Glykokalix – en aktiv del av endotelet

Artikel i Läkartidningen, Av professor Robert Hahn.

Sammanfattning:
”Blodkärlens endotel är täckt av ett tunt lager glykoproteiner och stillastående plasma som kallas glykokalyx.
Glykokalyx styr kärlväggens permeabilitet för makromolekyler och den flödesbetingade vasodilatationen.
Glykokalyx motverkar oxidativ stress och bildning av mikrotromboser samt medverkar vid initierandet av den inflammatoriska processen.
Uppbyggnaden av glykokalyx har medfört en omvärdering av Starlings ekvation för transkapillärt vätskeutbyte.
Glykokalyx är skört och skadas lätt vid trauma, kirurgi och kronisk sjukdom. Stort intresse riktas just nu på att klarlägga dess betydelse för kardiovaskulära komplikationer vid sepsis, hjärtsvikt och diabetes.”

Högt blodsocker skadar glykokalix, vilket orsakar hjärtkärlsjukdom.

 

Comments

  1. 1
    Erik 2 säger

    Är det nu man ska ropa ÄNTLIGEN !!

  2. 2
    Lennart säger

    Mycket intressant, det går framåt…
    Glykoproteiner ? finns det mer att läsa om dessa proteiner, det låter som glykerade proteiner.

  3. 3
    Erik 2 säger

    Som vanligt blir man lätt besviken när slutsatsen i dylika skrifter alltid handlar om läkemedel aldrig om kostomläggning.

    ”Tyvärr är glykokalyx lätt att skada. Detta sker till följd av inflammation, sepsis, trauma och kirurgi samt vid hyperglykemi och diabetes. Endotoxin, TNF-alfa och natriuretisk förmakspeptid (ANP) är substanser kända för att specifikt skada glykokalyxlagret. Nedbrytningen kallas shedding eller fragmentation. Vid akut trauma bryts lagret ner inom en halvtimme, medan återuppbyggnad kräver en vecka i anspråk [11]. ”

    ”Läkemedel som bygger upp glykokalyxlagret saknas. Genom sina antinflammatoriska egenskaper tycks dock kortison kunna ha en skyddande effekt. Narkosmedlet sevoflurane tycks också ha en skyddande effekt [11]. Det är ironiskt att vi känner till en lång rad olika substanser som ger upphov till fragmentation men att i praktiken endast naturen själv klarar av det motsatta. En genomgång av glykokalyx funktioner stimulerar dock fantasin när det gäller möjligheterna att medicinskt behandla en lång rad akuta och kroniska sjukdomar.”

  4. 4
    I Like Neil Young säger

    Utan att ha några som helst vetenskapliga belägg för det så antar jag (om jag utgår från min magkänsla) att Vitamin C är glykokalyx bästa vän.

  5. 5
    Docent Göran säger

    Det slår mig att vår vän professor Karl Arfors ägnade sitt liv att forska på detta skikt och detta ”sjögräs”.

    https://karlarfors.se

    Av någon anledning har hans blog avsomnat – synd!

  6. 6
    Hanveden säger

    @ Docent Göran:

    Här några videor från föreläsningar hos Integrativ Medicin:

    Först professor Tore Scherstén från nov 2012 om ”Inflammation som orsak till folksjukdomar” där han berör detta ämne i slutet av föredraget:

    https://www.youtube.com/watch?v=0X6xdaeDNEA

    sedan professor Karl Arfors från också nov 2012 om ”Omega 3 / Omega 6 och dessas roll i inflammation”:

    https://www.youtube.com/watch?v=t2axIB4J9GM

    till sist docent Ralf Sundberg också nov 2012 om ”Kolesterolets roll i åderförkalkningen”

    https://www.youtube.com/watch?v=IrelvlbMxsg

    Titta, lyssna och lär av dessa lärda herrar…

    mLCHFh B-) .

  7. 7
    Hanveden säger

    En ”Panelutfrågning” från samma tillfälle hos Integrativ Medicin:

    Diskussion, frågor och sammanfattning…

    https://www.youtube.com/watch?v=x_2CbWoiCII

    Mer från dessa herrar…

    mLCHFh B-) .

  8. 8
    Rolf Löfgren säger

    Jag tror att det Matthias Rath skriver om den stora vikten av C-vitamin i kosten, just för att skydda blodkärlen passar bra in här.

    Hans bok: Varför djur inte får hjärtattacker, men människor dör av dem, är mycket intressant.

    https://www.adlibris.com/se/bok/varfor-djur-inte-far-hjartattacker-men-manniskor-dor-av-dem-9789197880664

  9. 9
    I Like Neil Young säger

    Nu kommer lite OT:

    Gäller Amygdalin/Vitamin B17/Laetrile.

    2016-06-16 dag varnas det ju för Aprikoskärnor i var och varannan MSM-tidning.Man hänvisar till livsmedelsverket t.ex här:

    https://www.expressen.se/halsoliv/halsa/livsmedelsverket-avrader-fran-aprikoskarnor/

    Detta är ju en sån här alternativ cancerbehandling (precis som vitamin C och Kolloidalt Silver t.ex) som BigSjukvård vill ska vara okänd och quackad för vanligt folk.

    https://www.cancertutor.com/laetrile/

    Jag undrar om inte Oligarkerna via MSM-media har nåt speciellt körschema enligt vilket dom ska smutsa ner nån alternativ behandling eller alternativa sätt att hålla sig frisk på,säg varannan månad ,och få den att framstå som livsfarlig.

