Malhotra förespråkar Medelhavskost + mättat fett

Inews.co.uk.
I den italienska byn Pioppi lever invånarna osedvanligt länge, och är friska länge. De äter mycket av olivolja, grönsaker och fet fisk.

Och här är en anti-Aseem-artikel.

Och här är en artikel av Gary Taubes angående AHA:s rekommendation att inte äta mättat fett, som i kokosolja.

Kolesterolbomb ökar inte risken för hjärtinfarkt.
Tänk om ’experterna’ hade kollat upp detta innan de gick ut med instruktioner om att vara restriktiva med intag av ägg.

Malhotra skriver om fett.

 

Comments

  1. 1
    kicki säger

    Hittade en mycket negativ kritik av Maholtras bok.
    https://health.spectator.co.uk/the-pioppi-diet-is-a-superficial-lifestyle-guide-based-on-distorted-evidence/
    Motståndet är hårt! Jag ska undersöka vad HealthSpectator är för ena. Vilka krafter står bakom deras artiklar?

  2. 2
    Göran Sjöberg säger

    Annika, fint att du även tar med en anti-Aseem artikel tillsammans med Gary Taubes seriösa ”kommentar” angående AHA och ”riskerna” med mättat fett.

    Det är uppenbart, när man läser antiartikeln, att Aseem har ”tummen på vågen” när han förespråkar vår LCHF-kost baserat på sitt ”besök” i den italienska byn. Detta är tråkigt för jag anser att vi har tillräckligt mycket grundläggande vetenskap på fötterna för att undvika populistiska genvägar.

    När man läser detta förstår man också att frågan om kost och hälsa är oerhört infekterad i vårt samhälle men det verkar den ha varit redan för 2500 år sedan om jag nu ska tro vad jag läser om detta hos den grekiske filosofen Platon och samtida historikern Herodotos.

    De flesta i samhället bryr sig inte speciellt mycket om vad de stoppar i munnen utan går efter om det smakar bra eller inte. Det är först när de blivit allvarligt sjuka, som i mitt eget fall, de möjligen börjar ”fundera” på vad kosten kan ha haft för betydelse i sammanhanget.

    När de till slut har hamnat i min egen situation har de sedan mycket liten hjälp att vänta från sjukvården. Tvärtom motarbetas individuella försök att bota de metabola sjukdomarna med hjälp av kosten inte bara av dietisternas organisationer utan även, i det fördolda, av hela det medicinska etablissemanget, Big Pharma, tillsammans med livsmedelsindustrin, Big Agro. Förföljelsen av professor Noakes i Sydafrika och av Dr. Fettke i Australien är två flagranta exempel på denna häxjakt. Det är starka ekonomiska krafter LCHF utmanar men vår gräsrotsrörelse växer trots detta.

  3. 3
    XMargareta säger

    Fick just i inkorgen en länk till en videoserie, som Dr. Mercola distribuerar.

    Dr.Mercola uppmanar till att sprida serien.

    Som jag förstått det, så kan man se den gratis en tid, för att eventuellt det blir på annat sätt sedan.

    Jag ger här länken till den 1:a videon, som är en introduktion
    https://www.mercola.com/dietagainstdisease/watch.htm?utm_source=dnl&utm_medium=email&utm_content=art1&utm_campaign=20170709Z2&et_cid=DM150395&et_rid=2072576807.

    Avsnitten kommer, att släppas efter ett schema, som syns efter videon.

    Själv vill jag egentligen hellre läsa material än se video, då jag mycket snabbare tillgodogör mig data på det sättet, så jag tycker egentligen det blir för stor tidsåtgång.
    Får se om jag orkar se alla.
    Jag tycker dock att detta är så intressant och antagligen så bra data, att jag tyckte jag måste vidarebefordra detta till denna blogg pga ämnet.

    Serien kallas. ”Diet against disease.”
    Den kommer, om jag förstått det rätt, att illustrera ideerna ifrån hans bok ” Fat for fuel.”

  4. 4
    Göran Sjöberg säger

    Här är ett formidabelt försvar för vår LCHF-livsstil som samtidigt räddar vår jord.

    https://foodmed.net/2017/07/03/eades-meat-eating-beat-climate-change/

  5. 5
    I Like Neil Young säger

    Man kan ta ett delvis annat perspektiv på det hela – våra politiker är fullständigt VÄRDELÖSA på att preventera problem och det kanske inte är så konstigt egentligen – när nåt funkar (då man följdaktligen gjort rätt från början och gjort ett tråkigt osynligt – men bra jobb) går det inte att göra populism och stora rubriker på det. När det brinner och det är fara å färde då är det lätt att gapa på och bjuda över varann – vad det då redan har kostat i mänskligt lidande och andra söndrande faktorer bryr sig inte politikerna om.Dom bryr sig bara om sitt lukrativa jobb och sina sköna inkomster och pensionsvillkor.

