Var är Expressenartikeln?

110823 slog Expressen upp förstasidesrubrik och löpsedel om att Annika Dahlqvist hade fått diabetes av sin diet. Detta skrämde bort tusentals svenskar från att äta sig friskare med LCHF, och gav nutritionisterna ett välkommet argument, vilket de har utnyttjat intensivt sedan dess.

Nu har det visat sig att jag inte har diabetes. Var är förstasidesrubrikerna och löpsedlarna om detta?
Anna Bäsén är vetenskapschef* på Expressen. Jag tycker att hon platsar som Årets Förvillare om hon inte ställer detta missförhållande till rätta. Är det någon som har kontakt med VoF och kan nominera henne till detta?

*Anna var i somras tf editionschef på Expressen. Det var det som jag blandade ihop med.
I praktiken är hon väl ändå den som har störst inflytande på vad som står i Expressen ang medicinsk vetenskap.

Kl 20. Anna Bäsén har nu både mailat och ringt mig. Expressen har alltså haft inne en rättelse ang min diabetes, och Monica Sandberg har skrivit en liten artikel om att min nya glukosbelastning utföll normalt och att jag inte har någon diabetes. Inget av detta finns dock på nätet vad jag har förstått. Jag hade också skrivit ett bemötande av diabetespåståendena, men det inlägget refuserades av Joel Holm med hänvisning till att jag hade skrivit ett inlägg på SVT-debatt i ”samma ämne”. (Jag var välkommen igen i annat ämne. Hur ska jag veta vad han betraktar som annat ämne?)
Hur många av Expressens läsare läser SVT-debatt? 0,5%?

Comments

  1. 1

    Du har helt rätt, Annika! Det verkar inte heller som hon har kommenterat programmet i Vetenskapens värld än…… motståndet och fakta verkar tydligen vara alltför starkt denna gång!

    Klart hon är en förvillarkandidat till motsatsen häromåret då hon fick pris som bästa hälsokrönikör!
    Vem gav henne den utmärkelsen egentligen??????? 😉

  2. 2
    Karl E. Arfors says:

    Voffarna ligger alltid steget efter – men det vet de som kan.
    meddelar
    karl

  3. 3

    Din älskling är på Aktuellt just nu 😉

  4. 4

    Bra rutet Annika! Som journalist borde Anna Bäsen genast rätta till sitt misstag – lågvattenläge på hennes ensidiga inlägg vad gäller LCHF! Den käre Claude Marcus fick yttra sig i TV2 angående vissa gymnasieskolors ”matkort” med vilka de kan gå på stan och äta lunch. Vem tjänar på det månntro? Restaurangerna, skolan ,eleverna eller skattebetalarna?C.M. har väldigt svårt för att erkänna vilken hälsobov sockret är, men vad väntade man sig!

  5. 5

    Anna B. rättar aldrig till sina misstag, vad jag har sett. Hon är helt enkelt en av dom mer trångsynta journalisterna som driver sina favoritteser och väljer att blunda för allt som pekar åt ett annat håll. Inte så mycket att bry sig om.

  6. 6
    Annika Dahlqvist says:

    MonicaH, Eftersom detta misstag kan kosta massor av människor deras hälsa och liv bör man inte låta bli att bry sig om.

  7. 7
    Ingmarie We says:

    Annika! Var det inte artiklar om din ‘diabetes’ i både Aftonbladet och Expressen samma dag?

  8. 8
    Annika Dahlqvist says:

    Ingmarie We, Jag minns inte att Aftonbladet hade någon sådan rubrik, om att jag hade fått diabetes av LCHF?
    Här är nog den artikeln du avsåg: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13512576.ab
    Jag tycker inte att den var fullt så provokativ som Expressens. Det står ”kan” ha fått diabetes.
    Christian Berne intervjuas. Han har tydligen inte hört talas om att funktioner som inte används så mycket nedregleras just för att de inte används så mycket.

  9. 9
    Solblomma says:

    Annika, kan man inte anmäla Expressen för förtal?

