, kost och hälsa
Artikel i Läkartidningen, av Uffe Ravnskov och Bo H Jonsson.
Artikeln är svar på Charlotte Erlanson-Albertssons artikel Högfettdieter är inte harmlösa.
Författarna tillbakavisar varje punkt av CEA:s beskyllningar mot naturligt fett.
Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.
Jag har varit läkare, specialist i allmänmedicin. Jag bor i Njurunda, Sundsvall. (Tillägg 200617: Våren 2020, när jag hade varit pensionär i flera år, hade det kommit in flera anmälningar mot mig … Läs mer
2024, 2025 öppna datum Vistelse-/Fastedagar på LCHF … Se evenemangen
17 december, 2024 Annika Dahlqvist 13 kommentarer
11 december, 2024 Annika Dahlqvist 5 kommentarer
3 december, 2024 Annika Dahlqvist 11 kommentarer
27 november, 2024 Annika Dahlqvist 13 kommentarer
25 november, 2024 Annika Dahlqvist 19 kommentarer
12 november, 2024 Annika Dahlqvist 3 kommentarer
30 oktober, 2024 Annika Dahlqvist 2 kommentarer
Copyright © 2024 on Genesis Framework · WordPress · Logga in
Prenumerera nu för att fortsätta läsa och få tillgång till hela arkivet.
BRAZIL: BRAZILIAN BIKINI BODY PROGRAM (BBP)
JAPAN: THE MORNING BANANA DIET
FRANCE: THE DUKAN DIET
and……….
SWEDEN: LOW-CARB HIGH-FAT DIET (LCHF)
Devised by doctor Annika Dahlqvist, it advocates the almost complete elimination of carbohydrates and fruit is highly rationed.
https://www.express.co.uk/posts/view/304851/Diets-from-around-the-world
https://www.nytimes.com/2012/02/29/health/fda-warns-of-cholesterol-drugs-side-effects.html?_r=1&smid=tw-nytimesscience&seid=auto
Kul med fettförespråkare i Läkartidningen, fram för ännu fler och gärna nya ansikten. Är övertygad om att vi kan bli väldigt många.
Läkartidningen 28/2-12 – Slutsats om visst mått av försiktighet kvarstår – av Charlotte Erlanson-Albertsson
#2 – kan du ge info om New York times artickeln när det gälder side-effects från statiner? – så vidt jeg skjønner må du logga dig inn som betalande ”kund” ?!
Om Charlotte Erlanson-Albertsson kommersiella intressen HÄR.
15 jun, 2011 – Thylabisco säljer exklusiv licens till Green Leaf Medical AB.
Vi ska nog se det som en ganska stor framgång att en sådan artikel över huvud taget har publicerats i Läkartidningen.
#4
Har någonsin en skribent i Läkartidningen medgivit utan omsvep att han/hon har haft fel? Vore nog inte så bra för karriären…..
#5
Ragnhild: För att läsa NYT artiklar på deras websida erfordras att man är registrerad. Detta gör man gratis på deras hemsida; åtminstone gjorde jag det för något år sedan, och jag läser NYT dagligen på webben.
#8
Instämmer!
Påståendena om risker med LCHF är väl OBEFOGADE, inte ÖVERDRIVNA?!
”Det finns således ingen anledning att förknippa en högfettdiet med allvarliga hälsorisker, åtminstone inte när den används av patienter med diabetes eller metabola syndromet. Av samma anledning rekommenderas numera denna diet för diabetiker både i USA och i Storbritannien”
Varför skulle en kost som ger diabetiker ett förbättrat hälsotillstånd vara hälsovådligt för friska?
Är det inte tvärtom troligt att LCHF förebygger diabetes och övervikt?
Precis!
Se pdf-filen ”Om socker och fett” – en väg till belöning” HÄR – av Charlotte Erlanson-Albertsson – som bl a där säger: ”Fett har en euforiserande effekt, precis som socker, men mer åt det ”sällskapliga” hållet. … En annan skillnad mellan socker och fett är att fett inte skapar något ”beroende”.
Varför vurmar Charlotte Erlanson-Albertsson då så envist för den normalkostiga tallriksmodellen ❓
Jag har svårt att tro att en uppenbar hälsoförbättring idag med lchf skulle resultera i sämre hälsa om ett tio-tal år. Det är befängt att påstå att vi ska undvika fett pga avsaknad av långsiktiga studier; räknas t ex inte eskimåernas långvariga goda hälsa som blev sämre först efter introduktion av västerländsk kost? Jag är så trött på alla dessa ”huvudet-i-sanden”-argument som C E-A mfl sitter och spyr ut i media.
@ Hälsa är livet:
Jag har skrivit om detta förut men det är värt att upprepa. Kolhydratmodellen, som infördes under 70- och främst 80-talet hade inga långsiktiga studier. Resultatet vet vi: en explosion av fetma och diabetes. Är det möjligen så att våra ”experter” VET att det är så och pga. sitt dåliga samvete nu arbetar så hårt för att inte införa flera kostmodeller utan långtidsstudier?