    Exempel på frågor som går/gått denna väg.

    Hälso/Sjukvårdsfrågan
    Skolfrågan
    Järnvägen
    Invandring/Integrering
    m.fl

  6. 6
    XMargareta säger

    #4 Göran Sjöberg

    Länken tar upp funderingar jag ofta haft om detta.
    Tankar/undringar om, att det kanske skulle vara klimat-natur-mångfaldsbevarande med betande djur, som man flyttar tillräckligt mycket.

    Tänk vad mycket betesmöjligheter Sverige skulle kunna ha!
    Och vilka vackra landskap, som också skulle bli resultatet.

    Det är i så fall dunderkontraproduktivt att propagera för att vi måste reducera antalet kor osv.
    Betänk vilka nyttiga fetter vi får från kon. Ost, mjölk, grädde, fil.

    Skulle vara bra, om det kunde bli seriösa försök/undersökningar i Sverige via SLU, eller förekommer det? Har förekommit?

    Har tex Svenska Naturskyddsföreningen fått blänkare om tankarna?

    Har en undran om hur mycket matvara det skulle kunna bli. Skulle det kunna bli tillräcklig avkastning med sådant betesbruk?

    Skulle det behöva bli samarbete i stor skala över ägogränser, vilket i så fall skulle betyda omorganisation inom lanbtruket och så vidare.

  7. 7
    olle holmqvist säger

    Det finns två olikartade skäl till att stora djur förflytta För solitärer, isjörnar typ, medfött, genetiskt styrt, d:o flyttfåglar. Stora betande flockdjur däremot, rör sig till bete eller vatten. Uppbundna kor är i sig inte djurplågeri, eftersom djuren saknar vandringslust. Så är det mindre bromsbett under tak.

    Ko-utsläpp, hur länge innan föreställningen slutar ?

  8. 8
    XMargareta säger

    Ytterligare tankar och frågor.

    Gräsbete ger enligt uppgifter mer omega 3 och är enligt Göran Sjöbergs länk klimatsmart.

    Var det Savory, som flyttade sina kor från bete till bete, så att gräset kunde komma igen?

    Om man inte använder sig av kraftfoder, så går det ju åt mycket större arealer för bete.
    Å andra sidan behöver man ju då inte odla så mycket kraftfoder med åtföljande fossilslukande konstgödselframställning och transporter.
    Hur mycket gräsvall/äng/hagmark/skogsbete går det åt?

    Kan tänka mig, att man måste ha skydd för korna vid eventuellt skogsbete nu när det finns varg. (Enkla jobb, om detta nu är enkelt är i ropet.)

    Fjällkor behöver inte lika fett bete, men ger fet mjölk.

    Är det överhuvudtaget tänkbart att det skulle vara ekonomiskt möjligt i Sverige? Är det bara en omöjlig utopi? Är det överhuvudtaget önskvärt? Behövs det alltför stora arealer?
    Blir det för mycket transporter av tex människor och mjölk om det blir för utspritt?

    Finns några tester? Kalkyler?

  9. 9
    Jösses säger

    På Nya Zeeland finns det mjölkbönder som flyttar korna och alltid låter dem beta gräs etc. Funkar tydligen hur bra som helst. Kan tänka mig att klimatet gör detta möjligt.

  10. 10
    Göran Sjöberg säger

    XMargareta #6

    Jag är faktiskt engagerad i Naturskyddsföreningen lokalt i Trollhättan och skrev en motion om detta för ett år sedan som sedan blev antagen vid riksstämman och där Naturskyddsföreningen nu ska uppvakta regeringen för att få igång forskning kring detta i Sverige. Hur det har gått vet jag inte – jag kanske får stöta på!

    https://annikadahlqvist.com/2016/02/02/naturlig-mat-utan-att-skada-naturen/

  11. 11
    Gunnar Isaksson säger

    Ett litet hälsotips i all välmening. För några år sedan förstod jag att mjölken från kossorna var som mest näringsrikt omkring midsommar för att gräset var snabbväxande och otroligt näringsrikt.

    Här i Norrbotten tar det två veckor från mjölkning till dess att det blivit smör i butiken. Som den nörd jag är så passar jag då på att köpa in en hel årsförbrukning av smör de första veckorna i Juli och förvarar smöret i min fina matkällare.

    För min del börjar jag inköpen under nästa vecka och kollar produktionsdatum mycket noga innan jag köper. Givetvis kan jag inte räkna med extrapriser men det smöret håller sig i alla fall mer än ett år.

  12. 12
    Göran Sjöberg säger

    Dett är möjligen lite OT men det handlar om kosten som ett otroligt effektivt botemedel mot våra sjukdomar till skillnad mot alla piller som möjligen dämpar symptom men inte botar.

    https://www.mercola.com/dietagainstdisease/watch.htm?utm_source=dnl&utm_medium=email&utm_content=art1&utm_campaign=20170709Z2&et_cid=DM150395&et_rid=2072598458

    Dr. Mercola har här startat en mission mot den konventionella medicinen till förmån för LCHF och speciellt den ketogena kosten.