  10. 10

    Det är inte klokt vad folk är pigga på att ropa ”anmäl” för minsta lilla. Jag skulle villja se detta tryckfrihetsmålet….(som det i så fall skulle falla under). Hur gick det förresten med anmälan mot Studio1 för deras inslag om Annikas syster? Någon update?

  11. 11
    Solblomma says:

    Johan, Marie Fredriksson anmälde dagspressen när dom påstod att hon hade drabbats av en andra hjärntumör. Jag har för mig att hon fick rätt. Mikael Persbrandt gjorde likadant när dom skev om hans alkoholism. Mycket kan nog omfattas av tryckfriheten, men jag tycker nog att påstådda sjukdomar inte gör det.

  12. 12

    Men Annika, sluta hälla vatten på Vofs låga stenar, låt vof leka i sina larviga sandlådor och låt oss människor som vill bli friska göra det. Expressenartikeln kan jag inte tänka mig skrämmer bort så många, möjligen de som tror att de kvällstidningarna skriver är sanningen = inga.

  13. 13

    @Solblomma: Rättssak om förtal i pressen klassificeras som tryckfrihetsmål och behandlas inte som vanliga fall av förtal. Vid allmänt åtal i tryckfrihetsmål är justitiekanslern åklagare. Men här får han ändå inte agera. Allmänt åtal i tryckfrihetsmål kan enligt lag endast förekomma i undantagsfall. Skall det bli någon rättslig prövning, måste den enskilde själv och på egen risk dra tidningens ansvarige utgivare inför rätta.

  14. 14
    Annika Dahlqvist says:

    Solblomma, Jag orkar inte hålla på med rättsliga processer. Det är inte ens helt säkert att man vinner målet heller, och då blir det motsatt effekt.

  15. 15
    Annika Dahlqvist says:

    Bosse, Det skulle ändå vara unikt om Anna Bäsén som varit Årets folkbldare skulle bli nominerad till Årets Förvillare. Men så blir det förstås inte.

  16. 16

    Det är bara att lösa medlemsskap och skicka in nominering. Det står alla medlemmar fritt att lämna in nomineringar till Årets folkbildare & Årets förvillare.

  17. 17

    Bra det finnes gode artikler som skriver sannheten også! Denne er et eksempel:

    http://www.klikk.no/helse/dinkost/vektkontroll/article701580.ece

  18. 18
    Li Nyholm says:

    Hej.

    Har nu skickat in ett kort mail till Expressen ang. detta.
    Mvh L.Nyholm

  19. 19

    Artikeln var på sidan 23 i Expressen i söndags. Dagen innan du skrev blogginlägget som klagar på att Expressen inte skrivit om det, alltså.
    Även om det inte var förstasida eller löpsedel.
    Och Anna Bäsén är snarare medicinreporter än vetenskapschef på Expressen. Apropå att förvilla.

  20. 20
    Annika Dahlqvist says:

    Micke, Nu tittade jag efter. Jag mindes fel. I somras var hon tf biträdande editionschef, enligt hennes mailunderskrift.
    Har du länken till artikeln i söndags?

  21. 21

    Micke: Vem skulle annars vara redaktör för Expressens hälsosida? Det är hon som profileras som sidans överhuvud, och därför lär det vara hon som har mest att säga till om. Annars vill vi alla se hur Bäsén/Expressen pudlade om Annika D:s påstådda diabetes – om man nu verkligen gjort det. Länken?

    Annika Dahlqvist: Anna Bäsén var tillfällig biträdande editionschef för hela tidningen, och inte för Hälsosidan.

    I övrigt vet vi alla hur nära samröre Anna Bäsén har med VoF, där hon sitter sida vid sida med dem i tv-soffor och driver samma frågor (t.ex. kampanjen mot antroposoferna och med samma argument samtidigt som VoF intensifierade den i somras). Detta brukar annars beskrivas som ren lobbying, vilket journalister bör hålla sig ifrån.

  22. 22
    Erik Widing says:

    Hej!

    Helt rätt Annika! Det är inte första gången som media strular till det och leker med människors hälsa. De har en otrolig makt, och ibland missbrukas den. Vem vet om
    livsmedelsverket är insyltad lite överallt!..

