Blogginlägg av Ralf Sundberg.
Professor Mai-Lis Hellenius är alltså anställd på Läkemedelsföretaget Pfizers sponsrade Livsstilsmottagning på Karolinska Universitetssjukhuset. Syftet med det, från Pfizers sida, är självklart att sälja mer av Pfizers preparat. ”Livsstilssköterskor” får till uppgift att ”titrera ut” dosering av läkemedel så att målvärden av blodfetter , blodtryck och blodsocker uppnås. Många sjuksköterskor har ännu mindre av sund skepsis mot läkemedel, än läkare, och titrerar glatt upp läkemedlen till höga doser.
Allt medan patienterna förtvivlat försöker äta fettsnålt och kalorisnålt, och springa mer.





Hemskt att de ska vara köpta inom vården. Både läkare och sköterskor…
@ YRC:
Halleluja
Tack for det ”klippet” – flera med der på You Tube, bl.a. Uffe Ravnskov.
”Var inte rädda för det naturliga mättade fettet — som det i ekta smör/meierismör, H-mjölk bl.a.
Oi, nu tid för undersöka mitt ”fluffiga” LDL (fluffig som ” bommulsdotter” – 3 år med absolut bra lchf skulle väl ha någon betydelse…. O´la,la..
Och lite bidrag i syfte ”skubba Pfizers” af banen ställer man gärna upp med/på ………
Konsument Skrev:
Här finns programklippet med Stephan Rössner:
http://www.tv4.se/efter-tio/klipp/professorn-dödar-myter-om-salt-mjöl-och-socker-2307139
Svajigt?
Han verkar ha tacklat av helt och hållet, känner han inte till att Överviktsenheten där han tillbringade mesta tiden med sina misslyckanden är nedlagt och att han själv numera är pensionär?
Fast jag måste ändå tycka att detta var en av hans allra bästa framträdanden någonsin, ett eller två år till och han är på topp!!!
@ Annika Dahlqvist:
Ja, friskadiabetiker.se är bra men jag efterfrågar mer att de rapporter om hälsovinster som kommer in också ska bearbetas så att statistik skulle kunna sammanställa utifrån det. Annars är risken att de bara stannar vid att bli ”anekdoter” som forskarna rynkar på nästan åt och inte tar på allvar.
Synd att din forskningsfond inte finns kvar för det skulle nog inte skada om det fanns lite tid och resurser till att genomföra en sån här studie på ett seriöst och trovärdigt sätt.
@ KickAnn:
Även om man bearbetar rapporterna så att man kan framställa statistik kommer forskarna ändå att rynka på näsan. Den statistiken kommer – vilket också är helt korrekt – inte att ha något vetenskapligt värde.
@ 35 KickAnn:
Det är många LCHF-are under åren som har funderat på att göra statistik på LCHF, men jag tror att det har stupat på PUL, personuppgiftslagen. Om det ska vara något värde så måste man ha personuppgifter med, och då går det inte ihop med lagen.
Annika Dahlqvist Skrev:
Jag tror inte alls att det stupar på PUL – det är inte ok att upprätta register hur som helst men varför skulle det vara ett hinder om folk som lämnar uppgifter ger sitt medgivande?
Däremot tror jag inte att ett sådant register behövs – det är bättre att lägga energin på att sprida fördelarna med riktig mat istället för att omvända diverse profosser vars dolda agendor till varje pris vill undvika LCHF då det stör deras verksamhet oavsett om det är läkemedelsfinansierade ”livsstilsmottagningar”, spenatpiller eller aktier inom fetmakirurgin,,,,
”Vanligt” folk märker oftast stora skillnader efter bara några dagar, som regel brukar det vara en bättre fungerande mage som visar sig först,,,,,
LCHF som livsstil gäller nog för cirka 20% av landets innevånare – säkert har det påverkat minst 50% av befolkningen som troligtvis lägger mera intresse för maten nu än tidigare.
Och bagerier, resturanger och tillverkare av lightprodukter känner av LCHF-rörelsen och det kommer oxå läkemedelsbranschen att göra oxå.
Själv tror jag att LCHF är mer eller mindre självgående – det var länge sedan som antalet anhängare passerade det kritiska antalet – nu pratas det på många arbetsplatser och spridningen går mer eller mindre av sig själv,,,,
Nästa stora insats för folkhälsan tror jag är att styra upp missbruket av läkemedel, efter att ha försökt sätta mig in i användandet av blodtrycksmedicin och statiner kan jag bara konstatera att de flesta som tar dessa ”mediciner” knappast behöver dem utom i undantagsfall – fullt friska människor pådyvlas statiner och en fullständigt felaktig blodtrycksmätning resulterar i livslång och totalt onödig medicinering,,,,
Medicin bör varudeklareras bättre, dess verkan och biverkan finns redan men hur är det med nyttan i form av ökad livslängd och livskvalité?