    Jag tycker detta är mycket intressant men man bör behärska engelska hyfsat för att få ordentligt utbyte av all information.

  13. 13
    Nisse Hult säger

    @11
    Här är en till som köpte årsförbrukning av Svenskt Smör när Ica-Maxi hade kampanj nyss.
    Fick samtidigt vetskap om att Arla veckan efter skulle höja priset så det var bara att slå till.
    Blev nästan 40-kilo som bars ut från butiken.
    Då jag saknar jordkällare så blir det förvaring i frysbox i stället för mig.
    Samma förvaring sker även av vispgrädde som jag ofta lägger beslag på till
    ”Reapris” när datum runnit ut.
    Gäller och ligga i om de ska bli nått 🙂

  14. 14
  15. 15
    XMargareta säger

    # 13 Göran Sjöberg.

    Ser att du och jag har länkat till samma Mercola-ställe.
    Jag i nr. 3 ovan.
    .
    Ja det är intressant.
    Inte så mycket OT väl?

  16. 16
    sten bjorsell säger

    Svar till Göran #4 ovan:
    Artikeln om Savory var så bra och viktig att jag frivilligt översatte två stycken för att sprida informationen vidare i Sverige:
    ”Savorys sätt fungerar, det vet jag! När jag först köpte min gård hade omkring tio hektar av våra apelsinlundar blivit ödemark. Jag bor i Florida där jorden är mestadels socker-sand och vägrar att hålla vatten. Men efter två år med betande boskap som vi dagligen flyttade från fält till fält är fälten nu några av de frodigaste betesmarkerna i hela länet! Praktiska erfarenheter från Florida och Georgia. Varmare länder blir lätt öken av intensiv odling med konstgödsel.

    ”När jag senare fick egendomen bedömd av länsstyrelsen blev betyget ”en äng” ett svårt betyg att få, men det är så vackert. Och det var allt gjort av nötkreatur – jag gjorde ingenting annat än flytta dem.”

    Vad jag tycker är intressant om Wolverines upplevelse är att det stämmer helt med vad Savory säger i sin bok. Den bästa framgången kommer när nötkreatur herdas från ett område till ett annat. Detta efterliknar närmare den verkliga livserfarenheten där grupper av rovdjur ”herdar” stora besättningar av gräsätare.

    En gård i Georgia, också USA. Två bilder. En med gul och en med grön mark. Marken hade använts till odling av bomull och jordnötter under de senaste 50 + åren, och var väl på god väg till att bli öken. (Inte ovanligt i varma torrare klimat som inte är stöttade av skog i ovanliggande berg)

    Efter att gården gjordes om till mjölkproducent tog det bara sex år med kontrollerat intensivbete för att återställa den.
    En snabb kraftig ackumulering av bundet kol i jorden följde omställningen av grödodlingsmark till kontrollerat intensivbete.”

  17. 17
    Göran Sjöberg säger

    När det gäller vår mat och vår hälsa är det för mig helt uppenbart att vi lever i en korrupt (kriminell?) värld.

    De ekomiska intressena har ingen ”moral” och har aldrig haft det. Det speciella med vår egen tid är att den industriella (corporate) verksamheten helt dominerar (och det blir bara värre med tiden) medan vi på gräsrotsnivå försöker komma undan de katastrofala hälsokonsekvenserna av denna verksamhet och det är här på gräsrotsnivå vi också hittar moralen.

    Problemet är att det hela går snett när vårt korrupta etablissemang lyckas lägga beslag på den idealism man endast finner på gräsrotsnivå. Som gräsrot blir man då rent misstänksam mot de beteckningar man finner i handeln som tar fasta på ”oron” hos gräsrötterna.

    Eftersom jag själv dricker vin för mina igensatta ådrors och mitt eget välbefinnandes skull satsar jag nu på dyra ”naturviner” som ska vara framställda ”helt naturligt” till skillnad mot de ”organiska” som tillåter en hel del ”tummande på vågen”.

    Nå – min nuvarande inställning tycks bara vara ett tecken i tiden.

    Häromdagen var jag på fin restaurang och frågade om de hade naturvin. Svaret vara att ALLA deras viner var naturviner. Vad gäller naturviner finns det egentligen ingen vedetagen standard och det är här problemet ligger. Eftersom dessa viner är betydligt dyrare lockar denna nya exploderande marknad till fusk och som konsument har man svårt att se igenom detta.