    ”Få se nu…hmm…hur länge sen var det vi körde nåt om Kolloidalt Silver , LCHF …jasså inte det…jamen Vitaminer då…..jaha börjar det bli för uppenbart…..hmm..Jamen kan vi inte skrämma upp folk om nån alternativ Cancerbehandling då…”

    Det känns som om dom sitter och brainstormar på det sättet ungefär.

  10. 10

    Jag tror inte på aprikoskärnor.
    Jag tror inte heller på nötter, bönor och frön.
    Det är för mycket växtgifter i dom och för mycket Omega 6.

    Det är 19,5 g kolhydrater i aprikoskärnor och således långt
    ifrån LCHF.

  11. 11
    I Like Neil Young säger

    @ Peter:
    Det är än så länge ett fritt land i den meningen att varje privatperson får ha sin egen åsikt.
    Och jag noterar att detta är din.

  12. 12

    Det krävs kraftfulla bevis för att cyanid från kärnor skulle vara effektivt mot cancer. Annars skulle nog jag vilja se det som ytterst tveksamt. Det finns ett universum av naturmedicinkunskap genom historien. Vi saknar mycket kunskap. Men våra kroppar kan interagera med substanser från naturen. Fast jag är säker på att 90% av den folkkunskap som finns, inte stämmer.

    Men gurkmeja botar bevisligen hosta, otvetydigt för mig. Gurkmeja är en mirakelmedicin för luftrören och eventuellt lungorna!

    Dessutom dödar tallskottsté svampar, TROR jag. Min karaktär växer av tallskottsté och jag tror att jag är den ende som vet om det här! Möjligtvis har Göran ett hum om det eftersom han tipsade mig om terpentin. Tallskottsté tror jag är terpentin. Tillsammans med honung blir det en målsökande robot för att attackera svampen, som försöker bryta ner våra kroppar. Det kan också vara en placeboeffekt, att jag tror att det gör gott att inta något ganska äckligt.

  13. 13
    I Like Neil Young säger

    Georg W Skrev:

    Det krävs kraftfulla bevis för att cyanid från kärnor skulle vara effektivt mot cancer. Annars skulle nog jag vilja se det som ytterst tveksamt.

    Utveckla ditt resonemang krig detta lite grann.

    Läs igenom länken.
    https://www.cancertutor.com/laetrile/

  14. 14
    Docent Göran säger

    @ Georg W:
    @ I Like Neil Young:

    När det gäller aprikoskärnorna såg jag en väldigt övertygande film från en insider för ett tag sedan om hela historien där BigPharma satta in alla klutar för att få stopp på alla som åkte till Mexiko för att skaffa detta cancerläkmedel som inte kunde patenteras.

    Det är lite kolloidalt silver över detta.

  15. 15

    @ I Like Neil Young:
    @ Docent Göran:

    Jag försökte läsa länken, men det var lite för mycket och lite för jobbigt just nu.

    För mig är det alltid intressant med nya naturmedicinkunskaper och kan terpentin ta död på en invärtes parasit, så kan säkert aprikoskärnor också vara ett kraftfullt preparat. Men en produkt som utvecklar cyanid, måste förstås hur det fungerar.

    Kan ni inte försöka förklara vad det är som fungerar, så jag får ett hum om vad det handlar om?

  16. 16

    @ Georg W :

    För mig är det alltid intressant med nya naturmedicinkunskaper och kan terpentin ta död på en invärtes parasit:) Förklara gärna vad du menar med detta påstående.

  17. 17

    @ Docent Göran:
    Och ha dom inte också försökt att stoppa höga doser av vitaminer med?
    Det är knappast av omtanke om patienterna! Om vi skulle bli sjuka av det skulle ju läkemedelsförsäljningen öka.
    Tror nog att BigPharma redan nu med deras enorma resurser har kommit på hur cancer kan botas men ett patenterbart medicin har dom ännu inte fått fram

  18. 18

    Docent Göran Skrev:

    …alla som åkte till Mexiko för att skaffa detta cancerläkmedel som inte kunde patenteras.

    Hur föll behandlingen ut för dessa cancerresenärer?

  19. 19
    Docent Göran säger

    @ bill:

    Min tilltro till läkemedelsindustrin och sjukvården har idag helt upphört att existera. Jag anser att där råder en total korruption och i en mycket avancerad form och som strider mot allt vetenskapligt tänkande som jag själv är bekant med.

    Apropå skadade ådror och hjärtproblem skrev jag nyss följande inlägg på Malcolm Kendrick’s blog och som speglar hur jag ser på det hela.

    —————

    What an insane medical world we are living in!

    To me it seems that what you should do is almost always the opposite to what is recommended, especially when it comes to nutrition but also when i comes to medication and medical advise. The problem is to get to know, through elaborate homework, when there is a true benefit of a medicine before accepting any treatment. The best thing in my eyes is to adopt a principle of ultimate caution and keep away from the health care system until it is impossible to stay away from it for whatever reason, e.g. a broken leg.

