Artikel på Livsmedelsverkets hemsida: Klarläggande om Livsmedelsverkets kostråd.
Staplade floskler.
Annika Dahlqvist om LCHF, kost och hälsa
Artikel på Livsmedelsverkets hemsida: Klarläggande om Livsmedelsverkets kostråd.
Staplade floskler.
Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.
Jag har varit läkare, specialist i allmänmedicin. Jag bor i Njurunda, Sundsvall. (Tillägg 200617: Våren 2020, när jag hade varit pensionär i flera år, hade det kommit in flera anmälningar mot mig … Läs mer
2024, 2025 öppna datum Vistelse-/Fastedagar på LCHF … Se evenemangen
17 december, 2024 Annika Dahlqvist 12 kommentarer
11 december, 2024 Annika Dahlqvist 5 kommentarer
3 december, 2024 Annika Dahlqvist 11 kommentarer
27 november, 2024 Annika Dahlqvist 13 kommentarer
25 november, 2024 Annika Dahlqvist 19 kommentarer
12 november, 2024 Annika Dahlqvist 3 kommentarer
30 oktober, 2024 Annika Dahlqvist 2 kommentarer
Copyright © 2024 on Genesis Framework · WordPress · Logga in
Prenumerera nu för att fortsätta läsa och få tillgång till hela arkivet.
Skulle vilja kommentera detta men jag tappade talförmågan…. SLV vinner floskeltoppen – hvergang!
Puh!
Håller med Ingvar! Puh! Men det ska bli intressant att höra hur SLV kommer att reagera efter måndagens Vetenskapens Värld i SVT och P1:s Vetenskapsradio!
Kan hålla med om 3 påståenden:
1 Undvik godis, läsk och snacks
2 Ät fisk ofta
3 Salt är giftigt
Just saltet smyger in sig överallt, billiga sk gouda ostar, vanligt steksmör och fläsk som är rimmat är vanliga saltkällor, undvik.
Sedan undrar jag, vad är det med cocosfett?
Vad har jag missat?
Jag skrev på deras webbsida om min ”hälsoresa” sanningsenligt o ödmjukt. Det kändes helt rätt i tiden att göra det nu. De måste få höra just enstaka berättelser från ”folket”. Skulle kanske vara bra om flera av oss gjorde det. Jag mår så bra med min kost, gjorde mandelmjöls plättar (7 ägg) till mina barnbarn idag med vispad grädde till. Tar dock så lång tid att steka dem så det blir inte så ofta. Hoppas alla har gjort mycket reklam för programmet i TV på måndag för nu gäller det…Sen vill jag ju snart givetvis uppleva den offentliga händelsen då de personer som såg till att Dr Annika fick ”förvillarpriset” får ta o gå till skampålen själva!
farmor kaisi
VoFarna som gav Annika Dahlqust förvillarpriset kommer inom kort enbart att kunna återses på samma museiavdelning som dinosaurier och SLV.
På ett sätt måste man ju ändå berömma Livsmedelsverket för att vara så konsekvent som man är, när man upprepar samma sak hela tiden och förväntar sig att det till slut ska bli sant.
Livsmedelsverket uttrycker sig försiktigt: (”kan”)
…kan öka risken för hjärt- och kärlsjukdom…
… kan minska risken för hjärt- och kärlsjukdom och diabetes och kan även göra det lättare att hålla vikten.
Benämningen – Tallriksmodell – verkar inte finns med i texten!
Jag håller med om två: ät inte godis och ät fisk.
Salt är nödvändigt för kroppen, och det är ett av de ämnen som kroppen själv kan reglera (om man är frisk det vill säga). Så att varna för salt om man är frisk är onödigt. Speciellt när man äter LCHF, då behöver man mer salt för att binda vätska, eftersom man inte äter kolhydrater som utför samma uppgift annars.
På Livsmedelsverkets hemsida i de nyuppdaterade råden kan man läsa:
”Vårt grannland Norge uppdaterade sina kostråd i våras. De kom fram till samma slutsatser som Livsmedelsverket. Så även i USA, där man uppdaterade kostråden 2010. Så enigheten världen över är stor bland forskare inom nutritionsområdet om synen på vad som är bra matvanor”.
Matvanorna i ett land borde visa sig genom befolkningens hälsa. Verkligheten borde vara ett rättvisande facit. Men blir folks hälsa bättre och bättre?
Om inte, kan det då möjligen inte vara kostråden som är fel?
Kan det vara så illa så att de forskare inom nutritionsområdet som ger kostråden till vissa delar också avlönas av livsmedelsindustrin? Kanske också av läkemedelsindustrin, för ju mer galet folk äter desto mer läkemedel får ju den industrin sälja.