    Detta ”naturliga” kommersiella fusk är också uppenbart när jag läser nyhetsbrevet från Mercola nu på morgonen och som handlar om det omfattande fusket med gräsbetat kött på denna dramatiskt växande marknad i USA. Jag ser det som ett typexempel på hur vi konsumenter ständigt dras vid näsan av ett industriellt jordbruk och där myndigheterna blundar i maskopi med fusket. Man vill ju så gärna tro att man får det man ”betalar för”. Men det är klart att om man INTE betalar det högre priset som kvaliteten kräver lär man knappast få den men man vill som sagt inte bli lurad på ”konfekten” 🙂

    https://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2017/07/11/brazilian-beef-scandal.aspx?utm_source=dnl&utm_medium=email&utm_content=art1&utm_campaign=20170711Z2&et_cid=DM153419&et_rid=2076428104

  18. 18
    XMargareta säger

    En bekant endokrinolog till mig har sagt, att det finns inga renare ådror än alkoholisters.
    Det är det ena uttalandet jag sett angående igensatta ådror och alkohol.

    Det andra uttalandet är Göran Sjöbergs ovan.

    Ligger det något i det? Finns undersökningar?

    Själv har jag agerat så, att jag inte gått in för att bli alkoholist, av uppenbar anledning.
    Jag har dock sedan ett par år tillbaka druckit 1-1,5 dl vin till middagen och trivts bra med det.
    Alltid ekologiskt.

    Naturvin? Hur vet man att det är frågan om det? Finns det så etiketterat på systemet?

  19. 19
    Göran Sjöberg säger

    XMargareta

    Jag har också hört detta om alkoholisternas fina ådror men jag har aldrig sett någon bra förklaring.

    Innan min hjärtinfarkt 1999 var jag näst intill nykterist men efter att ha läst på införde vi regelbundet måttligt vindrickande pss som du uppenbarligen gör.

    Någonstans i min dator har jag också 200 referenser från något universitet som specialiserat sig på alkohol och hälsa och slutsatsen var där att alkoholister förlorar i stort sett fem år i livslängd i förhållande till ”vanliga” människor. Det mest intressanta vara dock att samma förkortade livslängd drabbade absolutisterna. Med andra ord så tycks måttlighet vara dygd om man vill leva länge och friskare.

    Nå – detta visste redan de gamla grekerna.

    På den här punkten är jag till och med överens med hälsovården.

  20. 20
    sten bjorsell säger

    Göran, här en länk som summerar sammanlunda om alkoholens potentiellt positiva effekter.
    https://alsearsmd.com/2007/03/scrub-your-arteries-clean/
    Nyligen läste jag en bok om bl.a hormesis, och lutar därför åt att dosen gör skillnaden mellan gift och nyttigt. Då kan man säga att måttlig träning blir jämförbar med måttlig alkoholkonsumtion eftersom bägge är bevisat nyttiga i moderation. Studier som i artikeln jag länkade till visar att upp till två drinkar om dan är nyttigt samtidigt som absolutister har högre dödsrisk, etc., precis som du påstår. Betr. naturviner drabbades jag flera gånger av arrhythmia ca 6 timmar efter att konsumerat en halvflaska vin. Jag läste sedan av tillfällighet anekdoter om att glyfosat dödar de som dricker det i självmordsyfte genom just enormt oregelbundna hjärtslag.
    Då köpte jag ett flertal flaskor organiskt rödvin och sedan dess har det bara hänt när detta tog slut! Alltså blir det tillsvidare organiska viner! Du får förklara skillnaden till naturviner.
    Eftersom det är levern som blir överbelastad vid alkoholism kan man bl.a med hjälp av Dr Lustigs fynd om fruktosens skadlighet på levern snabbt inse att det farligaste blir söt alkohol, eller alkohol blandad med söta mixers. Alltså hamnar vi LCHFare från början i baksätet när det gäller alkoholens farlighet, dock ingen anledning att ts mer än två drinkar om dan. Själva tar vi dock bara alkohol Fredag Lördag i vanliga fall. Men de få gånger jag tagit en mindre ren whisky mot förkylning t.ex får jag ofta ett instant uppvaknande av immunsystemet i form av våldsamma nysningar. Hormesis? https://en.wikipedia.org/wiki/Hormesis.

  21. 21
    XMargareta säger

    Sten Bjorsell och Göran Sjöberg

    Tack!

    Funderar på om 2 drinkar per dag gäller män.
    Jag tror det.
    Skulle då kanske vara 1 drink per dag för kvinnor?

    Gillar egentligen inte måtten drink och glas.
    Har förstått i alla fall att glas i sammanhanget vin är 1.5 dl och så får man väl räkna procent för att se hur mycket alkohol som en drink då skulle vara?

    De svenska råden har talat om 9 glas vin per vecka för kvinnor och 14 för män som sk säker konsumtion.

    Ja rödvin är väl det bästa.