    By now I “know my heart” and realise that when being in a stressed state, as recently before a long journey, my angina showed up and really made me worry. But still I have been through this a number of times and would never dream of getting in touch with any health service since I know that they would then grab me, stent, by-pass and drug me beyond recognition.

    In the unstressed condition having arrived, but still ‘worried’, at our log cabin by the mountain side in northern Sweden I had to test my “heart condition” and decided to climb the mountain side. Surprise, surprise! I behaved like a mountain goat and had almost no effort angina. Having now performed this test three days in a row with the same result convinces me that I am in little danger. On top, I am now devouring the most “forbidden” food like the fattest pork and reindeer meat available and feel great.

    So, my advise is to avoid the health care system and especially screenings of all sorts as a healthy fish would avoid fishing nets at all cost.

  20. 20
    Docent Göran säger

    @ Erik Edlund / MatFrisk Blogg:

    Detta var vad jag förstår nästan en ”folkrörelse” bland cancerpatienter i USA för 30 (?) år sedan och helt utanför det etablerade systemet och det blev en stor uppståndelse och ”hearings” kring detta.

    Vad jag kommer ihåg från filmen jag såg var det en japansk framstående forskare med mycket hög integritet som hade forskat på det aktiva ämnet på världens främsta cancerforskningsinstitut i New York och ansåg att det var det mest lovande han sett under sin karriär som cancerforskare.

  21. 21

    @ Docent Göran:
    Göran jag har lite problem med att kunna läsa och förstå engelska, jag försöker men det går trögt.
    Om du hade tid och lust : på svenska , det vore coolt!

  22. 22

    Docent Göran Skrev:

    …det mest lovande han sett under sin karriär som cancerforskare.

    Rimligen borde det vara svårt att dölja. Om det nu låg någonting i det.

  23. 23
    Docent Göran säger

    @ Erik Edlund / MatFrisk Blogg:

    Min favorit Mercola tog upp detta ämne och det var möjligen där jag fick länken till filmen som man tydligen tyvärr inte längre fritt kan se.

    https://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2014/10/18/laetrile-cancer-research-cover-up.aspx

    Här får man i alla fall en översikt över kontroversen.

    Nå – kontroversen mellan skolmedicinen i händerna på BigPharma och alternativmedicinen har pågått i hundra år nu. Det är pengar och affärsvinster det hela handlar om. Knappast någon omtanke om sjuka människor utom i läkemedelsreklamen.

  24. 24
    Docent Göran säger

    @ bill:

    Övning ger färdighet – fråga mig! På gymnasiet grät min engelsklärare när hon tänkte på mig 🙂

    Nå – här är en automatöversättning som är lätt att göra på nätet. Sedan kan man alltid putsa på tokigheterna som alltid uppstår.

    ———————————

    Vad en galen medicinska världen vi lever i!

    För mig verkar det som om vad du bör göra är nästan alltid motsatsen till vad som rekommenderas, i synnerhet när det gäller kost men även när jag kommer till medicin och läkare. Problemet är att lära känna, genom genomarbetade läxor, när det finns en verklig fördel av en medicin innan du accepterar någon behandling. Det bästa i mina ögon är att anta en princip om yttersta försiktighet och hålla sig borta från vårdsystemet tills det är omöjligt att hålla sig borta från det av någon anledning, t.ex. ett brutet ben.

    Vid det här laget jag ”vet mitt hjärta” och inser att när man är i ett stressat tillstånd, så sent innan en lång resa, visade min angina upp och verkligen gjorde mig orolig. Men jag har varit med om detta ett antal gånger och skulle aldrig drömma om att komma i kontakt med någon sjukvården eftersom jag vet att de då skulle ta mig, stent, by-pass och drog mig till oigenkännlighet.

    I obelastat tillstånd har kommit, men fortfarande ”orolig”, på vår timmerstuga vid bergssidan i norra Sverige var jag tvungen att testa min ”hjärtproblem” och bestämde sig för att bestiga berget sida. Surprise, surprise! Jag betedde sig som en bergsget och hade nästan ingen ansträngning angina. Efter att nu utfört detta test tre dagar i rad med samma resultat övertygar mig att jag i liten fara. Ovanpå jag nu sluka den mest ”förbjudna” mat som den fetaste fläsk och renkött tillgängliga och må bra.

    Så är mitt råd att undvika hälso- och sjukvårdssystemet och särskilt visningar av alla slag som en frisk fisk skulle undvika fiskenät till varje pris.

  25. 25

    @ jala:

    Innan big pharma fanns så var det i mångt och mycket en utvecklad folktro och försök och släktens samlade erfarenheter.

    Begreppet; ”lite socker i botten så går medicinen ner”. Härstammar från den tid då svamp hade ett motmedel. Det saknas som bekant idag.

    Då innan vi visste att vi saknade en kur, så använde vi antingen terpentin eller fotogen (även bensin) för att hejda svamp som fått fäste i kroppen och för att det överhuvud taget ska gå att svälja, så blandas det med socker. Svampen söker sockret och finner en mycket giftig petroleum dos. Svampen dör ”en masse” men människan överlever giftet. Sedan undrade jag vad det var för en underlig vätska Far (frid) hade i kylskåpet: Tallskottsté! Enligt förfäderna allmänt hälsosamt? Det smakar tallbar och skottet skyddar sig mot svamp och förtida död genom att impregnera sig med terpentin.