Det ska bli spännande att se Vetenskapens Värld på SVT på måndag 12 september!
Denna halsstarrighet trots fiaskot med de sjuttiotvå referenserna förra året kan inte tolkas på annat sätt än att Livsmedelsverket inte har möjlighet att ta hänsyn till iakttagen verklighet och överge sin inofficiella funktion som propagandaorgan för matfabriker. De oljor de vill att folk skall använda tillverkas av internationella storkoncerner. Hos dem skulle hänsyn till fakta ses som ett svek.
Så varför inte? I USA är reglerorgan och fabrikerna hopfiltade genom att folk med sakkunskap vandrar fram och tillbaka mellan befattningarna. Det kallas svängdörrspolitik. Här har Mercola skrivit om hur detta medförde att FDA inte kunde göra något åt amalgam i 32 år:
https://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2011/09/09/fda-coverup-on-the-mercury-dentistry-issue.aspx?e_cid=20110909_DNL_art_1
Samma sak gällde godkännandet av aspartam. Hur ligger det till med de ekonomiska knytningarna mellan Livsmedelsverket och matfabrikerna? Det borde vara ett väldigt givande tema för en undersökande journalist, finns det inte längre några sådana i Sverige?
Industrisalt renat till 99.999% som vi hittar i bordssalt är säkert inte nyttigt.
Ett naturligt havs eller bergssalt med upp till ett hundratal spårämnen och en hög halt av kalium kan vara en riktig hälsofrämjare.
Inte minst med tanke på att grönsaker vi hittar i halten idag har en låg och ständigt sjunkande status avseende mineraler.
Det verkar göra mer för vår hälsa att få i oss små mängder av mineraler och spårämnen, än som fokus ligger idag att ”damma till” kroppen med en dos av något vitamin som för tillfället ligger på tapeten.
En sådan reportageserie borde börja med en intervju med Ekil Erlandsson. Han har uttalat sitt fulla förtroende för Livsmedelsverket, vilket gör honom till medbrottsling. Han tycks vara en pratglad person, se bara här:
https://www.google.com/search?q=eskil+jordbruksminister&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t&rls=org.mozilla:de:official&client=firefox-a
Men jag hittade inget om folkhälsa. Den första frågan borde vara hans förklaring tillll VARFÖR det organ som utger kostråd skall ligga under hans departement. Dessa ”råd” fungerar som föreskrifter på sjukhus, vad kan han ha med det att göra?
Det blir nästa fråga. Sedan finns det oerhört mycket material som han kunde föreläggas med bön om kommentar. Hans svar skulle ge många uppslag till fortsatta reportage i serien.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/article13592718.ab
I Norge blir vi bare fetere og fetere – og dette gjelder spesielt barna. Det er ikke noe sunn fornuft bak kostholdsrådene hverken i Norge, Sverige eller USA. Det er nok pengene som styrer – og ikke fokuset på helsen.
Helsemyndighetene i Norge (Norges svar på Livsmedelsverket) har ”godkjent” mettet fett, men de mener man bør unngå for mye på grunn av energitettheten… Men akkurat som i Sverige, anbefaler de industrielt fremstilt margarin i stedet for smør. Skammelig!
En internationell utblick hör till. De Dietary Guidelines som ”Äpplet” nyligen lutade sig mot utges i USA av jordbruksdepartementet. De är snarlika dem som gäller i Sverige, ibland fick vi intrycket att man citerade därifrån.
I Tyskland fylls motsvarande roll av Deutsche Gesellschaft für Ernährung. Där ser jag ingen knytning till jordbruket, men föreningen finansieras bara delvis av staten. Resten kommer från näringslivet, varigenom den blir direkt ansvarig till de instanser den borde hållla uppsikt över. Den varnar för fet mat, framför allt mättat fett. Dess forskning går bl.a. ut på vad man skall göra med allt det fett som i folkhälsans namn avlägsnas från slaktdjur. Ett förslag var traktorbränsle.
Den brittiska Food Standards Agency är ett fristående departement direkt under hälsoministern. Men den säger sig i hög grad bekymra sig om jordbruksnäringen, t.ex. med hygienuppsikt etc. Och den är lika rädd för fet mat som de andra. För två år sedan drog man igång en speciell kampanj mot mättat fett, se här:
https://www.food.gov.uk/news/pressreleases/2009/feb/launchsatfatcampaign
Vidhåller man detta nu när WHO kommit ut på motsatt sida? Det tycks man ha funderat på senaste året. När svar anländer skall jag höra av mig här.
Rätt intressant att margarin skulle vara nyttigt, vet inte Livsmedelsverket hur man tillverkar margarin. Dessutom litar jag inte på ett företag som både tillverkar ”mat” och tvättmedel. Det gick ju jättebra när de skulle få kockar att använda Becel, totalt fiasko.