  22. 22
    Lars Henrik säger

    Standardglas är ett mått som innehåller 12 gram ren alkohol, vilket översatt till vin blir: 12-15 cl. Allt enligt denna information från Systembolaget:

    https://www.systembolaget.se/om-alkohol/i-riskzonen/ofarligt-drickande/

  23. 23
    sten bjorsell säger

    XMargareta – #21
    Ja precis, hälften för kvinnor har jag läst

    Annars har fett flera fördelar i samband med alkohol. Det tar betydligt längre tid att bli märkbart onykter, vilket t.ex användes av unga män med brist på pengar för att komma in på folkparker och andra evenmang med ”spriten redan i sig” utam att det märktes. Grekiska män lär också äta en laddning mättat fett innan de ger sig ut med dam på middag så att de även och efter riklig vin konsumtion kan dra fördel av egen endast mild berusning.
    Hur den här fördröjningen kommer sig vet jag däremot inte. Om det är bra eller dåligt för levern t.ex? Eftersom alkoholen först går ut i blodet, som vi märkt, och sedan gradvis elimineras av levern verkar det som om fördröjningen sker redan innan alkoholen kommer ut i blodet. Tacksam för information!

  24. 24
    Göran Sjöberg säger

    Vad jag förstod när jag ”läste på” för sex, sju år sedan så är det farliga att dricka så stora mängder alkohol på en gång så att man blir berusad – ”bing drinking”. Om jag nu inte minns fel skulle detta kunna betyda att man under en dag kan dricka upp till 6 ”servings” men alltså inte alla på en gång. Tyvärr hittar jag inte mina filer och minns inte vilket universitet som had forskat på detta.

    Det finn ju en logik i att akut förgiftning är rent skadlig och då är det levern som får ta smällen. Det lär också vara så att hjärnorna krymper hos alkoholister.

    Söker man finns ”hur mycket som helst” och det mesta pekar på att måttlig konsumtion minskar risken för infarkter och för min egen del gillar jag den tanken.

    https://www.hsph.harvard.edu/nutritionsource/alcohol-and-heart-disease/

  25. 25
    XMargareta säger

    Kul diskussion, men tenderar lite åt OT.

    Varför man inte blir lika full lika fort, när man sätter i sig fett innan man inmundigar alkohol beror nog på att nedre magmunnen öppnar sig för mindre mängd maginnehåll åt gången om innehållet är fett.
    Det innebär att gallan hinner finfördela fettet, så att fettresorbtionen går smidigt, genom att de fettnedbrytande enzymerna kommer åt ordentligt.

    Det betyder, att med dessa mindre portioner och under längre tid går också mindre mängd alkohol vidare till tolvfingertarmen osv. Då hinner de avgiftande enzymerna i levern hinna med mer i takt så att säga.

  26. 26
    sten bjorsell säger

    XMargareta! Wow vilken bra förklaring!
    Om den är riktig, vilket jag tror, förklarar den även varför man blir mätt på fet mat snabbare och därmed äter mindre!

    Inte alls OT längre! En av de viktigaste grundbultarna i LCHF, som även Malhotra insett.

  27. 27
    sten bjorsell säger

    För att fortsätta i samma spår, alltså magmun öpnar sig långsammare vid mycket fett:
    För överviktiga får LCHF med mycket fett därmed en effekt som är väldigt lik till en GBP operation! Inga dåliga grejer, som så många redan visat. Tänk om vetenskapen nu också kan komma ifatt!

  28. 28
    XMargareta säger

    Nedre magmunnen öppnar nog lika fort, men stänger snabbare med mer fettrikt maginnehåll.
    Dvs släpper igenom mindre portioner per öppning och därmed stannar delar av ursprungligt maginnehåll mycket längre i magsäcken.

  29. 29
    sten bjorsell säger

    Tack, Margareta!
    Var kan man läsa mer om dessa mekanismer?
    Kan ju bli otrolig intressant för väldig många.

  30. 30
    XMargareta säger

    Att magsäcken håller på fettinnehåll mer än med annat är kända fakta för bl.a. biologer, såsom jag själv är.
    Kan tänka mig att det står i läroböcker för gymnasiet.
    Det finns också i medicinsk litteratur.

  31. 31
    XMargareta säger

    Andra faktorer, som också bromsar magsäckstömning förutom högt fettinnehåll är
    ökat tryck i tolvfingertarmen, lågt pH, hög koncentration av peptider, hög osmolaritet.

    Det är rätt tänkt, att det i och med högt fettinnehåll så kommer också färre kolhydrater ut i tovfingertarmen per tidsenhet.

  32. 32
    Spanstind säger

    Läkare uttalade sig i nyheterna på radion pga att fetmaoperationerna tenderade att minska till förmån till t ex cancerdito. Allmogen fick veta att ”gastric bypass” var den enda räddningen för de drabbade. Att enstaka individer kunde ordna det på egen hand via någon diet erkände han emellertid.