    Lägger man ihop 2+2 så blir det 4. Det är min högst privata hypotes. Det roliga är att jag har en naturmetod mot svamp. Testad i två år. Varsågoda, tjäna miljoner på min hypotes!

  26. 26

    Docent Göran Skrev:

    Det är pengar och affärsvinster det hela handlar om. Knappast någon omtanke om sjuka människor utom i läkemedelsreklamen.

    ”Alternativmedicinen” har ingen högre aktning hos mig om inte det finns logik bakom. Där finns mängder med påståenden som förutsätter att de flesta sovit sig igenom sina ”naturlektioner” (fysik, kemi och biologi), alternativt glömt eller struntar i dem.

  27. 27

    @ Docent Göran:
    Det var informativt om än lite deprimerande att läsa här, jag tänker på att hur kan vi ta tag i våra liv och få information för att på bästa sätt ta tag och styra vår egen hälsa?

  28. 28

    Georg W Skrev:

    Svampen söker sockret och finner en mycket giftig petroleum dos.

    Sockret löser sig i ett polärt lösningsmedel, vatten/blod, knappast i nämnvärd omfattning i opolärt petroleum.

  29. 29

    @ Docent Göran:
    Tack Göran!@ Docent Göran:
    Superbra Göran!!
    Jag fattar det som att vi skall hjälpa varandra och ..vi r väl alla som VANLIGA

  30. 30
    Docent Göran säger

    Erik Edlund / MatFrisk Blogg Skrev:

    ”Alternativmedicinen” har ingen högre aktning hos mig om inte det finns logik bakom.

    Det är ju detta som är ”pudelns kärna”. Till för 17 år sedan trodde jag själv att den ”evidensbaserade medicinen” hade med vetenskap att göra men idag ser jag ingen sådan vetenskap – enbart korruption. Det har varit en ganska långsam och i viss mån plågsam vandring för min del som ”diehard” naturvetare från en nästan 100 % tilltro till nära 0 % idag.

    När det gäller alternativmedicinen stod den å andra sidan för 17 år sedan på 0 % strecket för min del men idag är jag en stor anhängare inte minst efter att ha läst nobelpristagaren LInus Paulings böcker där jag blivit övertygad om att det ligger en hel del i alternativa behandlingar med t.ex. vitaminer. För mig är den stora fördelen att behandlingarna i stort sett är helt ofarliga (BigPharma’s falkögon vakar) och behandlingarna kan ju hjälpa. Vi LCHF-are anser t.ex. att vårt ”kvacksalveri” fungerar.

    I mina ögon är dock kvacksalveriet inom alternativmedicinen oändligt mycket mer oskyldigt än det avancerade kvacksalveri som BigPharma står för.

  31. 31

    Docent Göran Skrev:

    För mig är den stora fördelen att behandlingarna i stort sett är helt ofarliga (BigPharma’s falkögon vakar) och behandlingarna kan ju hjälpa. Vi LCHF-are anser t.ex. att vårt ”kvacksalveri” fungerar.

    Jag ser inte skolmedicin och alternativ som varandra uteslutande eller kompletterande. Det som fungerar och helst har en logisk bakgrund får min röst. Till dess bättre dyker upp. Att ständigt ge skolmedicinen tummen ner och ”alternativen” tummen upp känns oseriöst. Inom dessa områden är nog mänsklighetens kunnande väldigt begränsat, mer ändå lekmännens.

    Att t.ex. homeopatipreparatens biverkningar begränsas till placebobiverkningar känns ju tryggt.

  32. 32

    Docent Göran Skrev:

    ”evidensbaserade medicinen”

    Vi svenskar tolkar ordet ”evidens” som det engelska evidence = bevis. I vetenskapliga sammanhang betyder det snarare ”tecken (tyder) på”. Sedan används sammansättningen ”evidens och beprövad erfarenhet”. Jag tolkar detta ”och” som inkluderande, båda förutsättningarna skall gälla samtidigt. I medicinsammanhang gäller numera evidensdelen långt mer än den beprövade erfarenheten.

  33. 33
    Docent Göran säger

    Erik Edlund / MatFrisk Blogg Skrev:

    Jag ser inte skolmedicin och alternativ som varandra uteslutande eller kompletterande. Det som fungerar och helst har en logisk bakgrund får min röst. Till dess bättre dyker upp.

    Jag håller helt med om detta.

    Problemet är ”logiken” och det är här jag saknar vetenskapen hos skolmedicinen.

    Resultaten från de omfattande kliniska försöken som måste genomföras av läkemedelsbolagen för att ”bevisa” att medicinerna ”fungerar” är inte åtkomliga för extern vetenskaplig forskning och detta strider mot vetenskapens grundläggande princip. Det är först efter medicinskandaler och rättegångar som företagen tvingas lämna ifrån sig dokument som visar hur de medvetet fuskat och ljugit för att få sina preparat godkända.