I det BBC-program jag rekommenderade igår kollade man bl.a. ”blodfett” före och efter en stabilt fet frukost. Värdet hade gått upp kraftigt. Sedan gjorde man om samma test nästa dag efter intensiv motion. Det visade sig att värdet inte alls ökade lika mycket. Däremot sades inget om att första värdet andra dagen var lika lågt som första värdet första dagen – dvs kroppen tycks själv ha reglerat ned blodfetthalten till sin normala nivå. Så då frågar jag mig hur intressant detta var. Är det skillnad mellan ”blodfett” och kolesterol, som inte nämndes alls?
Man visade också hur reporterns insulinsvar förbättrades med 20% av 4×3 = totalt tolv minuters intensiv motion under en månad.
15*
piltson kan man se bbc-programmet i efterhand och hur gör man?
länk kanske?
@ Sofia:
Håller med, det är ju lchf motståndarnas bästa replik. Man är frisk nu, men vi kan bli sjuka om 10-20 år! De som redan är sjuka då? Blir de friska om 10-20 år om de äter enligt tallriksmodellen? Man baxnar över resonemanget!
Vox Humanae Skrev:
De kan ju bara läsa på, tänka, ta till sig anekdotiska bevis, visa vilje til forskning, ta ansvar, ja, you name it. Ingen grunn til att uroa sig för deras samvete – det är frånvarande, och så har de ju GBP som utväg Orsak, men nu var du för snäll – tycker jag 😉
Termen LCHF är ganska ny, den tillkom hösten 2006, men vi är många som ätit enligt denna modell sedan början på 2000-talet. Själv är jag inne på mitt 13:e år. Om det skulle finnas några negativa långtidseffekter efter tio år skulle vi känna till dem nu. Men kanske dör vi knall och fall när det gått tjugo år? Gör vi inte det så kommer vi sannolikt att avkrävas 30-årsresultat. Där någonstans börjar det faktiskt bli dags att dö för en del av oss, men då beror det inte på kosten.
Sten Sture Skaldeman
Chefredaktör LCHF-magasinet
Nisse, detta leder till programmet:
https://www.bbc.co.uk/programmes/b006mgxf
Men om det verkligen kan ses där du är är en annan fråga. BBC är restriktiva så fort dom märker att en tittare sitter utomlands, har med upphovsrätt att göra. Man kan kan in dem direkt via Astra om man sitter inom sändarens ”footprint”. och jag skulle tro att åtminstone västra Sverige ingår i den – jag sitter i sydtyskland och har aldrig haft problem. Men när man direkt ber om att få se per computer så blir det inget.
@ Sten Sture Skaldeman:
Precis! Alla dör vi någon gång: ”Livet är en sexuellt överförbar sjukdom som garanterat slutar med döden.”
Men vi kommer knappast dö av LCHF, däremot skulle nog flera av oss lägga näsan i vädret i förtid om vi hade fortsatt med att konsumera stora mängder kolhydrater.
@ Piltson:
Fettet i maten går ut i blodet i form av kylomikroner (en lipoproteinpartikel) för vidare transport, så självklart ökar ”blodfettshalten” efter en måltid. Kylomikronerna räknas ihop med VLDL när man mäter ”tryglycerides” (TG) vid en blodfettsmätning. Det är därför viktigt att man verkligen har fastat i minst 12 timmar innan man gör en mätning av blodfetterna annars får man konstiga resultat.
Hälsa är livet Skrev:
Det där uttrycker du bra – att en uppenbar hälsoförbättring idag skulle resultera i sämre hälsa om tio år är inte troligt.
I min generation 60+ är väldigt många sjuka. Många intar en massa läkemedel. Just dessa 60+are har de senaste 30 åren undvikit mättat fett bl a smör och grädde. I min bekantskapskrets avlider många i cancer, man hinner bara bli pensionär. På 70-talet var dessa människor 30 år och efter ytterligare 30 år är man sjuk och många avlider.
När de gäller de äldre kan man se samma sak. På 70-talet var dessa människor 60 år, idag bor de på äldreboende och är 80+ till 90+, stroke har många drabbats av, med olika handikapp som följd. Flertalet sitter i rullstol, men borde ha varit friskare och suttit i gungstol! Kvinnor överlever män vanligtvis och just dessa kvinnor har undvikit smör och grädde.
Fettsnålt har vi ju 30 års erfarenhet av. Inte bara fettsnålt, utan också hel- och halvfabrikat med en massa fusk med aromämnen, smakförstärkare och liknande tillsatser. Fram till 70-talet åt vi definitivt bättre och det var ju också så att det fanns bättre råvaror att tillgå i livsmedelshandeln, innan Big Livsmedelsindustri tog över och slog ut alla små handlare.