Efter att ha läst några hundra sidor om statiner har jag väldigt svårt att förstå varför läkarna till varje pris vill att var och varannan människa skall äta dessa piller – till vad nytta? Här finns en jätteuppgift och det skulle nog behövas instruktioner avsedda för patienter i form av nedanstående (som är hämtat från http://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2013/03/20/statin-tv-ads.aspx)
Take Control of Your Health
Anytime you’re considering taking a drug, whether you’ve succumbed to a seductive drug ad or your doctor wants to prescribe one for an ailment you’ve presented, please do remember that you carry the ultimate responsibility here. Don’t trust blindly; ask questions about the drugs prescribed to you, such as:
Do I really need this drug?
Is it prescribed appropriately, or is it being prescribed for an off-label use?
What are the side effects?
Is it addictive?
What are the natural alternatives?
In the majority of cases, you’ll likely find that you can prevent or resolve the condition not by taking a drug, but by following these basic tenets of optimal health:
Eat a healthy diet focused on fresh, whole foods (ideally organic and/or locally-grown). Try to eat a large portion of your food raw.
You want to pay careful attention to keeping your insulin levels down, which means avoiding sugars and grains of all kinds, and replacing the lost carbs with healthful fats. Also be mindful of your protein sources, making sure they’re of high quality (ideally organically-raised and pasture-fed). A high-fat, moderate protein, low-carb diet is likely to improve the health of most people. My optimized Nutritional Plan can guide you, whether you’re at a beginner’s or advanced level.
Consume healthy fat. The science is loud and clear on this point: omega-3 fats are essential for optimal health. Unfortunately most fish commercially available today are polluted with mercury, PCBs and other toxic substances, which is why I recommend you take a supplement like krill oil instead of getting it from your food. Other healthy fats include coconut oil, avocados, olives, olive oil, butter and macadamia nuts. All these fats are low in protein and carbs and will not impair insulin, leptin or mTOR.
Make clean, pure water your primary beverage, and steer clear of all sweetened and/or flavored beverages, including those that contain artificial sweeteners.
Manage your stress.
Exercise regularly. Ideally, you want a comprehensive fitness regimen that includes stretching, high intensity interval training, core strengthening exercises and strength training.
Get plenty of appropriate sun exposure to optimize your vitamin D levels naturally. UV exposure also has additional health benefits beyond vitamin D production.
@ Tombola:
” … det är bättre att lägga energin på att sprida fördelarna med riktig mat istället för att omvända diverse profosser vars dolda agendor till varje pris vill undvika LCHF då det stör deras verksamhet oavsett om det är läkemedelsfinansierade ”livsstilsmottagningar”, spenatpiller eller aktier inom fetmakirurgin,,,, ”
Jag tror att du har helt rätt!
Att fokusera på att (sam)arbeta FÖR någonting är bättre än att arbeta mot; dock skulle det inte vara dumt om någon kom på en bärande idé som skulle ge LCHF konceptet en kick framåt … t.ex. att alla fantastiska krafter och all kunskap skulle samordnas under ett ”paraply”
Upplysning och reklam är inte en oväsentlig pusselbit.
@ Sofia:
Jag har oxå varit inne på ide´n att skapa ett paraply men tror inte längre på detta,,,,
Bättre ett antal idealister som jobbar var för sig än en koloss som kräver massor med energi i form av administration!
Och Annika, Ann Fernholm och Kostdoktorn har lite olika inriktning och arbetssätt – om de fortsätter att arbeta var för sig är nog deras insatser långt effektivare än om de skulle jobba ihop?
Men http://www.kostdemokrati.se/ är väl lite av ett paraply – finns mycket läsvärt där!
Sedan finns det ju utmärkta ”paraplyer” färdiga – Livsmedelsverket är ett – på sikt kommer deras inriktning att ändras – nu börjar kostfrågan komma upp på den politiska agendan och kan mycket väl komma att få samma betydelse som miljöfrågan en gång i tiden hade – vi fårse vilket eller vilka partier som tar initativet i detta, hitills har jag sett motioner på lokal nivå om LCHF från Sjukvårdspartiet och SD – fler kommer att ta efter men politikerna lever i sin egna lilla värld och det tar tid för dessa att anpassa sig till den verklighet som faktiskt finns,,,,