    Inga direktörer hamnar i fängelse trots mängder med dödsfall och de miljardböter det kan bli frågan om betraktas som ”affärsomkostnader” – ’peanuts’ i sammanhanget.

    Jag vet inte om du läst Professor Peter Götzsches bok om korruptionen inom läkemedelsindustrin men den är en sann ögonöppnare.

    https://newsvoice.se/2013/09/03/ny-bok-dodlig-medicin-och-organiserad-kriminalitet-prof-peter-c-gotzsche-cochrane-center/

    En annan läsvärd bok som belyser detta är den som den tidigare chefredaktören för New England Journal of Medicine, Marcia Angell, skrev för några år sedan.

    https://www.amazon.com/Truth-About-Drug-Companies-Deceive/dp/0375760946

  34. 34

    Docent Göran Skrev:

    Peter Götzsches bok om korruptionen inom läkemedelsindustrin…

    Större delen, inte hela. Men för den skull är jag fortsatt kritisk mot ”alternativ” som inte har en naturvetenskaplig underbyggnad eller åtminstone ett ej falsifierbart ”track record” i beprövad erfarenhet.

    Inom cancerbehandling är t.ex. Rife Machine ett avskräckande exempel. Om den stöds på en sajt så ställer jag mig ytterst frågande till resten på samma ställe.

  35. 35

    @ Erik Edlund / MatFrisk Blogg:

    Ursäkta att jag var otydlig. Jag pratar om gammal folktro. Som jag har sett positiva effekter av. Jag bryr mig inte om hela världen anser att min hypotes är humbug. Huvudsaken är att det funkar för mig.

    Det är oerhört korkat att inte pröva nya hypoteser eftersom de flesta av oss har svamp som bryter ner våra organismer och ger oss inflammationer och förmodligen cancer. Svamp saknar idag en bot!

    Man löser inte socker i petroleum i historien. Man tar en sked med socker och dränker det i exempelvis fotogen. Det är giftigt och cancerframkallande, men en matsked smakar illa i några minuter sedan är symptomen slut. Det enda man upplever är att normala sockerfällor inte fungerar längre. Inte ens symbiosen med barnen får mig att köpa socker. Det fungerar! Något för big pharma att undersöka. Personligen så väljer jag alternativet terpentin. Det viktiga är att inte falla för något plötsligt sockersug. Det är sjukt och onormalt att äta sockrade produkter. Vi äter egentligen inte socker. Men svampen måste ha socker för att överleva, liksom dess följdsjukdomar. Vi och vår hjärna styrs av svampen.

    Jag vill återigen poängtera att det fullständigt saknas vetenskaplig forskning på området. Det enda man vet anekdotiskt är att svampen dör och det berör inte värdkroppen det minsta lilla. Fördelen med min metod är att den är naturlig, till skillnad från fotogen.

    Om nu t.ex. aprikoskärnor visar sig vara effektfulla så måste vi kunna bejaka det också. Även om det saknas empirisk forskning. För mig gäller dock alltid försiktighetsprincipen. Det är nödvändigt när man experimenterar med sig själv.

    Jag hittar inte mina gamla texter om terpentin och fotogen. Göran kan kanske hjälpa mig? Ursprunget är hans. Allt det här är hans fel 🙂

    Om jag lyckas så är jag förmodligen den förste i modern tid som utrotar svamp i min kropp.

    Möjligtvis med undantag av kolloidalt silver.

  36. 36

    Alternativmedicin är ofta humbug av solochvårare
    som vill tjäna pengar.
    Follow the money.

  37. 37

    Det är sjukt och onormalt att äta terpentin.

  38. 38

    @ Georg W:

    Kan det möjligen vara detta du efterfrågar?

    https://annikadahlqvist.com/2015/03/15/den-kansliga-fragan-om-cancer/

  39. 39
    Stefan säger

    @ Georg W:

    Enl. nedanst. är det en myt att svamp bara måste ha socker;

    https://healthiertalk.com/5-surprising-candida-secrets-to-crush-that-fungal-infection/

  40. 40

    Kanske läge att se filmen om läkaren som vägrade att ge upp.
    https://2000tv.se/artiklar/?id=51

  41. 41

    @ Stefan:

    Tack för länken. Jag trodde det var min konsumtion av mjölksyrade grönsaker som min svamp levde och utvecklades med, men tydligen kan det utvecklas av proteiner och fett också???

    Enligt Erik Enby så emanerar cancertumörer ur svamp. Vilket har gjort mig mycket uppmärksam på min egen svamps utveckling. Plötsligt efter några års LCHF-renlevnad, där kolhydratrestriktionen varit nära noll. Blommar svamp upp på mina fingrar och plötsligt fungerar inte min intermittenta fasta. Plötsligt börjar jag falla för sockersug och belöna mig själv.

    Nu drar jag slutsatsen att detta problem uppstod ur C-vitaminbrist! Tack alla här för Askorbinsyra och bikarbonat. Eftersom jag nu känner att jag börjar få kontroll både på svampyttringarna och mina egna mycket konstiga sockerfall. Det har varit en mental kamp i snart 2 år. Jag har nu förlorat behovet av att belöna mig med något som innehåller kolhydrater. Efter årets behandling med tallskott.

    Kanske är mina rader förvirrande, men jag känner att jag är lösningen på spåren.