@ pensionär 60+:Instämmer.
Själv 75+ Frisk numera LCHF.are kan jag bara konstatera så grundlurade vi varit
av ”Vetenskaperna” . I mitten på 60 talet började budskapet repeteras, Akta er
för mättat fett, ät fleromättat, margariner, bröd i mängder, kolhydrater, kolhydrater
var budskapet. Transfettsyror visste ingen vad det var. Visste de höll de tyst
Professorerna. De var ju tvungna att tänka på sina konsultarvoden från livsmedels
och läkemedelsindustrin. (Bit inte handen som föder dig)
Jag gick själv på skit snacket, det var ju Professorer som visste vad de pratade om,
Åren gick trots allt hyfsad hälsa, men 2002 blev det hjärtinfarkt samt statinering
Detta har satt sina spår men numera försöker jag förbättra med LCHF kost och
jag mår sedan snart 2 år bara BRA. Statinerna, blodtrycksmedicinerna har jag
kastat i soptunnan. Detta har jag berättat för min Lekare ( obs stavningen) som med
förvåning berättat att jag tar risker. Man blir så rött på alla dessa dåligt uppdaterade
Lekare som lärt sig ”Gå FOOT” i Läkemedelsindustrins koppel. Vet inte vad som
avhåller dom från att läsa på. Är det av ointresse, ovilja att uppdatera sig, ovilja att
forlora poäng i förskrivningen av mediciner.
Om ni är rädda för högt kolesterol, glöm det, vill ni trots allt ha koll på ert kolesterol
och slippa argumentera med en oupplyst Lekare Kan ni köpa er egen kolesterolmätare,
finns på nätet, c:a 2000:- så slipper ni krusa vårdcentralen
Vid övergång till LCHF tar det c:a 1 år innan värdena stabiliserar sig. Det skiljer
en del på mätresultaten, men differanser kan lika gärna ligga på vårdcentralens labb
som er egen mätare. Det tar ofta lite tid innan vårdcentralens labb analyserar ditt blod
men hemma tar det någon minut
Hej!
jag har en fråga ang magkatarr, har ofta ont i magsäcken och framförallt magmunnen känner en ömhet. och kan rapa hur mkt som helst, detta kommer ofta mellan 1-2 timmar efter en måltid. detta har jag haft hela mitt liv till och från. och vid läkarkontakter har jag fått sagt att det är magkatarr och för mycket syra i magen. pepcid duo har fungerat bäst.
Nu sedan jag börjat med lchf (körde igång för 2 månader sen) har jag upplevt mer av dessa besvär många ggr e den konstant. Känns ju inte roligt, jag vill gärna fortsätta med lchf men det känns jobbigt med dessa besvär, känner mig ofta uppblåst.
vad kan jag göra åt detta?
tacksam för alla råd, är det någon mer med samma erfarenhet?
@ S E B,pensionär 60+ et. al. Det är tyvärr så sant och väl uttryckt.Har själv liknande erfarenheter som f.d. hjärtpatient,statinskadad, pensionär 70+.Har också slängt alla mediciner och övergått till kunskapsstyrt behandling av mig själv och andra som vill veta.
Jag har ätit LCHF kost nu i drygt 4 månader och känner mig otroligt bra men vad har ändrat sig mycket är min puls. Pulsen har stigit signifikant. Pulsen är i vilo nu 90 slag/minut. Kan kosten stimulera t.ex. sköldkörtlen?
Sten Sture Skaldeman Skrev:
Ja Sten Sture lever du 30 år till klår du Ancel Keys.
@ hajeem:
Medicinerar du i nuläget med tyroxin pga underfuntion av sköldkörteln? Jag har hypotyreos och har senaste halvåret sänkt min dos två ggr pga hjärtklappning. Jag tolkar det som att min inflammation håller på att läka och att sköldkrteln producerar mer tyroxin och det verkar stämma för så fort jag sänkt dosen har vilopulsen blivit lägre och stabilare. Men om du inte har hypotyreos så kan jag tänka mig att kroppen håller på att ställa in alla parametrarna fortfarande för att uppnå hormonell balans. Tidigare har du säkert haft stor insulinutsöndring och eftersom insulin är ett anabolt hormon så måste detta vägas upp med de katabola hormonerna där tyroxin ingår.
@ Sten Sture Skaldeman:
Tänk ifall Du går ett ”evigt liv” i kött tillmötes ❓
@ 26 maje:
Du kan prova med att lite mindre och mindre fetthaltiga måltider så får du se om det hjälper mot uppkördheten.
Tackar nummer 30 för svaret. Jag ska begära en undersökning på min vårdcentral.
Maje 26, ett tips från mig du måste prova, att komma ihåg det här är svårast! Drick inget vid måltiden eller i direkt anslutning till måltiden. Detta har hjälpt mig från min uppkördhet.