  23. 23

    Upplysningsvis kan nämnas att Anna Bäsén blev utnämnd till Årets Folkbildare 2008 av VoF, och hon har alltsedan dess haft ett nära samröre med föreningen. Hon umgås personligen med kärntruppen i VoF (inte minst den från denna blogg välkände Pekka S) och twittrar ofta intensivt med dem, där hon utbyter allt ifrån tränings- och musiktips till förslag på vad som kan skrivas.

    Så visst, tog verkligen Expressen tillbaka sin tidningsanka om att Annika D fått diabetes p.g.a. LCHF, Micke? Om inte länk, har du några citat…?

  24. 24
    Verkställaren says:

    Anna Bäsén har ändå skrivit om farorna med raffinerat socker i närtid;

    http://www.expressen.se/halsa/annabasen/1.2492881/anna-basen-sluta-hyckla-infor-en-lyxskatt-pa-socker

  25. 25

    Och rektor Gudmundson har inte i anstendighetens namn (re)- agerat på utdelingar av ”förvillarpris” ? Om han nu fortsatt är ”beskyttar” av pøbel-organisasjonen VOF!!

    Dr. Annika, å framholda och ge prisar til någon som bidrar positivt til något, kjempeflott.

    Förvillarprisforsøk tyckar jag man kan arbeta med, och beholda där dom hemma: I sopptunnarna !

    Det är samfunsfientligt och bidrar til å stoppa fri flyt av ytrande, och positiva intitiativ. Förvillarprisutdelning kan vara til hinder för detta, och vara med på å hindra positiva framsteg som jag ser det.

    Meningar kan ytras på så många andra sätt, förvillarpriser gett av — å jag blir så sinna/rasande ….. och flyger snart i flint… 🙂 ………!

  26. 26

    Förlåt, förlåt, det är jag. Jag ska vara snäll. Jag lovar. Jag har precis pratat med Anna Bäsén och hon skrev om dina senaste test i söndags. Hon bad mig hälsa dig det. Nu glömde jag att fråga om artikeln enbart kom med i pappersversionen. Jag hittar nämligen ingen uppdaterad artikel på Expressens nätupplaga.
    Som sagt hon skrev om dina senaste test i söndags. Hon sade även att hon har mailat dig om det.

    Så, jag smyger mig ut härifrån.

  27. 27

    Äpplet: Alla här är intresserade av hur mycket, hur synliggjort och *vad* Anna Bäsén skrev om att Annika Dahlqvist icke-diabetes. Så kan vi få veta detta? Ditt fjantiga ironiska sätt att kommentera detta är för övrigt mycket smaklöst, under omständigheterna. Expressen borde naturligtvis be om ursäkt ärligt och uppriktigt.

  28. 28

    JAG VET INTE VAD SOM STÅR I ARTIKELN EFTERSOM JAG FÖRST IDAG FICK REDA PÅ ATT DET ÖVERHUVUDTAGET HAR SKRIVITS OM HENNES SENASTE GLUKOSTEST! ANNA HAR MAILAT ALL INFORMATION TILL ANNIKA, SÅ HON BORDE KUNNA MEDDELA OSS DET.

    VAD ÄR DET SOM ÄR IRONISKT? FJANTIGT? SMAKLÖST?
    NU FÅR DU FAKTISKT BESINNA DIG!

  29. 29

    På sidan 23 i Stockholmsupplagen. Verkar som sagt inte finnas på nätet. Men John Doe, jag hittar heller inte artikeln om en kvinna som inte upptäckte att hon var gravid förrän i sjunde månaden på nätet. Den tar upp nästan hela uppslaget. Som jämförelse, innan du är oförskämd och insinuerar fler saker.

    Citerat från texten med rubriken ”Fettdoktorn testade igen – har inte diabetes”
    Fettdoktorn Annika Dahlqvist kan andas ut – hon har inte diabetes. Det visar hennes egna tester.