  33. 33
    olle holmqvist säger

    Hoppas min fundering inte är alltför OT : Kroppen reagerar själv för att lösa problem. När vi fryser börjar vi huttra. Det är ingen sjukdom. När varmt börjar vi svettas, ingen sjukdom utom vid väldigt mycket.
    Av solsken blir vi brunbrända. Skyddar mot olämplig strålning. Det som utmärker dessa fenomen är att de induceras av yttre faktor och kroppen reagerar f a lösa ett problem.

    Jag misstänker att detsamma gäller blodtryck. Ökar med ålder f a kompensera för stelare kärlväggar
    Ökar vid ansträngning (därför vila 15 min före provtagning) och upphetsning f a mobilisera energi till behövande vävnad.

    Obs att nämnda fenomen ökar och minskar efter yttre påverkan, och har nytta.

    Om den här spekulationen är rätt så är blodtrycksänkeriverksamhet ett exempel på meningslöst symptomjagande. Högt blodtryck känns inte. Mkt ovanlig som dödsorsak. Däremot känns det när vi huttrar och svettas. Blodtryck har kunnat mätas sedan ca 1900. och allt som kan mätas, > tabell, har en tendens att etiketteras med ”klinisk betydelse”.

    Hoppas på mot- eller medhugg.

  34. 34
    Annika Dahlqvist säger

    33 olle holmqvist
    Jag håller med om att blodtrycksförhöjning är en frisk fysiologisk mekanism, under vissa betingelser. Det känns vettigt att vilotrycket höjs vid åldersbetingat stelare artärer.
    Men det är en gradfråga. Som läkare har jag svårt att inte sätta in eller höja blodtrycksmediciner vid kraftigt förhöjda tryck. Frågan är vid vilka mätvärden. Jag satte en gräns vid 150 – 170 i övertryck för äldre. Undertrycket tillskrev jag inte samma betydelse, eftersom det finns undersökningar som tyder på att det är bättre med högre undertryck, då tryckskillnaden då blir mindre mellan över- och undertryck (lägre pulstryck), och komplikationer minskar med det.

  35. 35
    Lekman säger

    #33 och 34
    Detta var jättebra resonemang av er båda, tack säger en lekman.

  36. 36
    sten bjorsell säger

    Håller med i stort. Man är väl rädd för högt böodtryck eftersom kärlen kan brista. Hjärnblödning, bråck och värre. Brister gör dom även vid vitamin C brist, som ökar med högt blodsocker!
    Om orsakerna däremot åtgårdas istf symptomen. Så försvinner en del av problemen. Lågt magnesiumintag pga av konstgödslade grönsaker från utmärglade jordar är en anledning att äta ekologiskt. Inte bara för att slippa ifrån växtgifter alltså. Insulin är ett ”inlagringshormon” som tydligen även hjälper till att förkalka ådror. Något som blev mycket tydligt för snart 75 år sedan då en försökshund med pågående insulindropp ”glömdes bort” av försöksledaren. När hunden dog och obducerades fann man att blodådrorna i strömriktningen nedanför insulinkanylen var mer eller mindre igentäppta av förkalkningarna, alltså direkt orsakat av insulindroppet. Insulin minskas långsiktigt bäst genom reduktion av kolhydrater så mycket som möjligt och genom att inta måttligt med proteiner och mycket enkelomättat och mättat naturligt fett. Fettet ökar inte insulinet alls.
    Kortsiktigt minskas insulinet genom intermittent fasta. Men det räcker inte med den vanliga nattfastan för att få ned blodtrycket. Intermittent fasta och LCHF har fungerat för mig.

  37. 37
    Gunnar Isaksson säger

    #36 sten björsell.

    Du har så rätt men har man stela blodkärl så är faktiskt högt blodtryck riskabelt för blodkärlen kan brista lite här och där. Jag tror det är därför som läkarna medicinerar äldre rätt så hårt för att hålla ordning på blodtrycket.

    Då jag var i 20-års åldern och var ute och motionerade så blev jag helt rosig på huden nästan överallt utan att svettas. Senare så ändrades detta och istället svettades jag som en gris.

    Efter några år med LCHF, fasta och lite tillskott märkte jag att återigen blev huden rosig då jag ansträngt mig. Det uppfattar jag som att kosten har mjukat upp blodkärlen så de öppnar sig och kyler kroppen.

    Jag blir så glad varje gång jag tagit en rask promenad och ser att underarmarna är rosiga utan att jag samtidigt svettas.

  38. 38
    olle hiolmqvist säger

    Jag har tagit upp det här med par läkare i tjänst, ingen ville diskutera. Läste att gränserna justerats från 160/100 till 140/90 tror jag. Det egendomliga är ju att trots att det ökar med åren, så är gränsvärdena inte åldersjusterade. Vet ngn hur justeringen motiverades ?
    Fråga till Gunnar: Det blir en ökad risk för att trycket skadar kärlet. Vid den pågående buk-aorta-screeningen, som etablissemanget vill att 65+ ska genomgå, så krävs att 700 gubbar screenas för att hitta en med nytta. Hur vanlig är kärlskada pga högt bt? Finns några data på kärlskada pga högt bt?
    Hur stort är problemet ?