Jag blir både ledsen och arg. Det är dags att skrota SLV tycker jag, varför ska vi avlöna de med våra skattepengar, när deras kostråd gör oss sjuka?
#Fettegött!
Minns Björn Gillberg . I början av 1970-talet demonstrerade han till exempel i TV att man kunde tvätta kläder i gräddersättningsmedlet Prädd.
Googla och ni kommer att finna en hel del om hur industrin och dess köpta lakejer försökte sänka denne man.
Jag har hjulagerfett ute i garaget, det är tillverkat på en fabrik.
Kan inte tänka mig att det är nyttigt 🙂
Hmm, kan man begära att få tillbaka pengar från skatten på grund av Livsmedelsverkets inkompetens?
Ännu värre är deras råd till gravida.
https://www.fettdieten.se/content/livsmedelsverkets-kostr%C3%A5d-till-gravida
Läkemedelsindustrin, förlåt…. Läkemedelsverket har kanske kvalificerat sig till kandidat som årets förvillare 🙂
Förlåt igen… livsmedelsverket. Svårt hålla isär dem…
ruben
tror jag tyvärr inte. Voffarna är för fega för att ge sig på de ”stora drakarna” :-/
Maggan A:
Det finns en skön sait som heter https://aretsforvillare.nu/
Det var där jag tänkte de kunde platsa.
Maggan A:
F.ö. håller jag med dej.
Jag mailade Livsmedelsverket 2011-09-01 och frågade om de med gott samvete kunde rekommendera margarin framför äkta smör, se svar nedan. Skrämmande!!!
Hej Nina!
Ja, vårt råd är att välja margarin framför smör och då helst margarin med hög halt fleromättat fett och låg halt mättat.
Klistrar in ett svar nedan som vi skickat till andra som också undrar över hur vi kan rekommendera margarin:
De beskrivningar som cirkulerar om hur margarin framställs gör att många blir rädda för att äta margarin. Det är förståeligt, men beskrivningarna är i de flesta fall mycket överdrivna. Det som framför allt är viktigt att veta är att även om tillverkningen sker med hjälp av processhjälpmedel och avancerad teknik så får det inte finnas skadliga halter av kemikalier i margarinerna. Det här är mycket strängt reglerat. För den som vill undvika margarin finns självklart andra sätt att få i sig de viktiga fleromättade fettsyrorna. Man kan t ex använda lite mer olja i matlagningen, droppa lite olja på brödet eller äta mer fet fisk. Men att äta större mängder smör är inget vi rekommenderar. Det innebär att man utsätter sig för en ökad risk för hjärt-kärlsjukdom.
Många är också rädda för de tillsatser som finns i margarinerna. Livsmedelsverket välkomnar debatten om tillsatser, som har gjort att industrin har börjat minska på användningen av tillsatser. I vissa fall är dock tillsatserna helt nödvändiga för livsmedlets säkerhet och i andra är det ur hälsomässig synpunkt bättre att välja livsmedel med tillsatser än livsmedel utan tillsatser. Ett exempel är just valet mellan smör och margarin. För att den nyttiga oljan ska bli bredbar och blanda sig med övriga ingredienser behövs tillsatser. Är man då nitisk i undvikande av tillsatser väljer man i stället smör eller Bregott. Eftersom alla tillsatser som används i Sverige är kontrollerade och godkända och inte medför någon risk för hälsan tycker vi att det är mycket olyckligt om man av den anledningen väljer smör framför margarin. Att det är bra att byta ut mättat fett och transfett som finns i smör mot fleromättade fetter vet vi däremot.
På följande länk kan du läsa om den vetenskapliga grunden för våra råd om valet mellan smör och margarin: https://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Kostrad/Vuxna/Rekommendationer-om-kost-och-motion/Smor-eller-margarin–en-fraga-om-fettkvalitet-och-blodfetter/
Varför Livsmedelsverket rekommenderar lättmjölk och margarin i förskolan kan du läsa här: https://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Mat-i-forskola-och-skola/lattmjolk-och-margarin-i-forskolan/
Vänliga hälsningar
Åsa Brugård Konde
Upplysningen
Box 622, 751 26 UPPSALA
Tel. 018-17 55 00
http://www.livsmedelsverket.se
God kväll, Piltson. Råden är identiska med USA:s ”Dietary Guidelines for Americans 2010”.
Jag använder rapsolja i matlagningen och i sallader, däremot har jag skippat muslin och havrekuddarna i yoghurten. Det ni!
Äpplet!