    Inför båda testen åt hon kolhydrater i en vecka för att, som hon säger, träna upp sina betaceller, som tillverkar insulinet i kroppen.
    – Min slutsats är att man kan få en nedsatt glukostolerans vid en kolhydratfattig kost, men det går att åtgärda genom att äta kolhydrater några dagar innan ett glukosbehandlingstest, säger hon.
    och sen är det några citat från en Claude Marcus , diabetes och fetmaforskare på Karolinska Institutet, som tycker att Annika ”bör kontrollera det här noggrannare”.

  30. 30

    Micke: ”Som jämförelse, innan du är oförskämd och insinuerar fler saker.”

    Det är ingen som har insinuerat något, eller varit oförskämd. DET ÄR *SJÄLVKLART* FÖRST OCH FRÄMST EXPRESSEN SOM VARIT OFÖRSKÄMD ANGÅENDE SKRÄP-”SCOOPET” OM ANNIKA D:S PÅSTÅDDA DIABETES. OCH DET JAG PÅPEKADE OM ANNA BÄSÉNS FÖRHÅLLANDE TILL VoF ÄR OCKSÅ HELT KORREKT. Okej, Micke? Okej, Äpplet?

    Citat från Expressen/Bäsén: ”Fettdoktorn Annika Dahlqvist kan andas ut – hon har inte diabetes. Det visar hennes egna tester.”

    Så detta är inte en oförskämd formulering? Annika D kan ”andas ut”? Gratulerar.

    Svälj stoltheten, ni i VoF-Bäsén-gänget, och erkänn att det är ni som står för övertramp och oförskämdheter. Allt annat är bara trams och tjafs.

    Tack för ordet.

  31. 31

    Ytterligare ett tips, för övrigt: Bloggaren Åsa H/Nymnchen — disputerad i medicin vid Karolinska institutet — har på sistone skrivit mycket kritiskt om svenska skeptiker och den inkompetens som präglar mycket av deras aktiviteter. Som exempelfall har hon granskat VoFs utnämning av Annika D till Årets Förvillare 2009. Notera att Åsa H inte tillhör någon alternativrörelse, utan tillhör skolmedicinen och själv räknar sig som ”skeptiker”.

    Granskning av förvillarpriset 2009, del 1

    Del 2

  32. 32

    Jag har kollat Expressens nätupplaga två gånger nu och söndagens artikel kom enbart med i pappersversionen. Däremot ligger den gamla artikeln kvar, som publicerades den 23 augusti och som sedan uppdaterades den 29 augusti.
    Jag vet inte om de ändrat rubriken, men nu står det: ”Fettdoktorn avslöjas av blodsockertest.”

  33. 33

    John Doe: Ska bli intressant å läsa – later – Takk

  34. 34

    ”Så visst, tog verkligen Expressen tillbaka sin tidningsanka om att Annika D fått diabetes p.g.a. LCHF, Micke? Om inte länk, har du några citat…?”

    En oförskämd insinuation, tycker jag. Du insinuerar att texten inte finns, eftersom du inte kan hitta den på nätet. Och därigenom insinuerar du att jag hittar på. Vilket, tycker jag, är oförskämt.
    Jag säger inte att Expressen skött det speciellt snyggt, men det fanns en text.

    Kanske en lärdom till dig: Bara för att någon annan gjort fel, betyder inte det att du inte gör fel.

  35. 35

    Micke: ”En oförskämd insinuation, tycker jag. Du insinuerar att texten inte finns”

    Sluta med dina dumheter, det blir bara fånigt. Jag frågade uttryckligen vad som hade skrivits, hur mycket och på vilket sätt — och svaret på allt det satt långt inne. Nu har det också framgått att det var en kort, undanskymd och oförskämt skriven liten text som Expressen levererade.

    Man kan inte tjafsa bort allt, Micke, även om ni VoFare tror att just det är möjligt.

  36. 36

    Och duh Micke, det är ironiskt att du som VoFare tycker att det är okej och att Anna Bäsén/Expressen är vittvättad efter att ha låtit publicera en kort, undanskymd och oförskämt skriven liten dementi om Annika D:s påstådda diabetes. Ironiskt eftersom ni VoFare inte bryr er om Annika D:s tydliga och offentliga avståndstagande från spekulationerna att svininfluensaviruset var tillverkat i laboratorium? Månader efter det avståndstagandet, låg det till grund för förvillarutnämningen 2009 — som i övrigt är helt nedlusad av faktafel i motiveringen, vilket står helt klart efter flera granskningar. Och vilket ni vägrar erkänna.