    Terpentin är nästan omöjligt att konsumera. Men tallskottsté är ett örtté och svårt att likställa med terpentin även om det smakar liknande. Våra kroppar städar bort giftet utan problem men svampen är chanslös mot detta gift. (tycker, tror och hoppas jag)

    Har man obefogade och regelbundet återkommande fall i sockersug. Så är risken stor att svampen blivit stark. En stark och utvecklad svamp är ett förstadium till cancer som också kräver kolhydratintag för att leva. Vi äter inte socker! Men svamp, inflammationer och cancer äter socker!

    Svampen måste stoppas och eftersom det saknas bot. Så är det vår uppgift att hitta kunskap och bot mot svamp. Dela den här och få fler att testa och samla anekdoter.

    Hav tröst alla svampförnekare. Vi/jag ska hitta lösningen på detta skamliga tillstånd.

  42. 42
    I Like Neil Young säger

    Georg W Skrev:

    Blommar svamp upp på mina fingrar och plötsligt fungerar inte min intermittenta fasta.

    Har du bara ”svamp” på fingrarna? Hur vet du att det är ”svamp”?

    Har du testat att spreja Kolloidalt Silver på fingrarna?

  43. 43
    Docent Göran säger

    Peter Skrev:

    Det är sjukt och onormalt att äta terpentin

    Det är sjukt och onormalt att äta medicin 🙂

  44. 44
    Docent Göran säger

    Peter Skrev:

    Alternativmedicin är ofta humbug av solochvårare
    som vill tjäna pengar.
    Follow the money.

    Så sant!

    Inom skolmedicinen är detta humbug gigantiskt.

    Man får passa sig så att man inte ”silar mygg och sväljer elefanter” eller hur man nu uttrycker det ’folkligt’.

  45. 45

    Georg W Skrev:

    Terpentin är nästan omöjligt att konsumera.

    Försök få fatt i en riktigt gammal Retsina, där fanns en tydlig terpentinlukt. Har jag hört.

  46. 46

    I Like Neil Young Skrev:

    Har du bara ”svamp” på fingrarna? Hur vet du att det är ”svamp”?

    Nej!

    Jag hade problem med svamp som vegetarian. Försvann plötsligt med LCHF. För att återkomma efter 8 år.

    Personligen så känns det som att jag lurat döden en gång redan. Jag tror att det är terminal sjukdom som försöker växa fram.

    K.S. är jag övertygad om, men har ännu inte testat. Det är plan B.

    Jag börjar se mönster för hur svamp och miljögifter påverkar våra egna värderingar och tankemönster. Svampen möblerar om i hjärnan och ställer vårt psyke i symbios med det som bryter ned vår kropp. Svampen är ett manipulativt geni.

    Jag börjar tro att jag som värd egentligen är helt oskyldig till min kolhydratkonsumtion! Kontroversiellt, men faktum är att det är Martin Luther som lurat i oss att vi alltid är ansvariga för våra handlingar. Det finns inga vetenskapliga bevis för att vi är ansvariga för de kolhydrater vi äter.

    Jag är numera ganska övertygad om att svamp/cancer bär allt ansvar för detta missbruk.

    Varför? Därför att jag är allergisk mot kolhydrater/socker och blir sjuk i tarmarna varje gång jag äter det.

  47. 47
    Malamatina säger

    Erik Edlund / MatFrisk Blogg Skrev:

    Försök få fatt i en riktigt gammal Retsina, där fanns en tydlig terpentinlukt. Har jag hört.

    Precis vad jag tänkte! (Malamatina är för övrigt min retsinafavorit.) i äldre tider förvarades vinet i tunnor av pinjeträ, vilket gav en längre hållbarhet. Om man gör likadant nu, vet jag inte.

  48. 48
    Docent Göran säger

    @ Georg W:

    Som naturvetenskaplig forskare gillar jag verkligen din experimenterande inställning 🙂

    Nå – alla vi LCHF-are utför enligt våra myndigheter högst diskutabla experiment med oss själva och varnar därför oupphörligen för hur illa det kan gå trots att de allra flesta av oss upplever enorma hälsoförbättringar. I mina ögon en ’evidens’ för att vår livsmedels- och läkemedelsindustri i symbios med våra ’reglerande’ myndigheter är ett totalt korrupt system.

    Apropå kroppens ”samverkan” med mikroorganismer i och utanför kropparna verkar detta vara ett outforskat område minst sagt. Som vanligt är sambanden sanslöst komplexa när man börjar gräva i frågeställningen.

    Just nu läser jag en ny och mycket intressant bok av Dr. David Perlmutter, ”Brain Maker”, där huvudtemat är hur olika typer av mikroorganismer, framför allt nyttiga och onyttiga bakterier men även svampar i vårt matsmältningssystem framför allt kan ge upphov till olika mentala störningar via inflammatoriska processer som uppstår då främmande proteiner kan läcka in genom skadade tarmväggar. Här finns en övertygande logik.

    Här kan vi tala om alternativmedicin. Fekaltransplantation då man byter ut ett sjukt tarminnehåll mot ett friskt från en annan person verkar vara framtidens forskningsområde enligt Perlmutter. Frågan är dock hur intresserade läkemedelsbolagen kan vara av denna forskning med tanke på patentfrågorna.