Om man ser på flera stater med USA:s invånare, så ser de ofta väldigt överviktiga ut. Men även att USA har nog ingen trovärdig forskning i ämnet för närvarande! Jag går på egna erfarenheter och LCHF, de håller för mej och många andra tydligen. Ingen överdriven kost för mej. Har bara bytt allt onaturligt fett mot naturligt när jag kan och fått bättre hälsa på köpet
Vetenskapliga bevis säger inget för någon när verkliga livet för mej och alla antagligen betyder mer. Om man mår jättebra varje dag efter att bytt det onaturliga fettet mot naturligt, kan ingen vetenskap ändra på..
ruben.
Övervikten har även i Sverige blivit en ”folksjukdom” (kanske lite att ta i). Dåliga kolhydrater, absolut. Förutom det så äter vi idag 30% mer kött än vad vi gjorde för trettio år sedan, och som löken på laxen rör vi oss mindre, så det är en kombination av många olika faktorer som leder till ohälsa.
Äpplet!
Kan hålla med om det. I Sverige har vi gått på myten om kolhydraterna och blivit överviktiga. Men LCHF är ingen trend diet utan en upplysande tanke om vad vi är för biologiska varelser. Det är min personliga tolkning av det.
Fabriksproducerat fett är farligt och bör inte finnas enligt min erfarenhet. Jag har växt upp på en bondgård på 50 talet och känner intiutivt att LCHF är rätt. JAg har själv helhjärtat gått på myten om ”inget fett” men känner mej lurad och skall inte gå i den fällan en gång till.
Även att mer fett betyder inte mer kött. Byt ut maargarin mot smör bara!
Margarin har jag ALDRIG använt. När jag köper kakor eller kaffebröd frågar jag alltid om det är bakat med äkta smör. Om det är bakat på margarin vänder jag i dörren. Det är en hädelse att baka eller använda margarin i matlagningen. Jag har vant mig vid rapsoljan och jag tycker den är riktigt god, men det tog sin rundliga tid. Tyckte att den både luktade och smakade helmysko i början.
Nina Drakfors,
skickar SLV ut detta till alla som frågar? De skriver ju att det finns transfett i smör? så är väl ändå inte fallet?
Ok att de ljuger så de tror sig själva ang allt det andra de säger, men, transfett i smör? Det måste ju vara en uppenbar lögn även för dem?
Eller har jag helt missat något?
ah, googlat lite, verkar finnas ändå.
Har jag helt missat. När jag själv(råkar) gör smör så har jag aldrig transfett i…
Men, fortfarande, är det inte i alla fall mer transfett i margarin (som de rekommenderar) än vad det är i smör?
Det transfett som eventuellt kan finnas i smör vore naturligt bildat. Det är riskfritt. Lismedelsverket förbiser gärna att det är skillnad på naturligt och artificiellt tillkommet transfett. Och så påpekar man att ”transfett” ju inte kan vara så farligt eftersom det finns i naturprodukter.
Lena, Det vi vet är att på den tiden margarin inte fanns, utan alla åt smör, då existerade nästan inte hjärtinfarktsjukdomen. Det bör fria smöret från misstankar om att orsaka hjärtinfarkt. Vi vet inte vad i margarinet som eventuellt orsakar hjärtsjukdom, det är inte säkert att det är transfetterna.
Därför brukar jag skriva och säga att vi ska undvika ”fabriksfetter” i stället för att säga att vi ska undvika transfetter.
Förlåt, min okunskap, men finns det ”naturliga” transfetter? Är inte transfetter samma sak som härdade fetter som är preparerade för att hålla längre?
Vad jag har förstått så ”klibbar” sig härdat fett fast i kärlen för gott. Transfetter/härdat fett kan man inte bli av med och därför bör de undvikas helt.
Äpplet, Det sägs att naturliga transfetter är annorlunda än de industriellt framställda. Men eftersom vi inte vet om transfetter öht är farliga tycker jag att det är bättre att tala om att fabriksfetter är farliga.
Ok, det låter logiskt då det är just härdat fett man rekommenderar folk att undvika. I Danmark tror jag t.o.m. att man har förbjudit matindustrin att använda härdat fett. Jag undviker alla produkter som innehåller härdat eller delvis härdat fett, för då tar jag för givet att de på något sätt är preparerade (onaturliga).
Har Äpplet blivit moget, aromatiskt, obesprutat och en smula ödmjukt? Trevligt att höra, fortsätter det så är Äpplet välkommet att delta i vår gemenskap!! För allas trevnad!
Tack Annika och Piltson!
En länk till ett intressant och ganska kul föredrag inom ämnet.
https://www.youtube.com/watch?v=exi7O1li_wA&feature=related
ha d gôtt ena!
95,5% Litar inte på kostråd (står ej vems kostråd som avses) i dagens omröstning på Aftonbladet.
https://wwwc.aftonbladet.se/vss/special/storfragan/visa/0,1937,49862,00.html