  39. 39
    sten bjorsell säger

    Gunnar Isaksson:
    Blodtrycksmedicin som en temporär åtgärd att få ned ett högt blodtryck, 150+, är utmärkt. Men inte som en permanent åtgärd utan att rätta till de underliggande orsakerna som oftast idag. Du har, som många andra, hittat en utmärkt väg att istället komma åt grundorsakerna. Att metoden är tvärtemot etablerad ”kunskap” är inte så underligt när det är som det är idag: LCHF är nog det största existerande hotet både för skräpmats- och sjukvårdsindustrin, vilka därför gör allt dom kan för att sänka vårt ”flaggskepp”, naturligt mättat fett, för att återgå till huvudämnet här.

  40. 40
    XMargareta säger

    Blir det en ond cirkel?: Stela ådror ger högre blodtryck.
    Det högre blodtrycket ger stela/stelare ådror, ger högre blodtryck?

    I sådan fall borde man kanske just temporärt i alla fall ta medicin?
    Och sedan försöka få ner stelheten om det går på annat vis.

    Det finns många äldre med ”normalt” blodtryck.
    Då det alltså inte går upp med åldern.

  41. 41
    Nisse Hult säger

    @ 36,37,38,40

    Men det finns ju botemedel för att hålla blodtryck på ”normal/låg” nivå utan piller har ni glömt det.
    Känns som det är lite si å så med dessa kunskaper här eller har jag fel?
    För att mäta artärstelhet kan man göra en arteriografimätning vilket jag själv
    gör varje år senast nu för 2 veckor sedan. Då har man lite referenser att gå efter.
    Och värdena blir bara bättre trots ökad ålder.
    Tänka sig

  42. 42
    Annika Dahlqvist säger

    40 XMargareta
    Ja, det är många som har kunnat minska och sätta ut sina blodtrycksmediciner efter en tid på LCHF-kost.
    Därför brukar jag råda att de som står på blodtrycksmedicin och gått in på LCHF, bör kolla sitt blodtryck regelbundet, så att de kan minska medicineringen när blodtrycket går ner.
    Man kan skaffa en egen blodtrycksmätare utan alltför stor kostnad.

  43. 43
    XMargareta säger

    Detta med att mäta blodtrycket hemma är jätteviktigt.

    Många har högt blodtryck, när det mäts hos sjukvården, men har ett helt normalt värde hemma.
    Anspänning inför situationen kan ge ett felaktigt högt värde.
    .

  44. 44
    Göran Sjöberg säger

    Trots att mina kärl sedan 20 år tillbaka garanterat är ”igensatta”, vilket då konstaterades med hjälp av angiografi, är mitt blodtryck, som jag mäter hemma vid vila, alltid 110/60 vilket vid 70 års ålder imponerar på de flesta läkare utom min senaste (sista?) arroganta kardiolog som lyckades reta upp mig så pass att han kunde mäta upp ett blodtryck på 140/80 och sedan därför lugnt kunna skriva ut de blodtryckssänkande pillren som han dock visste att jag aldrig skulle hämta ut. Han var verkligen inte intresserad av vår LCHF-kost.

  45. 45

    Blodtrycksmätningen och annan mätning av hälsa skapar oro. I alla fall hos mig. För drygt tio år sedan var, för mig, ohälsa något som drabbade andra. Absolut inte mig. Dock mådde jag dåligt på alla möjliga sätt. Det visade sig bl a att jag hade högt blodtryck. Måendet i allmänhet och de utskrivna statinerna (som jag aldrig tog) blev min ingång till LCHF. Jag mår oändligt mycket bättre idag, på alla vis. LCHF bidrar till en optimistisk livssyn, inte bara till god fysisk hälsa.

    Dock gnager fortfarande en oro i mig… Tänk om blodtrycket gått upp, tänk om andra värden försämrats. Det mentala spelar stor roll för oss klena själar. Jag vågar helt enkelt inte mäta trycket längre. Den dyra mätappareten har stått orörd sedan mer än ett år. Löjligt men sant.

  46. 46
    Annika Dahlqvist säger

    45 Hans Nilsson
    Den som inte mår bra av att mäta blodtrycket själv hemma ska förstås inte göra det.

  47. 47
    Hanveden säger

    Länkar till Fet Hälsa…

    https://fethalsa.wordpress.com/2017/07/06/inga-fortrangningar-med-ketogen-lchf-kost/#comments

    https://fethalsa.wordpress.com/2017/07/07/fortsattning-pa-karlstelhet-arteriografi/#comments

    Kan man förbättra tiden när man cyklar Vättern runt med fem timmar när man är 61 år och genom att gå över till LCHF har man nog inga problem med sina kärlväggar…

    ”Nisse har ju så vänligt låtit oss ta del av sina årliga mätningar av sin kärlstelhet eller arteriografi som det kallas. Som jag berättade i mitt senaste inlägg så går Nisses arteriografiska ålder bakåt i tiden. Numera har hans blodkärl en ålder av mellan 10 – 20 år. Nisse är 61 år själv.”

    mLCHFh B-) .