  49. 49

    En uppgift för Webmaster kunde vara att samla de länkar som presenteras här på bloggen i en sökmotor? Så vi inte måste uppfinna hjulet igen och igen.

    Den länksamling som ligger dold i denna blogg skulle kunna bli en superdoktor med svar på alla medicinska frågeställningar.

    Jag hade fantastiska texter på området Candida som nu försvunnit, allihop ligger dolda här på bloggen.

    En annan lösning vore om sökmotorn även involverade kommentarerna?

    En annan fantastisk sak är att se hur diskussionen om cancer utvecklats genom årens gång. Vi är mycket avancerade biokemiskt här, numera och många med kunskaper. Då var vi få, med kunskapsbrister 🙂

  50. 50

    Docent Göran Skrev:

    Så sant!

    Inom skolmedicinen är detta humbug gigantiskt.

    Man får passa sig så att man inte ”silar mygg och sväljer elefanter” eller hur man nu uttrycker det ‘folkligt’.

    Jag håller med om det.

  51. 51
    Axel Westin säger

    @Georg W
    Hur gör en för att få till ett bra tallskottste?
    Ev. övriga ämnen i ”bryggden”?

  52. 52

    Jag tar ett litet träd som vuxit upp på fel ställe och egentligen inte får stå där. Sedan begär jag markägarens tillstånd (mig själv) och på våren när tallen skjuter skott så plockar jag dem och känner mig som en älg. Sedan går jag hem och kokar upp vatten. Lägger i tallskotten, kokar upp igen och ställer det åt sidan att svalna med ett lock. Förvaras i kylskåp och frys. Drick cirka 2dl med honung eller socker varje dag i två veckor. Pausa i två veckor. fortsätt med té i två veckor. Utvärdera, testa nya tvåveckorsperioder.

    Jag provar mig fram lite försiktigt. Förra året plockade jag för lite tallskott. I år har jag ett rejält lager. Barnen tror på mig, de ser skillnaden. Deras symbios med min svamp kan ge dem en glass idag, men inte nödvändigtvis mig. Det känns så äkta i kroppen när jag känner vämjelse för sött. Det är onaturligt för mig att vara sugen på sött och en katastrof för min tarm.

    Det finns forskning som visar hur svampen går in och stänger av områden i hjärnan och sätter på andra. Kusligt! Värre blir det om man börjar privatspana på det här området.

    Jag tror vi pratar om nyckeln till en frisk kropp som inte bryts ner av naturens nedbrytningsmekanismer. Jag är 61 strax och kärnfrisk förutom två dagars influensa/halsont i veckan. En ovanlig upplevelse och en våldsam kamp, där min kropp lätt segrade.

    Jag är oerhört tacksam mot den här bloggen för att jag står här gamle man med en pojkes kropp som börjar förstå vad som krävs av mig. för att optimera min ålderdom.

    Min plan är att slå världen med häpnad när jag fyller 85. Om jag lever så länge 🙂

  53. 53
    Docent Göran säger

    @ Georg W:

    Jag måste erkänna att svampar är inte mitt starkaste kunskapsområde.

    Jag tittade på Wikipedia

    https://sv.wikipedia.org/wiki/Svampar

    Jag ser här att det tycks finnas någon miljon olika typer och alla är olika.

    Det hela är som sagt komplext.

    För mig tillhör 61-åringar ungdomsavdelningen 🙂

  54. 54

    Det finns ca 500 olika svampar som intar människor. Candida är den historiskt mest kända och det sökord som behövs.

    Det finns ett hälsohem i USA som botar svamp. Det tar ett par månader och kostar mycket.

  55. 55
    ByPass x2 säger

    Docent Göran Skrev:

    För mig tillhör 61-åringar ungdomsavdelningen

    Ja, det tycker nog jag oxo…. 😉

    Och stort TACK för din info här om alla elaka svampar, @ Georg W — mkt intressant!
    Men ni ”ungdomar” har ju lättare för att ta till er nya rön…
    Ditt ”tall-te” verkar intressant — ska prova receptet.
    Nu gäller det bara att hitta en ”användbar tall” utan ägare… 😉

  56. 56

    Georg W Skrev:

    … samla de länkar som presenteras här på bloggen i en sökmotor? Så vi inte måste uppfinna hjulet igen och igen.

    En annan lösning vore om sökmotorn även involverade kommentarerna?

    Skriv site:annikadahlqvist.com candida i sökrutan så får du ett antal träffar härifrån inklusive kommentarer. Som bonus får man även se hur många som vill göra kommers av candidan. När jag sökte låg en annons först och tre i slutet på första svarssidan. I slutet av regnbågen lär det finnas en kruka guld.

    Frågan är hur man sorterar ut ”sanningen” ur detta?

  57. 57

    @ Erik Edlund / MatFrisk Blogg:

    Tack för söktipset! Här är en av länkarna som övertygade (?) mig om att det finns något här.

    https://www.health-science-spirit.com/kero.htm

  58. 58
    Anne Öhrn säger
  59. 59

    Georg W Skrev:

    Här är en av länkarna som övertygade (?) mig om att det finns något här.