    När det kommer till oförskämdheter är just ni VoFare helt oöverträffade.

  37. 37

    John Doe: Nu har du fått svar. Jag ber om ursäkt för att det dröjde hela tio timmar innan jag skrev av en del av texten från söndagens expressen.
    Men det var förstås lättare att anta att inget var skrivet och gnälla på expressen i ett kommentarsfält än att försöka ta reda på fakta.
    Ville du så gärna läsa texten så hade du säkert kunnat hitta den på egen hand. Jag tycker att bevisbördan låg på din sida.

    Jag tycker att du är oförskämd och otrevlig, och VoF var jag tvungen att googla mig till vad det betydde.
    Tjafsa vidare du, jag återvänder inte hit igen.

  38. 38

    Bra att du ger dig: och jag tror inte en sekund att du inte visste vad VoF är. Om du mot all förmodan och all rimlighet inte skulle ha en aning om debatten förvillarpriset/VoF/Annika D — vilket är totalt osannolikt — har du ingen rätt att ta ställning i debatten överhuvudtaget. Folk i allmänhet blir alltmer trötta på VoF och VoFarnas inkompetens och diskussionssaboteringar på nätet. Och VoFs lobbying och samarbete med Expressen/Anna Bäsén är en pressetiskt skandal.

    Vi tar detta igen, skrivet av en utbildad forskare i vaccinforskning vid karolinska Institutet, och som tar VoFs förvillarpris till Annika D som exempelfall:

    ”Hur skeptiker förstör och fördummar diskussionen om vetenskap.” Del 1

    Del 2.

  39. 39

    Åsa H/Nymnchen — disputerad i medicin vid Karolinska institutet: Jag tillåter mig skriva en kommentar til henne her (kan inte med frågan om ”konto” och sådant som krävdes på hennas blogg):

    ”Tack Åsa. Intressant det du säger um hypoteser, och at man inte kan upptre med bara en tanke och synsvinkel i sitt arbete med forskning. Tror du var inne på det sista också 😉

    Det är nog lite tvil lämnat um kvaliteten på Vof´s felaktiga utnämning sista året. Och på vegne av alla tidigare ofre burde aktiviteten uphöra omedelbart.

    Et sympatisk, tänkande och kreativt forskarbekjentskap ble det för mig på denna sidan. Tackar än en gång. Och mot har du med – då kan det väl inte bli bättre. Lycka til 🙂

    Tack igen John Doe. Dette var verkligen värd å bruka lite tid på. Intelligent på flera plan, som man förväntar en forskare ska vara”. Och så lärde jag mig lite, lite mer um forskning 🙂

  40. 40

    John Doe

    Tack för länkarna om de fördummande skeptikerna! Det var både roande och informativt 😉

  41. 41

    Korrigering igjen, jag kommenterer lite för mycket f.n. = det blir lite rot.

    Sitat: ”Det är nog lite tvil lämnat um kvaliteten på Vof´s felaktiga utnämning sista året. Och på vegne av alla tidigare ofre burde aktiviteten uphöra omedelbart.”

    Greit skrivet for så vidt. Fordi sansynligvis skulle heller ikke siste års pris vært delt ut. Og som jeg egentlig mente herover slett ikke i 2009 – eller noen gang overhodet.

    Unskyld, det tar nesten litt preg av mas dette her. Godnatt, i morgen blir en ny og enda 🙂 bedre dag for oss alle håper jeg. Med hilsen.

  42. 42

    Det är bara konstatera att Expressen föredrar en Annika Dahlqvist med diabetes på sina löpsedlar. När det visar sig att hon är frisk försvinner ”dementin” som en liten artikel på sidan 23 i papperstidningen. Tydligen finns den inte ens på nätupplagan.

    Vi får lägga Expressen till skamlistan över dem som sätter prestige och profit före folkhälsan.

Speak Your Mind

*