  48. 48

    För att hålla blodkärlen i trim köper jag en flaska rödbetsjuice på hälsokostaffären då och då (Biotta tror jag den heter). Tar drygt en ½ dl per dag efter frukost tills flaskan är slut. Jag vet inte hur mina kärl är men tar det som en förebyggande kur. (Ta efter mat – den kan vara för stark på fastande mage). Läste en artikel av Karl Arfors om detta för några år sedan. Det finns ett speciellt ämne i rödbetor som vidgar tror jag. Detta påverkar troligen inte blodtrycket men kanske ”stela kärl”. Kanske Arfors läser eller någon annan som vet mera?

    Bra diskussion om fett och alkohol. Om jag dricker vin brukar jag faktiskt ta det efter maten. Någon har rekommenderat det men jag visste inte varför.

  49. 49
    Lars Henrik säger
  50. 50
    XMargareta säger

    48 EvaLi
    Om man dricker alkohol på fastade mage tex, kommer alkoholen ut i blodet på en gång och även om alkoholmängden är ringa stiger promillehalten kraftigt.

    Dessutom åstadkommer alkoholen alltid lite skador på magslemhinnan och då särskilt om den tas på fastande mage förstås.
    Dessa skador lagas på ett ganska kul sätt. Cellerna nere i de ”brunnar”, som finns i magslemhinnan klättrar uppför dessa och ”når varandras händer”

    Om du däremot har mat i magen och då speciellt fett, så stannar alkoholen kvar längre och det blir mindre skador på magslemhinnn.

  51. 51

    Tack Lars Henrik!
    Precis den artikeln läste jag.

  52. 52
    sten bjorsell säger

    #50 XMargareta.
    Mättat fett framstår alltså mer och mer som ett superfood!
    Förmodligen anledning till att det demoniserats så våldsamt för oss eller ”fåren” som vi säkert kallas i typ Bilderbergerkretsar.

    Det kanske är så att ”Ett liv utan fett är som en båt utan mast”. Segelbåt.
    Det verkar också känt att fett INNAN en måltid gör att man känner sig mätt tidigare än om samma mängd fett kommer i maten. Din förklaring verkar helt riktig och oemotsagd, och jag hittade tom en artikel med rubriken ”Fake a gastric bypass” just med hjälp av fett på detta sätt!
    https://www.targitfit.com/blog/fake-a-gastric-bypass-to-lose-weight/
    Ca en halvtimme före maten då det sedan tar ca 20 minuter innan magmunnen stängs för ”upptaget”, då fettet behandlas. Gissar att magen får tid att behandla resten av maten bättre också!

    Det här är även intressant/nyttigt för att rensa levern eftersom det krävs mycket galla för att behandla varje fettlass. Om man ibland tar några koltabletter och kanske också klorella samtidigt med fettet minskar man risken för återcirkulation av föroreningar i gallan. Något som gissningsvis ökar med minskad leverförmåga/ökad ålder. Om man nyss börjat med LCHF bör man dock ta det försiktigt med fettmängden i början då en tjockflytande galla orsakad av en långvarig fettsnål kost kan ge gallkänningar eller gallstensanfall innan man fått upp en naturligare omsättning och en tunnare galla.

  53. 53
    XMargareta säger

    52 sten bjorsell

    Intressant länk.

  54. 54
    Stefan säger

    @ 52,

    Intressant med mandelsmör där,,,läste en övertygande artikel för några år sedan om mandelsmör + en stjälk rå selleri, som skulle vara bra på alla sätt o vis…
    Hittar den inte just nu. Fast just mättat fett har ju inte så stor andel per hekto: Från Kung Markattas,

    Mättat fett 4,2 g
    Fleromättat fett 14 g
    Enkelomättat fett 32 g

  55. 55
    sten bjorsell säger

    Stefan,
    För att få lite mandelsmak och mer mättat fett samtidigt kan man kanske köpa mandelmjöl/ riven mandel och blanda upp det i kokosolja eftersom det är så mycket annat fett i mandelsmör. Kanske t.om deodorerade industrioljor!

    Om man blandar med kokosolja nu på sommaren eller värmer kokosoljan till 30 C så bör det gå mycket lätt att blanda ihop och prova!
    Kanske till ikväll, t.o.m.

Speak Your Mind

*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Upptäck mer från Annika Dahlqvists LCHF-blogg

Prenumerera nu för att fortsätta läsa och få tillgång till hela arkivet.

Fortsätt läsa