    Fotogen?

  60. 60

    @ Erik Edlund / MatFrisk Blogg:

    Det finns tydligen en kille i Ukraina som druckit ett glas bensin varje dag i 3 decennier. Inget jag heller provar frivilligt.

    Fast det är väl en tidsfråga innan vi köper fotogenpiller som kosttillskott.

  61. 61
  62. 62
    Rolf Löfgren säger

    Till och med Riksrevisionen har fått ögonen på Big-Pharma. Kritisk rapport gällande SoC, SBU, LMV och Regeringen. RiR 2016:9

    ”Staten bör inte sitta i knä på industrin!” Var den första rubriken.

    https://www.lakartidningen.se/Aktuellt/Nyheter/2016/06/Staten-bor-inte-sitta-i-knaet-pa-lakemedelsindustrin/

  63. 63

    Läst om svampar eller om det var bakterier som utsöndrar ämnen i tarmen (blodet?) som gör oss människor mera riskbenägna. Att vi är i ”händerna” på mikroorganismerna som infesterar oss är tydligt. Andra utsöndrar alkohol när man matar dom med det glukos som livsfarliga verket rekommenderar. Är nog en massa beteenden typ depressioner, galenskap m.m som har en komponent i dålig tarmflora läckande tarm etc. Hjärnan och tarmsystemet hänger ihop på flera än ett sätt.

    Forskningen är nog ännu i sin linda här men GAPS är en diet som lär vara bra för tarmarna och probiotika, LCHF också.

    Candida släpper ifrån sig 80 toxiner tror jag det var.

    Så risken är att man man bli korkad på riktigt med en tarmflora i obalans 🙂

  64. 64

    @ Bo:
    Som sagt, privatspana på ämnet parasiter och man blir snart mörkrädd. Då måste man till slut fråga sig vad och vem medvetandet består i? Är det verkligen jag som följer denna känsla eller är det bakteriefloran, svamparna eller någon annan parasit?

    Jag läste att svampen kan stänga av vissa tankebanor och fokusera på belöningssystemet i hjärnan. Dessutom sprider de ett gift i buken som gör att man mår dåligt. Till slut måste man välja mellan att äta socker eller må dåligt i buken.

    När ett mekaniskt tankemönster som leder till sockerkonsumtion blir avslöjat/medvetandegjord. Så hittar hjärnan på nya tankemönster för belöningssystemet.

    Vad är mitt undermedvetna jag egentligen? Något/n som använder min intelligens mot mig, tror jag.

    Lösningen här tror jag är asiatisk meditation och psykologiska medvetenhetsövningar OCH en frisk bakterieflora.

  65. 65

    George,
    Har av och till kört strikt ketogen kost och min erfarenhet är att man tänker klarare, ingen gnagande stress/oro som man inte kan förklara logiskt. Och man blir hungrig när kroppen vill ha näring, en annan och tydligare hunger vill jag förklara det som.

    Min teori: När man inte matar tarmen med socker/vete och annan onödig skit så minskar väl parasiternas förmåga att påverka energi, tankar och känslor. Dessa kemikalier dåliga bakterier etc utsöndrar minskar eller försvinner när man inte matar dom. En sorts fysiologisk exorcism kan man kanske säga. 🙂

    Gick in i väggen på jobbet för ett antal år sedan, åt skräpmat i kubik då, funderar på om man skulle klarat sig bättre med ketokost, skulle nästan tro det.

  66. 66

    @ Bo:

    Problemet är att dessa svampar lever och frodas på fermenterade produkter och tydligen fett och protein också. Så även om de blir svaga av fascistisk renlevnad, så överlever de och kan komma till förnyade attacker när kroppen av olika anledning blivit svag.

    Sjukdom, kolhydrater eller för mycket bakteriedödare i livsmedelsaffärens mat, skapar en grogrund för svampen, tror jag.

  67. 67

    @ Anne Öhrn:

    Tack för länken även om det låter svårsmält. Kanske är tall Nordens C-vitaminkälla.

    Citat från länken: ”Årsskotten är rika på flyktig olja, terpentin.”

    Min hypotes var korrekt! Även om svamp inte nämns i länken. Bakteriedödande låter ju inte så bra. Jag har för mig att jag läst att de normala bakterierna inte ska ta skada av terpentin. Fast det är väl kanske också tveksamt.

  68. 68

    Praktiskt råd ang tall är att ta fallna kvistar (med fräscha barr) och koka té på barren. Klipp gärna barren. Blir smaken för svag är det bara att ta mer och koka lite längre. Jag är skeptisk mot att tillsätta socker, barren ger en del socker i téet.

    Fokuseras mycket på vad svamp, cancer och parasiter livnär sig på. Glöm inte att fokusera på vad kroppen behöver för att funka bäst, då försvarar den sig bäst också. Jag tror de flesta kroppar är starkast med naturliga fetter med bra omegakvot som huvudbränsle, och det är nog vad som typiskt funkar bäst även om nåt oönskat också kan leva av fettet/ketonerna.

Speak Your Mind

*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Upptäck mer från Annika Dahlqvists LCHF-blogg

Prenumerera nu för att fortsätta läsa och få tillgång till hela arkivet.

Fortsätt läsa